پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیتحقیقات تاریخ اجتماعی2383-04848120180522Linking Projects of Rural Communities and the Formal Education System during Pahlavi Eraطرح های پیوند اجتماعات محلی روستایی با نظام رسمی آموزش و پرورش در دوره پهلوی117329010.30465/shc.2018.20078.1726FAحسین ایمانی جاجرمیگروه مطالعات توسعه اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی/ دانشگاه تهران.ابراهیم خداییدانشیار گروه توسعه اجتماعی/ دانشگاه تهرانJournal Article20180517Iran's modern education has always had negligible links with the local community and Part of the failure of this centralized educational system should be contributed to this shortcoming. Despite attempts to establish links between the local communities and the educational system, it seems that such efforts were never sufficient and successful. This research studies the plans which tried to link the educational system and the rural local communities during the Pahlavi era, and whether they were effective. Data is collected through library and documentary method. Findings of this study show that projects such as the "nomadic schools" and "knowledge corps" (Sepah-danesh) considerably addressed the issue to link with local communities. These projects had a major role in introducing and expanding the modern education to non-urban communities. In the absence of such projects, the official education system could hardly cover the majority of the Iranian population outside the cities during the Pahlavi era. Other projects such as "primary schools of villages" and "regionalization" never went operational to reduce the distance between the formal system and the local community, and they remained just on the paper.آموزش و پرورش نوین ایران همواره پیوند ناچیزی با اجتماع محلی داشته است و بخشی از ناکامیابی این نظام آموزشی تمرکزگرا را باید پیامد همین ویژگی دانست. هرچند تلاش­هایی برای ایجاد پیوند میان اجتماعات محلی و نظام آموزشی صورت گرفته، به نظر می­رسد این تلاش­ها کافی و موفق نبوده است. این تحقیق می­کوشد به این سوال پاسخ دهد که؛ در دوره پهلوی چه طرح­های برای ایجاد پیوند میان نظام آموزشی و اجتماعات محلی روستایی وجود داشته و اثرگذاری این طرح­ها چگونه بوده است؟ داده­ها به روش کتابخانه­ای و اسنادی گردآوری شده­اند. نتایج بررسی نشان می­دهند در طرح­هایی چون «مدارس عشایری» و «سپاه دانش» شاهد پیوندی قابل توجه با اجتماعات محلی هستیم. این پیوند نقش موثری در ورود و گسترش آموزش­های نوین به جوامع غیرشهری داشت. طرح­های دیگری هم برای کاستن از فاصله نظام رسمی و اجتماع محلی وجود داشته­اند (مثل «مکاتب ابتدائیه دهکده­ها» و «منطقه­ای شدن») که بیشتر روی کاغذ مانده­اند.https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_3290_3b781dd5cdf29afaed36add618e642c0.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیتحقیقات تاریخ اجتماعی2383-04848120180522Critical discourse and Reflect the generation gap in the realistic novelsPahlavi II Era (Case Study:"Halfway of Paradise","Raw Wine","Dog and long winter")گفتمان انتقادی و بازتاب شکاف نسلی در رمانهای واقعگرای عصر پهلوی دوم (مطالعهی موردی: نیمهراه بهشت، شراب خام، سگ و زمستان بلند)1745329110.30465/shc.2018.16611.1603FAپروین رستمیدانشجوی دکترای تاریخ ایران اسلامی/ دانشگاه لرستانجهانبخش ثواقباستاد گروه تاریخ دانشگاه لرستانروح اله بهرامیدانشیار گروه تاریخ/ دانشگاه رازی کرمانشاهJournal Article20180303One of the important aspects of social and realistic novels is to reflect the political and social status of society. The actors in these novels are a reflection of society and emerge as a symbol of conflict with society. In the second Pahlavi era, many social and realistic novels emerged that criticized the present political and social