پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیتحقیقات تاریخ اجتماعی2383-04841120110922Urban Management System of Isfahan in the Era of Constitutionalism
An Analysis and Descriptionتحلیل و توصیف نظام مدیریت شهری اصفهان در صدر مشروطه123174FAلقمان دهقان نیریدانشیار گروه تاریخ دانشگاه اصفهانعبدالمهدی رجاییدانشجوی دورۀ دکتری تاریخ دانشگاه اصفهانJournal Article20101028Concurrent with the Constitutional Revolution, an entity was created in most of the cities of our country called "Baladiyeh" in order to fill the gaps of urban management. Based on the available resources, the development and the initiation of Isfahan's Baladiyeh, the social bases, challenges and the initial obstacles are reviewed. Also people's view toward this new system of urban management and the measures of the authorities of this newly built entity for the stabilization of position and its credibility among other centers of power are considered. Since Isfahan's Nazmiyeh was created following the development of Baladiyeh, it has also received attention in this article. As all of the cities of Iran had the same conditions in that time period, we can generalize the processes involved with the establishment of this entity.
The present study follows a descriptive-analytical method and uses a library-documentary method for the information gathering. It relies more on the published newspapers in Isfahan through the Constitutionalism as a first hand and reliable resource.همزمان با انقلاب مشروطیت نهادی به نام بلدیه، برای پُرکردنِِِِِِِ خلأ مدیریت شهری، در بیشتر شهرهای کشورمان برپا شد. این نوشتار با مراجعه به منابع عصر مشروطه، روند شکلگیری و آغاز به کار ادارة بلدیة اصفهان، بسترهای اجتماعی، چالشها و موانع آغازین آن را بررسی کرده و نگاه مردم به این نظام مدیریت شهری نوین و اقدامات کارگزاران این نهاد نوپا را برای تثبیت موقعیت و اعتبار آن در میان سایر مراکز قدرت ارزیابی میکند. از آنجا که نظمیه اصفهان در پی تاسیس بلدیه شکل گرفت، در این نوشتار بدان نیز پرداخته میشود. گفتنی است بنابر شرایط نسبتاً یکسانی که در آن روزگار بر تمامی شهرهای کشورمان حاکم بود، میتوان شرایط تأسیس بلدیهها در یکصد سال پیش در سایر شهرها را نیز از منظر این مقاله نگریست.
روش این پژوهش توصیفی ـ تحلیلی است و شیوة گردآوری اطلاعات آن اسنادی ـ کتابخانهای و بیشتر متکی بر روزنامههای منتشره در اصفهانِ عصر مشروطه به عنوان منابع دست اول و قابل اعتنا است.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیتحقیقات تاریخ اجتماعی2383-04841120110922Population Concentration of Jews in the Cities of Iran
From the Saljukid era to the attack of Mongolsتمرکز جمعیتی یهودیان در شهرهای ایران؛ از عصر سلجوقی تا حملة مغول2540175FAنگار ذیلابیاستادیار گروه تاریخ اجتماعی بنیاد دایرة المعارف اسلامیJournal Article20101122Despite much demographical information on Jews living in Arab territory of the Islamic era, there is not much information available about the population dispersion of Jews in Iran through the Saljoughi period. Since there is more information on the time period before the attack of Mongols, there is a chance of considering the population concentration and the living places of Iranian Jews in this era. Despite their small number, Iranian Jews had a more settlement dispersion in comparison with other religious minorities. As tradesmen, they concentrated in cities that were the main economical and business poles of Iran of that era. This should be considered as one of the factors that gained them political, economical and social advantages through the Ilkhani era.باوجود اطلاعات شایانتوجهِ جمعیتنگاشتی یهودیان قلمرو عربی از صدر اسلام، اطلاعات زیادی دربارة پراکندگی جمعیتی یهودیان در ایران بعد از اسلام تا دورة سلجوقی وجود ندارد. اما، وجود اطلاعات بیشتر پیرامون این دوره تا حملة مغول، امکان بررسی دربارة تمرکز جمعیتی و سکونتگاههای یهودیان ایران را در این مقطع فراهم میکند و بیانگر آن است که یهودیان ایران با وجود شمار کم، در مقایسه با اقلیتهای دینی دیگر، پراکندگی سکونتگاهی بیشتری داشتهاند و بهواسطة اشتغال بسیاری از آنان به تجارت، دست کم فعالیت در بازارها، عمدتاً در شهرهایی متمرکز شدهاند که واحدهای اصلی بازرگانی و دادوستد اقتصادی در ایران آن عصر بودهاند؛ و همین امر را باید یکی از عوامل فراهمسازی زمینههای کسب امتیازات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی یهودیان در ایران عصر ایلخانی دانست.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیتحقیقات تاریخ اجتماعی2383-04841120110922Social Consequences of Saljuqid's Immigration to Khorasan (1041-1025/ 433-416)پیامدهای اجتماعی مهاجرت سلجوقیان به خراسان
