پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیتحقیقات تاریخ اجتماعی2383-04847220180121Incidents and Natural Disasters In The DjibāL'S Province From Advent Of Islam To The Mongol Invasion حوادث و بلایای طبیعی ایالت جبال از ظهور اسلام تا حمله مغول122294010.30465/shc.2018.2940FAمرضیه اسدی اولکارشناسی ارشد تاریخ و تمدن ملل اسلامی/ دانشگاه فردوسی مشهدعبدالرحیم قنواتدانشیار گروه تاریخ و تمدن ملل اسلامی /دانشگاه فردوسی مشهدعلی غفرانیدانشیار گروه معارف/ دانشگاه بوعلی سینا همدانJournal Article20170306Natural disasters are those which don’t have human cause and are usually unpredictable. Because of their negative impact on human’s life, we call them natural disasters. According to historical reports, between the second to the seventh century, so much natural disasters occurs in the DjibāL'S province which were one of the biggest states in Iran. Most of the reports over this matter are just descriptive and because of large number of death and so on, we could say, their analytical aspects are weak. In this regards, the aim of present study is to answer the question of natural disasters’ role in economic and social situation of DjibāL'S province by an analytic - descriptive method? Finally, from whole analysis, we reach to a conclusion which puts natural disasters results on three division of: social- cultural, economic and political aspects.حوادث طبیعی به مجموعه حوادثی گفته می­شود که منشأ انسانی ندارند و معمولاً غیر قابل پیش­بینی­اند. این­گونه پدیده­های طبیعی از آن­جا که آثار منفی بر زندگی انسان دارند، به عنوان بلایای طبیعی معرفی شده­اند. بنا به گزارش­های تاریخی، در سده اول تا هفتم هجری قمری حوادث طبیعی زیادی در ایالت جبال که یکی از ایالت­های بزرگ ایران بوده، روی­داده است. در این گزارش­ها که بیشتر جنبه توصیفی دارند، حجم انبوهی از بلایا به همراه شدت آسیب­های وارده و کشتار فراوان مردم ذکر شده و جنبه تحلیلی آن­ها بسیار ضعیف است. لذا این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی به­دنبال پاسخ به این سؤال اساسی است که حوادث طبیعی چه تأثیری بر اوضاع اجتماعی و اقتصادی ایالت جبال در دوره مورد نظر داشته است. در نهایت از مجموع تحلیل­ها، نتایجی به­دست آمده که در متن حاضر در قالب سه دسته پیامدهای اجتماعی- فرهنگی، پیامدهای اقتصادی و پیامدهای سیاسی طبقه­بندی شده­اند.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیتحقیقات تاریخ اجتماعی2383-04847220180121investigation of domestic emigration in Qajar dynasty based on accounts of Vaqiye Ittifaqiye newspaperبررسی وضعیت مهاجرت داخلی در دوره قاجار بر اساس گزارش روزنامه وقایع اتفاقیه2347294410.30465/shc.2018.2944FAمحمودرضا جعفریاندانشجوی دکتری رشته تاریخ/ دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهرانشهرام یوسفیفراستاد پژوهشکده تاریخ/ پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیJournal Article20170208Resulting from situations and numerous conditions, emigration occurs in human societies with various types and purposeful in collective or individual forms. Depending on time and situation, emigration is observed in Iranian society in Naseri period. While Vaqiye Ittifaqiye newspaper was circulated, adverse climate conditions with unfavorable economic consequences had direct influences on people lives and businesses, and accompanied with other issues like oppression of rulers and outbreak of diseases resulted in emigration event. This paper observes and counts all accounts of Vaqiye Ittifaqiye newspaper to see how much and how frequent is emigration issue reflected? What measures authorities took to resolve the after-effects of emigration? Contributions of this paper include: finding out about the causes of emigration, analysis of in-migration and out-migration regions, and finally investigation about time and location of reported emigrations. Using content analysis and collecting all accounts, emigration is analyzed sociologically as a social issue.