status. Among these novels, the "Halfway of Paradise"(1953),"Raw Wine" (1968),"Dog and long winter" (1976), with critical discourse, criticized the confrontation between tradition and modernity, disillusioned intellectuals, criticism of the administrative and governmental system and the presence and influence of America in Iran and have presented the angles of the Pahlavi era. The main issue in this study is to examine these novels, in a content analysis method, to explain the type of critique that each of these novels has had from the political, social and administrative situation of the community. Research findings show that the critique of the writers of these novels is about the political, social and administrative situation of the society represents the gap created between generations of society and government.ییکی از وجوه مهمّ رمانهای اجتماعی و واقعگرا، بازتاب وضعیت سیاسی و اجتماعی جامعه است. شخصیت-های کنشگر در این رمانها بازتابی از جامعه هستند و به نمادی از تعارض با جامعه پدیدار میشوند. در عصر پهلوی دوم بسیاری از رمانهای اجتماعی و واقعگرا پدید آمدند که به انتقاد از وضعیت سیاسی و اجتماعی موجود پرداختهاند. ازجملهی این رمانها، نیمه راه بهشت (1332ش)، شراب خام (1347ش) و سگ و زمستان بلند (1355ش) است که با گفتمانی انتقادی، به انتقاد از تقابل سنّت و تجدّد، روشنفکران سرخورده، نظام اداری و حکومتی و حضور و نفوذ آمریکا در ایران، پرداختهاند و زوایایی از جامعهی عصر پهلوی دوم را بازنمودهاند. مسأله اصلی در این پژوهش، بررسی رمانهای مزبور، به شیوه تحلیل محتوا، به هدف تبیین نوع انتقادهایی است که هر یک از این رمانها از وضعیّت سیاسی، اجتماعی و اداری جامعه داشتهاند. یافتهی پژوهش نشان دادهاست که انتقادهایی که نویسندگان این رمانها از وضعیّت سیاسی، اجتماعی و اداری جامعه مطرح کردهاند نشاندهندهی شکافی است که میان نسلهای مختلف جامعه و حکومت بهوجود آمدهاست.https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_3291_8484d910456d30b940fbe579897632ea.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیتحقیقات تاریخ اجتماعی2383-04848120180522Religious-social functions of the Egyptian market until the rise of the Fatimidsکارکردهای مذهبی – اجتماعی بازار در مصر عصر والیان تا برآمدن فاطمیان4761329210.30465/shc.2018.20931.1762FAمحمد محمدپورکارشناس ارشد تاریخ/ دانشگاه تربیت مدرسفاطمه جان احمدیدانشیار گروه تاریخ/ دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20180406<span class="HwtZe" lang="en"><span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">The market, as the economic pillar of the urban system, has a long history in Egyptian civilization.</span></span> <span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">The presence of Muslim governors in the first few centuries in Egypt affected the change of the markets and even their economic form.</span></span> <span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">The main concern of the authors in this research is to find the answer to this basic question, what were the socio-religious functions of Islamic Egyptian markets during the era of Muslim governors?</span></span> <span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">Library searches and the study of written sources based on the method of historical studies, i.e. the descriptive and analytical method based on inference and analogy, showed that the development of the location of the space for the formation of markets as an important pillar of social and civilizational life in Egypt provides a favorable ground for the holding and expansion of national rituals and</span></span> <span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">religious has provided.