@article { author = {Advay, Mazhar and Ebrahimi, Mustafa}, title = {Dates, identity and daily life (Case study: Shaldan village 1921 -1978)}, journal = {Tahqiqāt-e Tārikh-e Ejtemā’i (Social History Studies)}, volume = {11}, number = {1}, pages = {3-31}, year = {2021}, publisher = {Institute for Humanities and Cultural Studies}, issn = {2383-0484}, eissn = {2383-0492}, doi = {10.30465/shc.2021.33439.2159}, abstract = {Livelihood, nutrition, and the way collect food in past by people, is part of the study of social history.By researching on these topics, we can get acquainted with food, how it is prepared, produced, stored and consumed in the past. In this article, the role of dates in the daily life of the people of Shaldan village in the south of Fars province,during the years 1921to1978 has been discussed. Dates in this village were prepared in different ways and along with bread, they were the main food of the people of Shaldan. In addition,dates were used medicinally, also it was a good substitute for sugar, from it various products and foods were prepared, some of which are still interest. This research has been done by descriptive-analytical method and seeks to answer this question: what is the role of dates as one of the components of material culture in shaping, identifying and continuing the daily life of the people of Shaldan village between 1300and1357AD?Since there is not much information in the historical sources about the history of this village and the surrounding places,the main reliance of this study was on oral history through interviews with a number of local architects and documents of village Hosseiniyah. The results show that dates as a material element and one of the important components of material culture and religious culture of Shaldan people,has played an irreplaceable role in shaping and regulating social relations in the material and spiritual world and consequently in their daily lives.}, keywords = {social history,dates,identity,material culture,daily lifeShaldanvillage}, title_fa = {خرما، هویت و زندگی روزانه (مطالعۀ موردی: روستای شلدان 1300 – 1357ش)}, abstract_fa = {معیشت، تغذیه و شیوۀ گردآوری غذا توسط مردم در گذشته، بخشی از مطالعات حوزۀ تاریخ اجتماعی به شمار می‌رود. با پژوهش در این موضوعات می‌توان با مواد غذایی و چگونگی تهیه، تولید، نگهداری و مصرف آن‌ها در گذشته آشنا شد. در این نوشتار، به نقش خرما در زندگی روزانۀ مردم روستای شَلدان در جنوب استان فارس، طی سال‌های 1300 تا 1357ش پرداخته شده است. خرما در این روستا، از راه‌های مختلفی تهیه می‌شد و در کنار نان، خوراک اصلی مردم شلدان را تشکیل می‌داد. افزون بر این، خرما استفادۀ طبی نیز داشت، جایگزین مناسبی برای شکر بود و از آن محصولات و غذاهای مختلفی تهیه می‌شد که برخی از آن‌ها هنوز هم مورد توجه است. این پژوهش با روش توصیفی – تحلیلی در پی پاسخ به این سؤال است که خرما به عنوان یکی از مؤلفه‌های فرهنگ مادی چه نقشی در شکل دادن، هویت بخشیدن و استمرار یافتن زندگی روزانۀ مردمِ روستای شلدان در فاصلۀ سال‌های 1300 تا 1357ش داشته است؟ از آن‌جا که در منابع تاریخی راجع به پیشینۀ این روستا و مکان‌های پیرامون آن اطلاعات زیادی وجود ندارد، تکیۀ اصلی این پژوهش بر تاریخ شفاهی از طریق مصاحبه با شماری از معمرین و اسناد محلی حسینیۀ روستا بوده است. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که خرما به عنوان یک عنصر مادی و یکی از مؤلفه‌های مهم فرهنگِ مادی و فرهنگِ دینی مردم شلدان، نقش بی‌بدیلی در شکل دادن و تنظیم روابط اجتماعی در زیست‌جهان مادی و معنوی و متعاقب آن در زندگی روزانۀ آن‌ها داشته است.}, keywords_fa = {social history,dates,identity,material culture,daily lifeShaldanvillage}, url = {https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_6544.html}, eprint = {https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_6544_dd8f63af3313a80fbeb46c37897d6a0b.pdf} } @article { author = {Hasanpur, Mohamad}, title = {The Haptic Perception and Social Photographs Analysis}, journal = {Tahqiqāt-e Tārikh-e Ejtemā’i (Social History Studies)}, volume = {11}, number = {1}, pages = {35-62}, year = {2021}, publisher = {Institute for Humanities and Cultural Studies}, issn = {2383-0484}, eissn = {2383-0492}, doi = {10.30465/shc.2021.34985.2199}, abstract = {The sense of touch is the key to understanding the having been the world because without it the human is more like an observer in relation to the world. Touch integrates our experiences of the world and of ourselves. Even visual perceptions are fused and integrated into the haptic continuum of the self.In relation to the visual arts, and especially the photographs,the haptic perception that takes into account various perceptual aspects will be more precise than the tactile one that is restricted to physical touch:the way we touch feeling on the skin and inside the body is the haptic perception.Visual effects can convey perceptual values through the subject and its representation style.So we conclude that in the analysis of social photographs,tactile perception,and non-visual senses often play an important role not only in stimulating past memories,but in activating and shaping them,and by promoting interest-based physical activity,the tactile sense transmits to and from the photo frame.In the process of interpretation family photographs, and in general, social photographs that are relevant to the lives of people, there are two distinct tactile functions:in the metaphorical touch of the photograph,the act of understanding