پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیتحقیقات تاریخ اجتماعی2383-04846120160613Perceiving Transformation and Evolution of the Farrah-i Izadi Myth; from Sassanid Period to Islamic Eraفهم تحول و تطور اسطوره فرهایزدی؛از عهدساسانی تا دوران اسلامی1322043FAشجاع احمدونددانشیار حقوق و علوم سیاسی/دانشگاه علامه طباطبایی.محمداسماعیل نوذریدانشجوی دکتری اندیشه سیاسی/دانشگاه علامه طباطبایی.نیما جبرائیلیکارشناس ارشد علوم سیاسی/دانشگاه شهیدبهشتی.Journal Article20150826The Myth of Farrah-i Izadi is regarded as one of the most important pillars of political thoughts and as one of the main componentsof Ideal King conception in the Ancient Iran. This myth had legitimate political content and function but gradually underwent changes and transformations in terms of its content. The present paper aims at exploringthe mechanism of conceptual transformations to this myth andattempts to investigate the issuevia conceptual analysis and sympathetic perception of historical evidence, chiefly through the lens of comprehensive sociology. Meanwhile, we benefit from Austin’s Theory of Speech Acts and Peter Winch’s Meaningful Action. The method of the data collection is based on library research. The results of the study reveal that the Myth of Farrah, within the framework of cultural rules of Sassanid Era, included profound mythological and cosmological contents and themes and contained deep-rooted social meanings which facilitated the understanding and acceptance of its message. Nonetheless, after the collapse of Sassanid dynasty and domination of new cultural values, this myth was re-constructed with the aim of revival of its former political functions. This superficial re-construction and revival occurred while Farrah Myth had lost most of its social functions. Accordingly, Farrah underwent various transformations and alterations in the terms of its form and content, mainly as a result of transformationsto the cultural rules and absence of profound social understandings.اسطوره فره­ایزدی از مهمترین ارکان اندیشه سیاسی ایران باستان و جزو مولفه­های اصلی مفهوم شاهی­آرمانی بود. این اسطوره کارویژه­های سیاسی مشروعیت­آفرین داشت، رفته­رفته دستخوش تحول معنایی شد. پرسش اصلی پژوهش حاضر آن است که سازوکار این تحول معنایی و تطور محتوایی چه بود؟ در این جستار با روش تحلیلی<span style="font-family: Times New Roman;">-</span>تفهمی مبتنی بر معناکاوی و فهم همدلانه شواهد تاریخی ذیل رهیافت جامعه­شناسی تفهمی، این موضوع بررسی میشود. در عین حال چارچول مفهومی از نظریه کنش­گفتاری آستین و جامعهشناسی کنش معنادار با اتکا بر آرای پیتر وینچ به روش گردآوری داده­ها و روش کتابخانه­ای استفاده شده است. نتیجه آن­که، اسطوره فره در چارچوب قواعد فرهنگی عهدساسانی، برخوردار از محتوای کیهان­شناسانه، اساطیری و معانی اجتماعی­ بافروپاشی ساسانیان با هدف احیای کارویژه های سیاسی آن بازسازی صوری شد، درحالی که بسیاری از کارویژههای اجتماعی خود را ازدست­داده و در­نتیجه نبود درک اجتماعی عمیق، بهلحاظ فرم و محتوا دستخوش دگرگونی­ها و تطورات گوناگون شد.https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_2043_7e69b9d643319b75aab7e5ebf2836014.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیتحقیقات تاریخ اجتماعی2383-04846120160613Nationality Change of Iranian and Ottoman Citizens and Reaction of Iranian Government to it (during 1900 – 1922 AD / 1317-1341AH) Considering Iranian Documents and Resourcesبررسی مسئله تغییر تابعیت اتباع ایران و عثمانی و واکنش دولت ایران نسبت به آن در فاصله سالهای 1900-1922م/ 1317-1341ه.ق از خلال منابع و اسناد ایرانی31452044FAمرتضی دهقان نژاداستاد تاریخ،/ دانشگاه اصفهانمینا معینیکارشناسی ارشد تاریخ/ دانشگاه اصفهان.