</span></span> <span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">The establishment of important markets in the vicinity of the mosque, especially the mosques, has led to the continuity of economy and religion.</span></span> <span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">An interwoven set of religious functions such as holding Quran reading meetings and memorizing it, holding Friday prayers, establishing economic institutions such as Hasba as a regulator of economic actions in the market, as well as the formation of guilds and guild organizations within the market and specialized professions are properly manifested in the markets of Egypt.</span></span> <span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">In addition, the role of the vast space of the bazaar in creating large public gatherings against the political rule and also the presence of bazaars in social riots due to the financial pressures of the governors, on the other hand, reflected the social roles of the bazaar and the bazaars in the Egyptian society of the era of the governors.</span></span></span>بازار به عنوان رکن اقتصادی نظام شهری قدمتی طولانی در تمدن مصری دارد. حضور والیان مسلمان در چند سده نخست در مصر بر تغییر وضعیت بازارها و حتی شکل اقتصادی آنها تاثیر گذاشت. دغدغۀ اصلی این پژوهش یافتن پاسخ این پرسش اساسی که کارکردهای اجتماعی-مذهبیبازارهای مصراسلامی در عصر والیان مسلمانچه بوده است؟ جست­وجوهای کتابخانه­ای و مطالعه منابع مکتوب متکی بر شیوه مطالعات تاریخی یعنی روش توصیفی و تحلیلی متکی بر استنتاج و قیاس نشان داد که توسعه موقعیت مکانی فضای شکل گیری بازارها ­به مثابه رکن مهم حیات اجتماعی و تمدنی در مصر ، زمینه مساعدی را برای برگزاری وگسترش آیین­های ملی و مذهبی فراهم آورده است.برپایی بازارهای مهم در مجاورت مسجد بویژه مساجد جامع موجب پیوستاری اقتصاد و دین شده است .مجموعه در­هم­تنیده از کارکردهای دینی در بازارهای مصر درانعقاد مجلس قرآن­خوانی و حفظ آن و یا برگزاری نماز جمعه و نیز تاسیس نهادهای اقتصادی چون حسبه به عنون تنظیم­کننده کنش­های اقتصادی بازار و همچنین شکل­گیری اصناف و تشکیلات صنفی درون بازار و پیشه­های تخصصی بدرستی متجلی است. علاوه­براین نقش فضای گستردۀ بازار در ایجاد اجتماعات عظیم مردمی علیه حاکمیت سیاسی و نیز حضور بازاریان در شورش­های اجتماعی به علت فشارهای مالی والیان از دیگرسو انعکاس­دهنده نقش­های اجتماعی بازار و بازاریان در جامعۀ مصر عصر والیان بود.https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_3292_bd3dce9a89467ecb9f8b3c0d6a76165a.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیتحقیقات تاریخ اجتماعی2383-04848120180522The role of Azerbaijan in the migration of Iran's labor force to the Caucasus
(1855-1906)نقش و جایگاه آذربایجان در مهاجرت نیروی کار ایرانی به قفقاز (1855-1906/ 1234-1285 شمسی)6383329310.30465/shc.2018.3293FAسیروان خسروزادهدکترای تاریخ ایران در دوره اسلامی/دانشگاه پیامنور تهرانسیده رویا بارسلطانعضو هیئت علمی پژوهشگاه مطاالعات اجتماعی و علوم انتظامی،دانشجوی دکتری جامعهشناسی بررسی مسائل اجتماعی ایران/ دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزسوده ابراهیم زاده گرجیدکترای تاریخ/ دانشگاه خوارزمیJournal Article20180214The present study examines the migration of the Iranian workforce to the Caucasus in the second half of the nineteenth century to the constitutional revolution and the role played by Azerbaijan in this regard. current paper, based on the authoritative internal and external sources and with using of a descriptive-analytical method in response to issues such as the reason for the migration of the labor force to the Caucasus and the share of Azerbaijan in it shows that Azerbaijan was the main center for the issuance of migrant labor to the Caucasus, which, in turn, was the result of the general economic downturn in Iran, the decline of Azerbaijan's position as a result of changing the ways of commerce , The high population and the inability of the province's economy to absorb indigenous labor, and on the other hand, the natural consequence of the industrial areas on Beyond the border, and in particular the Caucasus.