is possible through the visual values of the frame and their function due to the power of touch.Physical touch,the action of the touch takes place physically,in which both the tactile perception of the photograph, determines reaction by activation of the memories that relate to the person or object and what he or she experiences,and causes a deeper understanding of the photograph}, keywords = {haptic perception,social photographs,family photographs,haptic visuality of photographs,the social history of the senses}, title_fa = {ادراک لامسه ای در تحلیل عکس های اجتماعی}, abstract_fa = {بیان مسئله: حس لامسه، کلید درک حضور در جهان­است؛ چرا که بدون آن انسان در ارتباط با پیرامون خود بیشتر شبیه به­یک ناظر است. لامسه حسی­است که با تمام جسم قابل دریافت­است و درک آن آمیخته­است با انواع حس­های دیگر انسانی. از همین­رو پژوهش­گران حوزه­هنرهای بصری از اصلاحی باعنوان لمس دیداری (haptic visuality) در فهم اثر هنری نام می­برند.روش پژوهش: برهمین اساس، با تکیه بر تاریخ اجتماعی لمس که در آن چگونگی ادراک لمسی مردمان گذشته در برابر جهان درتیررسِ توجه مورخان قراردارد، به­تحلیل جایگاه ادراک لامسه­ای (haptic perception) و لمسِ دیداری در فهم عکس­های اجتماعی به­عنوان اسنادی تاریخی می­پردازیم؛ به­این پرسش اساسی پاسخ می­دهیم­که چگونه می­توان بجز قوه­ی دیداری، کارکرد تمامیت بدن­را در درک ملموس عکس­ها و روند تأثیرگذاری چنین درکی­را در تفسیر و تأویل آن­ها مورد مطالعه­ی تحلیلی قرار داد؟ این­موضوع به­ویژه آن­جا اهمیت به­سزای خودرا عرضه می­دارد که در تحلیل آثار عکاسانه­­ی خصوصی و خانوادگی، کارکرد عاطفی و بازیابی خاطرات­را در روند تأویل عکس­ها مدّنظر قراردهیم؛ دراین­جا، انگاره­های لمسی به­دوصورت "استعاری" و "جسمانی" ازطریق احساسات فهم عکس­را میسر می­سازند.نتیجه: در تحلیل عکس­های اجتماعی، ادراک لامسه­ای و حواس غیردیداری غالباً نقش مهمی­را نه­تنها در تحریک خاطرات گذشته، که در فعال­سازی و شکل­دادن به­آن­ها بازی کرده و اَعمال بدنیِ مبتنی بر علاقه­را به­واسطه­ی حس لامسه به -و از- بستر عکس منتقل می­سازند.}, keywords_fa = {haptic perception,social photographs,family photographs,haptic visuality of photographs,the social history of the senses}, url = {https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_6897.html}, eprint = {https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_6897_44062b30165018122f51275304465c92.pdf} } @article { author = {Kkhosravi, Zeynab and Afkhami, Behrouz and Hajizadeh Bastani, Karim and Javanmardzadeh, Ardeshir}, title = {The function of chariot in Achaemenid era Iran, ancient Mesopotamia and Greek}, journal = {Tahqiqāt-e Tārikh-e Ejtemā’i (Social History Studies)}, volume = {11}, number = {1}, pages = {65-97}, year = {2021}, publisher = {Institute for Humanities and Cultural Studies}, issn = {2383-0484}, eissn = {2383-0492}, doi = {10.30465/shc.2021.33655.2163}, abstract = {In Indo-European culture, the function of the celestial gods is represented in connection with chariot, and in the Bronze Age, chariot has had a martial function in the Hittite and Egyptian civilizations. In addition, there is a lot of archaeological evidence of chariot from the ancient civilizations of Mesopotamia, Greek and Iran during the Achaemenid period; but the functions of chariot and chariot riding in these civilizations are not properly known. So the main questions of this study are: what are the multiple functions of chariot in the civilizations of Mesopotamia, Greek and the Achaemenids in ancient times? And based on intercultural relations, what are the similarities and differences between these multiple chariot functions? The data of this research have been studied in a qualitative method in a manner descriptive, analytical and comparative. In general, the role of chariot in Indo-European mythology and the martial function of chariot in Hittite and Egyptian civilizations have directly and indirectly affected the functions of chariot in all three civilizations and these functions have interacted with other cultural aspects of these civilizations. Thus, the effect of chariot functions on the economy, social stratification, war, rituals and function of the celestial gods, sports and entertainment can be observed. In Mesopotamia, the military, mythological and recreational aspects of chariot, in Greek, the ritual, sports and social aspects of chariot, and in Iran, the military, social and mythological-ritual aspects of chariot have been more prominent.}, keywords = {Chariot function,Social status,Mesopotamia,Greek,Achaemenid}, title_fa = {کارکرد ارابه در ایرانِ دوره هخامنشی، میان رودان و یونان باستان}, abstract_fa = {در فرهنگ هندواروپایی، خویشکاری خدایان آسمانی در پیوند با ارابه­رانی بازنمایی شده و در عصر برنز، ارابه در تمدن­های هیتیت و مصر؛ کارکرد رزمی داشته­است. علاوه بر این، شواهد باستان­شناسی فراوانی از ارابه از تمدن­های باستانی میان­رودان، یونان و ایران عصر هخامنشی برجای مانده­است؛ امّا به درستی کارکردهای ارابه و ارابه­رانی در این تمدن­ها شناخته شده نیست. بنابراین سوالات اصلی این پژوهش این است: کارکردهای چندگانه ارابه در تمدن­های میان­رودان، یونان و هخامنشیان در عصر باستان چیست؟ و براساس روابط میان­فرهنگی این کارکردهای چندگانۀ ارابه چه شباهت­ها و تفاوت­هایی با هم دارند؟ داده­های این پژوهش با روش کیفی به شیوۀ توصیفی، تحلیلی و تطبیقی مطالعه شده­اند. به طور کل نقش ارابه در اساطیر هندواروپایی و کارکرد رزمی ارابه در تمدن­های هیتی و مصری به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر کارکردهای ارابه در هر سه تمدن تأثیر داشته و این کارکردها با سایر ابعاد فرهنگی این تمدن­ها برهمکنش داشته­اند. بدین­ترتیب می­توان تأثیر و تأثر کارکردهای ارابه بر اقتصاد، قشربندی اجتماعی، جنگ، مراسم آیینی و خویشکاری ایزدان سماوی، تفریح، ورزش و سرگرمی را مشاهده نمود. جنبۀ نظامی، اساطیری و تفریحی ارابه در میانروان برجسته بوده و در یونان بُعد آیینی، ورزشی و اجتماعی داشته است. در ایران جنبه نظامی، اجتماعی و اساطیری­ـ­آیینی نمودهای بارزتر ارابه بودند.}, keywords_fa = {Chariot function,Social status,Mesopotamia,Greek,Achaemenid}, url = {https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_6914.html}, eprint = {https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_6914_b43b6b97c636dc9f083bd371080f048b.pdf} } @article { author = {kheirandish, Abdolrasool}, title = {The Mongols Tabarkhon Whip An exploration of thingness of the whip and its symbolic use in the social relations of the Mongols and the defeated people}, journal = {Tahqiqāt-e Tārikh-e Ejtemā’i (Social History Studies)}, volume = {11}, number = {1}, pages = {101-124}, year = {2021}, publisher = {Institute for Humanities and Cultural Studies}, issn = {2383-0484}, eissn = {2383-0492}, doi = {10.30465/shc.2021.37966.2266}, abstract = {In the past societies, especially those composed of the victors and the defeated people, some objects have always symbolically represented class relations. Crowns, hats, turbans, etc., have also had such functions. It seems that in the Iranian society of the Mongol era, the whip had such a role and function. Because one of Genghis Khan's actions to form the Mongol state and society was to allocate a certain amount of flogging to each class; he had set a small whip for the shepherds as the lower class. Since, in general, Mongol society consisted of two classes: the privileged and slaves, shepherds could be assumed to be almost equal to the majority of slaves, while the special long whip of the privileged members of that society must have been used for the Mongol warriors as well. Although the constant use of the whip was common for the Mongol equestrian and herdsman, and both classes always carried a whip, this action of Genghis Khan, which was originally a revival of an old law (Yasa), caused the whip to be used to determine social status and prestige. This is in addition to all the other uses that the whip has had in every ancient society. For this reason, for the Mongol society and state, the whip can be considered as one of the most important social symbols, both in the internal relations of the Mongol society and in relation to the defeated nations. As in the era of the Mongols, we are witnessing the reconstruction of the relations between the subordinates and the elites.}, keywords = {Yasa wood,Mongol shepherds,Mongol society,Genghis Khan rule}, title_fa = {تازیانه ى طبرخون مغولان؛ کنکاشی درباره شیئیت تازیانه و کاربرد نمادین آن در مناسبات اجتماعى مغولان و مغلوبان}, abstract_fa = {در جامعه های گذشته بخصوص آنجا که مرکب از غالبان و مغلوبان بوده است همواره اشیایی به صورت نمادین بیانگر مناسبات طبقاتی بوده اند. چنانکه تاج کلاه، دستار، ... چنین کارگردهایی نیز داشته اند. چنانکه به نظر می‌رسد در جامعه ایرانی عصر مغول تازیانه چنین نقش و کارکردی را برعهده داشته است. زیرا از جمله اقدامات چنگیزخان براى شکل دهى دولت و جامعه مغول، تخصیص اندازه‌ای معین از تازیانه براى هر طبقه‌ای بوده است؛ او تازیانه کوچک را براى چوپانان به عنوان طبقه فرودست مقرر کرده بود. از آنجا که در نگاهى کلى، جامعه مغول شامل دوطبقه ممتازه و بندگان بوده است و چوپانان را می‌توان تقریباً برابر با اکثریت بندگان دانست، تازیانه بلند خاص ممتازان آن جامعه یعنى جنگجویان مغول بایست بوده باشد. اگرچه براى جامعه سوارکار و دامدار مغول استفاده دائمى از تازیانه امرى عادى به شمار می‌آمده و هر دوطبقه همواره تازیانه‌ای به همراه داشته‌اند، این اقدام چنگیزخان که در اصل احیای یک قانون قدیمی (یاسا) بوده است، موجب شد تازیانه براى تعیین موقعیت و منزلت اجتماعى کاربرد پیدا کند. این علاوه بر همه کاربردهاى دیگرى بوده که تازیانه در هر جامعه قدیمى داشته است. به همین جهت براى جامعه و دولت مغول می‌توان شیئیت تازیانه را شکل‌دهنده یکى از مهمترین نمادهاى اجتماعى هم در مناسبات درونى جامعه مغول و هم در رابطه با ملل مغلوبه دانست چنانکه در ایران عصر مغول هم شاهد بازسازی مناسبات زیردستان و زیرستان هستیم.}, keywords_fa = {Yasa wood,Mongol shepherds,Mongol society,Genghis Khan rule}, url = {https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_7234.html}, eprint = {https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_7234_cd8a8fd9f4f1e6886372818427035195.pdf} } @article { author = {Abedi, Farzad}, title = {Study of the political, social and cultural dimensions of the decree of Darius I to the people of Carthage}, journal = {Tahqiqāt-e Tārikh-e Ejtemā’i (Social History Studies)}, volume = {11}, number = {1}, pages = {127-161}, year = {2021}, publisher = {Institute for Humanities and Cultural Studies}, issn = {2383-0484}, eissn = {2383-0492}, doi = {10.30465/shc.2021.37886.2263}, abstract = {In a narration of Trogus, dated to the first century AD, is quoted that a decree from Darius I sent to the people of Carthage, in which Darius forbade the Carthaginians from sacrificing humans and eating dog meat and asked them to burn their dead instead of burying them in the ground. Traditions such as human sacrifice and eating dog meat have been prevalent among the Carthaginians for centuries. But why did the Achaemenid emperor issue such an order to the people of Carthage? To answer