مهاجرت در جوامع انسانی با گونههای متعدد و هدفمند، بهموجب موقعیتها و شرایط گوناگون، بهصورت انفرادی یا جمعی است. جامعة ایرانیِ عصر ناصری بهفراخور زمانه و زمینة خود شاهد مهاجرت بود. در دورة انتشار روزنامة <em>وقایع اتفاقیه</em> شرایط نامناسب آبوهوایی و نیز پیآمدهای بد اقتصادی آن، در زندگی مردم تأثیر مستقیم گذاشته بود که بههمراه مسائلی چون ظلم، تعدی، و شیوع بیماری موجب مهاجرت شد. مقالة حاضر با احصا و پایش اخبار پیگیری خواهد کرد که مسئلة مهاجرت تا چهاندازه و با چه حجم و فراوانیای انعکاس یافت؟ حکام چه رویکردها و اقداماتی برای حل مسائل مهاجرت و رفع تبعات آن داشتهاند؟ دستیافتن به علل و زمینههای مهاجرت، تحلیل مناطق مهاجرفرست و مهاجرپذیر، و نیز بررسی زمانی و مکانی آن را میتوان از دیگر دستاوردهای این مقاله برشمرد. با روش تحلیل محتوا و گردآوری کلیة گزارشها، مهاجرت بهمثابة مسئلة اجتماعی تحلیل جامعهشناختی شده است.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیتحقیقات تاریخ اجتماعی2383-04847220180121Effects of Government Autocratic Interventions on Urban Structure of Isfahan in Safavid Shah Abbas eraمداخلات طبقه قدرت و تاثیر آن برساختار شهر اصفهان در دوره شاه عباس صفوی4967294310.30465/shc.2018.2943FAسمر حقیقی بروجنیدانشجوی دکتری معماری/ دانشگاه علم و صنعت ایرانسید عباس یزدانفردانشیار دانشکده معماری و شهرسازی/ دانشگاه علم و صنعت ایرانمصطفی بهزادفراستاد دانشکده معماری و شهرسازی/ دانشگاه علم و صنعت ایرانJournal Article20170404Many factors exercise influence over, and moderate the structure of a city. These factors can be linked to the political, administrative, social and religious structure of society. This paper points out how political power's decision making, affect the structure of a city. It focuses on Isfahan the capital of Iran during Safavid king, Shah Abbas, government (1571–1629a.c.). This is a Historical research with analytical-descriptive method, which tracing structure transformation of the Isfahan through Abbas monarchial regime, from primary and secondary sources. Being a case-study of one city, this paper provides details about the context, actions and development from the study of Isfahan. Finally, article is followed by a typology of different kinds of autocratic interventions of Shah and their modes of operation. This paper concludes Creative interventions, direct interventions on concept and ideology of urban design, intervention through oversight and supervision, Self-glorifying Intervention, and intervention through development of urban public spaces were tools of autocratic controls of king on urban design and development. Being grounded in Isfahan, this typology is not meant to be exhaustive or mutually exclusive. The discussion focuses primarily on examples from Isfahan, but examples from other cultures, contexts and settings will be provided to indicate transfer-ability of the concepts.تحلیل تاریخیِ شهرها مبین تاثیر قدرت طبقه حاکمه بر ساختار آنها است. اصفهان، پایتخت صفویه نیزاز این قاعده مستثنی نیست. از این رو مقاله حاضردر پی پاسخ به این پرسش است که چگونه تصمیمات و مداخلاتسیاسیِشاه عباس صفویساختار شهر (Urban Morphology)اصفهان را تحت تاثیر قرار داده است؟.پژوهش حاضر تحقیقی تاریخی است، به روش توصیفی-تحلیلی که با استفاده از منابع مکتوب دسته اول و دوم صورت گرفته است.بر این اساس سعی شده،شیوه های مداخلۀحاکمیت قدرت سیاسی بر ساختار شهر اصفهان،از این منظر تحلیل و مشخصشوند. به نظر می رسد می توان این گونه از مداخلات را در پنج گروه اصلی طبقهبندی نمود: مداخلات تولیدکننده، مداخلات مهارکنندۀ طرح، مداخله از طریق نظارت و سرپرستی مستقیم، از طریق توسعۀ فضاهای جمعی و از طریق احداث ابنیۀعامالمنفعه.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیتحقیقات تاریخ اجتماعی2383-04847220180121.The appearances of Social Tolerance in Seljuk Period;
