@article { author = {Aryamanesh, Shahin and Mousavi, Seyed Mahdi}, title = {Archaeological Evidence of Scythians Presence in Roudbar of Gilan Province in Iran}, journal = {Tahqiqāt-e Tārikh-e Ejtemā’i (Social History Studies)}, volume = {10}, number = {1}, pages = {3-27}, year = {2020}, publisher = {Institute for Humanities and Cultural Studies}, issn = {2383-0484}, eissn = {2383-0492}, doi = {10.30465/shc.2020.27920.1997}, abstract = {Scythians were one of the nomadic tribes that after many displacements in the first millennium BC moved into parts of the present-day Iran (Persia). Historical texts such as those of Herodotus and Strabo and also the inscriptions of Assyrian kings all indicate the presence of Scythians in north-west of Iran. Herodotus has mentioned in his writings that when Scythian headed toward the south, they reached the Caucasus through Derbent. Scythian after passing the Caucasus, they met the Assyrians and had a battle (678 BC) and the Assyrians were victorious. One of the valuable excavations that led to finding human burial along with horses was the explorations of Ali Hakemi in Kaluraz and Jouban area of Roodbar city in Gilan Province carried out from 1965 to 1968. Unfortunately completely reports of Archaeological excavations in Roudbar not published at that time, however after 50 years that reports published, so in this paper, the authors deals with the burials that have been undertaken in these sites and the graves that were found there. Comparing and contrasting the findings of this area with Scythians burial styles mentioned in the historical writings as well as the archaeological findings of the original Scythian sites, the researcher explains about the presence of Scythians in northern Iran.}, keywords = {Kaluraz,Jouban,Scythians,Scythian Burial,Horse Burial}, title_fa = {بررسی حضور سکاها در رودبار گیلان در هزارۀ یکم پیش‌ازمیلاد براساس شواهد باستان‌شناختی و منابع تاریخی}, abstract_fa = {سکاها تیره‌ای بودند که دسته‌ای از آنان پس از جابه‌جایی‌های بسیار در هزارۀ نخست پیش‌‌از‌میلاد به بخش‌هایی از شمال غرب ایران وارد شدند و در این پهنه به زندگی پرداختند. کتیبه‌های باستانی همچون کتیبۀ اسرحدون و متن‌های تاریخی همچون تاریخ هرودوت به سکایان اشاره کرده است. در سالیان اخیر با یافت ‌شدن خاکسپاری‌ها و گورآوندهای سکایی پرتوی نو بر تیرۀ سکایی در ایران افکنده شده است و تأییدی بر نوشته‌های مورخان است که در هزارۀ یکم پیش‌ازمیلاد این تیره در شمال غرب ایران پدیدار شده بودند. یکی از محوطه‌هایی که خاکسپاری انسان همراه با اسب در آن وجود دارد محوطۀ کلورز و جوبن در رودبار گیلان است. پرسش این پژوهش چنین است که چه پیوندی میان یافته‌های محوطه‌های کلورز و جوبن با تیرۀ سکایی وجود دارد؟ فرضیۀ پژوهش این است که باتوجه به اینکه الگوهای خاکسپاری را می‌توان در زمینۀ مطالعۀ تمایزات قومی و روابط خویشاوندی و نیز باورهای آیینی استفاده کرد، خاکسپاری‌های یافت‌شده همراه با گورآوندهای آنها در محوطه‌های کلورز و جوبن را می‌توان به تیرۀ سکایی منسوب کرد. این پژوهش بر اساس هدف از نوع پژوهش‌های بنیادی و ماهیت و روش آن از نوع پژوهش‌های تاریخی و باستان‌شناسی به شیوۀ توصیفی و تحلیلی است. نگارندگان در این مقاله به خاکسپاری‌های انجام شده در این محوطه‌ها و گورآوندهای یافت‌‌شده از آنها می‌پردازد و در ادامه با همسنجی آنها با شیوۀ خاکسپاری سکایان به تبیین و تحلیل جایگاه سکاها در شمال ایران می‌پردازد.}, keywords_fa = {سکایان,خاکسپاری سکایی,خاکسپاری اسب,کلورز,جوبن}, url = {https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_5789.html}, eprint = {https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_5789_7946b4144e6549387b70bb335175951f.pdf} } @article { author = {Bagheri, Abolghasem and Abtahi, Sayed Ali reza}, title = {The study of measures of governmental and non- governmental departments in providing public foodstuffs in the World War II 1}, journal = {Tahqiqāt-e Tārikh-e Ejtemā’i (Social History Studies)}, volume = {10}, number = {1}, pages = {31-60}, year = {2020}, publisher = {Institute for Humanities and Cultural Studies}, issn = {2383-0484}, eissn = {2383-0492}, doi = {10.30465/shc.2020.29956.2045}, abstract = {After the occupation of Iran by the Allies in World War II, public foodstuffs in Isfahan were faced with price increases, hoarding, smuggling and degradation of quality. This situation forced governmental and non-governmental departments of Isfahan to take measures to provide public foodstuffs and confront the hoarders. The purpose of this study is to investigate the success of Isfahan governmental and non-governmental agencies in providing foodstuffs during the occupation of Iran in World War II. To investigate this issue, a descriptive-analytical approach has been used.The findings of the present study showed that Isfahan offices, for provision of public foodstuffs, measures taken, such as : monitoring the entry and exit of food, rationing of public foodstuffs, punishing the hoarders and forcing the owners to sell their surplus wheat: however, as a result of some reasons such as : hoarding, the employment of Allied staff in Isfahan offices, the incompatibility of Isfahan offices with each other and with the central governmental and administrative problems, the measures taken by these offices in providing public stuffs were insignificant and they did not manage to meet the expectations of the people.    }, keywords = {Isfahan,Word War II,department,Foodstuffs}, title_fa = {بررسی اقدامات ادارات دولتی و غیردولتی اصفهان در تأمین ارزاق عمومی در جنگ جهانی دوم}, abstract_fa = {چکیده:با اشغال ایران از سوی متفقین در جنگ جهانی دوم، ارزاق عمومی در اصفهان با افزایش قیمت، اجتکار، قاچاق و تنّزل کیفّیت مواجه شد. این وضعیت،ادارات دولتی و غیر دولتی اصفهان را به اقداماتی جهت تامین ارزاق عمومی مردم و مقابله با محتکرین واداشت. هدف پژوهش حاضر، بررسی میزان موفقیت ادارات دولتی و غیر دولتی اصفهان در تآمین ارزاق عمومی در دوران اشغال ایران در جنگ جهانی دوم است. برای بررسی این موضوع از رویکرد توصیفی – تحلیلی استفاده شده است. یافته های پژوهش حاضر نشان داد، ادارات اصفهان برای تآمین ارزاق عمومی اقداماتی مانند: نظارت بر ورود و خروج خواربار، جیره بندی ارزاق عمومی، مجازات محتکرین و اجبار مالکان به فروش گندم مازاد خود انجام دادند .اما به دلایلی همچون: احتکار ارزاق عمومی، استفاده ازکارمندان متفقین در ادارات اصفهان، ناهماهنگی ادارات اصفهان با یکدیگر و با دولت مرکزی و مشکلات اجرایی، نتیجه عملکرد این ادارات در رفع نگرانی مردم برای تامین ارزاق ناچیز بود و نتوانست انتظارات آنها را برآورده کند. کلیدواژه‌ها: اصفهان، جنگ جهانی دوم، ادارات ، ارزاق عمومی}, keywords_fa = {اصفهان,جنگ جهانی دوم,ادارات,ارزاق عمومی}, url = {https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_5792.html}, eprint = {https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_5792_1544c503730a06ffea8b17965d23b4f9.pdf} } @article { author = {Bakhtiari, Mohammad}, title = {Investigating the Performance of the Iranian Government in the Rationing of Goods and Distribution of Coupons in World War II (Case Study: Sugar)}, journal = {Tahqiqāt-e Tārikh-e Ejtemā’i (Social History Studies)}, volume = {10}, number = {1}, pages = {63-90}, year = {2020}, publisher = {Institute for Humanities and Cultural Studies}, issn = {2383-0484}, eissn = {2383-0492}, doi = {10.30465/shc.2020.28338.2010}, abstract = { The occupation of Iran in World War II caused many problems such as insecurity, food shortages, hoarding, smuggling and inflation. In order to deal with the current crisis and the fair distribution and distribution of groceries, the government adopted the principles of rationing and distribution of voucher-based essentials so that all members of society could meet their essential needs by paying a reasonable price. The purpose of the present study is to investigate the performance of the government in the rationing and distribution of sugar and sugar coupons in World War II. The research method in this study is descriptive-analytical and the method of data collection is documentary and libraries. The results of the study show that the government has tried to provide the people with the necessary commodities at a reasonable price by adopting measures such as hiring American advisers, issuing banknotes and borrowing to buy goods and receiving quotas from the Middle East Food Supply Committee. But problems such as the production of counterfeit coupons, the sale of coupons by speculators, the emergence of the black market, the hoarding and smuggling of goods, the purchase of goods by the Allies, the shortage of means of transport, and political disagreement caused the government despite a fragmented settlement. One of the problems with the rationing method is failing to achieve the main goals.}, keywords = {World War II,Rationing,Coupons,Sugar,Millspaugh}, title_fa = {بررسی عملکرد دولت ایران در جیره‌بندی کالا و توزیع کوپن در جنگ جهانی دوم (مطالعه موردی: قند و شکر)}, abstract_fa = {چکیده اشغال ایران در جنگ جهانی دوم سبب بروز مشکلات فراوانی همچون ناامنی، کمبود مواد غذایی، احتکار، قاچاق و تورم شد. دولت برای مقابله با شرایط بحرانی موجود و تهیه و توزیع عادلانه خواربار، اصول جیره­بندی و توزیع کالاهای ضروری از طریق کوپن را در پیش گرفت. هدف پژوهش حاضر بررسی عملکرد دولت در جیره­بندی و توزیع کوپنی کالا در جنگ جهانی دوم است و می­خواهد به این سوال پاسخ دهد که دولت در امر جیره­بندی و توزیع کوپنی قند و شکر تا چه اندازه موفق بوده است؟  روش تحقیق در این پژوهش توصیفی- تحلیلی و روش گردآوری اطلاعات اسنادی و کتابخانه­ای می­باشد. نتایج این تحقیق نشان می­دهد دولت با اتخاذ تدابیری همچون استخدام مستشاران آمریکایی، انتشار اسکناس و دریافت وام برای خرید کالا و تصویب و صدور قوانین و آیین­نامه­های مختلف تلاش کرد تا کالاهای اساسی مورد نیاز مردم را با قیمت متعادل به دست آنها برساند. اما بروز مشکلاتی همچون تولید کوپن­های تقلبی، خرید و فروش کوپن توسط دلالان، ایجاد بازار سیاه، احتکار و قاچاق کالا، خرید کالا توسط متفقین، کمبود وسایل حمل و نقل و اختلافات سیاسی سبب شد تا دولت علی­رغم حل پاره­ای از مشکلات با روش جیره­بندی، در رسیدن به اهداف اصلی ناکام بماند.   }, keywords_fa = {جنگ جهانی دوم,جیره‌بندی,کوپن,قند و شکر,میلسپو}, url = {https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_5470.html}, eprint = {https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_5470_77d3e994a1fa7f3fb89bd040122ddf02.pdf} } @article { author = {Pourmand, Hassan-Ali and Ebrahimi, Sara}, title = {Social Necessities of Technological Progress in Iran in the Shadow of West Imitation of Qajar kings (Mozaffaruddin Shah)}, journal = {Tahqiqāt-e Tārikh-e Ejtemā’i (Social History Studies)}, volume = {10}, number = {1}, pages = {93-120}, year = {2020}, publisher = {Institute for Humanities and Cultural Studies}, issn = {2383-0484}, eissn = {2383-0492}, doi = {10.30465/shc.2020.27660.1983}, abstract = {The advancement of technology in different societies takes different paths. Iran also different paths have been followed in different periods. Muzaffar al-Din Shah on her travels abroad brings a lot of goods with him to Iran so that the Iranian people don’t lag from other countries. But the question is, in fact, what steps were taken to make these phenomena prevalent? What were the features of these steps? What is the relationship between the stages of acceptance of new phenomena in Iran at this time and what is happening in the world? And finally, what is the relationship between the popularity of the technologies and the components of adoption of these technologies? This study is a descriptive, comparative and historical analysis, and the presence of three new technologies during the time of Muzaffar al-Din Shah (cinematographer, car and sewing machine) has been studied. The results show that all three technologies are present in three general stages of court, nobles and popularity in Iranian society. And with regard to the components of consciousness, need, power system, alienation, and the economic situation, Iran has at the time accepted the new phenomena with more delay than the global standard. The ways of acceptance resisting include mythology and horror, in addition to ideological and intellectual negation.}, keywords = {New Technology,Qajar,Mozaffar al-Din Shah,Technology Development,social history}, title_fa = {ضرورت‌های اجتماعی پیشرفت فناوری در ایران در سایه تقلید شاهان قاجار از مغرب زمین (مظفرالدین شاه)}, abstract_fa = {پیشرفت فناوری در جوامع گوناگون مسیرهای متفاوتی را طی می‌کند. در ایران نیز در دوره‌های مختلف مسیرهای متفاوتی طی ‌شده‌است. مظفرالدین شاه در سفرهایی که به فرنگ داشت، اجناس زیادی برای عقب نماندن مردم ایران از سایر ممالک با خود به ایران می‌آورد. اما سؤال این‌جاست که در حقیقت چه مراحلی طی می‌شده تا این پدیده‌ها در میان مردم رواج یابند؟ این مراحل چه ویژگی‌هایی داشتند؟ چه رابطه‌ای بین مراحل پذیرش پدیده‌های نوین در ایران در این دوران با آن‌چه در دنیا اتفاق می‌افتد وجود دارد؟ و در نهایت چه رابطه‌ای میان مراحل رواج و مؤلفه‌های پذیرش این فناوری‌ها وجود دارد؟ در این پژوهش به روش توصیفی، تطبیقی و تحلیل تاریخی به بررسی حضور سه فناوری تازه‌وارد در زمان مظفرالدین شاه (سینماتوگراف، اتومبیل و چرخ خیاطی) پرداخته شده است. نتایج نشان می‌دهد که هر سه فناوری در سه مرحله کلی دربار، اشراف و رواج در جامعه ایرانی حضور پیدا کرده‌اند و با توجه به مؤلفه‌های آگاهی، نیاز، سیستم قدرت، بیگانه‌ستیزی و وضعیت اقتصادی، ایران در آن زمان، نسبت به معیار جهانی با تأخیر بیش‌تری پدیده‌های نوین را پذیرفته است. روش‌های مقاومت در برابر پذیرش هم علاوه بر نفی ایدئولوژیک و نفی عقلانی، شامل اسطوره‌سازی و وحشت بوده است.}, keywords_fa = {فناوری جدید,قاجار,مظفرالدین شاه,پیشرفت فناوری,تاریخ اجتماعی}, url = {https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_5469.html}, eprint = {https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_5469_32432fa9396f04f10d562ef68cfdb227.pdf} } @article { author = {Savagheb, Jahanbakhsh and lobatfard, ahmad and Rostami, Parvin}, title = {The Demographic Impacts of Oil Industry in Khark Island and Its Consequences (1957-1977)}, journal = {Tahqiqāt-e Tārikh-e Ejtemā’i (Social History Studies)}, volume = {10}, number = {1}, pages = {123-146}, year = {2020}, publisher = {Institute for Humanities and Cultural Studies}, issn = {2383-0484}, eissn = {2383-0492}, doi = {10.30465/shc.2019.22042.1794}, abstract = {This paper use from Historical Research Method Based on Archival Documents to analyze the population effects of the petroleum industry in Khark Island during the years 1957-1977. On the one hand, by showing the link between the oil industry and population growth, the implications for it have been analyzed. According to the findings, the advances made by the oil industry and industrial development in Khark Island, had controversial consequences. On the one hand, by creating job opportunities, sustaining income and developing infrastructure, it created vast potential for population growth on the island, and on the other hand, it has had many social consequences and disrupted Service and influence in the process of growth and development at the local and national levels in the short and long term. As a result, the government and authorities were forced to present and implement informed policies and strategies to solve demographic problems in the region.