@article { author = {., .}, title = {.The Permanence and Alteration of Social Security Components in Iran during Naseri Period (1246-1313 lunar)}, journal = {Tahqiqāt-e Tārikh-e Ejtemā’i (Social History Studies)}, volume = {6}, number = {2}, pages = {1-25}, year = {2016}, publisher = {Institute for Humanities and Cultural Studies}, issn = {2383-0484}, eissn = {2383-0492}, doi = {}, abstract = {. Social security experienced conceptual and semantic contraction and expansion under the circumstances of Iranian internal transformations regarding political power and general domain. This research attempts to explore why and under what circumstances the issue of social security was noted by some of the elites in power and modern intellectuals and what components affected its functional and conceptual development. Utilizing the historical analysis method, it can be declared that in Naseri period, as a result of the entrance of modern concepts and the necessity of the establishment of new institutions for appropriate management of the affairs and on the other hand the rise in social awareness and modern approaches to the problem of social rights, a relative alteration in the concept and the functional scope of the social security, in spite of the permanence of the previous dominant structuralist discourse, could be seen. Such an orientation determined a kind of dual life and mixed or integrated condition. Active parts of the general and public domains were strengthened by the establishment of new disciplinary and civil institutions, growth of cities, as well as educational development and it was how the awareness of the community members in case of citizenship and civil rights was enriched as well. These were the society elites who aimed at altering the socio-political structure via the establishment of new institutions to reach their own desires and ambitions regarding individual and social security and presentation of the concept of the national security and safety. Consequently, the new structure, while developing the social institutions and strengthening the general and public domains, took a significant step towards the process of transformation of the dimensions of social security along with its required contextualization and execution.  }, keywords = {ocial security,citizenship concept,Law,Naseredin Shah Qajar}, title_fa = {تداوم و تغییر در مولفه‌های امنیت اجتماعی در ایران دوره ناصری(1313-1264ه.ق)}, abstract_fa = {امنیت اجتماعی در پرتو تغییرات درونی ایران در عرصه قدرت سیاسی- حوزه عمومی و نیز تحولات جهان بیرونی قرن نوزدهم دچار قبض و بسط مفهومی و معنایی گردید. ارزیابی این مساله که امنیت اجتماعی چرا و تحت تاثیر چه عواملی، موضوع توجه برخی نخبگان قدرت و اندیشمندان جدید قرار گرفت و کدام مولفه­ها در توسعه مفهومی- کارکردی آن اثرگذار بودند، محور نوشتار حاضر است. با کاربست روش تحلیل تاریخی می­توان گفت در دوره ناصری در نتیجۀ ورود مفاهیم نوین و ضرورت ایجاد نهادهای جدید جهت اداره مطلوب امور از یک­سو و رشد آگاهی اجتماعی و طرح رویکردهای جدید به مساله حقوق اجتماعی شاهد تغییر نسبی در مفهوم و گستره کارکردی امنیت اجتماعی علیرغم تداوم نگرش و ساختارهای بازتولیدکننده گفتمان غالب پیشین و ساختارگرا به مساله امنیت اجتماعی هستیم که نوعی زیست دوگانه و وضعیت بینابین و ترکیبی را رقم زد. بخش­های فعّال حوزه عمومی از طریق انتقال مفاهیم جدیدی چون قانون­گرایی، حقوق اجتماعی، تشکیل نهادی حقوقی و انتظامی جدید، رشد شهرنشینی و توسعه آموزش و درک افراد جامعه از حقّ شهروندی تقویت شد و نخبگان جامعه جهت نیل به خواسته­های خود در عرصه امنیت فردی- اجتماعی و طرح مفهوم امنیت ملّی درصدد تغییر در ساختار سیاسی- اجتماعی با تشکیل نهادهای جدید برآمدند. بدین ترتیب، ساختار جدید ضمن توسعه نهادهای اجتماعی و تقویت حوزه عمومی گامی مهم در راستای پیشبرد پروسه تحول در ابعاد امنیت اجتماعی و بسترسازی و اجرائی کردن وضع جدید برداشت.}, keywords_fa = {ocial security,citizenship concept,Law,Naseredin Shah Qajar}, url = {https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_2137.html}, eprint = {https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_2137_c0b3142963fa5989b6f20a4a0488f72c.pdf} } @article { author = {., .