(416 ـ 433 ق/ 1025 ـ 1041م)4161176FAمحسن رحمتیاستادیار گروه تاریخ دانشگاه لرستانJournal Article20101122With the acceptance of Islam, Saljooghi Turkomans as part of the Aghooz tribes in the north of the Seyhoun river immigrated to Mavara Alnahr in the second half of the fourth century, and then to Khorasan at the beginning of the fifth century. The immigration of the Saljoughi Torkemans to Khorasan is one of the main and influential changes in the middle age history of Iran and the world of Islam. This presented great influences on the social and economical conditions of the region. Their different life style beside some of the natural problems, the inattention of Ghaznavids and the anarchy of some of the social classes influenced social and economic conditions of the region. Social insecurity, trading and farming disorders and killings of a great number of Khorasanians, the immigration of some of them to other regions and the permanent settlement of Turkomans in the north of Khorasan are among their influences. The present article concentrates on how they interacted with the natives and eventually their social and economic influences in Khorasan. ترکمنهای سلجوقی بخشی از قبایل اغوز در شمال رود سیحون بودند که بعد از گرویدن به اسلام، در نیمۀ دوم قرن 4ق، به ماوراءالنهر و در اوایل قرن 5ق به خراسان کوچ کردند. مهاجرت ترکمنهای سلجوقی به خراسان، از تحولات عمده و اثرگذار در تاریخ میانه ایران و جهان اسلام است. این امر تأثیرات شگرفی در اوضاع اجتماعی و اقتصادی منطقه داشت. تفاوت نوع زندگی این ایلات با بومیان منطقه، هم زمان با برخی مشکلات طبیعی و بیتوجهی غزنویان، لگام گسیختگی برخی اقشار اجتماعیِ هرجومرجطلب، قطعاً تأثیرات شایان توجهی در اوضاع اجتماعی و اقتصادی منطقه داشت که از آن میان میتوان به ناامنی اجتماعی، اختلال در تجارت، کشاورزی و دامپروری، کشتار عدۀ زیادی از اهالی خراسان، مهاجرت جمعی از آنها به نواحی دیگر و استقرار دائمی ترکمنها در شمال خراسان اشاره کرد. توجه اصلی مقاله حاضر به چگونگی تعامل آنها با اهالی منطقه و در نهایت، تأثیرات اجتماعی و اقتصادی این امر در خراسان است.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیتحقیقات تاریخ اجتماعی2383-04841120110922Study on Socio- Political Situation of Kurdistan's Women, in the Beginning of the 20th Centuryبررسی جایگاه سیاسی و اجتماعی زنان ایالت کردستان1
در آغاز سدۀ 14ق/20م6378177FAعباس زارعی مهرورزاستادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه بوعلی سینای همدانJournal Article20101024The beginning of the 20<sup>th</sup> century was a hard period for Iran and especially Kurdistan province. The tribal revolts crisis after the constitutionalism, the deterrent local elements and the serious consequences of World War I caused a special and different situation in Kurdistan. The above reasons prevented Kurdish women to take part in different social and political fields. Women's participation in these fields was less than men, for the lack of social and political experiences, although men's participation in the mentioned fields correlated directly to their rural, tribal or urban origins. The aim of the research is to find the Kurdistan women’s political and social place and their influences on the hard times of the beginning of the twentieth century. The author has reviewed the routine life of Kurdish women and their roles in policy and economy through the available resources.آغاز سدۀ 14ق/20م دورانی سخت برای ایران و بهویژه کردستان محسوب میشود. بحران شورشهای عشایری پس از انقلاب مشروطه، عوامل بازدارندة محلی و پیامدهای وخیم جنگ جهانی اول در کردستان، سبب شد که در آنجا شرایط ویژهای ایجاد شود که متفاوت از سایر نقاط ایران بود. عوامل یاد شده مانع از مشارکت فعال زنان در عرصههای سیاسی و اجتماعیِ کردستان شد. البته به دلیل کمبود تجربههای سیاسی و اجتماعی، مشارکت زنان در این عرصهها کمتر از مردان بود؛ گر چه مشارکت مردان نیز به منشأ روستایی، عشیرهای یا شهری بودن آنها بستگیِ تام داشت.