پژوهش حاضر به بررسی مهاجرت نیروی کار ایرانی به قفقاز در نیمة دوم قرن نوزدهم تا انقلاب مشروطه و نقشی که آذربایجان در اینخصوص ایفا نمود میپردازد. در این راستا مقاله با تکیه بر منابع معتبر داخلی و خارجی و با در پیش گرفتن روش توصیفی تحلیلی، در پاسخ به مسائلی چون چرایی مهاجرت نیروی کار به قفقاز و سهم آذربایجان در آن، نشان میدهد آذربایجان مرکز اصلی صدور نیروی کار مهاجر به قفقاز بود که این وضع به نوبة خود از طرفی پیامد رکود اقتصادی سراسری ایران، افت جایگاه آذربایجان در نتیجة تغییر راههای بازرگانی، جمعیت زیاد و عدم ظرفیت اقتصاد این ولایت در جذب نیروی کار بومی، و از طرف دیگر نتیجة طبیعی زمینههای پرجاذبة اشتغال در آنسوی مرزها و بویژه قفقاز بود.<strong></strong>https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_3293_b9d3a5c05d8377892a10177ed7118e15.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیتحقیقات تاریخ اجتماعی2383-04848120180522Evaluation the historical narration of Ferdowsi’s Shahnameh in comparison with historys of early Islamic centuries in Shiruya kingdomسنجش روایت تاریخی شاهنامۀ فردوسی با تاریخهای سدههای نخستین اسلامی در آغاز پادشاهی شیرویه85111329710.30465/shc.2018.19774.1718FAزاگرس زنددکترای تاریخ ایران باستان، دانشگاه تهران و مدرس دانشگاه پیامنور کرجروزبه زرین کوباستادیار گروه تاریخ /دانشگاه تهرانJournal Article20180424Other than literary and mythical values, Shahnameh is one of the most important sources in the history of ancient Iran, which comprehensively narrates Sasanid history in particular. Ferdowsi, trustworthily, rhymed narrations of Sasanid era, which embodies most of the details of historical events. Some iranologists insist on the historical aspect of Shahnameh, while others have considered Shahnameh as non-historical. The narration of Shiruya and Khosro Parviz’s death, and expressing the bases of collapse in Shahnameh are very important, and Arabic-Persian prose sources have dealt with them. In this study, historical data and details of these sources have been assessed and analyzed, using the historical narration of shahnameh, and their similarities and differences have also been revealed. Ferdowsi has constantly been loyal to his source, and despite all the limitations in rythm, poetic language, and narrative-fictional framework, he has versified the details truatworthily and precisely. He hasn’t altered the forms of names and, and names of places, according to the standard language of his time, and hence the names are closer to Khoday-nameh. Ferdowsi has recorded some people and dates, which others have neglected, or have recorded incorrectly. Also, the attitude present in Khoday-nameh has entered Shahnameh through a mediator, and has refined it from non-Iranian and caliphate-centered lookouts. Many other sources of data are also present in Shahnameh, and some data have been reported only in Shahnameh. This research can make the stand of Shahnameh more valid and prominent, and can be beneficial for other researches in the field.