per
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
تحقیقات تاریخ اجتماعی
2383-0484
2383-0492
2014-08-23
4
7
1
27
1147
Research Article
آسیبشناسی آموزش تاریخ اجتماعی در نظام آموزش عالی ایران
Study of the Defects in Teaching Social History in Higher Education System of Iran
صفورا برومند
s.borumand@ihcs.ac.ir
1
استادیار پژوهشکدۀ تاریخ، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
تاریخ اجتماعی شاخهای از پژوهشهای تاریخی مبتنی بر مطالعۀ تاریخی جنبههای گوناگون زندگی اجتماعی عامۀ مردم است که مطالعات مستمر آن، از حدود نود سال پیش با شکلگیری مکتب آنال آغاز شد. بهرغم مطالعات گسترده در اروپا و ایالات متحده، در ایران کمتر به مباحث نظری و علمی تاریخ اجتماعی پرداخته شدهاست. این امر در حالی است که تاریخ اجتماعی از مباحث واحدهای درسی رشتههای تاریخ، علوم اجتماعی، کتابداری و ایرانشناسی بهشمارمیرود. از این رو، در پژوهش حاضر، با اتخاذ روش تحقیق اکتشافی بر مبنای گردآوری دادههای مبتنی بر مطالعات کتابخانهای، میدانی و تجزیه و تحلیل دادهها مبتنی بر شاخصهای کمّی و کیفی، ضمن بازشناسی آموزش تاریخ اجتماعی در نظام آموزش عالی ایران، با استفاده از روش SWOT نقاط ضعف، قوت، فرصتها، تهدیدها معرفی و در نهایت روند آتی، راهکارها و تحلیل راهبردی برای نیل به وضعیت مطلوب آموزش تاریخ اجتماعی در نظام آموزش عالی ایران ارائه شدهاست. نتایج این پژوهش، مبیّن ضعف موجود در مطالعات نظری و علمی تاریخ اجتماعی در سطح آموزش عالی است. اما، توجه روزافزون مجامع علمی رشتۀ تاریخ به اهمیت این حوزه، ایجاد نخستین گروه تاریخ اجتماعی ایران در نظام آموزش عالی و پرداختن به مباحث نظری بومی از نقاط قوت و فرصتهای پیش رو است که باید برای تقویت آن برنامهریزی شود.
As a branch of historical studies, social history includes history of various aspects of ordinary people. The study on social history dates back to 90 years ago and started by establishment of Annals School. Despite major studies in Europe and United State of America, there were few studies on social history in Iran. This is while the subject of social history is amongst the courses of disciplines such as history, social science, librarianship and Iranology. Therefore, the aim of this research is to recognize the situation of social history studies in higher education system of Iran. Using the SWOT method, this study introduces the weak and strong points, opportunities and threats and presents the future trend, solutions and strategic analysis to reach an ideal situation in teaching social history in Iran’s higher education system. The results of this research in dicate weaknesses in the oretical and research studies on social history in higher education system. However, an increasing attention to the importance of developing a scientific discipline for social history, establishing the first social history department in higher education system and studying the domestic theories are amongst the strong points and opportunities ahead for which there should be appropriate planning.