}, title = {Ghazzali’s Return to Teaching during the Sanjar Age}, journal = {Tahqiqāt-e Tārikh-e Ejtemā’i (Social History Studies)}, volume = {6}, number = {2}, pages = {27-41}, year = {2016}, publisher = {Institute for Humanities and Cultural Studies}, issn = {2383-0484}, eissn = {2383-0492}, doi = {}, abstract = {Imam Mohammad Ghazzali, known as “Hojat Al-Islam”, was one of the outstanding scientific figures in the history of Islam whose thoughts and works affected not only his own contemporary age but also the subsequent centuries and ages. This impact was in a way that his ideas and thoughts were judged differently during the history. However, some aspects of his entrance to Sultan Sanjar system and acceptance of a teaching position in Nezamieh in Neishabur still needs special attention and evaluation. It is of great significance to us to discover the reason why after a period of inclination to mysticism (Tasavof), he accepted the invitation of Sanajar Seljuki and his minister Fakhrolmuluk in 499 (Hijra-lunar). Another issue is the reason why he resigned after one year and what factors had encouraged him to return.The present study adopted sociological and historical approaches andtook advantage of historical resources to show how the political factors before and after Sanjar ruling, including the death of Barkiaraq and the consequent strength of Sanjar’s position and Nezamolmolk family inserted great influence regarding Ghazzali inclination to Nezzamieh of Neishabour. There he worked for propagation of Sunni religion during the reign of a powerful king. However, the decline of the Seljuk, murder of Fakhorolmolk, and conspiracies of the Islamic jurists of Neishabur made him leave Nezamieh of Neishabour.}, keywords = {Ghazzali,Seljuk government,Sanjar age,Fakhrolmoluk,Nezamieh of Neishabour,return to teaching}, title_fa = {بازگشت غزالی به تدریس در عصر سنجر}, abstract_fa = { امام محمد غزالی از شخصیت‌های برجسته علمی درتاریخ اسلام که افکار وآثار او علاوه بر تأثیر در علم و سیاست زمانه خویش، بر سده­های پس از خود نیز موثر واقع شد و حیات فکری او داوری‌های گوناگونی را درطول تاریخ به خود دید. بااین حال برخی از جنبه‌های ورود غزالی به دستگاه سلطان سنجر سلجوقی و پذیرش تدریس نظامیه نیشابور هنوز جای بررسی دارد؛ این مطلب از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که بدانیم  چرا پس از یک دوره گرایش به تصوف دوباره در سال 499ه.ق به دعوت سنجر سلجوقی و وزیرش فخرالملک پاسخ مثبت داد؟ مساله ی دیگر اینکه دلیل کناره گیری او پس از یکسال چه بوده و چه عواملی دیگر بار او را به بازگشت ترغیب کرد؟ پژوهش حاضر با رویکرد جامعه‌شناسی و زمینه‌شناسی تاریخی و بهره‌گیری از منابع تاریخی‌ نشان داد که عوامل سیاسی قبل و بعد دوره حکمرانی سنجر از جمله مرگ برکیارق و قدرت گرفتن سنجر و خاندان نظام‌الملک تاثیر زیادی در گرایش غزالی به نظامیه نیشابور برای تبلیغ مذهب اهل سنّت در زمان پادشاهی نیرومند داشته است؛در حالی که ضعف دولت سلجوقی، قتل فخرالمُلک، حسادت و توطئه فقهای نیشابور از عوامل جدایی او از نظامیه نیشابور در فترت یکساله بوده است.}, keywords_fa = {Ghazzali,Seljuk government,Sanjar age,Fakhrolmoluk,Nezamieh of Neishabour,return to teaching}, url = {https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_2138.html}, eprint = {https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_2138_ead7de6a4a18077913fcf234c0d54e66.pdf} } @article { author = {., . and ., . and riahi, azam}, title = {The Effect of Socio-cultural and Religious Factors on the Baluch Immigration from Zahedan across the Border (during First Pahlavi Era)}, journal = {Tahqiqāt-e Tārikh-e Ejtemā’i (Social History Studies)}, volume = {6}, number = {2}, pages = {43-63}, year = {2016}, publisher = {Institute for Humanities and Cultural Studies}, issn = {2383-0484}, eissn = {2383-0492}, doi = {}, abstract = {Baluchestan is one of the most complicated areas in Iran regarding social and cultural features. Zahedan as its capital is a place being affected by national and regional factors and a place where populations holding various perceptions of life-style with combination of various nationalities, races, tribes, and classes