}, keywords = {Khark Island,Oil Industry,population,Demographic Impacts,Negative Consequences,solutions}, title_fa = {تأثیرات جمعیتی صنعت نفت در جزیره خارک و پیامدهای آن (1336-1356ش/1957-1977م)}, abstract_fa = {این مقاله با استفاده از روش پژوهش‌های تاریخی مبتنی بر اسناد و مدارک آرشیوی، بر آن است تا به بررسی تأثیرات جمعیتی صنعت نفت در جزیره خارک در طی سالهای 1336تا 1356ش / 1957- 1977م بپردازد. از سویی، با نشان دادن پیوند میان صنعت نفت و رشد جمعیت، پیامدهای مترتب بر آن مورد بررسی و تحلیل قرار میگیرد. با توجه به یافته ها، پیشرفتهای ناشی از ورود نفت و توسعه صنعتی در جزیره خارک، پیامدهای متناقضی به همراه داشت. از طرفی با ایجاد فرصتهای شغلی، درآمد پایدار و توسعه زیرساختها و امکانات زیربنایی، ظرفیتهای فراوانی برای رشد جمعیت در جزیره ایجاد نمود و از طرفی دیگر، تبعات اجتماعی زیادی به همراه داشت و موجب اختلال در خدمات رسانی و تأثیرگذاری در فرآیند رشد و توسعه در سطوح محلی و ملی در کوتاه و بلندمدت گردید. در نتیجه، دولت و مسئولین را به ارائه و اجرای راهکارها و سیاستهای آگاهانه ای برای حل مشکلات جمعیتی در منطقه واداشت.}, keywords_fa = {جزیره خارک,صنعت نفت,تأثیرات جمعیتی,پیامدهای منفی,راهکارها}, url = {https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_5073.html}, eprint = {https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_5073_88b542b2faac4ac15ed2330c5dfd961b.pdf} } @article { author = {Hosseinzave, Fahime and zanjanizade, homa}, title = {Patterns of naming of female characters in Qajarid traditional school literature: A study on the social history of popular literature in Iran}, journal = {Tahqiqāt-e Tārikh-e Ejtemā’i (Social History Studies)}, volume = {10}, number = {1}, pages = {149-172}, year = {2020}, publisher = {Institute for Humanities and Cultural Studies}, issn = {2383-0484}, eissn = {2383-0492}, doi = {10.30465/shc.2020.30035.2050}, abstract = {Because of its function in revealing the story maker/ story teller's mentalities, pattern of naming the fictional characters is considered as an important topic in new studies of literary criticism as well as in studies of the social history of language and literature. A study on the different ways and methods of naming people in the fictions, especially in popular literature, can reveal the characteristics of their creators, pave the way to identify their desired world, and reflect the intellectual and socio-cultural frameworks in which these fictions produced.. By examining a collection of seventy texts of popular stories used in traditional schools (Maktabkhanas) in Qajarid Iran (selected and edited by Hassan Zolfaghari and Mahboubeh Heydari) and analyzing their content along with statistical review of the names used in these stories and classifying these names by extracting the patterns on which the creators named the characters of fictions, the authors of the article tried to show what the creators of these stories had in their mind. They also examined the differences between these naming patterns, for female characters and male characters in these stories, to show that the conventional pattern of naming women in Qajarid fiction, (as a cultural and social indicator of the Qajarid lived-world), were explicit function of the sex-gender variable, which in turn was depended to the rate of women's participation in society and society's attitude to the women.}, keywords = {naming women,Qajarid traditional school literature,popular fictions,social history of literature,Gender}, title_fa = {الگوهای نام‌گذاری زنان در ادبیات مکتب‌خانه‌ای عصر قاجار: پژوهشی در تاریخ اجتماعی ادبیات عامه در ایران}, abstract_fa = {روشها، الگوها و قواعد نامگذاری شخصیتهای داستانی به سبب نقشی که در نشان دادن منویات تولیدکنندگان داستانها دارند در مطالعات جدید نقد ادبی و نیز در مطالعات تاریخ اجتماعی زبان و ادبیات حایز اهمیت انگاشته شده اند. بررسی شیوه‌ها و مبناهای مختلف نامگذاری اشخاص در این گونه از ادبیات به‌ویژه در ادبیات عامه می‌تواند علاوه بر آشکارساختن ویژگیهای شخصیتی و فراهم ساختن امکانی برای بازشناسی جهان مطلوب پدیدآورندگان‌شان، بازتاب‌دهندۀ چارچوبهای فکری و فرهنگی اجتماعی ای باشد که این ادبیات در آنها تولید شده اند. در این مقاله با انتخاب مجموعه‌ای شامل هفتاد متن از داستانهای عامۀ رایج در ادبیات مکتب خانه ای عصر قاجاری (بر اساس روایت و تنظیم حسن ذوالفقاری و محبوبه حیدری) و تحلیل محتوای آنها در کنار بررسی آماری نامهای مورد استفاده در این داستانها و دسته‌بندی این نامها با استخراج مبناهایی که تولیدکنندگان این داستانها در ذهن داشته‌اند، و سپس بررسی تفاوتهای این مبناهای نامگذاری، برای شخصیتهای زن و شخصیتهای مرد در این داستانها، نشان داده شده است که الگوی متعارف و متداول نامگذاری زنان در ادبیات داستانی قاجاری، به‌عنوان یک شاخصۀ فرهنگی و اجتماعی برآمده از جهان زیستۀ قاجاری، به‌روشنی تابعی از متغیرِ جنسیت بوده است که این نیز به نوبه خود از جمله به میزان حضور زنان در اجتماع و نوع نگرش جامعه به آنان نیز ناظر بوده است.}, keywords_fa = {نام‌گذاری زنان,ادبیات مکتب‌خانه‌ای عصر قاجار,ادبیات داستانی,تاریخ اجتماعی ادبیات,جنسیت}, url = {https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_5471.html}, eprint = {https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_5471_8ab599e9b683d0bcafb3c92f452f981e.pdf} } @article { author = {rezaei, mohammad}, title = {Social Consequences of Tabriz Natural Disasters (907-1210 AH}, journal = {Tahqiqāt-e Tārikh-e Ejtemā’i (Social History Studies)}, volume = {10}, number = {1}, pages = {175-198}, year = {2020}, publisher = {Institute for Humanities and Cultural Studies}, issn = {2383-0484}, eissn = {2383-0492}, doi = {10.30465/shc.2020.28071.2002}, abstract = {The growth and prosperity of Tabriz, due to its political centrality and settlement among commercial route, did not last