https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_1147_06f2c19dcbd65e459c8234ad6e509912.pdf
تاریخ اجتماعی
تاریخ ایران
آموزش
آسیبشناسی
آموزش عالی
social history
Iran’s History
the defects of teaching
Higher Education
per
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
تحقیقات تاریخ اجتماعی
2383-0484
2383-0492
2014-09-21
4
7
29
60
1148
Research Article
اعتراضات مردم به نوسازی شهری در دورۀ پهلوی اول
People’s Objections to Urban Renovation in the First Pahlavi Period
سهیلا صفری
ss52ir@yahoo.com
1
محمدامیر شیخ نوری
dr_sheikhnuri2000@yahoo.com
2
شهرام یوسفیفر
shyousefifar@yahoo.com
3
دانشجوی دکتری تاریخ، دانشگاه الزهرا
استاد گروه تاریخ دانشگاه الزهرا
استاد پژوهشکدة تاریخ، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
دولت پهلوی اول موجد تغییرات در عرصههای گوناگون حیات اجتماعی ایران شد؛ از جملۀ این تغییرات، دگرگونیهایی بود که در عرصۀ شهری رخنمود. دولت پهلوی اول بر اساس ایدۀ نوسازی منطبق با الگوهای غربی، به تغییر شهرها همت گمارد. در این نوسازی، زندگی شهری با وسایل و ابزار مدرن که از جملۀ آنها ورود اتومبیل به شکل گسترده در شهرها بود، تأثیر خود را بر بافت و فضای شهری از طریق خیابانسازی گذاشت؛ یعنی، مهمترین وجه نوسازی شهری، خود را در احداث خیابانهای جدید و وسعتدادن به خیابانهای موجود نمودار کرد. اما، این وجه از نوسازی شهری، مستلزم تخریب املاک شهروندان بود و اعتراضاتی را در پی داشت. بخشی از اعتراضاتِ مربوط به تخریب املاک، در عریضههایی منعکس شدهاست که به مجلس شورای ملی واصل میشد. از این رو، مقالۀ حاضر به بررسی نوسازی شهری در دورۀ پهلوی اول از دریچۀ نگاه شاکیانی پرداختهاست که شکایات خود را به مجلس شورای ملی ارائهدادند. این عریضهها مربوط به سه دورۀ مجلس ششم، هفتم و هشتم یعنی مصادف با نیمۀ اول دورۀ پهلوی اول است. بررسی این عرایض به شیوۀ توصیفی ـ تحلیلی و با اتکا به دیگر اسناد و منابع کتابخانهای انجامگرفتهاست.
این نوشتار درصدد است تا علل نارضایتی عارضان را از برنامۀ نوسازی شهری دولت دریابد و به این پرسش پاسخ دهد آیا نوسازی شهری برنامۀ اجرایی مناسبی داشت؟ با توجه به شکایات عارضان از جمله در خصوص تأخیر در پرداخت قیمتها، ترسیم نقشههای متعدد و گاه غیراصولی، اعمال نفوذ در ترسیم نقشهها، عدم تدوین قوانین و مقررات لازم، فرض بر این است دولت دارای برنامۀ اجرایی مناسبی در سیاست نوسازی شهری نبود. نتیجه نشان میدهد دولت به آسیبهای روانی ناشی از تخریب سرپناه و آسیبهای شغلی ـ معیشتی ناشی از تخریب مستغلات توجه چندانی معطوف نکردهبود، در صورتی که شهروندان از هر دو حیث متحمل آسیب شدند.
The first Pahlavi government made a major upheaval in different areas of Iran’s social life, including the developments in the urban life. The first Pahlavi government embarked on changing the cities based on a renovation idea according to Western models. In this renovation, the modern tools such as introduction of automobile had its effect on the urban atmosphere through road making. This means, the most important aspect of urban renovation was seen in establishment of new streets and developing the current ones. However, this aspect of renovation required destruction of people’s houses, which was followed by objections heard by the parliament members. Thus, the present paper studies urban renovation in the 1st Pahlavi period from the perspective of the protesters who submitted their complaint to the National Parliament Council. These complaints are related to three terms of the parliament, namely, the sixth, seventh and eighth terms, which coincides with the first half of the 1st Pahlavi period. The complaints are studied with a descriptive-analytic method relying on other documents and library resources.
This paper seeks to find out the reasons for discontent of people about the government’s urban renovation. The question is, did the urban renovation have a suitable executive plan? Given the complaints made about delay in paying the prices, drawing different and sometimes baseless maps and plans, the influences in drawing the maps, lack of preparing the necessary rules, the hypothesis is that the government did not have an appropriate executive plan in its urban development policy. The result shows that the government did not pay enough attention to the psychological damages caused by destruction of homes and occupational damages caused by destruction of tenements.