شاهنامه افزون بر ارزشهای ادبی و اسطورهای، از مهمترینِ منابع تاریخ ایران باستان بهویژه در تاریخ ساسانیان است. فردوسی با امانتداری، روایات دورۀ ساسانی را همراه با جزییات رخدادهای تاریخی به نظم کشیده است. روایت شاهنامه از پادشاهی شیرویه و مرگ خسروپرویز و بیان زمینههای فروپاشی، بسیار مهم است و منابع منثورِ عربی ـ فارسی نیز به آن پرداختهاند. در این پژوهش دادهها و جزییات تاریخیِ این منابع با روایت تاریخی شاهنامه و گزارش آن سنجش و تحلیل شده و همچنین تفاوتها و همانندیهای آنها آشکار گشته است. فردوسی در این بخش، یکسره به منبعِ خود وفادار بوده و باوجود محدویتهای وزن، زبانِ منظوم و نیز چارچوب روایی/داستانی، امانتدارانه و دقیق جزییات را به نظم کشیده است. او ریختِ نامها و نامجایها را با زبان معیارِ روزگارِ خود آورده و از اینرو به خداینامه نزدیکتراند. نیز نگاه موجود در خداینامه با یک میانجی به شاهنامه راه یافته و از نگرش-های غیرایرانی و خلافتمحور پیراسته است. بسیاری از دادههای دیگر منابع در شاهنامه نیز وجود دارد و برخی دادهها را تنها فردوسی گزارش کرده است. این پژوهش میتواند جایگاه شاهنامه در منابع تاریخی برای ساسانیپژوهی را معتبرتر و برجستهتر سازد و برای دیگر پژوهشها در این حوزه سودمند بیافتد.https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_3297_8ca187d3555244ad0152b0070686d48e.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیتحقیقات تاریخ اجتماعی2383-04848120180522Dawn of Cinema in Iran: Socio-political Challengesچالشهای اجتماعی-سیاسی ظهور سینما در ایران113131329810.30465/shc.2018.20918.1760FAسید محسن علوی پوراستادیار گروه علوم سیاسی/پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیJournal Article19700101In spite of its simultaneity with the birth of the industry in Europe, emergence of cinematic production and consumption in our country, Iran, paved a different road, namely a socio-politically challenged one. Indeed, though Mozaffaredin Shah was a great supporter, other parties, such as the businessmen, clergies, the bureaucratic statesmen and even the allied powers who had occupied the country during the WWII, had their own reasons to affect the direction of new-born industry. In such an atmosphere, cinema has encountered different challenges and had to overcome various disputes with different social agencies whose leaders aimed to control the industry under their socio-political ambitions. Exploring the documents and the historical texts, the present study attempts to study the socio-political challenges cinema has encountered at the dawn of its presence in Iran.ورود سینما به ایران اگرچه تقریبا همزمان با ظهور این صنعت در جهان مدرن بود، با چالشهای متعددی روبرو بود که پیشرفت آن را در مقایسه با تحولات سینمای غربی با کندی مواجه کرد. در واقع، این امر که ابتدائا در سالهای پایانی استبداد قاجاری و با حمایت مظفرالدینشاه صورت گرفت، خیلی زود به محلی برای مجادله میان طیفهای مختلف سیاسی و اجتماعی بدل شد. پژوهش حاضر به دنبال آن است که با طرح این پرسش که ورود سینما به ایران با چه چالشهای مواجه بوده است، با بهرهگیری از روش مطالعه اسناد و مکتوبات، پاسخ مناسب این پرسش را فراچنگ آورد. به نظر میرسد برخی از فعالان بازار که شمه خوبی در شناخت نیازهای جامعه داشتند، در سطحینگری در تولید و پخش آثار سینمایی در کشور موثر بودند و از سوی دیگر، جریانهای محافظهکار اجتماعی و دینی نیز با استدلالهای خود، از نگرانی درباره پیامدهای نامناسب اخلاقی و اعتقادی آن برای مخاطبان سخن میگفتند. علاوه بر اینها، دستگاه قدرت سیاسی و همچنین نیروهای اشغالگر متفقین –در ابتدای دهه 1320- نیز تمایل داشتند که این صنعت را در اختیار خود گیرند و با اعمال سیاستهای ممیزی و یا نفوذ در ساختار سیاستگذاری، هدایت جریان فکری جامعه را تحت کنترل خود داشته باشند.https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_3298_4d3934873721250119a0ca8c32a4ccd6.