Explaining the approaches of Seljuk rulers to Jaʿfari Shiitesنمودهای اجتماعی تساهل در دوره سلجوقیان؛ تبیین کنش حکمرانان سلجوقی با شیعیان امامیه6990294510.30465/shc.2018.2945FAنیره دلیراستادیار پژوهشکده تاریخ/ پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیسید محمد حسین محمدیدانشجوی دکترای تاریخ ایران اسلامی/ دانشگاه پیام نور و کارشناس پژوهشی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیعاطفه کاظمی مجردکارشناس ارشد تاریخ ایران دوره اسلامی/ دانشگاه الزهراء(س).Journal Article20161007During the Seljuk period, the political institution affects the institution of religion and social relations that is why we have emphasized, in this paper, on the role of political structure in dealing with social and religious groups. As far as possible religious hierarchy was organized within the framework of the state, and religious affairs were under the control of the minister. This research, by a problem-oriented approach, attempts to explain the actions and attitudes of Seljuk rulers in relation to the community of Ja’fari Shiites. The findings of the research indicate that Ja’fari Shiites had rights and freedoms such as holding meetings, preaching, debating in the social arena. Shiite cultural institutions, such as schools and mosques, were active in various cities. The presence of Shiite scholars in urban administrative positions, such as judgments and superintendency, and in state administrative positions such as the ministry, were recognized. The findings of the research offer several reasons why Seljuk rulers had taken such a tolerant approach towards Ja’fari Shiites.تاکید بر نقش ساختار سیاسی در مواجه با گروههای اجتماعی و مذهبی از آن جهت است که در دوره سلجوقی نهاد سیاسی در عمل نهاد مذهب و مناسبات اجتماعی را تحت تاثیر خود قرار می دهد. تا آنجا که امکان داشت سلسله مراتب مذهبی در چارچوب حکومت متشکل میشود و امور مذهبی تحت نظارت وزیر قرار میگیرد. این پژوهش با رویکرد مسئله محور تلاش دارد به تبیین کنش و بینش حکمرانان سلجوقی نسبت به گروه اجتماعی شیعیان امامیه بپردازد. یافتههای پژوهش حاکی از آنست که امامیان در عرصه اجتماعی دارای حقوق و آزادیهای نسبی در زمینه برگزاری مراسمهای مذهبی، برگزاری جلسات وعظ، خطابه و مناظره برخوردار بودند. نهادهای فرهنگی شیعیان همچون مدارس و مساجد در شهرهای مختلف فعال بود. حضور رجال و علمای شیعه در مناصب اداری شهری همچون قضاوت، نقابت و مناصب اداری کشوری همچون وزارت و حضور در دیوانها به رسمیت شناخته شده بود. دستاوردهای پژوهش دلایل متعددی در اتخاذ رویکرد متساهلانه سلجوقیان نسبت به امامیان را نشان میدهد.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیتحقیقات تاریخ اجتماعی2383-04847220180121Rootting of Balochistan's opposition to the Birth certificate law enforcement of the first Pahlavi eraریشه یابی مخالفت مردم بلوچستان با اجرای قانون سجل احوال در دوره پهلوی اول91116304210.30465/shc.2018.3042FAمحمد حسن رازنهاندانشیار گروه تاریخ/ دانشگاه خوارزمیسهراب یزدانیدانشیار گروه تاریخ/دانشگاه خوارزمیعبدالودود سپاهیدانشجوی دکتری تاریخ/ دانشگاه خوارزمیJournal Article20171117Balochistan was the last region in Iran where the Pahlavi government could develop its authority to this area. Following the deployment of the government, various government programs were initiated immediately on modernization and consolidation of central government power. The Birth certificate law enforcement of thelaw was aimed at recognizing and summoning the incumbents, including the central government in Balochistan. The implementation of this law in Balochistan, as compared to other parts of Iran, began later and was completed in two stages. The actions of the civil servants faced widespread opposition and resistance, resulting in