this question, it is necessary to compare historical narratives with archaeological evidence. According to evidence such as the Elephantine papyri, the Achaemenids interfered in the religious affairs of the occupied territories only if in one land the observance of a religious tradition by one people contradicted the religious beliefs of another people, and this contradiction led to religious conflicts. Darius's order was issued on the verge of the Battle of Marathon. At the same time, the Carthaginians were engaged in a decisive battle with the Greeks for control of the island of Sicily. By sending aid and troops to Carthage, Darius could not only defeat the Greeks in Athens, but also cause them trouble on the Sicilian front. The bulk of Darius's expeditionary forces were probably Iranians, and human sacrifice and eating dog meat were unfamiliar to them. According to this article, Darius's order could prevent religious conflicts between the Iranians and the Carthaginians on the verge of an important battle with the Greeks.}, keywords = {Darius,Religion,Carthage,Human Sacrifice,Religious Traditions}, title_fa = {بررسی ابعاد سیاسی، فرهنگی و اجتماعی فرمان داریوش اول به مردم کارتاژ}, abstract_fa = {در روایتی از تروگ پمپه‌ای، به فرمانی از داریوش اول خطاب به مردم کارتاژ اشاره شده است. فرمانی که داریوش در آن، کارتاژی‌ها را از قربانی کردن انسان و خوردن گوشت سگ منع کرده و از آن‌ها خواسته تا مردگانشان را بجای دفن کردن در زمین، بسوزانند. شواهد باستان‌شناختی نشان می‌دهد، در میان جامعۀ کارتاژ، قربانی انسانی و خوردن گوشت سگ، از سنت‌های کهن محسوب می‌شد. اما چرا داریوش، کارتاژی‌ها را از اجرای آن‌ها منع کرده بود و فرمان او در کدام بستر تاریخی صادر شده بود؟ برای پاسخگویی به این پرسش، مقایسۀ روایت‌های تاریخی با شواهد باستان‌شناختی، امری ضروری است. بر اساس شواهدی همچون پاپیروس‌های الفانتین، هخامنشیان تنها در صورتی در امور مذهبی سرزمین‌های تحت سلطه دخالت می‌کردند که در یک سرزمین، اجرای یک سنت مذهبی از سوی یک قوم، با باورهای مذهبی قوم دیگر در تناقض بود و این تناقض به منازعات مذهبی می‌انجامید. فرمان داریوش، در آستانۀ وقوع نبرد ماراتن صادر شده بود. همزمان، کارتاژی‌ها نیز درگیر یک نبرد سرنوشت‌ساز با یونانی‌ها برای تسلط بر جزیرۀ سیسیل بودند. داریوش می‌توانست با ارسال کمک و نیروهای نظامی به کارتاژ، همزمان با مغلوب ساختن یونانیان در جبهۀ آتن، آنها را در سیسیل نیز دچار مشکل کند. بخش عمدۀ نیروهای اعزامی داریوش، احتمالاً ایرانیان بودند و قربانی انسانی و تغذیه از گوشت سگ برایشان مأنوس و پذیرفتنی نبود. طبق فرضیۀ این مقاله، صدور فرمان مذهبی داریوش به مردم کارتاژ، احتمالاً برای جلوگیری از وقوع درگیری‌های مذهبی میان ایرانیان و کارتاژی‌ها در آستانۀ یک نبرد مهم با یونانیان صورت گرفته است.}, keywords_fa = {Darius,Religion,Carthage,Human Sacrifice,Religious Traditions}, url = {https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_7219.html}, eprint = {https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_7219_3fc94de4b1f2ff5d1069b671a2e1a74a.pdf} } @article { author = {Ghiasi, Omid and Bakhtiyari, Fateme}, title = {Comparative study on the Nobility in the social Context of ancient Iran and early Islam From the perspective of conceptual history}, journal = {Tahqiqāt-e Tārikh-e Ejtemā’i (Social History Studies)}, volume = {11}, number = {1}, pages = {165-196}, year = {2021}, publisher = {Institute for Humanities and Cultural Studies}, issn = {2383-0484}, eissn = {2383-0492}, doi = {10.30465/shc.2021.35272.2203}, abstract = {Nobility, as an important and widely used concept in social analysis, has not been understood the same throughout history and has different levels of meaning. The main issue of this essay is to understand the impact of the worldview of the two societies, late ancient Iran and the early Islamic as the two main origins, on the concept of nobility in the Islamic period of Iranian history. To answer this problem, the question must be answered as to what the nobility understood in late ancient Iran and early Islam.Based on the conceptual history method, the present essay studies the social context of the mentioned societies in order to obtain conceptual components, and then, based on the comparative method, compares the components of nobility in these two societies. In both societies, the ancestry of the nobility was very important, but the more complex social structure in ancient Iran, their dependence on land, and the ideology of the Iranian monarchy made the understanding of the nobility different from the tribal structure among the new Muslim Arabs. This conceptual difference affected the social reality and created a multi-layered concept of nobility in the Islamic period of Iranian history. Key Words:Nobility, Ancient Iran, Islam, conceptual History, comparative Study}, keywords = {nobility,Ancient Iran,Islam,conceptual History,Comparative study}, title_fa = {مطالعه تطبیقی اشراف در بافت اجتماعی ایران باستان و اسلام اولیه از دیدگاه تاریخ مفهومی}, abstract_fa = {اشراف به عنوان مفهومی مهم و پرکاربرد در تحلیل­های اجتماعی، در طول تاریخ یکسان فهمیده نمیشده است و سطوح مختلف مفهومی دارد. مسأله اصلی این نوشتار، فهم تأثیرگذاری جهان­بینی دو جامعه ایران باستان متاخر و اسلامی نخستین به عنوان دو خاستگاه اصلی، بر مفهوم اشرافیت در دوره اسلامی تاریخ ایران است. این مسأله در قالب این پرسش که جوامع ایران اواخر دوره باستان و جامعه نخستین اسلامی چه فهمی از اشراف داشتند؟ در پی پاسخ برآمد. نوشتار حاضر با تکیه بر روش تاریخ مفهومی بافت اجتماعی جوامع مذکور را مطالعه نموده تا مؤلفه­هایی مفهومی بدست دهد و در ادامه با تکیه بر روش تطبیقی، مؤلفه­های اشرافیت در این دو جامعه را با هم مقایسه کرده است. در هر دو جامعه، اهمیت تبار اشرافی بسیار مهم بود، اما ساختار پیچیده­تر اجتماعی در ایران باستان و وابستگی آنان به زمین و ایدئولوژی پادشاهی ایرانیان، سبب شده بود تا  فهم اشراف در مقایسه با ساخت قبیله­ای در میان اعراب تازه مسلمان متفاوت باشد. این تفاوت مفهومی، بر واقعیت اجتماعی اثرگذار بود و در دوره­ی اسلامی تاریخ ایران، مفهومی چندلایه از اشراف را بوجود آورد.}, keywords_fa = {nobility,Ancient Iran,Islam,conceptual History,Comparative study}, url = {https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_6936.html}, eprint = {https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_6936_da916a97d71d7afcdb06f67a0735e714.pdf} } @article { author = {Ghadimi Ghidari, Abbas and Kazemi, Zahra}, title = {Pursuing in the Azrbaijans’ people understanding and concept of Constitution}, journal = {Tahqiqāt-e Tārikh-e Ejtemā’i (Social History Studies)}, volume = {11}, number = {1}, pages = {199-220}, year = {2021}, publisher = {Institute for Humanities and Cultural Studies}, issn = {2383-0484}, eissn = {2383-0492}, doi = {10.30465/shc.2021.36950.2235}, abstract = {Constitutional Revolution changed the tradition toward the presence of the general public in power affairs and political battles. Therefore, the level of people’s understanding of the Constitutional concept is significant for understanding various aspects of the Constitutional Revolution. In this study, the proceed of the virtual evolution of the Constitution among the general public and inferiors has been investigated in Azerbaijan in the Constitution era using original and authentic references based on the content analysis method. The main question is what conception of Constitution existed among the general public of Azerbaijan. Due to the unfamiliarity of Iran society with the Constitution, this concept was strange to the majority of people, and there was no clear illustration of its nature and contents. For this reason, the majority influenced by constitutional activists perceived the Constitution based on their needs and not its real nature. They found it linked to the social welfare, comfort, justice, and the end of the cruelty of government organizations (agencies). The general public wanted to improve their economic and social conditions and thought they could achieve it via establishing a Constitutional government. The point is that this lexicon became equivalent to seeking justice and law because there was hope for passing law for better conditions.}, keywords = {Constitutional Revolution,Azerbaijan,General public,Justice,Law,Constitutional meaning}, title_fa = {جستجو در معنا و تلقی مردم آذربایجان از مشروطه}, abstract_fa = {انقلاب مشروطه، سنت­ متفاوت حضور عامه مردم در مناسبات قدرت و پیکارهای سیاسی به جای گذاشت. بنابراین بررسی میزان فهم و درک آنان از مفهوم مشروطه­ در شناخت بیشتر زوایای فکری انقلاب ­مشروطه شایان توجه است. این مقاله با استفاده از منابع اصیل و با اتکا به روش تحلیل­محتوا درصدد بر­آمده است سیر تحول معنایی مشروطه در میان عامه مردم و فرودستان در آذربایجان عصر مشروطه را مورد بررسی قرار­دهد. سوال اصلی این است چه دریافتی از مشروطه در منظومه فکری عامه ­­مردم آذربایجان وجود­­داشت. به دلیل ناآشنایی جامعه ایران با مشروطه این مفهوم در میان توده­ها ناشناخته بود و تصویر روشنی از ماهیت و مضمون آن وجود نداشت. بدین لحاظ توده­ها، مشروطه را نه در معنای واقعی آن بلکه مطابق با نیازهای خود درک­کردند و آن را در پیوند با آسایش و رفاه عمومی و عدالت و پایان ظلم و ستم کارگزاران دستگاه دولتی یافتند. عامه مردم در پی بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی خود بودند و تحقق این امر را مرتبط با استقرار حکومت مشروطه می­دانستند. نکته قابل تأمل اینکه این واژه در ادامه معادل عدالت­خواهی و قانون­خواهی قرار­گرفت؛ چراکه امید می­رفت با تصویب قوانین زندگیشان سامان بهتری پیدا کنند.  }, keywords_fa = {Constitutional Revolution,Azerbaijan,General public,Justice,Law,Constitutional meaning}, url = {https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_7030.html}, eprint = {https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_7030_83745b132ae19fa03f161e5e176ddee3.pdf} } @article { author = {Qomlaqi, Fatemeh and Zarrinkoub, Rouzbeh and Nasrollahzadeh, Cyrus}, title = {Causes of the formation of dioceses Nestorian on the Coasts and Hinterlands of the Northern and Southern of Persian Gulf}, journal = {Tahqiqāt-e Tārikh-e Ejtemā’i (Social History Studies)}, volume = {11}, number = {1}, pages = {223-243}, year = {2021}, publisher = {Institute for Humanities and Cultural Studies}, issn = {2383-0484}, eissn = {2383-0492}, doi = {10.30465/shc.2021.32237.2120}, abstract = {AbstractThe last reign of ancient Iran may be known as the beginning of the formation of Christians colonies in Iran as the population of this religious minority had been added during the Sasanian era by applying some of the policies of the Sasanian court and they had been settled in different part of Iran. Christians efforted to unify and stabilize their position in Iran not only contributed to their participation in various fields such as the economic and social sphere, but also Christians in the shadow of religious tolerance of some Sasanian kings succeeded in establishing churches in Iran. Studying various “written sources” and “archaeological findings” were appeared some Christian