for long time. Besides, accruing of natural disasters, particularly, earthquakes, along with invasion of western neighbors led to the decline of the city. During a three-hundred-year period, eight major earthquakes happened and outbreaks of contagious diseases affected different areas of civil life. Various happenings, especially earthquakes, not only did destruct the city several times, but it also led to widespread death tolls which had some short and long-term social consequences. The present study, by applying descriptive-analytical method, attempts to explain the social consequences of natural disasters, particularly earthquakes, as an independent variable on the social life of the inhabitants; besides, it tries to answer the main question of the paper: What are the social consequences of natural disasters, particularly earthquakes, during the period of Safavid-Qajar rise in Tabriz? It is estimated that physical structure degradation, population decline, psychological problems, social deviations, superstitions, deterioration of living conditions, migration and unwillingness to improve accommodation conditions were the short and long-term consequences of natural disasters.}, keywords = {earthquake,Mortality,Qajar period,Safavid period,Tabriz}, title_fa = {پیامدهای اجتماعی بلایای طبیعی تبریز (907-1210 ق)}, abstract_fa = {رشد و شکوفایی شهر تبریز به علت مرکزیت سیاسی و استقرار در مسیر تجاری چندان نپایید و وقوع حوادث و بلایای طبیعی به‌ویژه زمین‌لرزه، در کنار تهاجمات همسایه غربی زمینه افول شهر را فراهم آورد. در دوره‌ای سیصدساله هشت زلزله بزرگ و شیوع بیماری‌های مسری بر عرصه‌های مختلف حیات شهری اثر نهاد. حوادث مختلف به‌ویژه زمین‌لرزه علاوه بر تخریب چندین‌باره شهر و مرگ‌ومیر گسترده با پیامدهای اجتماعی کوتاه و بلندمدت همراه شد. در جستار حاضر تلاش می‌شود با روش توصیفی تحلیلی و تکیه‌بر مطالعات کتابخانه‌ای پیامدهای اجتماعی بلایای طبیعی به‌ویژه زمین‌لرزه را به‌عنوان متغیری مستقل بر حیات اجتماعی ساکنان تبیین و پاسخی به سؤال اصلی داده شود. بروز بلایای طبیعی به‌ویژه زمین‌لرزه در دوره زمانی برآمدن صفویه تا قاجار در تبریز با چه پیامدهای اجتماعی همراه بوده است؟ به نظر می‌رسد تخریب بافت کالبدی، کاهش جمعیت، مشکلات روانی، انحرافات اجتماعی، خرافات، مشکلات اقتصادی، مهاجرت و عدم میل به بهبود وضعیت سکونتگاه‌ها از پیامدهای کوتاه و بلندمدت حوادث طبیعی بوده است.}, keywords_fa = {تبریز,دوره صفویه,دوره قاجار,زلزله,مرگ‌ومیر}, url = {https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_5588.html}, eprint = {https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_5588_573572fcc3ea99fb9f163d9a499ea6a7.pdf} } @article { author = {salehnejad, narges}, title = {Reflection of Poverty in Qajar Era Images; Lawrence Lockhart's album (Based on Bourdieu's Theory of Sociology)}, journal = {Tahqiqāt-e Tārikh-e Ejtemā’i (Social History Studies)}, volume = {10}, number = {1}, pages = {201-220}, year = {2020}, publisher = {Institute for Humanities and Cultural Studies}, issn = {2383-0484}, eissn = {2383-0492}, doi = {10.30465/shc.2020.29194.2031}, abstract = {Photographers like sociologists are concerned with social problems like poverty. Most foreign photographers have made great efforts to portray Iranian society. In these photos you can see people's lives and their surroundings. Poverty is a social phenomenon examine in the historical context of society. Poverty is mainly related to economic, political and social conditions and directly related to the distribution of power and wealth in society. What is discussed in this article is how to represent poverty in Lockhart's depictions of Iran. The research question is, what is seen in the images is poverty? It is examined according to Bourdieu's sociology. In Bourdieu's sociology poverty has a social space with certain mechanisms. Poverty in Iran was caused by two mechanisms: the rulers' disregard for the social and economic status of the people And the institutionalization of poverty in people that did not move them to get out of their situation. What Lockhart depicted in his photos, It illustrates the poverty that, despite the beginning of Iran's modernization in the Pahlavi era, continued to plague the people. The "Bolivarian Civilization", was confined to large cities and certain centers, And the farther away from the center, Society and real life in Iran were more self-evident. The contrast seen in Lockhart’s images illustrates this situation, appropriately, While we have the world's largest oil refinery in a city like Abadan At the same time, in cities like Khorramshahr or Mashhad, people struggle with misery that results from government policies.}, keywords = {poverty,Qajar,Illustrated Sociology,Lawrence Lockhart,Bourdieu}, title_fa = {بازتاب فقر در تصاویر عصر قاجار؛ آلبوم لارنس لاکهارت (بر اساس نظریه جامعه‌شناسی بوردیو)}, abstract_fa = {عکاسان مانند جامعه‌شناسان نسبت به معضلات اجتماعی مانند فقر تعلق خاطر دارند. در عکس‌های ثبت شده از ادوار مختلف تاریخ ایران می‌توان زوایایی از زندگی مردم و محیط پیرامون آنها از پوشش، خوراک و بناها تا مراسم و آیین‌ها و حتی زوایای زندگی اجتماعی از جمله فقر را دید. در این مقاله چگونگی بازنمایی فقر در تصاویر لاکهارت از ایران مورد بحث است. سوال پژوهش این است که آیا آنچه لاکهارت در تصاویر خود از جامعه ایرانی بازتاب داده را می‌توان فقر محسوب کرد؟ در پاسخ به این سوال از جامعه‌شناسی بوردیو و به‌ویژه نظریه میدان او بهره برده‌ایم. این پژوهش بر مبنای داده‌های کتابخانه‌ای و اسناد تصویری تدوین و نگارش یافته است و نتایج بررسی نشان می‌دهد تصاویر لاکهارت بیانگر فقری است که به‌رغم آغاز دوره مدرنیزه شدن ایران در عصر پهلوی همچنان گریبانگیر مردم بود. «تمدن بولواری» رضاشاه به شهرهای بزرگ و برخی مراکز خاص محدود می‌شد و با دور شدن از مرکز جامعه و زندگی واقعی در ایران بیشتر خود را نشان می‌داد. تضادی که در تصاویر لاکهارت دیده می‌شود، به شکل مناسبی بیانگر این وضعیت است، در حالی که در شهری مثل آبادان بزرگترین پالایشگاه نفتی جهان را داریم، در همان حال در شهرهایی مثل خرمشهر یا مشهد مردم با فلاکتی دست و پنجه نرم می‌کنند که ناشی از سیاست‌های حکومت است.}, keywords_fa = {فقر,جامعه‌شناسی عکاسی,ایران,لارنس لاکهارت,بوردیو}, url = {https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_5788.html}, eprint = {https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_5788_7ba4e46f8061d94f62b4384981af4ad0.pdf} } @article { author = {Ebadi, Ahmad Reza and Barzegar Kelishami, Valiollah and Farajiha, Mohammad Hussein}, title = {A survey of social and cultural themes in the historiography of Eskandar beik Munshi}, journal = {Tahqiqāt-e Tārikh-e Ejtemā’i (Social History Studies)}, volume = {10}, number = {1}, pages = {223-244}, year = {2020}, publisher = {Institute for Humanities and Cultural Studies}, issn = {2383-0484}, eissn = {2383-0492}, doi = {10.30465/shc.2020.28050.2001}, abstract = {Research in the field of social and cultural history in our country has been scant compared to its origins, the west, especially when it comes to case studies and implementation of findings of this field of science on the works of historiography. Using the descriptive-analytical method and analytically studying the text of Eskandar beik Munshi’s Tarikh-e Alam Aray-e Abbasi , this article seeks to answer the question that to what extent are the social and cultural themes used in his historiography, and how he applies them? The purpose of this article is to take a step towards the analytical study of the Iranian Muslim historiography works, in order to extract and explain the themes that are important today in the field of social and cultural history. According to the results of this study, Munshi, in his historiography, pays attention to various aspects of social and cultural history, including religious and theological disputes among governmental and religious actors, habits and interests of different segments of society, personality and moral characteristics of people and groups arising from their ethnicity and culture, the role of women in society, the characteristics of the ideal ruler and government, the superstitious beliefs of the king, the courtiers and the people, as well as some other topics that are studied today under sciences such as cultural anthropology and psychology. Munshi also pays special attention to social and cultural events and considered them to be among the most important issues that should be the subject of historiography.}, keywords = {Tarikh-e Alam Aray-e Abbasi,Eskandar beik Munshi,Historiography,Social and Cultural History}, title_fa = {بررسی مضامین اجتماعی و فرهنگی در تاریخنگری و تاریخنگاری اسکندربیک منشی}, abstract_fa = {تحقیقات در حوزه تاریخ اجتماعی و فرهنگی در کشور ما در مقایسه با خاستگاه آن، غرب، اندک بوده است، به ویژه وقتی که سخن از مطالعه موردی و پیاده کردن یافته های این حوزه از علم بر روی آثار تاریخنگاری به میان می آید. این مقاله با استفاده از روش توصیفی‌تحلیلی و تمرکز بر تاریخ عالم آرای عباسی اسکندربیک و مطالعه تحلیلی متن آن در پی پاسخ به این پرسش است که: مضامین اجتماعی و فرهنگی تا چه میزان در تاریخنگری و تاریخنگاری اسکندر بیک به کار رفته و نحوه کاربست آنها از سوی وی چگونه بوده است؟ هدف از این مقاله برداشتن گامی در راستای مطالعه تحلیلی آثار مورخان بنام تاریخنگاری اسلامی ایرانی به منظور استخراج و تشریح مضامینی است که امروزه ذیل تاریخ اجتماعی و فرهنگی واجد اهمیت هستند. براساس نتایج این تحقیق، اسکندربیک در تاریخنگری و تاریخنگاری خویش به ابعاد گوناگون تاریخ اجتماعی و فرهنگی از جمله اختلافات مذهبی و کلامی در میان کنشگران حکومتی و دینی، عادات و علایق اقشار مختلف مردم جامعه، ویژگی های شخصیتی و اخلاقی برخاسته از قومیت و فرهنگ افراد و گروه ها، نقش زنان در جامعه، ویژگی های حاکم و حکومت مطلوب، اعتقادات خرافی شاه، درباریان و مردم، و همچنین به برخی دیگر از مضامین و مقوله هایی که امروزه ذیل علومی چون انسان شناسی فرهنگی و روان شناسی مورد مطالعه قرار می گیرند، توجه خاصی داشته و رویدادهای اجتماعی و فرهنگی را جزو مهمترین مسائلی می دانسته که می بایست موضوع تاریخنگاری قرار گیرند.