different reactions from residents of the area. This paper attempts to answer this question: What factors in intellectual and structural terms caused the Balochistan people to disagree with the law? The answer to this question is to identify the effective historical events in shaping the Baloch mindset of the government and the awareness of modernization programs and how they are implemented. Therefore, considering this point, the developments and events of the study period were examined based on historical analysis method with the help of archival documents and also using other available resources. The findings of this paper indicate that the mentality formed as a result of the previous government's methods and the contradiction of the modernization programs with traditional Baluchistan society was the main reasons for the opposition to this law. <br /> بلوچستان آخرین ناحیه از ایران بود که دولت پهلوی اول اقتدار خود را درآن ناحیه توسعه داد. بهدنبال استقرار دولت، بلافاصله کارگزاران حکومتی برنامههای مختلفی را زمینه مدرنسازی و تثبیت قدرت دولت مرکزی آغازکردند. اجرای قانون سجل احوال با هدف شناخت و احضار مشمولین از پروژههای دولت مرکزی در بلوچستان بود که در مقایسه با دیگر مناطق ایران دیرتر آغاز و طی دو مرحله انجام شد. اقدامات ماموران سجل احوال با مخالفت و مقاومتهای گستردهای روبرو شد و به واکنشهای متفاوتی از سوی ساکنان این منطقه انجامید. در این پژوهش تلاش شده تا به این سوال پاسخ داده شود: چه عواملی از نظر فکری و ساختاری موجب مخالفت مردم بلوچستان با قانون سجل احوال شد؟ پاسخ به این سوال، شناخت وقایع تاریخی موثر در شکلگیری ذهنیت مردم بلوچ نسبتبه حکومت و آگاهی از برنامههای نوسازی و چگونگی اجرای آنها را میطلبد، لذا ضمن توجه به این نکته، تحولات و رویدادهای دوره مورد پژوهش براساس روش تحلیل تاریخی با کمک اسناد و مدارک آرشیوی و نیز بهرهگیری از سایر منابع مورد بررسی قرار گرفت. یافتههای نشان میدهد ذهنیت شکلگرفته که حاصل روش حکومتهای پیشین و تضاد برنامههای نوسازی با جامعه سنتی بلوچستان بود، علل اصلی مخالفت در برابر این قانون بود.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیتحقیقات تاریخ اجتماعی2383-04847220180121Empathetic Judeo_Shi'ie Language in Islamic Sources abbout Ra's al-Jalutبازتاب دادههای منابع اسلامی دربارة ریاست جامعه یهودیان ذمی(راسالجالوت): بیان همدلانة ذهنیتهای شیعی- یهودی در جوامع اسلامی97109294610.30465/shc.2018.2946FAنگار ذیلابیاستادیار تاریخ و تمدن ملل اسلامی/ دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20170827. گزارشهای منابع اسلامی درباره ریاست جامعه یهودیان ذمی(راسالجالوت)، بیش از وجه صدق و کذب آن، نشان از زاویه دید جوامع مسلمان و ذهنیتهای آنها درباره اقلیتهای یهودی بوده است که از منظر تاریخ فرهنگی و اجتماعی به عنوان مساله مقاله حاضر انتخاب شده است. در این مقاله با بررسی انتقادی و بازنمایی دادههای منابع اسلامی درباره راسالجالوت تلاش شده است بر اساس روش بافتارمندسازی مجموع دادهها، ذهنیت مسلمانان نسبت به این مقام یهودی نشان داده شود. خواننده خواهد دید که مسلمانان، مقام راسالجالوت را مقامی علمی مذهبی و عالیرتبه و در عین حال رازآمیز و مرتبط با قدرتهای غیرمعمول مثل قدرت پیشگویی تلقی میکردند. تکرار روایاتی درباره پیشبینی شهادت حسین بنعلی از سوی راسالجالوت و ملامت مسلمانان در باب کشتن فرزند پیغمبرشان و یا گزارش مناظرات علمی امامان شیعه با مقام راسالجالوت علاوه بر نشان دادن جایگاه مهم علمی آن، تا حدی نشاندهنده فضایی همدلانه میان جوامع متقدم شیعی با جامعه یهودی بوده است.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیتحقیقات تاریخ اجتماعی2383-04847220180121An Analysis of Components of the exile of Political Opponents in the First Pahlavi Era