colonies which are including the Nestorian dioceses on the coasts and hinterlands of the northern and southern of Persian Gulf in this period such as Rēv Ardašir, Mishān, Kharg Island, Bēt Mazon, Bēt Qatrāyē, Mašmāhig, Sir Baniyas, Darin, Hagar. In this paper the causes of Nestorian dioceses formation have been tried to survey in two parts of Persian Gulf with library study and analytical-descriptive method. The aim of this study is to introduce the Nestorian diocese on the both side of the Persian Gulf and to investigate the causes and fields of their formation on the coasts and hinterlands of the northern and southern of Persian Gulf}, keywords = {Sasanian,Persian Gulf,Nestorian Christianity,Dioceses,Kharg Island}, title_fa = {زمینه های شکل گیری اسقف نشین های نسطوری در صفحات شمالی و جنوبی خلیج فارس}, abstract_fa = {آخرین شاهنشاهی ایران باستان را شاید بتوان آغاز دوره شکل گیری کلنی های مسیحی در ایران دانست چرا که بر جمعیت این اقلیت دینی در دوره ساسانیان با اعمال برخی از سیاست های دربار ساسانی روز به روز افزوده تر شد و آنها در نقاط مختلف ایران ساکن شدند. تلاش مسیحیان برای اتحاد و تثبیت موقعیت شان در جامعه ایران نه تنها باعث مشارکت و نقش پذیری آنها در حوزه های مختلف مانند حوزه اقتصادی و اجتماعی شد بلکه مسیحیان در سایه تسامح و مدارای مذهبی برخی پادشاهان ساسانی موفق شدند کلیساهایی مستقل از کلیسای بیزانس در قلمرو ساسانیان برپا کنند. با مطالعه و بررسی " منابع مکتوب" و "یافته های باستانشناسی" با برخی از کلنی های مسیحی در این دوره روبرو هستیم که از جمله آنها میتوان به مراکز اسقف نشین نسطوری در صفحات شمالی و جنوبی خلیج فارس همچون ریواردشیر، میشان، جزیره خارک، سیربنی یاس و بیت مزون، بیت قطرای، مشماهیگ، دارین و هگر اشاره کرد. در این مقاله بر آن شدیم تا زمینه های شکل گیری اسقف نشین های نسطوری را در دو سوی خلیج فارس با مطالعه کتابخانه ای و روش توصیفی-تحلیلی مورد بررسی قرار دهیم. معرفی اسقف نشین های نسطوری در دو سوی خلیج فارس و واکاوی علل و زمینه های شکل گیری آنها در صفحات شمالی و جنوبی خلیج فارس از اهداف پژوهش حاضر است.}, keywords_fa = {Sasanian,Persian Gulf,Nestorian Christianity,Dioceses,Kharg Island}, url = {https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_7218.html}, eprint = {https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_7218_f58da04ef43295543caeffb9b6b32f2d.pdf} } @article { author = {Motaghedi, Robabe}, title = {Abadan Urban Engineering, In the aftermath of the epidemic after World War I.}, journal = {Tahqiqāt-e Tārikh-e Ejtemā’i (Social History Studies)}, volume = {11}, number = {1}, pages = {277-292}, year = {2021}, publisher = {Institute for Humanities and Cultural Studies}, issn = {2383-0484}, eissn = {2383-0492}, doi = {10.30465/shc.2021.36716.2231}, abstract = {This study aims to show the effects of diseases on lifestyle and the form of the place of residence during the previous century through a case study of the formation of the new city of Abadan. Has the frequent epidemic of cholera and plague in the years 1287-1303 / 1908-1924 AD in the oil areas, and especially the city of Abadan, had an effect on the change of urban engineering and urban renewal in this geographical area? This research seeks to find a clear answer to this question. The research method in this research is descriptive and analytical and has used records and documents of the National Archives and the archives of the Anglo-Iranian Oil Company and the Ministry of Foreign Affairs and library resources as research tools. Research Achievements and Findings: Based on the results of this research, cholera and plague had a direct impact on the formation of the new city of Abadan and the form and functions of the new houses of the company had affected the habits, social relations, and livelihood of the residents. The occupants of these houses had experienced physical differences in the new housing and these differences affected the components of their lifestyle}, keywords = {Abadan,Infectious Diseases,Anglo,Iranian Oil Company,Urban Engineering}, title_fa = {مهندسی شهری آبادان در کوران بیماریهای واگیر پس از جنگ جهانی اول}, abstract_fa = {چکیده:این پژوهش با هدف بنمایش درآوردن تاثیر بیماریها بر سبک زندگی و شکل محل سکونت در طول یک سده پیشین، به مطالعه موردی شکل‌گیری شهر جدید آبادان می‌پردازد. آیا همه‌گیری مکرر بیماری وبا و طاعون در سالهای ۱۲۸۷-۱۳۰۳ش/ ۱۹۰۸ -۱۹۲۴م در مناطق نفتی و بویژه شهر آبادان تاثیری بر تغییر مهندسی شهری و نوسازی شهری در این حوزه جغرافیایی داشته است؟ این پژوهش در پی یافتن پاسخی روشن بر این پرسش است. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی و تحلیلی ست و از اسناد و مدارک آرشیوملی و آرشیو شرکت نفت انگلیس و ایران و وزارت امور خارجه و منابع کتابخانه ای بعنوان ابزار پژوهش بهره گرفته است.دستاورد و یافته های پژوهش: بر اساس نتایج تحقیق، بیماری های وبا و طاعون بر شکل‌گیری شهر جدید آبادان تاثیر مستقیم داشته و شکل و کارکرد مسکن شرکتی جدید بر عادات، روابط اجتماعی و معیشت ساکنان تاثیر گذاشته است. ساکنین این خانه ها تفاوتهای کالبدی را در مسکن جدید تجربه کردند و این تفاوتها مولفه های سبک زندگی آنان را تحت تاثیر قرار داد.