live together. All the above mentioned factors have made this region a complicated and heterogeneous case so far. Baluch tribe was one of the main population groups of Zahedan during the First Pahlavi era and the largest among other races of the region (prior to the First Pahlavi era). One of the main causes of the change in the size of the population of this group was the immigration of a part of Baluch population across the border during the First Pahlavi era. This divergent and heterogonous structure of population has remained until today; as a result, the examination of the background of this issue is necessary. This paper explores how socio-cultural and religious factors influenced the rate of the immigration of Baluch people from Zahedan through analysis of documents and library sources. The results of the study indicate that socio-cultural and religious factors were among the indices which paved the way for this immigration during the First Pahlavi era in Zahedan. Kinship bonds and the common social origins of Baluch people in surrounding countries set the ground for a number of indigenous dwellers, in particular, the Baluch. They suffered from certain predicaments resulted from social hierarchy and dominant traditions derived by social and economic stimulators. So they could not manage to settle and live in Zahedan anymore and immigrated across the border.}, keywords = {Zahedan,immigration,the Baluch,Culture,Religion,social hierarchy}, title_fa = {تأثیر عوامل اجتماعی و فرهنگی – مذهبی بر مهاجرت بلوچ‌ها از زاهدان به آن سوی مرز (در دوره پهلوی اول)}, abstract_fa = {بلوچستان از ویژگی‌های اجتماعی و فرهنگی پیچیده‌ای برخوردار است. ترکیب جمعیتی شهر زاهدان از ملیت‌ها، طوایف و اقوام مختلف تشکیل شده و مجموعه‌ای پیچیده و ناهمگون بوده است. قوم بلوچ بیشترین شمار جمعیت را تا پیش از دوره پهلوی اول داشت ولی به تدریج به دلیل مهاجرت از شمار آنها کاسته شد بررسی زمینه‌های شکل‌گیری و تغییرات این ویژگی جمعیتی در شهر زاهدان ضروری است. این نوشتار درصد است تا با بررسی تحلیلی اسناد و منابع کتابخانه‌ای به این پرسش پاسخ دهد که عناصر اجتماعی و فرهنگی- مذهبی چه تأثیری در روند مهاجرت بلوچ‌ها از زاهدان در دوره مورد نظر داشتند؟. نتیجه بررسی نشان می‌دهد، عوامل فرهنگی و مذهبی، از مولفه‌های  بسترساز و تکمیل‌کننده روند مهاجرت در زاهدان دوره پهلوی اول بود. پیوندهای خویشاوندی و خاستگاه اجتماعی مشترک قوم بلوچ در کشورهای اطراف سبب می‌شد تا شماری از ساکنان بومی این منطقه که به دلایل اجتماعی و اقتصادی (مانند تنگناهای ناشی از سلسله مراتب اجتماعی و سنن حاکم بر ساکنان بومی) به آن‌سوی مرزها مهاجرت کنند.}, keywords_fa = {Zahedan,immigration,the Baluch,Culture,Religion,social hierarchy}, url = {https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_2135.html}, eprint = {https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_2135_85a2de570e37abbd09bfd214134ac7e3.pdf} } @article { author = {., . and ., .}, title = {From Public Mentality to Body Representation: Imam Descendant SeyyedIsmaeel, Qajari Tehran and Settlement of Social Conflicts}, journal = {Tahqiqāt-e Tārikh-e Ejtemā’i (Social History Studies)}, volume = {6}, number = {2}, pages = {65-90}, year = {2016}, publisher = {Institute for Humanities and Cultural Studies}, issn = {2383-0484}, eissn = {2383-0492}, doi = {}, abstract = {In Qajari Iran, taking refuge to the shrines of Shiite Imam Descendants in case of litigation and settlement of disputes was a common act. Different lines of research show that the reason why this style of objection became common in that era lay in the weakness of Qajari ruling system and the loss of cohesive judiciary system in that era. In this article, the events of taking refuge to the shrines of Imam Descendants and making vows there are seen to characterize the same unified function of settlement of social conflicts. In the same vein, through adopting an interdisciplinary approach and based on historical and representative evidence, the causes of these issues are explained, while focusing on one of the major Imam Descendants in Tehran. Perceiving the relation between the spatial and body representation of the shrine and such functioning shows how the Iranian pubic mentality of a social institute affected the body and spatial manifestation of this institute in the city. What is the mutual impact of such body representation on this social institute?