(The person who had been exiled, the place of exile and the reason for exile)تحلیل مولفههای تبعید مخالفان سیاسی در دورة پهلوی اول (تبعیدی، تبعیدگاه و علت تبعید)131152294710.30465/shc.2018.2947FAسید محمود ساداتاستادیار تاریخ، پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامیJournal Article20170911Reza Shah's period was distinctive from the perspective of using exile punishment to punish his opponents that made this period distinct from the past era. Exile of nomadic tribes and was reminiscent of exile in past periods and it reminded the opponents of reform policies (military services, uniformity of cloths and unveiling Hijab) and also officials who were critics of the government, exile of the opponents and the critics of dictatorship government. By investigating social groups in this era, in this study we have tried to answered this question that whether triple components of the person who had been exiled, the place of exile and the reason for exile in the Reza Shah’s era showed the same pattern for the situation of the persons who had been exiled, that was the result of the uniform policy of the government about this matter. The method used in this paper is historical analysis with the help of archival records and documents and the use of original sources. The findings show that the same pattern for the situation of the people in exile cannot be seem in the era of Reza Shah and analysis of the three mentioned components show that in this period exile had the same characteristics as the exile in foregoing governments and it had also the attributes of exile in dictatorship governments.دورة رضاشاه ازنظر میزان استفاده از کیفر تبعید برای مجازات مخالفان خود، شاخص بود که این دوره را از دورههای قبل از خود متمایز مینماید. تبعید ایلات و عشایر در این دوره، یادآور تبعید ایلات متمرد در دورههای گذشته است و تبعید مخالفان سیاستهای اصلاحی (نظاموظیفه، اتحاد البسه و کشف حجاب) و نیز دیوانیان منتقد حکومت، تبعید مخالفان و منتقدان حکومتهای دیکتاتوری را بهذهن میآورد. در این پژوهش با بررسی گروههای اجتماعی تبعیدیان دورة رضاشاه در پی پاسخگویی به این پرسش هستیم که آیا مولفههای سهگانة (تبعید، تبعیدگاه و علت تبعید) در دورة رضاشاه، الگوی یکسانی از وضعیت تبعیدیان را که ناشی از سیاست واحد حکومت در این موضوع باشد نشان میدهد؟ روش مورداستفاده در این مقاله، روش تحلیل تاریخی با کمک اسناد و مدارک آرشیوی و نیز بهره گرفتن از منابع اصلی است. یافتههای این مقاله نشان میدهد که الگوی یکسانی از وضعیت تبعیدیان در دورة رضاشاه دیده نمیشود و تحلیل مولفههای سهگانة پیشگفته نشان میدهد که تبعید در این دورة هم ویژگیهای تبعید در حکومتهای استبدادی را دارد و هم شاخصههای تبعید در حکومتهای دیکتاتوری را.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیتحقیقات تاریخ اجتماعی2383-04847220180121Iranian Women and Modern Hygiene as Mirrored by the Modernist Journals: The Case of Alam-e Nesvânزنان،تجدد و بهداشت نوین در آستانهی تشکیل دولت مدرن؛ بررسی رویکرد مجله عالم نسوان به بهداشت زنان153171294810.30465/shc.2018.2948FAبهاره صفائیاندانشجوی کارشناسی ارشد تاریخ ایران اسلامی/دانشگاه لرستانتوران طولابیاستادیار تاریخ/ دانشگاه لرستانJournal Article20170908At the eve of 20th century, a group of Iranian modernist women established a journal under the name “Alam-e Nesvân” (World of Women). This was part of a great modernist movement by Iranian women whose presence and attempts concentrated mainly in Tehran and other great cities. Among different issues of this journal, feminine hygiene and medcine and the modernist approach of the journal to these issue call for especial attention. Focusing on this journal, we aims to shed light on some less-studied aspects of Iranian women’s social and cultural life in late 19th and early 20th century. As the results show, this journal represent an attempt by a group of Iranian modernist women who aimed to conduce a change in the feminine discourse of Iranian culture in early 20th century from the traditionalist-masculine tone to a modernist-feminie one.