per
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
تحقیقات تاریخ اجتماعی
2383-0484
2383-0492
2012-03-10
1
2
1
20
302
Research Article
غلات و غلات و زندگی اجتماعی مردم ایران در جنگ دوم جهانیزندگی اجتماعی مردم ایران در جنگ دوم جهانی
Grains and the Social Life of Iranian People During the Second World War
حسین آبادیان
1
دانشیار گروه تاریخ دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین
مقالۀ حاضر براساس گزارشهای روزنامۀ اطلاعات، برگهایی از اسناد آرشیو ملی امریکا و سازمان اسناد ملی بریتانیا، بهعلاوة خاطرات و مشاهدات کسانی که شاهد ماجرا بودهاند، نوشته شده است. موضوع اصلی مقالۀ حاضر بحران غلات، بهویژه گندم و نان، در مقطع زمانی اسفند 1320 تا آذر 1321 است. هدف اصلی این مقاله بررسی تأثیر اجتماعی بحران نان در زندگی روزمرۀ مردم ایران است و علل و عوامل آن را مورد بحث قرار میدهد. روش تحقیق این مقاله تحلیل محتوای گزارشهای منابع مزبور برای دستیابی به ماهیت بروز بحران نان در ابتدای اشغال کشور بهوسیلة متفقین است.
The present study is based upon some reports of Etelaat newspaper, pages of the national documentary Archive of America and the national documentary organization of England.
Moreover, the memories and observations of some field witnesses have also been considered. The main concern of this article is the grain crisis especially the crisis of wheat and bread during Esfand 1320/ 1941 to Azar 1321/ 1942.
The article attempts to investigate the effects of the bread crisis upon the daily lives of Iranian people and the causes contributing to the crisis. The article analyzes the sources cited above to probe into the nature of the bread crisis in the beginning of the invasion of the country by the allied forces.
https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_302_fc57e5816a7badb1d05c04d6860bb974.pdf
متفقین
بحران نان
قاچاق گندم
قحطی
جنگ جهانی دوم
The Allies
Bread Crisis
Wheat Trafficking
Famine
per
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
تحقیقات تاریخ اجتماعی
2383-0484
2383-0492
2012-03-10
1
2
21
37
304
Research Article
شایعه و شایعهپردازی در عصر قاجار
Rumour and Spreading Rumours in the Qajar Era
زهره چراغی
zohre.cheraghi@yahoo.com
1
استادیار گروه تاریخ، دانشگاه یزد
شایعه در همۀ فرهنگهای بشری وجود دارد و پدیدهای است که براساس شنیدهها و زمینۀ قبلی افکار عمومی شکل میگیرد. بشر در زندگی روزمرۀ خود با دوستان، آشنایان، همکاران، و مانند آنها شایعات زیادی را میشنود و یا منتشر میسازد. لیکن با توجه به ویژگیهای فرهنگی و اجتماعی هر جامعه برخی شایعات زمینۀ مناسبی برای نقل و انتشار مییابد.
این نوشتار در دو بخش تنظیم شده است. در بخش اول ساختار شایعه بهلحاظ اجتماعی بررسی میشود؛ به این ترتیب که ابتدا به شایعه و شرایط مناسب در روند شکلگیری و رواج آن از منظر روانشناسی اجتماعی پرداخته شده است و سپس در بخش دوم برخی شایعات رایج در عصر قاجار با توجه به ساختار سیاسی ـ اجتماعی ایران در آن عصر مورد ارزیابی قرار گرفته و در این رهگذر نقش برخی از عاملان ثبت و انتشار شایعه روشن میشود.
Rumours exist in all human cultures and they are formed according to what people hear and generally they appear in a background of public thought and interaction. In man's daily life, among his relatives, colleages and friends, a great number of rumours are made, heard and spread. However, some rumours find better beds for spreading on account of their cultural and social environments.
The present study has two parts: In the first part the structure of the rumour is investigated on the basis of social considerations. First, social psychology is employed to investigate the birth of rumour. Second, a few widespread rumours of the Qajar period are andlyzed on account of the social and political atmosphere of the country. Accordingly, the role of some rumour makers and spreaders becomes conspicuous
https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_304_ea3519d8e4317dc93a0e120f0663379b.pdf
شایعه
قاجار
ناصرالدینشاه
امیرکبیر
دارسی
گریبایدوف
Rumour
Qajar
Naser Al- din shah
Amir Kabir
Darsi
Gribaidov
per
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
تحقیقات تاریخ اجتماعی
2383-0484
2383-0492
2012-03-10
1
2
39
49
305
Research Article
تحول مرتبۀ ترخانی در انتقال از جامعۀ تورانی
به ایران عصر مغول
The Change in the Status of Tarkhani in the Change of the Turani Society to the Mongolera in the Iran.