بهناز قائد شرفیکارشناسی ارشد تاریخ/ دانشگاه اصفهان.Journal Article20150925The adjacency of Iran and Ottoman and their cultural and historical commonalities made numerous citizens, who were facing difficulties in their own countries, immigrate to the neighboring country and change their nationalities during the Qajar dynasty. While living and working in the neighboring country, some immigrants preferred to be still identified as citizens of their own countries; however, they changed their nationality after a while. The question is what motivated them to change their nationalities, and what was the Iranian government’s reaction to the nationality change of its citizens? This paper investigated the issue through a library-oriented study and by referring to the available body of published and unpublished documents. The findings indicate that reasons such as religious conflicts, maltreatments by agents and governments, the citizens’ emancipation from the restrictions of their own countries, and the economic conditions made them change their own nationalities, though this was often accompanied by successive objections from the Iranian government.مجاورت دو حکومت ایران و عثمانی و مشابهتهای فرهنگی و تاریخی آنها سبب شد در دوره قاجار تعداد بیشماری از اتباع دو طرف به دلیل مشکلاتی که در وطن خود با آن مواجه بودند به کشور همسایه مهاجرت و تغییر تابعیت دهند. اگرچه شماری از مهاجرین نیز در ابتدا ضمن زندگی و کسبوکار در کشور همسایه، تابعیت خود را حفظ کرده، ولی پس از مدتی تابعیت خود را تغییر میدادند. از اینرو این موضوع مهم است که دلایلی باعث میشد این افراد، تابعیت خود را تغییر دهند و واکنش دولت ایران در قبال تغییر تابعیت اتباعش چگونه بود؟. این مقاله با روش کتابخانهای اسناد موضوع را مورد بررسی و نتیجه حاصل نشان میدهد دلایلی چون اختلافات مذهبی، بدرفتاری مأمورین و دولتها، بیرون آمدن اتباع از قید قوانین کشور خود و شرایط اقتصادی موجبات تغییر تابعیت افراد زا فراهم میاورد و این امر اغلب با اعتراضات پیدرپی دولت ایران همراه بود. https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_2044_1df287cade533c47046410ef71c45c9d.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیتحقیقات تاریخ اجتماعی2383-04846120160521Ajamareh and Hooligans during First Shah Abbas Reign: Convergences and Divergencesاجامره و اوباش و حکومت شاه عباس اول صفوی: همگراییها و واگراییها55722048FAمحمد حسن رازنهاندانشیار تاریخ/ دانشگاه خوارزمی .مریم عابدینی مغانکیدانشجوی دکتری تاریخ/ دانشگاه خوارزمیJournal Article20150820During First Shah Abbas reign, as a result of increase to cities, the relations of city residents and governments enhanced. The present paper studies the nature of relations of hooligans with the government—as a section of urban society—during First Shah Abbas reign. The findings reveal that there existed anurban society community thatdespite carrying the same labelenjoyed various forms. There were differences between those hooligans who were indeed anurban society community and those who carried the term as an adjective while not being a hooligan. Ajamareh and hooligans played a more significant role in political instabilities of neighborhoods and cities and while causing chaos, they were also patrons of the oppressed. First Shah Abbas through organizing this group of society attempted to take advantage of their capabilities.