https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_1148_2de3529080c50b5b44580dea4d724066.pdf
نوسازی شهری
عریضه
خیابانکشی
خانه
مستغلات
Urban development
Complain
Street development
House
Tenements
per
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
تحقیقات تاریخ اجتماعی
2383-0484
2383-0492
2014-09-21
4
7
61
86
1149
Research Article
برنامۀ تجدد و نوسازی ایران در عصر رضاشاه پهلوی
The Plan of Modernization and Renovation of Iran
in Reza Shah Pahlavi Era
محمدرضا علم
mralam36@yahoo.com
1
فرزانه دشتی
farzanehdashti30@yahoo.com
2
بیژن میرزایی
bizhan_mirzaee@yahoo.com
3
دانشیار گروه تاریخ، دانشگاه شهید چمران اهواز
مربی و عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خرمآباد
مربی و عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خرمآباد
نوسازی در تجربۀ اروپاییان، بر پایۀ مدرنیته و به یاری و کمک بورژوازی و دولت مطلقه و ملی و مدرن و از گذر تغییرات اجتماعی وسیع و همهجانبه، به ظهور جوامع مدرن و توسعهیافته انجامید. اما، در کشور ایران، با وجود تلاشهایی که در عصر رضاشاه صورتگرفت، نوسازی به ایجاد جامعهای مدرن و توسعهیافته نینجامید. نوسازی در دورة پهلوی اول شتابان صورتگرفت و به دلیل تسلط دولت بر منابع قدرت، ناتوانی و پراکندگی جامعۀ مدنی، نوسازی در عرصههایی اجراشد که با ساخت و سرشت دولت مطلقه در انطباق بود. لذا، ممانعت دولت مطلقه از گسترش مشارکت و شکلگیری رقابت، حوزۀ سیاست ایران را به عرصهای توسعهنیافته در ساخت اقتصادی و اجتماعی تبدیلکرد. به بیانی دیگر، دولت مطلقه در حوزۀ سیاست و نظام سیاسی مانع توسعه بود و به بازتولید استبداد و خودکامگی منجرشد و به دلیل نارساییهای اساسی ایستاری و ساختاری، به حل بحرانهای عمدة هویت، مشروعیت، توزیع و تضادهای عمدة داخلی و خارجی و برقراری ثبات نهادینه، قانونمند و پایدار به سمت سرمایهداری و جامعۀ مدرن همراه با تقویت نهادهای مدنی و دموکراتیک و بورژوازی مستقل و ملی موفق نگردید.
در این پژوهش به دنبال پاسخ به این پرسش هستیم که چرا کشور ایران بهرغم تجربة نوسازی در دوران پهلوی اول، نتوانسته به جامعهای مدرن و توسعهیافته تبدیلشود. لذا، تلاش میشود تا با تحلیل و تبیین علل و عوامل مربوطه، رهیافت تازهای برای فهم تنگنا و بنبست توسعهنیافتگی در دورة مورد بحث ارائه شود. روش پژوهش نیز مبتنی بر کار کتابخانهای و عمدتاً بر یک مطالعۀ تاریخی ـ تحلیلی استوار است.
Through radical and wide-scale social changes, renovation among Europeans led to the emergence of modern and developed societies based on modernization and with the help of bourgeoisie, absolutist, national and modern government. However, despite the attempts done in Reza Shah Reign, renovation in Iran did not lead to the creation of a modern and developed society. Renovation took place hastily in the first Pahlavi era. Because of government dominance on the power sources, incompetence and dispersion of the civic society, renovations were carried out in areas consistent with the essence and structure of an absolutist government. Thus, prevention of participation an also development of competitions enforced by the absolutist government turned Iran’s political zone to an undeveloped area in its economic and social structure. In other words, the absolutist government was against development in the political system, which led to recreation of autarchy and dictatorship. Due to basic stability and structural inadequacy, the government could not manage to solve main crises of identity, legitimacy, distribution, main internal and external conflicts and establishment of an institutional, systematic and durable stability toward capitalism and a developed society along with reinforcement of civic, democratic, national and independent bourgeoisie organizations.
In this research, we are looking for the answer to this question: Why, despite the renovation experience in the first Pahlavi era, Iran could not manage to become a modern and developed society. There for, related reasons and causes will be defined and analyzed in order to put forth a new approach to understand the lack of development and stalemate in the said era. The methodology in this article is mainly based on library activities and a historical-analytical study.