هدف این پژوهش بررسیِ جایگاه سیاسی و اجتماعی زنان کردستان و میزان تأثیرگذاریِ آنان در روزگار سخت آغاز سدة 14ق/20م است. زندگی روزمرة زنان و نقش آنان در سیاست و اقتصاد با توجه به منابع، مطالبی است که نگارنده در این پژوهش بدانها پرداخته است.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیتحقیقات تاریخ اجتماعی2383-04841120110922The Change of Social Stratification System in Iran from the Fall of Sasanian to the End of Omavidsدگرگونی نظام قشربندی اجتماعی در ایران از سقوط ساسانیان تا پایان امویان7996178FAشهرزاد ساسانپوراستادیار گروه تاریخ دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شبسترحسین مفتخریدانشیار گروه تاریخ دانشگاه تربیت معلمJournal Article20100426Introduction of Islam to Iran changed the political and social structures, as well as part of the social stratification system. The present article deals with the effects of the introduction of Islam on the social stratification of Iran from the fall of Sasaninan to the end of Omavids era. The main question concerns the roles of the political, economic and social-cultural structure of Iran- from the introduction of Islam to the end of the Omavids- in the continuation or change of the social stratification system. The main hypothesis is that the introduction of Islam changed the social stratification system as a result of the changing political and socio-cultural structures. The sociological method used in this study was taken from Ted Kachel, and the theories were from Talcott Parsons, Guy Rocher and Max Veber. It has also been organized on the basis of the stratification system and the division of the social classes of Iran after the introduction of Islam, the effects of Islam on social stratification, and the elements of "reliability", "respect" and the "place" of social classes are considered. The results of the study show that the introduction of Islam to Iran led to new social norms and values, and changed the political and social systems. As a result the place of some of the social classes (upper and middle) was changed, but the continuation of the economic structure led to the stabilization of a part of the low class people.ورود اسلام به ایران دگرگونیهایی در ساختار سیاسی و اجتماعی ایران به وجود آورد و بخشی از قشربندی اجتماعی ایران دستخوش دگرگونی شد. این پژوهش صرفاً تأثیر ورود دین اسلام بر قشربندی اجتماعی ایران را از سقوط ساسانیان تا سقوط امویان بررسی میکند. سؤال اصلی پژوهش آن است که ساخت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ـ فرهنگی ایران از ورود اسلام تا پایان دوران امویان، چه نقشی در تداوم یا تغییر قشربندی اجتماعی ایران داشت؟ براین اساس فرضیة اصلی پژوهش آن است که ورود اسلام به ایران تغییرِ حاکمیت سیاسی و ساخت اجتماعی ـ فرهنگی ایران تا پایان دوران امویان را در پی داشت و در نتیجه بخشی از قشربندی اجتماعی ایران متحول شد. این پ‍‍‍ژوهش با استفاده از روش جامعهشناسانۀ <em>تدا اسکاچیول </em>و با بهرهگیری از نظریات <em>تالکوت</em> <em>پارسونز</em>، <em>گیروشه</em> و <em>ماکسوبر</em> انجام شدهاست. پژوهش حاضر براساس محورهای نظام قشربندی و تقسیمبندی اقشار اجتماعی ایران پس از ورود اسلام، تأثیر دین اسلام بر قشربندی اجتماعی ایران، و بررسی عناصر «اعتبار»، «حیثیت» و «منزلت» اقشار اجتماعی ساماندهی شده است. نتیجة پژوهش حاضر آن است که ورود اسلام به ایران حاکمیت ارزشها و هنجارهای جدید اجتماعی و تغییر ساختار سیاسی و اجتماعی را منجر شد که در نتیجة آن جایگاه و پایگاه برخی از اقشار اجتماعی (بالا و متوسط) دگرگونی شد، اما تداوم ساخت اقتصادی ایران به تثبیت و تداومبخشی از اقشار اجتماعی (فرودست) انجامید.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیتحقیقات تاریخ اجتماعی2383-04841120110922Rostam Al- Tavarikh