}, keywords_fa = {تاریخ عالم آرای عباسی,اسکندر بیک منشی,تاریخنگری,تاریخ اجتماعی و فرهنگی}, url = {https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_5612.html}, eprint = {https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_5612_af5db59cea70130592f06222e637ec7a.pdf} } @article { author = {Kazembeyki, Mohammad Ali}, title = {Mismanagement in the Qajar Iran: Āstān-i Quds-i Radhawī Organization, Administration of the Shrine of Imam Ridhā (AS), 1916-1918/1334-1335 AH}, journal = {Tahqiqāt-e Tārikh-e Ejtemā’i (Social History Studies)}, volume = {10}, number = {1}, pages = {247-272}, year = {2020}, publisher = {Institute for Humanities and Cultural Studies}, issn = {2383-0484}, eissn = {2383-0492}, doi = {10.30465/shc.2020.27882.1995}, abstract = {The inefficiency of the bureaucratic administration in the Qajar era is not an issue, especially as it was quite evident in the last decades of life of this dynasty in various forms. There is enough information available on the failure or fault of the ministries and their staff in the first decades of the twentieth century/1320s and 1330s AH. However, the incompetence of the offices under the direct supervision of the Shah has received less attention.The present study is concerned with investigating theft of a copy of the Quran writing of which attributed to Imam Sadjdjād (AS) from above the tomb of Imam Ridhā (AS) that was under management of Administration of the Shrine of Imam Ridhā (AS) or Āstān-i Quds-i Radhawī Organization, (1334-1335 AH). Having religious nature, this case, as expected, became the hot news of the press. The incident raised also the issue of managing and overseeing the Āstān-i Quds Organization which outside the realm of government, was one of institutions under the Shah's direct responsibility. As a result of this theft, Āstān-i Quds management's shortcomings were taken seriously. The findings of the present study indicate that what happened was the result of chronic mismanagement in the important religio-politico establishment of Āstān-i Quds, which was headed by the Shah himself. Although public awareness of Āstān-i Quds inefficiency paved the way for structural reforms in the organization, this was not realized at the appropriate time.}, keywords = {"The Qajars","Administration of the Holly Shrine of Imam Ridhā (AS)",Manuscript of Quran,"Khurasan"}, title_fa = {سوء مدیریت در ایران عصر قاجاریه: تشکیلات آستان قدس رضوی (1334-1335 ﻫ . ق)}, abstract_fa = {ناکارآمدی تشکیلات اداری در عصر قاجاریه موضوعی پوشیده نیست، بویژه آن که در واپسین دهه های عمر این سلسله به اشکال مختلف کاملا به چشم می آمد. در مورد قصور یا تقصیر وزارتخانه ها و کارکنان آنها در دهه های نخستین سده بیستم/ دهه های 1320 و 1330 ﻫ . ق اطلاعات کافی در دست است. با وجود این، بی کفایتی اداراتی که تحت نظارت مستقیم شاه قرار داشتند، کمتر مورد توجه قرار گرفته است. پژوهش حاضر به بررسی سرقت قرآنی منسوب به حضرت سجاد (ع) از درون ضریح امام رضا (ع) اختصاص دارد که تحت مدیریت تشکیلات آستان قدس رضوی قرار داشت. این مورد با داشتن طبیعت دینی، همان گونه که انتظار میرود، خبر داغ مطبوعات گردید (1334-1335 ﻫ . ق). این رویداد همچنین موجب طرح موضوع اداره تشکیلات آستان قدس و نظارت بر آن شد که بیرون از حیطه دولت، از مؤسساتی بود که در حوزه مسئولیت مستقیم شاه قرار داشت. در پی این سرقت کاستی های مدیریتی آستان قدس به گونه ای جدی مورد توجه قرار گرفت. یافته های پژوهش حاضر نشان می دهد که آنچه رخ داد نتیجه سوء مدیریت مزمن در تشکیلات دینی ـ سیاسی مهم آستان قدس بود که تحت ریاست شخص شاه قرار داشت. اگر چه اطلاع عموم از ناکارآمدی آستان قدس راه را برای اصلاحات ساختاری در این تشکیلات هموار می کرد، این مهم در همان فرصت مناسب محقق نگردید.}, keywords_fa = {قاجاریه,آستان قدس رضوی,نسخ خطی قرآن,خراسان}, url = {https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_5613.html}, eprint = {https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_5613_a9968aaa6eca2fcccd2eff0bb0597bf0.pdf} } @article { author = {Moeinaddini, Mohammad}, title = {The Critique of the artist-mystic concept from the perspective of traditionalists based on studies of social history}, journal = {Tahqiqāt-e Tārikh-e Ejtemā’i (Social History Studies)}, volume = {10}, number = {1}, pages = {275-295}, year = {2020}, publisher = {Institute for Humanities and Cultural Studies}, issn = {2383-0484}, eissn = {2383-0492}, doi = {10.30465/shc.2020.30800.2075}, abstract = {For years, the Traditionalist approach to reading traditional works of art has become a major paradigm in Iran's academic studies of arts. Traditionalists believe that traditional arts, including those related to Kitab Araei, especially painting, reflect the world of ideals, and the images used in them are not merely representations of the real world.This view has led many of them to place the painter beyond the ordinary artist, as a mystic, the artist, with an intuitive understanding of ideas forms, has ability to represent idealistic forms in his work. In this article, based on credible historical reports, the social and moral life of famous Iranian artists in the Timurid and Safavid eras is studied, in order to To examine the claims of traditionalists about the mystical life of the artist.The research findings show that what has been quoted from the lives of prominent Iranian artists in historical texts, is more about ordinary people than a mystics or mystical behavior of them. It narrates ordinary but capable and creative human beings that in some cases, they behaved contrary to religious and customary morals and rules. As a result, contrary to popular belief, it can be said that assigning a mystic-artist status to Iranian painters is based solely on a subjective attitude. And this claim of traditionalists about the mystical status of artists is not only inconclusive with historical findings, but in many cases faces serious challenges in studying the lives of artists of that time.