در عصر شاهعباس اول، با رشد شهر و شهرنشینی ارتباطات اهالی شهرها و حکومتنیز توسعه یافت. در مقاله حاضر ماهیت و روابط اوباش به عنوان گروهیاز جامعه شهری و حکومت در روزگار شاهعباس اول طرح و نتایج حاصل نشانمیدهد گروهی ازجامعه شهری بودند که در منابع با وجود لفظ یکسان، اَشکال متنوعی داشتند. میاناوباش به عنوان گروهی از جامعه شهری و اوباش به عنوان صفت برای کسانی کهاوباش نبودند، تفاوت وجود دارد. اجامره و اوباش در بیثباتیهای سیاسی حضورپررنگتری در محلات و شهرها داشتهاند آنها در کنار ایجاد بینظمی در شهرهاحامی ضعفا نیز بودهاند. شاه عباس اول،توانست با ساماندهی این گروه، ازتوانایی آنها سود ببرد.https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_2048_6498615a81f3442e009f93030e76b2fe.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیتحقیقات تاریخ اجتماعی2383-04846120160521Thar Custom Transformation in the Social History of JahiliyyahEraتحول سنت ثار در تاریخ اجتماعی عصر جاهلیت73932049FAعیسی عبدیدانشجوی دکتری تاریخ اسلام /واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامیسجاد دادفراستادیار تاریخ/ دانشگاه رازی کرمانشاه.Journal Article20150808<em>Thar</em> tradition in the tribal value system of<em>Jahiliyyah</em>era was one of the cultural foundations of tribalism, whose social detrimental repercussions prickedthe clear conscience of some<em>Jahiliyyah</em>poets and sages and made themcriticize itprogressively. The function and implication of <em>Thar</em> has rarely been investigated within its tribal conception. In this vein, we attempted toexplore the continuity and transformationof <em>Thar</em> in the tribal context via deploying Durkheim's concept of crime and punishment. It is concluded that the reaction of intellectuals to this tradition set the mental groundsfor gradual and potential transformation of attitudes toward <em>Thar</em>,inthe long run. Consideration and approval of <em>Hakamiyyah</em>in place of<em>Thar(</em>restorative justice instead of violence)was one of the circumstances prior to this transformation. سنت ثار در نظام ارزشی قبیله در عصر جاهلی اگرچه از ارکان فرهنگی این جامعه بود اما کارکردهای نا مطلوب اجتماعی آن به مرور زمان ، وجدان بیدار جمعی از خردمندان یا شاعران آن عصر را جریحه دار کرد.شناخت چیستی و کارکرد این سنت در نظام قبیله مساله ایست که کمتر به آن پرداخته شده است. در همین راستا تلاش گردیده تا از نظریه اجتماعی دورکیم به عنوان یک کلید مفهومی جهت درک تداوم و تحول سنت ثار بهره گرفته شود.می توان گفت که واکنش خردمندان به تداوم این سنت ،به طور بلند مدت زمینه های روانی یک تحول تدریجی و بالقوه برای تغییر نگرش به آن در فرایند تکامل جامعه قبیله ای فراهم کرد.اقبال و توجه به حکمیت یعنی القای مجازات ترمیمی دیه به جای ثار(مجازات تنبیهی) یکی ازپیش زمینه های این تحول بود.https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_2049_3391a8965cafc7dc8ac1a717eb4ee463.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیتحقیقات تاریخ اجتماعی2383-04846120160521Factors Affecting Social Devolution of Bandar Lengeh (1897-1949)علل انحطاط اجتماعی بندر لنگه(1277ش تا 1328ش/ 1897م تا 1949م)931242051FAحمید کرمی پوراستادیار گروه تاریخ/ دانشگاه تهرانعلیرضا محسنی ابوالخیریدکتری تاریخ انقلاب اسلامی، پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی، Alireza.mohseni390@gmail.comمهران رضاییدانشجوی دکترای ایران اسلامی ، دانشگاه تهران، Alireza.mohseni390@gmail.comزهره سیفکارشناسی ارشد جامعه شناسی انقلاب اسلامی/پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامیJournal Article20151106Historically, Bandar Lengeh has been the main seaport of Larestanand the transaction hub of the import and export of goods in the Persian Gulf since 1834. The port maintained its authoritative position until 1897, but from then onward,the social and business dynamism of Bandar Lengehdevolved. Studies done on the issue emphasize