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیتحقیقات تاریخ اجتماعی2383-04848120180522. Investigation the Role and Position of Craftsmen of Khorasan and Transoxiana during the Timurid Periodبررسی نقش و جایگاه صنعتگران خراسان و ماوراءالنهر در عهد تیموریان133154329910.30465/shc.2018.18648.1681FAشهرام فرحناکیدانشجوی دکتری تاریخ ایران بعد از اسلام/دانشگاه پیام نورجمشید نوروزیدانشیار گروه تاریخ/ دانشگاه پیام نورهوشنگ خسروبیگیدانشیار گروه تاریخ/دانشگاه پیام نور0000-0002-8657-080XJournal Article20180311The Craftsmen' group of Khorasan and Transoxiana were part of the Timurid community. Following the economic boom affected by the support of Timurid Rulers, the Craftsmen group also regained their status in the community. The article addresses this fundamental question of how the policies of Timur and his successors influenced the social status of the Craftsmen group in Khorasan and Transoxiana and, consequently, the state of the crafts in these areas? The attention of the Crafts to Timurid Rulers view, led to the revival of the so-called Craftsmen group in Khorasan and Transoxiana. The region's rich mines and the growth of several major cities in these areas were a series of factors affecting the industrial boom in Khorasan and Transoxiana. Under these conditions, an independent social group, called craftsmen, was formed in Khorasan and Transoxiana, which had a structure and a boss, and the Timurid authorities considered the laws and regulations for their coherence and regulation of affairs. The achievements of the present paper can be seen in reaching out to the fields and how to revive the Craftsmen group, as well as the study of the socioeconomic role of the group in relation to the Timurid rule. Through the descriptive-analytical method and compilation, including reports on the timeline of the emergence of Timur, until the end of the reign of Bayqara, the revival of the Craftsmen group and their position in the community as a social issue were analyzed.گروه صنعتگران خراسان و ماوراءالنهر در عهد تیموریان، پیرو رونق اقتصادی و سیاست حمایت­های امیران تیموری، موقعیت گزیده­ای در جامعه یافتند. مقاله این پرسش اساسی را مورد توجه قرار میدهد که سیاست­های تیمور و جانشینانش چه تأثیری بر جایگاه اجتماعی گروه صنعتگران در خراسان و ماوراءالنهر و به تبع آن بر وضعیت صنعت در این نواحی داشته است؟ در اثر شرایط و امکانات منطقه و حمایت حکومت گروه صنعتگران در خراسان و ماورالنهر بازساماندهی شدند و ساختار یافتند. در این پژوهش بررسی این فرآیند و بررسی نقش اجتماعی-اقتصادی گروه مذکور در ارتباط با حکومت تیموریان مد نظر قرار دارد. با روش توصیفی-تحلیلی و گردآوری اعم گزارشهای مربوط به دوره زمانی ظهور تیمور تا پایان حکمرانی بایقرا، احیاء گروه صنعتگران و جایگاه آنان در اجتماع به مثابه یک مسأله اجتماعی مورد تحلیل قرار گرفت.https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_3299_826559c1667ad118c5f8101a691c5cf6.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیتحقیقات تاریخ اجتماعی2383-04848120180522The Image of Modern Man: A Study on Iranian Men’s Dress Developments in Qajar Periodسیمای مرد مدرن: تحلیلی بر تحولات لباس مردان در ایران عصر قاجار155181330010.30465/shc.2018.19381.1705FAمنظر محمدیدانشجوی دکترای پژوهش هنر/دانشگاه هنر تهرانسید سعید سید احمدی زاویهدانشیار گروه پژوهش هنر/دانشگاه هنر تهرانJournal Article20180307From the mid-nineteenth century, ideological contacts with the western world, through modern educational, bureaucratic, and military institutions, laid the basis of a new professional middle-class in Iran, who has been the main trendsetter of modern European clothing styles among Iranian men. With examining historical texts from late Qajar period, the process of appropriation and popularity of European-style men’s suit, and its social implications in Iran, is studied here, to answer the question that what is the connection between new middle class, new civil institutions, and modernization of men’s dress. European dress for Iranian modernists, represented a modern social and organizational perception, and was a symbolic manifestation of equality to the advanced western world, and also distinction from not only aristocracy, but also traditionalists. The aim of this study is to show that modernization of men’s dress in Iran has had a social basis in constitutional era, prior to political changes of dress in Pahlavi era.