}, keywords = {Persian Painting,Traditionalism,mysticism,sacred art,social history of art}, title_fa = {نقد مفهوم سالک/عارف ـ هنرمند از دیدگاه سنت‌گرایان بر اساس مطالعات تاریخ اجتماعی}, abstract_fa = {سالهاست که رویکرد سنت‌گرایان به خوانش آثار هنری سنتی تبدیل به پارادایم اصلی در فضای دانشگاهی ایران شده است. به باور سنت‌گرایان هنرهای سنتی و از جمله هنرهای مرتبط با کتاب‌آرایی به ویژه نگارگری، بازتاب‌دهنده عالم مثال هستند و تصاویر به کاررفته در آنها صرفاً بازنمایی عالم واقع نیستند. این دیدگاه باعث شده است تا بسیاری از ایشان نگارگر را فراتر از یک هنرمند معمولی بلکه در جایگاه سالک یا عارفی حقیقت‌بین بنشانند که توانسته است با درکی شهودی، صُور مثالی را ببیند و در اثرش آنها را بازنمایی کند. از این رو مسئله این پژوهش آزمون مفهوم «سالک/عارف ـ هنرمند» است که عموماً سنت‌گرایان در تحلیل شخصیت هنرمند سنتی روی آن تأکید می‌کنند. از این رو در این پژوهش با ترکیب روش‌های تاریخی و توصیفی و با تدقیق در گزارشهای دست‌اول، نحوه زیست اجتماعی و اخلاقی هنرمندان نامدار ایرانی در عهد تیموری و صفوی، بررسی شده تا این ادعای سنت گرایان در ارتباط با جایگاه هنرمند به آزمونی تاریخی گذاشته شود. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد آنچه از زندگی نام‌آوران هنری ایران در متون دست‌اول تاریخی نقل شده است بیش از اینکه حاوی بیان سلوک اعتقادی یا عارفانه آن‌ها باشد تصویرگر انسان‌هایی عادی ولیکن توانمند و خلاقی است که گاه رفتاری مغایر با اخلاق عُرفی و حتی شرعی بروز می‌داده‌اند. در نتیجه برخلاف تصور رایج، می‌توان گفت که قائل شدن به مقام سالک/عارف ـ هنرمند برای نگارگران ایرانی صرفاً مبتنی بر نگرشی ذهنگرایانه است و این ادعا با یافته‌های تاریخی قابل تأیید نیست .}, keywords_fa = {نگارگری ایرانی,سنت‌گرایی,عرفان,هنر قدسی,تاریخ اجتماعی هنر}, url = {https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_5786.html}, eprint = {https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_5786_08558929bccc8a45abd337af555019e7.pdf} } @article { author = {Nazem, Reihaneh and Fazelipour, Toba}, title = {Women and modernity's thought (case study the Naser Al Din Shah diaries)}, journal = {Tahqiqāt-e Tārikh-e Ejtemā’i (Social History Studies)}, volume = {10}, number = {1}, pages = {299-326}, year = {2020}, publisher = {Institute for Humanities and Cultural Studies}, issn = {2383-0484}, eissn = {2383-0492}, doi = {10.30465/shc.2020.28546.2016}, abstract = {During the Qajar era, extensive measures were taken to compensate for the undeveloped Iranian of western civilization. Firstly, the military reforms were done and then the plan of bureaucracy’s improvement and government discipline was reformed. The third stage was social reform that took place during the Naseri era. This reforms, like previous programs needed to be modified from up to down society, so that social reformers prepared a plan for the Shah’s travels to the west. Although, These reforms should have led to a fundamental change in the heart of society and the way of life of people, both men and women, in real what happened was that women were ignored in this process. The research have tried with a descriptive-analytic method through a study of diary’s Nasser Al Din Shah the position of women in program’s modernity that’s why they were eliminated from this project. The research claim that some factors of patriarchal custom, religious (The Sharia that supports this custom), the traditional mentality of women and finally the Shah’s upbringing and his belief led to the removal of women from this project. }, keywords = {"Women","Modernity","Qajar","Diary","Naser Al Din Shah"}, title_fa = {زنان و برنامه تجدد عصر ناصری (مطالعه موردی سفرنامه های ناصرالدین شاه)}, abstract_fa = {چکیدهدر دوران قاجار اقدامات گسترده‌ای برای جبران عقب‌ماندگی ایرانیان از تمدن غربی صورت گرفت. ابتدا اصلاحات نظامی و در ادامه اصلاح دیوانسالاری و انتظام دولت در دستور کار قرار گرفت. مرحله سوم، اصلاحات اجتماعی بود که در دوره ناصری اجرا شد. به سیاق برنامه‌های پیشین، برنامه تجدد اجتماعی نیز اصلاح از بالا به پایین بود و اجرای آن به حمایت طبقه حاکمه و شخص شاه نیاز داشت. به همین منظور مصلحان اجتماعی، طرح سفرهای شاه به غرب را تدارک دیدند. این اصلاحات باید منجر به تحول اساسی در بافت جامعه و شیوه زیست مردمان اعم از زن و مرد می‌شد اما در عمل آنچه که اتفاق افتاد نادیده گرفتن زنان در این پروژه بود. این مقاله با روش توصیفی–تحلیلی و از خلال مطالعه موردی سفرنامه‌های ناصرالدین‌شاه می‌کوشد به این سوالات پاسخ دهد زنان چه نسبتی با برنامه تجدد عصر ناصری داشتند و چرا از این پروژه حذف شدند؟ مقاله استدلال می‌کند که دیدارهای شاه و نوشته‌های وی موید این نکته است که تغییر وضعیت اجتماعی و اقتصادی زنان از رئوس برنامه تجدد بوده اما عواملی مانند عرف مردسالار، شریعت حامی این عرف، ذهنیت سنتی زنان آن دوره و تربیت و باورهای شاه در نهایت به حذف زنان از این پروژه منجر شده است.}, keywords_fa = {"زنان","تجدد","قاجار","سفرنامه","ناصرالدین شاه"}, url = {https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_5587.html}, eprint = {https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_5587_f3f09f5695e7cac8f2d7e54c733c03a7.pdf} }