}, keywords_fa = {Abadan,Infectious Diseases,Anglo,Iranian Oil Company,Urban Engineering}, url = {https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_7037.html}, eprint = {https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_7037_7e5eefd4c95877e323982f687e3fa5c8.pdf} } @article { author = {Mirkiaei, Mehdi}, title = {The Impact of the" Majlese tahgige mazalem” on Power Relations in the Nasser- ul dinshah era}, journal = {Tahqiqāt-e Tārikh-e Ejtemā’i (Social History Studies)}, volume = {11}, number = {1}, pages = {295-318}, year = {2021}, publisher = {Institute for Humanities and Cultural Studies}, issn = {2383-0484}, eissn = {2383-0492}, doi = {10.30465/shc.2021.37768.2257}, abstract = {The "Justice Fund", which was later renamed the " Majlis to investigate the injustices ", is an institution established in the Nasseri era for the Shah to handle the people's petitions. , while the Shah's seriousness in studying petitions from the beginning to the end of his reign increases the possibility of its various functions. Our question is, what was the role of the " Majlis to investigate the injustices " in the Shah's relations with the governors and other dominant groups in the provinces, as well as the heads of central government departments? Also, what does the Shah benefit from the communication he established with the people with the help of this institution, apart from propaganda? Our assumption is that the Qajar court used these petitions to obtain a more accurate picture of the governing style of the provinces. He also tried to prevent the heads of central government departments from colluding with the provincial government with the news he received from these petitions. These conspiracies were both politically and economically harmful to the Shah. On the other hand, petitions caused the masses to seek help from the Shah when they were exploited by the dominant groups and to have no incentive to strengthen the popular groups. The strengthening of these groups and factions was not in the interest of the government. The theoretical framework of the research is derived from Patricia Crohn's view in describing the structure of pre-modern governments and power relations at that time.}, keywords = {Nasser- ul dinshah era,Majlese tahgige mazalem,Arayz‌-e 'āmme,Sandogh-e Edalat}, title_fa = {تاثیر نهاد «مجلس تحقیق مظالم» بر مناسبات قدرت در عصر ناصری}, abstract_fa = {مجلس تحقیق مظالم نهادی است که در عصر ناصری برای رسیدگی شخص شاه به عرایض و تظلمات عامۀ مردم تأسیس شد.عموما انگیزۀ دولت قاجاریه‌از راه‌اندازی چنین نهادی را به تلاشی جهت برساختن تصویر شاهنشاه دادگستر از ناصرالدین شاه تقلیل داده‌اند؛ درحالی که جدیت شاه در مطالعۀ عرایض در طول چند دهه و حتی تداوم فعالیت این نهاد در عصر مظفری، احتمال وجود کارکردهای متنوع آن را برای دولت قاجاریه بیشتر می‌کند. پرسش ما این است که نهاد مجلس تحقیق مظالم چه کارکردی در روابط شاه با حکام و سایر گروه‌های مسلط در ولایات و همچنین دیوان سالاران حکومت مرکزی داشت؟ و در ارتباط شاه با مردم به واسطۀ این نهاد، افزون بر نمایش عدالت گستری شاه، چه منافعی برای دربار نهفته بود؟ فرض ما این است که دربار قاجاریه‌از این عرایض برای دست یابی به تصویری دقیق تر از شیوۀ حکمرانی در ولایات بهره می‌برد و از آزادی عمل حکام و سایر گروه‌های مسلط در آن مناطق می کاست.همچنین با اخباری که‌از این عرایض به دست می‌آورد تلاش می‌کرد از تبانی دیوان سالاران حکومت مرکزی با حکومت ولایات که می‌توانست برای شاه‌از هر دو منظر سیاسی و اقتصادی بسیار مخرب باشد جلوگیری کند. از سویی عریضه نگاری‌ها سبب می‌شد توده‌های مردم در مواجهه با بهره کشی‌های نخبگان حاکم، پیش از آن که به تقویت پیوندهای افقی در میان یکدیگر بیندیشند در فکر برقراری پیوند عمودی با رأس هرم قدرت یا شاه باشند و به‌این ترتیب از اندیشۀ نیرومند ساختن پیوندهای افقی که می‌توانست به وزنۀ جدیدی در معادلات قدرت تبدیل شود و قدرت شاه را بیشتر به چالش بکشد منصرف شوند.روش پژوهش توصیفی-تبیینی با استفاده‌از اسناد درجۀ اول به ویژه عرایض مجلس تحقیق مظالم در عصر ناصری است. چهارچوب نظری پژوهش برگرفته‌از دیدگاه پاتریشیا کرون در توصیف ساختار حکومت های پیشامدرن و مناسبات قدرت در آن دوران است. }, keywords_fa = {Nasser- ul dinshah era,Majlese tahgige mazalem,Arayz‌-e 'āmme,Sandogh-e Edalat}, url = {https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_7236.html}, eprint = {https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_7236_faeeea6fcfde3f3def691e174bb1aed6.pdf} } @article { author = {Nouraei, Morteza and Alizadeh, Zahra}, title = {Women's health in Pahlavi II period(1942-1979) Case Study: Esfahan}, journal = {Tahqiqāt-e Tārikh-e Ejtemā’i (Social History Studies)}, volume = {11}, number = {1}, pages = {321-353}, year = {2021}, publisher = {Institute for Humanities and Cultural Studies}, issn = {2383-0484}, eissn = {2383-0492}, doi = {10.30465/shc.2021.34596.2195}, abstract = {AbstractThe purpose of this study is to study women's health.To better focus on the topic of discussion, Isfahan has been selected as another important city in the country for research.The family has been a fundamental unit in all societies And this shows the importance of the role of women in family health and the promotion of community health.With the formation of the Pahlavi government,activities were carried out in the field of health affairs,which included matters related to women,such as the establishment of specialized hospitals and the training of specialized staff.With the formation of the Health Corps,women's health was also considered in the public health subdivision,and women's wards and maternal and child health centers were established in hospitals.Specialized women's departments were formed in universities,and meetings were held to technically review women's health and introduce their progress.Therefore,the main issue is the developments that occurred in the field of women's health and,consequently,the main question is how to develop women's health,factors of women's interest in personal health and the role of women's advocacy bodies in this development. based on archival documents, magazines,newspapers and interviews,this issue has been studied by descriptive-analytical method.The results obtained show that in order to ensure public health,it was necessary to thoroughly investigate women's health problems; Because women,as one of the main pillars of the family,have taken on the task of ensuring the health and well-being of other members.In fact,the main outcome revealed that women's education and health is one of the medical strategies in prevention.