on the economic factors in the social devolution of Bandar Lengeh but it seems that factors affecting the social devolution of Bandar Lengeh were not merely economic, but rather equally political and ideological in turn. The current descriptive-analytic study analyses the two other factors, i.e., political and ideological structure of Bandar Lengeh, besides its economic structure,via application of Louis Althusser’s over-determination theory. The tested hypothesis is: “Structural contradictions (political, economic, and social contradictions) led to the social devolution of Bandar Lengeh”. In fact, since 1899, political, economic, and social contradictions had invaded Bandar Lengeh. New customs duties or tariffs of 1899, imprudence ofnone-native and governmental officials of customs, social and political insecurity in the coasts of Lengeh after the Constitutional Revolution, the monopoly law for government business, the compulsory military service law, the command of “mandatory unveiling”, and the ways of escape from these contradictions (human and capital migration, smuggling, and bribery) all led to the social devolution of Bandar Lengeh.بندر لنگه از سال 1213ش/ 1834م. بندر اصلی لارستان و محل آمد و شد کالاهای وارداتی و صادراتی خلیج فارس تا سال 1277ش/ 1897م بود که پس از آن پویایی اجتماعی و تجاریاش افول کرد. به نظر میرسد با تکیه بر عامل اقتصادی صرف نمیتوان انحطاط اجتماعی این بندر را توضضیح داد و باید علل سیاسی و ایدئولوژیک نیز نقشی همتراز با علل اقتصادی را در نظر داشت. پژوهش حاضر با روشی توصیفی – تحلیلی وبا کاربرد نظریه تعیّن چندبعدی overdetermination)) دو عامل دیگر یعنی ساختار سیاسی و ایدئولوژیکی را در کنار ساختار اقتصادی این بندر بررسی و تحلیل نموده و این فرضیه را به آزمون گذاشته است که: «تناقضات ساختاریِ (تناقضات سیاسی، اقتصادی و ایدئولوژیکی) تشکل اجتماعی بندر لنگهاز سال 1278ش./1899م.، انحطاط اجتماعی آن را موجب گشت.». تعرفه­های جدید گمرکی(1278ش/1899م،) لجام گسیختگی مأمورین دولتی و غیر بومی دفاتر گمرکی، ناامنی سیاسی و اجتماعی پس کرانههای لنگه پس از انقلاب مشروطیت، قانون انحصار تجارت، قانون خدمت نظام اجباری و فرمان «کشف حجاب اجباری» و وجود راههای فرار از این تناقضات (مهاجرت انسانی و مهاجرت سرمایه، قاچاق و رشوه) انحطاط اجتماعی بندر لنگه را در پی داشت.https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_2051_c4bd2d6d19b2de9a83ca3892d10498be.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیتحقیقات تاریخ اجتماعی2383-04846120160521Critical Discourse Analysis of “Trick of Three Deceitful Women with Judge, Shahneh, and Muhtasib” Story«تحلیل داستان "مکر سهزن مکار با قاضی و شحنه و محتسب" از منظر تحلیل گفتمان انتقادی»1251472052FAاکرم کریمزاده اصفهانیدانشجوی دکتری تاریخ/دانشگاه تهرانلیلا ورهرامدانشجوی دکتری فرهنگ و زبانهای باستانی/ دانشگاه تهران،Journal Article20150923Text is the mirror of the mind of the author, his time, and society. Accordingly, analyzing texts is quite significant in perceiving the history of each period particularly because of the nature and the wide range of authors and readers. Mahbub-al-Qolubis a Safavid story based on the intellectual-cultural dialogue of this era and its analysis would aid us to come to a more profound grasp ofstory writing development during Safavid era. Accordingly, this research employs critical discourse analysis to investigate the folk tale of “Trick of Three Deceitful Women with Judge,Shahneh, and Muhtasib" in Mahbub-al-Qolubto explore how the text depicted the mental-social context of Safavid era. The text has been examined in three levels of language, interpretation, and explanation of inter-textual dialogues .The main motif of the story is feminine guile and craftiness and at language level, the selected words are in congruence with the theme. Atinterpretation level, this story is frequent in other texts, and comparative analysis of them could be useful. At explanation level, the story could well represent some aspects of Safavidmanners and codes of behavior.