https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_1149_e3f67b4ebd755a1f42bd62f9ad05032d.pdf
رضاشاه
پهلوی اول
نوسازی
توسعه
مدرنیته
دولت ـ ملت
Reza Shah
modernization
Development
Modernity
Nation state
per
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
تحقیقات تاریخ اجتماعی
2383-0484
2383-0492
2014-09-21
4
7
87
107
1150
Research Article
پژوهشی دربارۀ زنان «اِرَموک»در تشکیلات اردوی مغولها
An Investigation into Eramook Women in
Forming Mongolian Troops
یزدان فرخی
y_farrokhi@pnu.ac.ir
1
Assistant Professor, Department of History, Payam-e Noor University
با غلبۀ مغولها بر حکومت خوارزمشاهیان و تأسیس حکومت ایلخانی در ایران، عناصر تازهای در ابعاد گوناگون زندگی ایرانیان وارد گردید که به طرز چشمگیری حیات اجتماعی ایران را دگرگون ساخت. نمونۀ قابل توجهی از این دگرگونی و تغییرات اجتماعی این دوره، در زمینۀ وضعیت و زندگی زنان این روزگار قابل مشاهده است. بهنظرمیرسد که حکمرانی مغولها در ایران بر نوع و کیفیت حضور زنان در جامعۀ ایرانی تأثیرگذار بود و چنین مینماید که انعکاس یکی از این مواردِ تأثیرگذار در نقش زنان در جامعۀ ایران عهد مغول، در معنا و مفهوم واژۀ «ارموک» نهفته است. این واژه بهویژه برای گروهی از زنانِ فعال در اردوی مغولها بهکاررفته و میتواند ویژگیهای منحصربهفرد دستهای خاص از زنان را در تمایز با زنان دیگر جامعه آشکار سازد.
با اینکه این واژه به طور چشمگیر، نوع خاصی از فعالیتهای اجتماعی زنان عهد مغول را نشانمیدهد و هرچند که این واژه در متون فارسی عهد مغول بهکاررفته و برای خوانش این متون، فهم معنای این واژه امری ضروری است، بهنظرمیرسد که تاکنون تلاشی برای شناخت صحیح و دقیق این واژه صورتنگرفتهاست.
هدف این مقاله بازخوانی متون فارسی عهد ایلخانی برای معنایابی و توضیح واژۀ «ارموک» است تا به این طریق گوشهای از حیات اجتماعی زنان و شرایط جنسیتی که در ایران عهد ایلخانان برای آنان بهوجودآمد، روشن گردد و همینطور نمودی از تأثیر حکومت مغول و ایلخانی بر جامعۀ ایران نشاندادهشود.
After the victory of Mongols on the Kharazmi government and establishment of Ilkhani government in Iran, new elements in different aspects entered the life of Iranians, which changed the social life in Iran largely. A remarkable example of these social changes occurred in the living condition of women in this period. It seems that the Mongolian ruling over Iran affected the type and quality of the presence of women in the Iranian society. The reflection of one of these important effective changes in the role of women in the Iranian society in the Mongol period lies in the meaning of the word “Eramook”. This word is used to describe activist women in the Mongolian troop and can reveal the unique features of a specific group of women.
This word remarkably shows a specific type of women’s social activities in the Mongolian era, and even it is used in Persian texts in the Mongol period. It is quite important to understand the meaning of this word in order to read these texts. However, it seems no attempt has been made so far to know this word exactly and accurately.
The present paper attempts to reread the Persian texts of Ilkhani era in order to find the meaning and explanation of the word Eramook. The goal is to clarify a part of women’s social life and the gender conditions established in the Ilkhani era in Iran. Also, the effect of the Mongol’s and Ilkhani ruling on the Iranian society is shown
https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_1150_2fda137f86c697082248ad6b26b4b3d4.pdf
لقب زنان ارموک
زنان مردانهپوش
جنسیت
زنانگی
خاتونان مغول
تشکیلات اردو
the title of Eramook women
Man-looking women
Gender
Feminine
Mongol ladies
Establishment of troops
per
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
تحقیقات تاریخ اجتماعی
2383-0484
2383-0492
2014-09-21
4
7
109
131
1151
Research Article
تحلیل مقایسهای بسیج منابع در انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی ایران با استفاده از مدل بسیج چارلز تیلی
Constitutional Revolution and Islamic Revolution of Iran Based on the Theory of Mobilization by Charles Tilly
احسان فرهادی فرهادی
eh.farhadi@gmail.com
1
عباس کشاورز شکری کشاورز شکری
keshavarz@shahed.ac.ir
2
علی مرشدی زاد
alimorshedizad@yahoo.com
3
دانشجوی دکتری جامعهشناسی اقتصادی و توسعه، دانشگاه تهران (نویسندۀ مسئول)
دانشیار علوم سیاسی، دانشگاه شاهد
استادیار علوم سیاسی، دانشگاه شاهد
در مقالۀ حاضر، با توسل به نظریۀ بسیج منابع چارلز تیلی، به شناسایی فرآیند بسیج در دو انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی ایران پرداخته شدهاست. در واقع، پرسش اصلی پژوهش آن است که بسیج منابع در دو انقلاب مشروطه و اسلامی، بر اساس الگوی نظری چارلز تیلی چگونه صورتگرفتهاست؟ روش پژوهش تاریخی ـ مقایسهای و همچنین روش تحلیل اسنادی است. بر پایۀ پرسشهای مستخرج از مدل نظری مورد استفاده، تفاوتها و تشابهات این دو انقلاب را شناسایی کرده که اهمّ تفاوتهای این دو انقلاب در ایدئولوژی بسیج و رهبری این دو انقلاب و اصلیترین تشابهات دو انقلاب در وضعیت سرکوب/ تسهیل انقلابیون از سوی حکومت، همچنین وضعیت قدرتمند گروههای انقلابی در برابر وضعیت ضعیف حکومتهای قاجاری و پهلوی دوم خلاصه میشود.