}, keywords = {history of public mentality,the appearance and body representation of taking refuge,Qajar era,Imam Descendant (Imamzadeh) Seyyed Ismaeel Tehran}, title_fa = {از ذهنیت عامه تا تظاهر کالبدی: امام‌زاده سید اسماعیل، تهران قاجاری و رفع تعارضات اجتماعی}, abstract_fa = {در ایران قاجاری پناه بردن به امام‌زادگان برای دادخواهی و حل اختلاف امری معمول بود تحقیقات مختلف علت رواج بست‌نشینی در این دوره را درضعف حکومت قاجاری و نبود دستگاه قضایی کارآمد منحصر کرده‌اند. این مقاله رخداد بست‌نشینی را در کنار رخدادی دیگر، قسم خوردن در بقعۀ امام‌زاده، در قالب کارکردی واحد با عنوان رفع تعارضات اجتماعی تعریف می‌کند وبا رویکردی میان‌رشته‌ای و بر اساس تفسیر شواهد تاریخی و کالبدی به تبیین اسباب مختلفی که این کارکرد را ممکن کرده می‌پردازد و حیثیت مکانی دو رخداد یاد شده را طی مطالعۀ‌ موردی یکی از امام‌زادگان عمدۀ تهران، آشکار می‌کند. فهم ارتباط میان کالبد و فضای امام‌زاده با کارکرد یادشده نشان می‌دهد که چگونه ذهنیت عامۀ ایرانیان در باب یک نهاد اجتماعی بر شیوۀ تجلی کالبدی و فضایی این نهاد در شهر تأثیر می‌گذارد. این تظاهر کالبدی چه اثر متقابلی بر نهاد اجتماعی مذکور دارد.}, keywords_fa = {history of public mentality,the appearance and body representation of taking refuge,Qajar era,Imam Descendant (Imamzadeh) Seyyed Ismaeel Tehran}, url = {https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_2132.html}, eprint = {https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_2132_76bb4b81e47cb710c160e3e00e8ba2ae.pdf} } @article { author = {., . and ., . and ., . and ., .}, title = {The Evaluation of the Impact of Khuzestan Regional Development and Construction Plan on the City of Dezful (1956-1976)}, journal = {Tahqiqāt-e Tārikh-e Ejtemā’i (Social History Studies)}, volume = {6}, number = {2}, pages = {91-115}, year = {2016}, publisher = {Institute for Humanities and Cultural Studies}, issn = {2383-0484}, eissn = {2383-0492}, doi = {}, abstract = {To evaluate the impact of Khuzestan regional construction project in Pahlavi era on the development of the city of Dezful, the present research adopts a historical approach whereby descriptive, narrative and analytical methods were employed in order for the researchers to serve the purpose of this study. The findings display that Khuzestan regional construction project, including Dez dam construction, water provision for 125000 hectares of the agricultural lands supported by the dam, power generation, and agro-industrial project in Dezful have led to 2-4 times increase in agricultural crops as well as profitable cultivations, execution of primary undertakings, modification of infrastructures, namely civil construction, and school and clinic construction (promoting education and sanitation in this area consequently). These have accordingly resulted in the development of Dezful in a way that the city has become the agricultural hub of the country. It was also revealed that the spatial growth of the city is meaningfully and outstandingly observed in comparison to the years prior to the execution of the project.}, keywords = {Development,regional construction,agriculture,social affairs,Dezful,Pahlavi}, title_fa = {ارزیابی تأثیر طرح عمران منطقه ای خوزستان برشهر دزفول1355(/1976-1335/1956»)}, abstract_fa = {به منظور ارزیابی تأثیر طرح عمران منطقه ای خوزستان در دوره پهلوی برتوسعه شهر دزفول تحقیق حاضر ازنوع پژوهش‌ تاریخی با ترکیبی از روش‌های توصیفی،روائی وتحلیلی انجام شده و بیان می کند که طرح عمران منطقه ای خوزستان شامل احداث سد دز،تأمین آب اراضی کشاورزی برای125000هکتار از اراضی زیر سد دز، تولید برق و طرح کشت وصنعت در منطقه دزفول باعث افزایش2 تا 4 برابری محصولات کشاورزی و انجام کشت‌های سودآور، انجام امور بنیادی واصلاح زیرساخت‌ها ازجمله ساخت راه و عمران شهری، احداث مدارس، درمانگاه و آموزش و بهداشت شده که در اثر آن شهر دزفول توسعه پیدا کرد و به مهمترین قطب کشاورزی کشور تبدیل شد. همچنین مشخص شد رشد فضایی وکالبدی شهر افزایش چشمگیری نسبت به سال‌های قبل از اجرای این طرح داشت}, keywords_fa = {Development,regional construction,agriculture,social affairs,Dezful,Pahlavi}, url = {https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_2133.html}, eprint = {https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_2133_48f14260508c0a9b4bc6ec6a32e5c90b.pdf} } @article { author = {., .