یکی از رهاوردهای تجدد در فرهنگ بهداشت و پزشکی ایران، ارائه خوانشی ناسوتی از بهداشت و تلاش برای درمان بیماری از همان رهگذر بود. به واسطه مرگ و میر مادر و کودک بهعنوان یکی از دلایل کاهش جمعیت، بهداشت زنان در عصر قاجاری در کانون توجه قرار گرفت. با انتشار روزنامههایی توسط زنان در اواخر دوره قاجاری، مسئله بهداشت مورد توجه روزنامهنگاران زن قرار گرفت. <em>عالم نسوان</em>(1311-1299) از روزنامههایی بود که واکاوی آن بر محور مسئله بهداشت زنان و بر اساس الگویی توصیفی-تحلیلی هدف پژوهش حاضر است. نتایح پژوهش حاکی از آن است، حجم قابلتوجهی از مقالات مرتبط با بهداشت زنان در این مجله، بیانگر نوعی تحول نگرش از ناآگاهی به تنانگی زن به ضرورت بسط مفهوم آن با توسل به پزشکی مدرن است. نویسندگان مجله با تأکید بر اهمیت پیشگیری و درمان بیماری، ضرورت جایگزینی پزشکی نوین با طبابت سنتی، نقد خرافهگرایی و بسط عقلگرایی و پزشکی نوین با الهام از تجربههای کشورهای غربی، جهت ارتقای سطح آگاهی بهداشتی زنان گام برداشتند. از این منظر، <em>عالم نسوان </em>رامی<em></em>توان نماینده تفکری دانست که درصدد رخنه در ساختار و گزارههای سنتی مسلط بر نگرش به زن بود و میکوشید، افق نوینی بگشاید که در آن زنان به بهداشت دانش و آگاهی بیشتری پیدا کنند.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیتحقیقات تاریخ اجتماعی2383-04847220180121Hamedan in the world war1علل وپیامدهای قحطی ناشی از جنگ جهانی اول در همدان173190294910.30465/shc.2018.2949FAعلیرضا علیصوفیدانشیار 'گروه تاریخ/ دانشگاه پیام نورشهرام غفوریدانشجوی دکتری تاریخ ایران اسلامی/دانشگاه پیام نورJournal Article20170927With start of the world war1 in august 1914 it has devastated effects in different parts of the world including Iran, were plagued by numerous problems. One of the cities that incurd many injuries in this global incident was hamedan.this city that located on the road to commerce and pilgrimate, to experience the concequences of this war withdisasters such as the devastating famine, significant decline of urban and rural populations. And the destraction of agricultural lands and the to disappear of economic social and cultural activities.how and why was happened famine in hamedan? is the main question of the research. The goal of this inquiry is to identify and the knowing causes important and effective factors in the emergence of the famine crisis in the Hamadan region during the last years of the qajar rule.and with a descriptive analytic approach, and with leaning on existing documents is trying to reveal a new dimensions of this political social event. Due to the fundamental question of this article in regarding of etiology of famine formation in hamedan. To determine a accurate computation of human's death and the main cause of the human's crisis are two title creating serious ambiguities in this field of study that their elimination request a re- examination, right and firm study. That this article is want to achieve it.با آغاز جنگ جهانی اول در ماه اوت 1914م ، همدان از جمله شهرهایی بود که در این واقعه جهانی دچارصدمات فراوانی گردید. این شهر که بر سر راه های مواصلاتی ، بازرگانی و زیارتی غرب کشور قرار داشتپیامدهای این جنگ را با مشکلاتی نظیر قحطی ویرانگر ، مرگ ومیر فراوان انسانی و کاهش قابل ملا حظه جمعیت شهری و روستایی ، خرابی زمین های کشاورزی و نابودی فعالیتهای اقتصادی – اجتماعی تجربه کرد.چرایی وچگونگی ایجاد قحطی و پیامدهای اجتماعی مترتب بر آن در واپسین سالهای حکومت قاجاریه موضوع اصلی تحقیق پیش رو است که با روشی توصیفی – تحلیلی وبا تکیه بر اسناد و مدارک موجود سعی شده تا ابعاد تازه ای از این رویداد سیاسی – اجتماعی مورد بررسی قرار گیرد. با توجه به مساله بنیادین این تحقیق در خصوص علت شنا سی شکل گیری پدیده قحطی در همدان ، نتایج پژوهش گویای این واقعیت است که هرچند علت اساسی آن را باید در جنگ وحضور بیگانگان در منطقه جستجو کرد اماعواملی از قبیل احتکار، خشکسالی ، بیماری و فقدان امنیت اجتماعی نیز مزید بر علت بوده است.