}, keywords = {Women',s Health,PahlaviII,Esfahan,Health Corps}, title_fa = {بهداشت زنان در دوره پهلوی دوم(1320-1357) مطالعه موردی: اصفهان}, abstract_fa = {چکیدههدف از این تحقیق، بررسی-بهداشت زنان- است. برای تمرکز بهتر بر موضوع بحث، اصفهان به‌عنوان یکی از شهرهای مهم کشور برای پژوهش انتخاب گردید. خانواده واحدی بنیادی در همه جوامع بوده و همین مسئله اهمیت نقش زنان را در بهداشت خانواده و کل جامعه نشان میدهد. با شکل‌گیری حکومت پهلوی، فعالیت هایی درزمینه بهداشت زنان مانند ایجاد بیمارستانهای تخصصی و تربیت کادر متخصص انجام شد. با شکل‌گیری سپاه بهداشت، بهداشت زنان نیز در زیرمجموعه بهداشت همگانی موردتوجه قرار گرفت و بخش های زنان و مراکز بهداشت مادر و کودک در بیمارستانها ایجاد شد. در دانشگاه ها بخش های تخصصی زنان شکل گرفت و نشستهایی برای بررسی فنی‌تر بهداشت زنان و معرفی پیشرفت های آن انجام شد؛ بنابراین مسئله اصلی این پژوهش تحولاتی است که در زمینه بهداشت زنان رخ داد و سوال اصلی پژوهش چگونگی توسعه بهداشت زنان، عوامل علاقمندی زنان به بهداشت فردی و نقش ارگان های حامی زنان در این توسعه است. در این مقاله، با تکیه بر اسناد آرشیوی،مجلات،روزنامه ها و مصاحبه و با روش توصیفی-تحلیلی به بررسی این موضوع پرداخته شده است. نتایج به‌دست‌آمده در این پژوهش نشان می‌دهد که برای تأمین بهداشت جامعه، نیاز به بررسی اساسی مشکلات بهداشتی زنان بوده است؛ زیرا زنان به‌عنوان یکی از ارکان اصلی خانواده وظیفه تأمین بهداشت و سلامت سایر اعضا را به عهده گرفته‌اند. درواقع برونداد اصلی این پژوهش آشکار ساخت که آموزش و بهداشت زنان،از راهکارهای پزشکی در امر پیشگیری محسوب می‌شد.رسیدگی به بهداشت زنان،در امر پیشگیری از بروز بیماری در سایر اعضای خانواده مؤثر است.}, keywords_fa = {Women',s Health,PahlaviII,Esfahan,Health Corps}, url = {https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_6354.html}, eprint = {https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_6354_214f70bdf0fa1d73caba57c332919502.pdf} } @article { author = {Morovati, Farideh and Savagheb, Jahanbakhsh and Shahidani, Shahab}, title = {Typology of the Nasser- ul dinshah era uprisings and study of the factors of their occurrence}, journal = {Tahqiqāt-e Tārikh-e Ejtemā’i (Social History Studies)}, volume = {11}, number = {1}, pages = {247-274}, year = {2021}, publisher = {Institute for Humanities and Cultural Studies}, issn = {2383-0484}, eissn = {2383-0492}, doi = {10.30465/shc.2020.32382.2132}, abstract = {The long reign of Nasser al-Din Shah Qajar (1848-1896) has been accompanied by numerous uprisings that took place in different natures and in the form of individual movements to collective and widespread actions in the country. The main actors in these uprisings ranged from the social masses to government and religious leaders. The purpose of this article is to characterize the uprisings of the Nasserite era and to study the bedrock factors of these uprisings in a descriptive-analytical method based on library information. The findings show that the riots of this period with multiple nature of political (dynastic), tribal, religious (sectarian) and socio-economic (urban and rural areas) on the basis of dissatisfaction with the existing political structure and social relations, power-seeking And the political intentions of some activists and the intervention of foreign interventionist governments in Iran have been formed, and despite creating some instability and fragility in the Nasserite government, they have often failed without achieving a specific result.}, keywords = {Nasser- ul dinshah era,Princely revolts,Tribal revolts,Urban revolts,Sectarian revolts}, title_fa = {گونه‌شناسی شورش‌های عصر ناصری و بررسی عوامل رخداد آنها}, abstract_fa = {دوران سلطنت طولانی ناصرالدین شاه قاجار (حک: 1264- 1313ق./ 1848- 1896م.) با شورش­های متعددی همراه بوده است که با ماهیت­های مختلف و در قالب حرکت­های فردی تا کنش­های جمعی و گسترده در کشور رخ داده است. کنش­گران اصلی این شورش­ها، طیف گسترده­ای را از توده­های اجتماعی تا بزرگان حکومتی و مذهبی تشکیل می­دادند. هدف این مقاله، گونه­شناسی شورش­های عصر ناصری و بررسی عوامل بسترساز این شورش­ها به­روش توصیفی- تحلیلی و مبتنی­بر اطلاعات کتابخانه­ای است. یافته پژوهش نشان داده که شورش­های این دوره با ماهیت چندگانه سیاسی(دودمانی)، ایلی، مذهبی(فرقه­ای) و اجتماعی- اقتصادی (حوزه شهری و روستایی) بر بستر نارضایتی از ساختار سیاسی و مناسبات اجتماعی موجود، قدرت­طلبی و اغراض سیاسی برخی کنش­گران و دخالت دولت­های مداخله­گر بیگانه در ایران، شکل گرفته است و به­رغم ایجاد برخی ناپایداری­ها و شکنندگی­ها در دولت ناصری، غالباً بدون دستیابی به نتیجه خاصی به شکست انجامیده­اند.}, keywords_fa = {Nasser- ul dinshah era,Princely revolts,Tribal revolts,Urban revolts,Sectarian revolts}, url = {https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_5784.html}, eprint = {https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_5784_5befed09b5dd3153dbfaab644b0ae119.pdf} }