}, title = {Vladimir Minorsky’s Approach and Narrative of the Iranian History’s Evolution}, journal = {Tahqiqāt-e Tārikh-e Ejtemā’i (Social History Studies)}, volume = {6}, number = {2}, pages = {117-136}, year = {2016}, publisher = {Institute for Humanities and Cultural Studies}, issn = {2383-0484}, eissn = {2383-0492}, doi = {}, abstract = {Vladimir Minorsky is one of the most prominent Iran ologists of the twentieth century and his studies cover a wide variety of areas such as geography, history and literature of Iran. The main problem of this paper is to study Vladimir Minorsky’sapproach and narrative regarding evolution of Iranian society and history. Studying and reviewing his studies, we try to answer this main question that in his view what factors contributed to the permanence of Iranian history and its evolution during the passage of history. The present study sheds light on the new and unknown angles of Minorsky’s Iranian studies. What distinguishes Minorsky from other Irani ologists is his initiative to create new theory to explain and understand the Iranian history during the Islamic period. The theory which is discussed in this paper is based on the two concepts of “Iranian Interlude” and “Iranian Islam”.}, keywords = {Vladimir Minorsky,Iran Studies,Iranian interlude,Iranian Islam}, title_fa = {رویکرد و روایت ولادیمیر مینورسکی از تحول و تکامل جامعه ایرانی}, abstract_fa = {ولادیمیر مینورسکی از مهمترین ایران شناسان قرن بیستم است و آثار پژوهشی او از تنوع زیادی در مطالعات جغرافیایی، تاریخی و ادبیات ایران برخوردار است. مسئله این مقاله بررسی رویکرد و روایت ولادیمیر مینورسکی از چگونگی تحول و تکامل جامعه ایرانی است که تلاش شده با بررسی مهمترین آثار و ویژگی‌های مطالعاتی او به این پرسش اصلی پاسخ داده شود که از نظر وی چه عواملی باعث ماندگاری جامعه ایرانی و تحول در تاریخ این کشور شده است. در پژوهش حاضر زوایای جدید و ناشناخته­ای از فعالیت­های ایرانشناسی مینورسکی روشن می­شود. مهمترین آنها که وجه تمایز وی با سایر ایرانشناسان خارجی نیز محسوب میشود، ورود او به خلق تئوری و طرح نظریه جدید برای تشریح و درک عمومی تاریخ ایران بعد از اسلام است. این نظریه بر مبنای دو مفهوم «میان پرده ایرانی» و «اسلام ایرانی» شکل گرفته و استوار یافته ا‌ست که در مقاله حاضر به بررسی آنها پرداخته می­شود.}, keywords_fa = {Vladimir Minorsky,Iran Studies,Iranian interlude,Iranian Islam}, url = {https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_2131.html}, eprint = {https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_2131_e4072ea4ace1b542535213973c5e58ce.pdf} } @article { author = {., . and ., . and ., .}, title = {A Research on Nasqchi Position in Qajari Era}, journal = {Tahqiqāt-e Tārikh-e Ejtemā’i (Social History Studies)}, volume = {6}, number = {2}, pages = {137-162}, year = {2016}, publisher = {Institute for Humanities and Cultural Studies}, issn = {2383-0484}, eissn = {2383-0492}, doi = {}, abstract = {The position of Nasqchi which existed in the governmental system and court organization from Safavid era, maintained itself even after the decline of the Safavids; however, it was omitted from the Iranian court administration during Qajar era for several reasons. The main problem and concern of this study is to dig out the influential causes and factors contributing to the omission of this position from the list of positions and offices in Qajar era. The data collection was library based and document based and interpretative analysis was adopted as well. The results of this research display that the establishment of similar institutions with the same function on the one hand, and Iranian internal transformations and dominance of the order and stability in the country, on the other hand, were the main causes of the omission of this position in Qajar era.