عبدالرسول خیراندیش
kheirandish.ar@gmail.com
1
دانشیار گروه تاریخ، دانشگاه شیراز
ترخان لغتی ترکی به معنای آزادة معاف از انجام خدمات یا مصون از مجازات و مرتبهای شناختهشده در میان ترکان و مغولان بوده است. چنانکه چنگیزخان به دو نفر که در موقعیتی بسیار حساس و خطرناک به او کمک کرده بودند، چنین مرتبهای داد. نهتنها منابع ایرانی تاریخ مغول به این رخداد توجهی خاص نشان دادهاند، بلکه بعدها چنین مرتبهای بهوسیلة دولت مغول در ایران (ایلخانان) نیز برقرار شد. از آنجا که در مناسبات حقوقی و مدنی جامعة ایرانی چنین پدیدهای سابقه نداشت، در قدم اول حضور ترخانهایی از مغولان در ایران، عاملی جالب توجه برای ثبت در تاریخ دانسته شده است. اما طی تحولاتی که در ایران عصر ایلخانی پدید آمد، مرتبۀ ترخانی برای مصونیت از مجازات در جرائم مربوط به دربار و دیوان و سرانجام برای کسب معافیت مالیاتی کاربرد یافت.
Tarkhan is a Turkish term which means a free man exempt from services and secure from punishment. Such status was known among the turks and the Mongols. Chengiz khan gave this title to two men who had helped him in a very tight and dangerous situation. The Iranian sources of Mongol history have paid particular attention to this incident and later on the Ilkhanids also gave this title. Since there was not any record of this in Iran in terms of legal and civil laws, the pressence of tarkhons in Iran was very significant and was recorded in history.
However, due to developments and changes which occurred in Iran during the Ilkhanid period, the tarkhan title was used to be exempt from taxes and punishments in the court and the burocratic system.
https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_305_183c6b2fbe1e24a303388bff75747ead.pdf
مغولان
ایلخانان
ترخانی
یاسا
خان
قراجو
Mongols
Ilkhanids
Tarkhani
Yasa
Khan
Gharaju
per
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
تحقیقات تاریخ اجتماعی
2383-0484
2383-0492
2012-03-10
1
2
71
99
308
Research Article
کنسولگری بریتانیا در ایالات جنوبی دریای مازندران در دوران قاجاریه و کارکنان محلی آن
British Council in the Southern States of the Caspian Sea in the Qajar Era and the Native Employees
محمد علی کاظم بیگی
mabeyki@ut.ac.ir
1
دانشیار گروه تاریخ و تمدن اسلامی، دانشگاه تهران
معمولاً کنسولگری دولتهای خارجی در بنادر و شهرهایی تأسیس میشود که از پیش روابط تجاری با آنها وجود داشته باشد. بریتانیا در دوران قاجاریه بهرغم نداشتن اتباع و بازرگانی با ایالات جنوب دریای مازندران، یک کنسولگری در رشت و یک نمایندگی کنسولی در استرآباد تأسیس کرد و کارگذارهای محلی (وکیلالدوله) را بر آنها گمارد. مقالۀ حاضر به بررسی علل تأسیس کنسولگری مذکور از سوی بریتانیا و سرنوشت کارکنان محلی آن اختصاص دارد. این مطالعه نشان میدهد که افتتاح کنسولگری بهوسیلۀ بریتانیا در آن منطقه اهدافی صرفاً سیاسی داشت و سیاسی باقی ماند. کارگذاران محلی آن نیز بهرغم خدمت به امپریالیسم بریتانیا سود پایداری بهدست نیاوردند.
In general the councils of foreign governments are formed in ports and cities with which those governments have had relations and interactions. AlthoughEnglanddid not have any subjects or any trade with the southern states of the Caspian sea,it established a council inRashtand a council representative in Astarabad. It also charged some native employees from those states in these councils. The present study deals with the causes for the establishment of these councils byEnglandand the fate of their native employees. The study reveals that the founding of these councils only had political aims. The native employees did not earn much inspite of serving the British Imperialism.
https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_308_0a3758ce8fe036f8e0c21dd2be23f042.pdf
قاجاریه
ایالات جنوب دریای مازندران
بازی بزرگ
کنسولگری بریتانیا
وکیلالدولههای بریتانیا
Qajars
Southern States of the Caspian Sea
Big Game
British Council
Vakil-Aldollah of England
per
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
تحقیقات تاریخ اجتماعی
2383-0484
2383-0492
2012-03-10
1
2
51
70
311
Research Article
.کالبدشناسی شهری قزوین در دوران صفوی
The Urban Anatomy of Qazvin
باقرعلی عادلفر
b.adelfar@yahoo.com
1
رقیه فراهانی منفرد
b.frahanifard@yahoo.com
2
استادیار گروه تاریخ، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) قزوین
کارشناس ارشد تاریخ ایران اسلامی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)
شهر قزوین پس از تشکیل دولت صفوی اهمیت ویژه و منحصربهفردی یافت و بهسرعت مراحل رشد و ترقی خود را در زمان شاه طهماسب اول طی کرد. این شهر در وهلۀ نخست مرکز تجمع گروهها و اقوام مختلفی شد که پس از پایتختشدن راهی این شهر شدند. همچنین مرکزیت سیاسی این شهر اهمیت مذهبی و تجاری قابلتوجهی بدان بخشید. در این دوران ساخت بناها و مساجد جلوة جدیدی به فضای این شهر بخشید، اما دیری نپایید که باانتقال پایتخت به اصفهان همین شهر پرجمعیت و پرجنبوجوش بر اثر نابسامانی و درهمریختگی سیاسی و اجتماعی رونق گذشتة خود را از دست داد. بررسی چگونگی گسترش شهری و صورتبندیهای اجتماعی این شهر با توجه به تنوع قومی ـ مذهبی در این دوران سزاوار پژوهشی جدید است. در این مختصر مسئلۀ جابهجایی اقوام و گروههای مذهبی و کارگزاران دیوانی و پیامدهای آن در کالبد شهری بهمنزلة محور بحث مورد بررسی قرار گرفت.