از میانهی سدهی سیزدهم ق.، تماس فکری با غرب از طریق نهادهای نوین نظامی، بوروکراتیک، و آموزشی، زمینهی شکلگیری طبقهی تحصیلکرده و حرفهای تجددگرایی را در ایران فراهم ساخت که عامل رواج سبکهای پوشاک اروپایی مردانه در ایران بودند. این پژوهش با روش تحلیل متون تاریخی، جریان اقتباس پوشاک اروپایی و دلالتهای اجتماعی آن را بررسی کرده، و درصدد پاسخ به این پرسش است که چه رابطهای میان ظهور طبقات نوین متوسط شهری، و پیدایی نهادهای اداری و آموزشی مدرن، با مدرن شدن لباس مردان ایرانی وجود داشت؟ لباس اروپایی نزد تجددگرایان ایرانی، تجسمِ نوعی ادراک اجتماعی مدرن، مظهر اقتداء به جهان پیشرفتهتر غرب، و نیز تمایز از اشرافیت و سنت بود. هدف این نوشتار این است که نشان دهد فرآیند مدرن شدن پوشاک مردان در ایران، پیش از تغییرات آمرانهی عصر پهلوی، مبنایی اجتماعی در تحولات عصر مشروطه داشته است.https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_3300_673b29d451ae831b55d5f66874e7b6b8.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیتحقیقات تاریخ اجتماعی2383-04848120180522Politics and Urban Life in Pre-Colonial South Caucasia:
The Case of Shamâkhî in 18th Centuryسیاست و شهرنشینی در قفقاز پیشااستعماری: نقش عامل سیاست در تحول حیات شهری شماخی در سده دوازدهم/هجدهم183212348910.30465/shc.2018.3489FAجواد مرشدلواستادیار گروه تاریخ، دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20180422Social life of Southern Caucasia in pre-colonial period is a subject which mostly missed Iranian’s scholarly attention. Bearing this in mind, this paper attempts to shed new lights on a less studied aspect of this subject; its focus is on the historical aspects of urban life in eastern Caucasia before Russian dominance. Drawing on observational material which gleaned from multi-languages sources, it is organized into three parts: the first one deals with the historical situation of Shamakhi in the Safavid period, the second part has focused on the historical developments of Shamâkhî in early 18<sup>th</sup> century, and the last, traces the decaying process during which this main urban center of precolonial southern Caucasia was destroyed. As results show, administrative policies played a crucial role in this decaying process.در مقاله حاضر تلاش میشود تا با تمرکز بر تحولات شماخی به عنوان یک کانون مطرح شهرنشینی در جنوب قفقاز، عوامل مؤثر بر فرسایش سیمای کالبدی و حیات اجتماعی آن در دورهای متأخر بررسی شود. پرسش محوری پژوهش ناظر بر روند فرسایندهای است که در سده دوازدهم/هجدهم، کلیت حیات شهری در شماخی را از میان برد و این شهر مهم دوره صفوی را به ویرانهای خالی از سکنه تبدیل کرد. به این منظور، نخست چشماندازی از وضعیت شماخی و حیات شهری آن در دوره صفوی ترسیم شده و سپس، عوامل مؤثر بر نابودی این شهر و حیات اجتماعی آن از اواخر دوره صفوی تا آستانه تسلط روسیه بر قفقاز بررسی شده است. مبنای این بررسی اطلاعاتی است که از سفرنامهها و گزارشهای ناظران خارجی به زبانهای مختلف گردآوری شده است. این اطلاعات با رویکرد تاریخ خُرد و به روش توصیفی تحلیلی در جهت پاسخ به پرسش محوری پژوهش پردازش شده است. نتیجه پژوهش نشان میدهد که سرنوشت شماخی در دوره مورد بحث از عوامل مختلفی مانند بستر جغرافیایی و اقلیمی، موقعیت مرزی و ترکیب ناهمگون قومی و دینی تأثیر پذیرفته است. با وجود این، عامل محوری در این زمینه ضعف اقتدار سیاسی و تأثیر آن بر ناهمگونی قومی و فرهنگی شماخی در دوره پس از صفوی بود.https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_3489_926bce6380bf58948b94686140646d0b.