An Analysis of the Character of Mohammad Hashem Asef and his Historical Workپدیدة رستمالتواریخ؛
تأملی بر شخصیت محمّدهاشم آصف و اثر تاریخی او97122179FAابوالحسن فیّاض انوشاستادیار گروه تاریخ دانشگاه اصفهانJournal Article20101010Rostam Al<em>- </em>Tavarikh and Rostam Al -Hokama are two innovative combinations among the title of Persian historical books. No man of wisdom has used the word "Rostam" in order to introduce himself. This suggests an interesting phenomenon in the history of historiography. Here, the central issue is that why Mohammad Hashem Asef has dealt with subjects that have not been considered in historiography books. The present article tries to reconsider the historical nature of Rostam Al<em>- </em>Tavarikh and the character of its writer through his personality and the era (end of Safavids through the beginning of Ghajar) he and his ancestors were living in. For this purpose two methodological approaches have been used: the explanation of the causes and the analysis of arguments.<em>رستمالتواریخ</em> و <em>رستمالحکما </em>دو ترکیب بدیعاند که نه در میان عناوین کتابهای تاریخی فارسی میتوان ترکیب ظاهراً بیمسمّایی همچون <em>رستمالتواریخ</em> یافت و نه هیچ حکیمی برای معرفی خود از واژة «رستم» مدد جسته است. این امر میتواند بیانگر پدیدة جالبی در تاریخ تاریخنگاری فارسی باشد.
مسئلة محوری در این مقاله آن است که چرا <em>محمدهاشم آصف</em> به مطالبی پرداخته است که در کمتر کتاب تاریخنگاری آمده است. در این مقاله در نظر است با تمرکز بر «شخصیّت» <em>محمد هاشم آصف</em> و «زمانة» او و اجدادش (از اواخر صفویه تا اوایل قاجار)، ماهیّت تاریخی <em>رستمالتواریخ</em> و شخصیت نویسندة آن بازکاوی شود. بدین منظور از دو رویکرد روششناختی استفاده شده است، تبیین علل و تحلیل ادلّه.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیتحقیقات تاریخ اجتماعی2383-04841120110922The Prevalence of Tobacco within the Baburian Kingdomرواج تنباکو در قلمرو بابریان123138180FAجمشید نوروزیعضو هیات علمی دانشگاه پیام نورJournal Article20101005The present article deals with the prevalence of tobacco within the kingdom of Indian Timurid. The aim is to show how some of the powerful kings of this dynasty dealt with the problem of the prevalence of tobacco through the available information from historical resources and a descriptive-analysis approach. The main question concerns the time and the factors involved with the prevalence of tobacco in this era. The prevalence of tobacco in the north of Indian subcontinent started within the final years of Akbar Shah and accelerated through the next kingdoms. Also, the effects of foreign relations of India and the policies of Timurid Kings and their influential individuals have received attention.این نوشتار به بررسیِ رواج تنباکو در قلمرو تیموریان هند میپردازد. در این مقاله، با اتکا به اطلاعات موجود در منابع تاریخی و با رویکردی توصیفی ـ تشریحی، چگونگی مواجهه چند شاه مقتدر این سلسلۀ با مسئله رواج تنباکو مورد مطالعه قرار میگیرد. مقاله این پرسش اساسی را مورد توجه قرار میدهد که رواج تنباکو در قلمرو تیموریان هند، چه موقع و تحت تأثیر چه عواملی انجام گرفت؟ در این نوشتار نشان داده شده که رواج مصرف تنباکو در شمال شبه قاره هند، از اواخر حکومت اکبرشاه تیموری آغاز شد و در زمان شاهان بعدی شتاب گرفت. همچنین تأثیرپذیری رویۀرواج تنباکو از ارتباطات خارجی هند و عملکرد شاهان تیموری و شخصیت های متنفّذ آنها مورد توجه قرار گرفته است.