Qazvin became very significant after the formation of the Safavid dynasty and it developed and glorified during the reign of Shah Tahmasb. This city became the gathering and living place for those who came to it when it was announced as the capital. The political role of this city gave commericial and religious significance to this city. During this period, a number of mosques and monuments were built in this city. However, as the capital was transferred to Isfahan, Qazvin lost its place and this populated city underwent a number of political and social vissistudes, to investigate the urban spread and developments of this city demands a new study on account of its ethnic and religious diversity. In the present brief study the transfer of various tribes and religious groups and the officials and also their consequences in the urban anatomy of the city are considered.
https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_311_add13bff83defb36a582cd6ca42bfef1.pdf
قزوین
پایتخت
اوضاع اجتماعی
جمعیت
گسترش شهری
Qazvin
Capital
Social Conditions
population
Urban Spread
per
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
تحقیقات تاریخ اجتماعی
2383-0484
2383-0492
2012-03-10
1
2
101
123
313
Research Article
تعمیر و توسعۀ راه تهران ـ قم در دوران قاجار
Repairing and Developing Tehran-Qom Road in the
Qajar Era
مهدی وزین فضل
mahdivazin@yahoo.com
1
صباح قنبری کلاشی
sabahgh62@yahoo.com
2
دانشجوی دکتری تاریخ ایران اسلامی، دانشگاه اصفهان
دانشجوی دکتری تاریخ اسلام، دانشگاه تهران
شاهان قاجار بیش از شاهان دیگر سلسلههای حاکم بر ایران به قم و عمران این شهر مذهبی اشتیاق نشان دادند. در دوران ناصرالدینشاه و بههمت صدراعظمش میرزا علیاصغرخان امینالسلطان، راه جدیدی بین تهران و قم با تعداد زیادی کاروانسرا، حمام، و مهمانخانه ساخته شد و بعدها کمپانی برادران لینچ (Lynch) این راه را کاملتر کرد. با وجود اینکه شهر قم در دوران قاجاریه از لحاظ اقتصادی شهر مهمی بهشمار نمیرفت؛ ولی بهعلت قرارگرفتن حرم حضرت معصومه (ص)، وجود مقابر شاهان صفویه و قاجاریه و تنی چند از شخصیتهای بزرگ سیاسی و دینی، نزدیکی به پایتخت سیاسی ـ مذهبی کشور و تجمع شخصیتهای معروف مذهبی در این شهر اهمیتی سیاسی و مذهبی داشت و شاهان قاجار سعی داشتند از این شرایط قم برای کسب مشروعیت بیشتر مذهبی و سیاسی خود استفاده کنند.
راه تهران ـ قم در دوران ناصرالدین شاه تکمیل شد ولی عواملی همچون منفعت شخصی میرزا علیاصغرخان امینالسلطان، دوربودن راه جدید، گرانی حمل و نقل و امکانات رفاهی این جاده و درنهایت رسیدگینکردن به آن در سالهای بعد از ساخت ارزش اقدامات در مورد این راه را با چالش مواجه کرد و منافع اقتصادی و تجاری مردم قم را تأمین نکرد.
Qajar Kings displayed more interest than their predessors in Qom and its development as a religious city. During the reign of Naser Aldin shah, his prime minister Mirza Ali Asghar khan Amin Alsoltan made a new road between Tehran and Qom. The road had a number of inns, baths and Caravansaray. Later on, Lynch Brothers Company developed and completed the road. Although Qom was not commercially important in the Qajar Era, it located the Shrine of Hazrat Massumeh (God Bless Her), and also the tombs of the Safavid and Qajar Kings. The city also housed a number of the great social and religious characters that enhanced its religio – political significance. Therefore, the Qajar Kings attempted to use this city to enhance their religio – political legitimacy.
The road from Tehran to Qom was completed during the reign of Naser Aldin shah but a few obstacles and causes such the personal benefits of Mirza Ali Asghar Khan Amin Alsultan, the distance of the new road, the high expense of transportation, and the lack of facilities and finally, the lack of attention to the maintanence and repair of the road in the subsequent years all led to the deterioration of the road and did not provide material benefits for the people of Qom.
https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_313_764d502aa8e8957fa8d07c95863b74c1.pdf
راه
قاجاریه
قم
ناصرالدین شاه
امینالسلطان
کمپانی لینچ
Road
Qajar
Qom
Naser Aldin Shah
Amin Alsultan
Lynch