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیتحقیقات تاریخ اجتماعی2383-04848120180522Interpretation and Misinterpretation of the Indicators of the Modern Civilization in contemporary Iranian History (the Qajar era)رونهخوانی و وارونهخوانی نشانههای تمدن جدید در ایران معاصر (دورۀ قاجار)215235330110.30465/shc.2018.3301FAقباد منصوربختاستادیار گروه تاریخ/دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20180507 <br />Abstract <br />The relationships and interactions among societies and countries, irrespective of their type, have always had a social nature and have taken place through two main pillars of a society, namely, culture and civilization. Accordingly, although societies have been presenting their physical and intellectual achievements to one while interacting, such achievements have never been and will never be regarded merely as an item of physical or intellectual value for exchange. Such achievements indicate a particular culture and civilization and more significantly denote the physical and intellectual strength of certain cultures and civilizations and will continue to play that role. The emergence of the modern European civilization and its encounter and contact with other civilizations including Iran, took place in the same manner and through military, political, economic and social interaction, in addition to overcoming ancient civilizations, evidently demonstrated an unprecedented strength in all four aspects of society, i.e., politics, economy, society and culture and fundamentally impacted the old Iranian civilization. The findings of this research based on logical explanation (focusing on two areas of military-political and economic social impact), demonstrates that the Qajar dynasty monarchs despite a long interaction with the modern civilization, did not manage to deal appropriately with the signs and indications of the modern civilization and instead, still delusively dreamed of the ancient relationships and interactions. They insisted so intensely on opposing the indications of the new civilization that finally while overwhelming Iran with the issues of the modern civilization, lead to their own disappearance from the political landscape of Iran.روابط و مناسبات میان جوامع و کشورها صرفنظر از نوعشان، همواره ماهیتی اجتماعی داشته و در ذیل دو نهاد اصلی اجتماع؛ یعنی فرهنگ و تمدن صورت میگرفتهاند. بر این اساس جوامع بشری در جریان روابط و مناسبات مختلف اگرچه دستاوردهای مادی و معنوی خود را به یکدیگر عرضه میکردند، این دستاوردها صرفاً کالایی مادی و معنوی بهشمار نمیآمدند و نمیآیند. دستاوردهای مزبور، نشانههای یک فرهنگ و تمدن خاص و مهمتر از آن، قدرت مادی و معنوی یک فرهنگ و تمدن و جامعۀ مشخص بهشمار آمدند و میآیند. ظهور تمدن جدید اروپایی و مواجهه و مقابلۀ آن با دیگر تمدنهای بشری از جمله ایران، بر همین اساس صورت گرفت و از مجرای مواجهۀ نظامی ـ سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، ضمن غلبه بر تمدنهای قدیم، نشانههای قدرت بیسابقۀ خود را در هر چهار حوزۀ اجتماع یعنی سیاست، اقتصاد، اجتماع و فرهنگ با وضوح تمام آشکار ساخت و تمدن قدیم ایران را در معرض تغییرات اساسی قرار داد. یافتههای این تحقیق بر پایۀ روش تبیین عقلانی (با تأکید بر دو حوزۀ اجتماعیِ نظامی ـ سیاسی و اقتصادی) نشان میدهد که پادشاهان قاجار علیرغم مواجهۀ طولانی با تمدن جدید، از رونهخوانی نشانههای تمدن جدید عاجز ماندند و همچنان در سودای متوهمانۀ حفط دوران قدیم و روابط و مناسبات آن بهسر بردند و چندان به وارونهخوانی نشانههای تمدن جدید اصرار ورزیدند که سرانجام با غرقکردن ایران در مسائل تمدن جدید، خود نیز از صحنۀ سیاست ایران محو شدند.https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_3301_d47711665067dd8d77097a50ff1e5037.pdf