Using the theory of resource mobilization by Charles Tilly, this article attempts to understand the process of mobilization in both Constitutional and Islamic revolutions of Iran. The main question is how the resource mobilization in both Constitutional and Islamic revolutions has occurred. The method used in this research is historical-comparative and documentary. Based on the questions derived from the theoretical model, differences and similarities in both revolutions are extracted. The main differences in these revolutions are in mobilization ideologies and leadership, and the main similarities are in repression, facilitation and the power of revolutionary groups against the weakness of Qajar and Pahlavi regimes.
https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_1151_33caf423ace3bf31400cceffae7b1168.pdf
انقلاب مشروطه
انقلاب اسلامی
بسیج منابع
تیلی
The Constitutional Revolution
Islamic Revolution of Iran
Resource mobilization
Charles Tilly
per
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
تحقیقات تاریخ اجتماعی
2383-0484
2383-0492
2014-09-21
4
7
133
152
1152
Research Article
تأثیر منازعات عصر صفویه بر شالودههای شهری و منابع اقتصادی (907 – 1052 ق)
The Effect of Conflicts in SafavidEra on the Urban Foundations and Economic Resources (907–1052 AH)
عبدالله متولی
a.motevaly@gmail.com
1
دانشیار گروه تاریخ، دانشگاه اراک
حکومت صفویان در شرایطی شکلگرفت که امپراتوری عثمانی در مناطق غربی و خانات ازبک در شرق قلمرو ایران تمایلات توسعهطلبانهای را دنبالمیکردند. اختلافات جغرافیایی و تعارضات مذهبی باعث پدیدآمدن جنگهای طولانی بین صفویان با این دو قدرت منطقهای شد. این منازعات بخش بزرگی از مناطق جغرافیایی ایران را تحتتأثیر قرارداد و آسیبهای اقتصادی و اجتماعی را برای ساکنان بهدنبالداشت. مسئلۀ عمده در این نوشتار دریافت و آشکارکردن میزان آسیبهای ناشی از جنگهای دورۀ صفویه در مناطق شرقی و غربی بر برخی از زیرساختهای اقتصادی و سازههای شهری و روستایی است.
بر این اساس، پرسش عمدۀ این نوشتار عبارت است از اینکه اقدامات تهاجمی دشمنان و سیاستهای دفاعی صفویان الگوهای اقتصادی و جمعیتی کشور را تا چه میزان تحتتأثیر قراردادند. روش انجام پژوهش حاضر مبتنی بر توصیف، تحلیل و استنتاج از دادههای منابع تاریخی است. یافتههای پژوهش نشانمیدهد تداوم جنگها و اقدامات تهاجمی دشمنان در کنار سیاستهای دفاعی صفویان، در آشفتگی و تخریب ساختارهای اقتصادی و همچنین کاهش جمعیت منطقه بسیار مؤثر بوده و کندی فرآیند تولید را در پیامد نهایی خود به همراه داشتهاست.
The Safavid regime formed under conditions when the Ottoman Empire in the west and Uzbek Khans in the east of Iran sought to enter into fight. Geographical differences and religious conflicts led to long-time warfare between the Safavid regime and these two regional powers. These conflicts affected a large part of Iran’s geographical regions, leading to economic and social damages for the residents. The main part in this article is to comprehend and reveal the level of damages caused to some economic substructures and urban and rural structures by the wars during the Safavid era in the eastern and western parts. Based on this, the main question in this research is: What are the effects of the enemy’s attacks and the defensive policies of the Safavid government on the economic and population models in Iran? The methodology of this research is based on description, analysis and deduction from historical data. The findings show that continuation of the wars and attacks by the enemies along with the defensive policies by the Safavid government had a major effect on the destruction of economic structures and reduction of the population in the region. As a result, the production process slowed down in Iran.