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیتحقیقات تاریخ اجتماعی2383-04847220180121From veil to social presence: barriers and consequences of women's social participation from Mollanasreddin journal point of viewاز مستوری تا حضور اجتماعی: موانع و پیامدهای مشارکت اجتماعی زنان از دیدگاه نشریه ملانصرالدین191206295010.30465/shc.2018.2950FAعباس قدیمیدانشیار گروه تاریخ/ دانشگاه تبریززهرا کاظمیدانشجوی دکتری تاریخ ایران اسلامی/ دانشگاه تبریزJournal Article20170519Moslems first encountering with the modern world induced them to reconstruct their viewpoints in various areas including women's Hijab and their social participation. Meantime, the present article focuses on the explanation of modernist Mollanasreddin journal approach on the Hijab issue and women's social participation. The questions are: what was the implication of Hijab from Mollanasreddin's viewpoint and how it linked the traditional conceptions of Hijab with women's social attendance and modern reasons? the investigation was done by analyzing the content of papers and their descriptions from Mollanasreddin journal in the first five years. The results show Mollanasreddin challenged Hijab issue using modernism and supported women's social presence. furthermore, by explicitly rejecting any kind of relevance between hijab and chastity, knew it as a wrong traditional interpretation and emphasized on its optional nature. It also stated, there is no conflict between traditional instructions and Hijab. مواجهه مسلمانان با دنیای مدرن، آنان را به بازنگری در حوزه­های مختلف، از جمله حجاب زنان و حضور اجتماعی آنان وا داشت. در این بین، توجه مقاله حاضر معطوف به تبیین رویکرد نشریه تجدد­طلب ملانصرالدین، به مسئله حجاب و مشارکت اجتماعی زنان می­باشد. سوال ما در این تحقیق این است که؛ مصادیق حجاب از نظر ملانصرالدین چه بود و چگونه بین معانی سنتی حجاب و دلالت های مدرن از آن و مسئله حضور­اجتماعی زنان پیوند برقرار کرد؟ روش پژوهش، توصیفی و تحلیل محتوای مقالات ملانصرالدین در پنج سال نخست آن است. نتایج نشان می­دهد، ملانصرالدین با تأسی به تجدد­گرایی بحث حجاب را به چالش کشید و به حمایت از حضور اجتماعی زنان پرداخت. و با رد صریح هرگونه ارتباط بین حجاب و عفاف آن را برداشتی سنتی دانست و بر انتخابی بودن حجاب و عدم مغایرت آن با آموزه­های سنتی تاکید نمود. پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیتحقیقات تاریخ اجتماعی2383-04847220180121Iran Oil Industry’s Indian Workers during the Late Qajar and Pahlavi Erasکارگران هندی صنعت نفت ایران در اواخر قاجاریه و دوران پهلوی اول207232304310.30465/shc.2018.3043FAجمشید نوروزیدانشیار گروه تاریخ /دانشگاه پیام نورفاطمه معزیدانشجوی کارشناسی ارشد تاریخ/ دانشگاه پیام نورJournal Article20171218Due to Iran and India's long history or relations and geographic proximity, Iranians and Indians have long lived in each other's countries. This article uses the descriptive-analytical approach based on data from historical documents and sources, and authoritative research, to examine the presence and employment of Indians in Iran's oil industry, and its consequences, from the late Qajar era to the end of the first Pahlavi period. The present paper asks why and how Indians were employed in Iran's oil industry and what the ramifications were for Iranian society. <br />This research finds that the reasons for Indian laborers’ presence in Iran’s oil industry included the Anglo-Iranian Oil Company’s British managers who wanted skilled, cheap labor that benefited Britain's economic interests. As a result of their presence over time in places like Khuzestan, Indian workers became accepted as a minority population who, while preserving their own culture and customs, had a small impact on the