متن آیینۀ ذهن مؤلف،زمانه و فضای زیستی اوست؛ ازاینرو تحلیل متن ـ بهویژه داستان بهسبب ماهیت و گسترۀ وسیع مؤلفان و مخاطبانش ـ در دریافت تاریخ هر دوره اهمیت دارد. داستان محبوب القلوب برخاسته از گفتمان فکری-فرهنگی دورۀ صفویه است و تحلیل آن در شناخت بیشتر این دورۀ مهم رشد داستانپردازی در ایران راهگشاست. پس این پژوهش از روش تحلیل گفتمان انتقادی به بررسی داستان «مکر سهزن مکار با قاضی و شحنه و محتسب»، از کتاب «<em>محبوبالقلوب</em>» میپردازدتا به این پرسش پاسخ دهد که متن چه گوشههایی از فضای فکریـاجتماعی عصر صفوی را بازتاب میدهد. حاصل آنکه در سطح زبانی، واژگانی انتخاب شدهاند که بیشترین سازش را با بنمایة اصلی داستان یعنی مکر و حیلهگری زنانه، دارند. سطح تفسیری، به تواتر چنین داستانی در متون هممضمون و بررسی تطبیقی آنان میپردازد؛ در سطح تبیین گفتمانی، داستان بخشی از نظام رفتاری عصر صفوی را بازنمایی کردهاست.https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_2052_df27d3b4ce778c7a62593f9c2b5ff673.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیتحقیقات تاریخ اجتماعی2383-04846120160921.Survey of the concept of war during the Seljukبررسی مفهوم جنگ در دورة سلجوقیان1471642054FAحسین مفتخریاستاد تاریخ دانشگاه خوارزمیابوالفضل رضویدانشیار تاریخ دانشگاه خوارزمیشهرام یوسفی فراستاد پژوهشکدة تاریخ، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیبهزاد اصغریدانش آموخته تاریخ/ دانشگاه خوارزمی (نویسندة مسئول)Journal Article20160204<br /><br />
The concept of war in the territory of Iran is often faceing with changes in the system of thought and meaning. This issue in Seljuk period has been done due to their tribal structure and system of thought in the government. The concept of war in the territory of Iran before Islam era is often portrayed as a discipline. However, this concept in combination with religious affairs were later redefined in terms of justice. In the Seljuk era, concept of war is experiencing another metamorphosis to be coordinated with the demands of a new age due to the thought superiority in the tribal system. For this reason, in order to identify the concept of war in the Seljuk era locating concepts of Discipline, justice and superiority system of thought in this age is required. Hence, this article seeks to explain the phenomenon of war in the Seljuk system of thought based on the analytical method. The findings of this study shows that in the Seljuk era, concept of superiority in combination with the concept of justice in the religious system as well as the idea based on the thought of war is presented in the form of creation of Regulation Provides a new definition of the concept of war Which can be defined in terms of political structure and the politic due to tribal and ethnic background of the Seljuks.مفهوم جنگ در قلمرو ایران اغلب با تغییراتی در نظام فکری و معنایی روبهرو بوده است که این امر در دورة سلجوقیان بهدلیل ورود ساختار و نظام فکری ایلی آنها در قلمرو حکومتی صورت گرفته است. مفهوم جنگ در قلمرو ایران پیش از اسلام اغلب بهمعنای عامل برقراری نظم تصویر شده است، ولیکن این مفهوم بعدها در ترکیب با امر مذهبی در قالب عامل برقراری عدالت بازتعریف میشود. در عصر سلجوقی مفهوم جنگ با توجه به اندیشة تغلب در نظام ایلی دچار دگردیسی دیگری میشود تا با مقتضیات عصر جدید هماهنگ شود. به همین دلیل، برای بازشناسایی مفهوم جنگ در عصر سلجوقی به جاییابی مفاهیم نظم، عدالت، و تغلب در نظام اندیشگانی این عصر نیاز است. از این رو، این نوشتار بهدنبال تبیین جایگاه پدیدة جنگ در نظام اندیشگانی عصر سلجوقی بر اساس روش تحلیلی ـ تبیینی خواهد بود. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که در عصر سلجوقی مفهوم تغلب ناشی از زمینة ایلی و قبیلهای سلجوقیان در ترکیب با مفهوم برقراری عدالت در نظام دینی و همچنین مبتنی بر مبانی اندیشهای جنگ در قالب عامل ایجاد نظم تعریف جدیدی از مفهوم جنگ ارائه میکند که در قالب ساختار و امر سیاسی تعریفشدنی است.https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_2054_44bde44bb5083c864c6eb383dfcdc8aa.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیتحقیقات تاریخ اجتماعی2383-04846120160521Representation of Villagers and Rural Emigrants’ Political Participation in the Stories of Second Pahlavi Era (1340-1357/1962-1979)بازنمایی مشارکت سیاسی روستاییان و مهاجران روستایی در داستانهای دورۀ پهلوی دوم (1357-1340)1651842053FAعلی رضا ملاییدانشیار پژوهشکده تاریخ/پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ،سیده فهیمه موسویکارشناس ارشد تاریخ ایران اسلامی/پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیJournal Article20151121The role of villagers in political activities is one of the most discussed subjects before and after the revolution. There are controversies over the role played by them. Some studies show the significant and noteworthy presence of villagers, whereas some others speak of their inactivity and conservativeness. However, the third group considers a role just for rural emigrants. The aim of this study is to identify the affairs of urban and rural discourses considering political participation of villagers and rural emigrants before 1357/1979 Revolution. In order to study the villagers’ point of view, stories have been chosen as the source of this research. The main issue of this study is how the political participation of villagers and rural emigrants is represented in the storiesof the second Pahlavi eraandhow different rural and urbanite authorsare in their representations. It is hypothesized that the works of urban authors can be classified into three groups, such as the above-mentioned studies. Nonetheless, based on the viewpoint of authors with rural background, most of the villagers and rural emigrants did not pay attention to political affairs and the reason was not their conservativeness. Analyzing34 related stories, this article tries to explicate the viewpoint of rural authors in linkage to villagers as well as the rural emigrants for the first time.نقش روستاییان در فعالیتهای سیاسی همواره از مباحث مناقشهبرانگیز بوده و نظرات مختلف از حضور پررنگ تا انفعال و روحیۀ محافظهکارانه­شان آنان را در بر میگیرد. در این پژوهش شناسایی احکام دو گفتمان "شهری" و "روستایی" در زمینۀ مشارکت سیاسی روستاییان و مهاجران روستایی پیش از انقلاب 1357 مد نظر استو . برای دستیابی به دیدگاه روستاییان داستانها به عنوان منابع پژوهش انتخاب شدهاند. پرسش اصلی پژوهش این است که مشارکت روستاییان در داستانهای دورۀ پهلوی دوم چگونه بازنمایی شده است و دیدگاه نویسندگان روستایی در این زمینه چه تفاوتی با نویسندگان شهری دارد؟ فرضیۀ ما این است که آثار داستاننویسان شهری همچون آثار پژوهشی به همان سه دسته تقسیم میشوند، اما بر اساس نظر داستاننویسان روستایی اغلب روستاییان و مهاجران به مسائل سیاسی توجهی نداشتهاند که این بی­توجهی ناشی از روحیۀ محافظهکارانۀ آنان نیست.https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_2053_7e83f105c47e7cbe02eb61c8f303e344.pdf