https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_1152_7ac36c215d17e090724a12354bde2138.pdf
سازههای شهری
منابع غذایی
تولیدات کشاورزی
صفویان
ازبکان
عثمانیها
Urban structures
Food resources
Agricultural productions
SAFAVID
Uzbek
Ottomans
per
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
تحقیقات تاریخ اجتماعی
2383-0484
2383-0492
2014-09-21
4
7
153
173
1153
Research Article
کارکرد اجتماعی مسجد در ایران عصر آلبویه
The Social Function of Mosque in the Buyid
(Al-e Booyeh) Era in Iran
حسین مفتخری
moftakhari@khu.ac.ir
1
فؤاد پورآرین
por721@yahoo.com
2
فریبرز سجادی
sajjadi_f@yahoo.com
3
دانشیار گروه تاریخ، دانشگاه خوارزمی
دانشیار گروه تاریخ، دانشگاه خوارزمی
دانشجوی دکتری تاریخ ایران اسلامی، دانشگاه خوارزمی (نویسندۀ مسئول)
مسجد به عنوان کارآمدترین نهاد عبادی ـ سیاسی در اسلام، با کارکردها و تأثیرات سیاسی و اجتماعی بسیار در جامعۀ عصر آلبویه (320 - 447 ق)، عملاً به عنوان نهادی تأثیرگذار در ساخت قدرت عمل میکرد. در این میان، کارکردهای اجتماعی مسجد غالباً مثبت و سازنده و در یک عبارت، همگرا و تعاملی بود که خود به رشد و تعالی جامعۀ ایرانی ـ اسلامی این دوره یاری رساند. در این راستا، پرسش اساسی این است که مهمترین کارکردهای اجتماعی مسجد در دورۀ مورد اشاره کدام است؟ بنابراین، توصیف کارکردهای اجتماعی مسجد در عصر مذکور، همراه با بیان علتها و تبیین چراییها و چگونگیها و در نتیجه شناخت کاملتر از یک تحول تاریخی، مورد توجه بودهاست.
یافتههای پژوهش حاکی از آن است که این بنای الهی با توجه به فقدان دانشگاه به مفهوم امروزی، بار اصلی رشد علمی جامعه را به دوش میکشید. علاوه بر آن، مسجد محل اسکان و سرپناه مستمندان و یا مسافران بود. به لحاظ تبلیغی نیز مسجد در اجتماع عصر بویهی به عنوان مهمترین کانون اطلاعرسانی حکومتی و مردمی و نیز محل اعتراضات عمومی بسیار مؤثر عمل میکرد. کارکردهای متعدد دیگری چون کارکرد قضایی با نمونههای بسیار از این دوره، همگی بر اهمیت و جایگاه والای این نماد معماری اسلامی در سرنوشت و زندگی مسلمانان دلالت دارد. روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش توصیفی ـ تبیینی و از جنس تبیینهای کارکردی است.
As the most efficient politico-religious institution in Islam, mosques had many socio-political functions and effects on the society in Buyid (Ale-Booyeh) Era (320-447 AH) and was therefore a main constitute of power and authority at the time. The mosques had positive and creative social roles and functions, encouraging convergence and co-interactivity. They have also contributed greatly to the development and sublimity of Islamic Iranian society of BuyidEra.
The position of this divine structure in scientific development and its magnificent role in cultural scientific advancement are highly noticeable. Considering the absence of the notion of a rigorous educational body (such as academies and universities) as known today, the mosque also bore the role of scientific development. Moreover, mosques were a shelter for the needy and passengers who could rest in these buildings during their journeys.
In terms of propagation, mosques in the society of Buyidera were highly effective as an information centre for government and people, and also as a place for public protests. Besides the functions mentioned above, other functions of the mosque such as its defensive and judicial position are also considerable according to historical resources of this Era, which confirm the importance and significance of this divine construction in the life and destiny of Muslims worldwide.
This paper attempts to unveil the roles of the mosque in the mentioned historical period to reach a more thorough understanding of the process of evolution of these social yet divine structures.
https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_1153_e2326feb7f3e0ad126320d28474b7377.pdf
آلبویه
عباسیان
مسجد
تبلیغ
تعلیم و تربیت
Buyid (Ale-Booyeh)
Abbasids
Mosque
Propaganda
Education and Upbringing