culture and language of these areas. <br /><strong> </strong>با توجه به همجواری تاریخی ایران و هند و قدمت روابط سیاسی و فرهنگی و اقتصادی آنها، همواره شماری از ایرانیان و هندیان در سرزمین های یکدیگر حضور داشته و به فعالیت در زمینههای فرهنگی و اقتصادی پرداختهاند. این پژوهش تاریخی با رویکرد توصیفی-تحلیلی و بر مبنای داده/ های اسناد و منابع به بررسی سیر حضور و اشتغال کارگران هندی در صنعت نفت ایران از اواخر عهد قاجاریه تا پایان سلطنت پهلوی اول و پیآمدهای آن میپردازد. این نوشتار به این موضوع میپردازد که حضور و اشتغال کارگران هندی در صنعت نفت ایران چرا و چگونه صورتگرفته و چه پیآمدهایی در جامعه ایران به جا گذاشته است؟. یافتهها بیانگر آن است که ورود کارگران هندی به صنعت نفت ایران و استمرار حضور آنان به واسطه عواملی چون سیاست مدیران بریتانیایی شرکت نفت ایران و انگلیس برای استفاده از نیروی کار متخصص و ارزان و نیز تأمین منافع اقتصادی بریتانیا بوده است. این امر سب شده تا کارگران هندی که با گذر زمان به عنوان یک اقلیت در نواحی چون خوزستان مستقر شدند؛ ضمن حفظ برخی مظاهر فرهنگی و آداب و رسوم خود، تأثیرات اندک فرهنگی و زبانی در این مناطق به جای گذاشتهاند.<strong></strong>پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیتحقیقات تاریخ اجتماعی2383-04847220180121Effect of Caucasus political activities on emigrant Iranians in Baku during the 1905 Russian Revolutionتأثیر جریانهای سیاسی قفقاز بر مهاجران ایرانیِ مقیم باکو در انقلاب 1905 روسیه195216295310.30465/shc.2018.2953FAسهراب یزدانیدانشیار گروه تاریخ/دانشگاه خوارزمیسوده ابراهیم زاده گرجیدانشجوی دکتری تاریخ ایران اسلامی/ دانشگاه خوارزمیJournal Article20170219One of the most important social phenomena in the late nineteenth and early twentieth century Iran was labor migration to the south of Russian empire, especially toBaku and its surrounding areas. In the early years of the twenties century, wave of strikes, ethnic conflicts and the revolution of 1905 encompassed these areas. These events also affected the lives of thousands of migrant Iranians who were doing different, mostly unskilled, types of jobs in the Baku area. This article, using various documents and sources, attempts to illustrate the effects of those events on emigrant Iranian labor force and to evaluate the role played by the Russo- Caucasian revolutionary parties in establishing an Iranian political party. At first Iranian avoided political activities but, by the time the revolutionary movement spread in the Baku region, some Iranians became affected by liberal intellectuals, newspapers, political parties and revolutionary movement. A number of them like Haydar Khan Amo-oghli, Asadullah Ghaffarzadeh and … joined the Russian Political Parties and finally, a group of Iranian militants created their first political party called Ijtimaiyun-e Amiyun (Social Democrat).یکی از پدیده های اجتماعی مهم ایران در اواخر سده نوزدهم و اوایل سده بیستم مهاجرت نیروی کار به جنوب امپراتوری روسیه، بویژه باکو و مناطق پیرامونی آن بود. از سال­های آغازین سده بیستم موج اعتصاب­ها، درگیری­های قومی و در نهایت انقلاب 1905 روسیه، منطقه قفقاز و باکو را هم درنوردید. این رویدادها بر زندگی هزاران هزار مهاجر ایرانی که در آن مناطق به شغل های مختلف و عمدتا پست، می­پرداختند­ اثرگذار بود. پژوهش با تکیه بر منابع و اسناد مختلف به بررسی تأثیر فعالیت احزاب انقلابی روسیه و قفقاز و اعتصابات فراگیر منطقه بر ایرانیان مقیم باکو می­پردازد. نتیجه بیانگر آن است که اگرچه ایرانیان در ابتدا از فعالیت­های صنفی و سیاسی کناره می­گرفتند اما به­تدریج و به فراخور موقعیت خود، تحت تأثیر روشنفکران آزادی­خواه، مطبوعات، احزاب سیاسی و جریان­های انقلابی ناحیه باکو قرار گرفتند. برخی از آنها چون حیدر عمواوغلی، اسدالله غفارزاده و ... به احزاب سیاسی روسی گرایش یافتند و سرانجام گروهی از ایرانیان نخستین حزب سیاسی خود را به­نام فرقه اجتماعیون عامیون پی­ریزی کردند.