}, keywords = {transformation of administrative system,court organizations,positions,military and administrative positions,Qajar,Nasaqchi,Punishment}, title_fa = {پژوهشی درباره منصب نسقچی‌ در دوره قاجار}, abstract_fa = {منصب نسقچی‌ که از زمان صفویه در نظام دیوانی و تشکیلات دربار وجود داشت پس از سقوط صفویه همچنان به حیات خود ادامه داد اما در دوره قاجاریه به عللی چند از فهرست تشکیلات درباری ایران حذف گردید. واکاوی علل و عوامل موثر بر حذف این منصب از فهرست مناصب دوره قاجاریه به عنوان مسئله اصلی این تحقیق مد نظر است. روش گردآوری داده‌ها در این پژوهش کتابخانه‌ای و اسنادی است و روش تحلیل تبیین کارکردی. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می‌دهد ایجاد نهادهایی با کارکرد مشابه از یک سو و تحولات داخلی ایران و حاکم شدن نظم و ثبات در کشور از مهمترین علل حذف این منصب از تشکیلات دربار قاجاریه به حساب می‌آید.}, keywords_fa = {transformation of administrative system,court organizations,positions,military and administrative positions,Qajar,Nasaqchi,Punishment}, url = {https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_2134.html}, eprint = {https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_2134_d7f4e616f1c5cd00b3cda528778bb01e.pdf} } @article { author = {., . and ., .}, title = {A Survey of Causes of Formation of Mazdak’s Revolutionary Idealism and its Effects on the Failure of Political Movements in Sassanid Era}, journal = {Tahqiqāt-e Tārikh-e Ejtemā’i (Social History Studies)}, volume = {6}, number = {2}, pages = {163-190}, year = {2016}, publisher = {Institute for Humanities and Cultural Studies}, issn = {2383-0484}, eissn = {2383-0492}, doi = {}, abstract = {Most of the studies conducted on Mazdak’s movement and his acts consider the class structure of Iranian society in Sassanid era as the main cause of the formation of this radical movement; a movement which is seen to have been intensified by the inefficiency of the contemporary social context. In the same vein, they tend to represent it as a logical and real movement. This research, however, aimed to show that the class structure of the ancient Iranian society which was deeply rooted in the realities of Iranian society, not only was not the cause of instability and public discontent, but also it was the most important factor regarding stability and potency of social context and structure as well as consolidation and power continuity and wealth generation. Mazdak's ideas are mostly the result of the thoughts influenced by idealist philosophers of ancient Greece, which were formed in Gnosis discourse of western Asia contemporary with Sassanid period or a bit earlier, and thus had non-Iranian and bizarre roots different from socio-geographical realities in Iran. Therefore, this movement was not successful in absorbing the elite class and in forming and offering a new structure of society and government. Its revolutionary and idealistic effects resulted in the failure of many riots and movements.}, keywords = {Sassanid empire,Mazdak,Social Classes,movements}, title_fa = {بررسی علل شکل‌گیری ایده‌آلیسم انقلابی مزدک و تأثیر آن در موفق نشدن این جنبش}, abstract_fa = {بیشتر پژوهش‌هایی که در دهه‌های اخیر به جنبش مزدکی پرداخته‌اند، ساختار طبقاتی جامعة ایران عهد ساسانی را عامل شکل‌گیری تندروانة آن دانسته و این موضوع را حاصل ناکارآمدی این بافت اجتماعی می‌دانند؛ از این رو در صددند به این قیام صورتی منطقی و واقعی ببخشند. در این پژوهش برآنیم نشان دهیم ساختار طبقاتی جامعه ایران باستان که ریشه‌های عمیقی در واقعیت های جامعة ایرانی داشت، نه تنها عامل بی ثباتی و نارضایتی عمومی نبوده، بلکه مهم ترین عامل ثبات، نیرومندی ساخت و بافت اجتماعی و عنصری مهم در تثبیت و تداوم بنیان قدرت و تولید ثروت بوده است. ایده‌های مزدک بیشتر حاصل اندیشه‌هایی است که متأثر از فلاسفه ایده‌آلیست یونان باستان، در گفتمان گنوسیستی آسیای غربی مقارن با دوران ساسانی و کمی پیش از آن، شکل گرفته بود و ریشه‌هایی غیر ایرانی و نامأنوس با واقعیت های جغرافیایی ـ اجتماعی ایران داشت. از این رو، این قیام موفق به جذب قشر نخبه و شکل‌دهی ساختار نوینی از جامعه و حکومت نشد و تأثیرات انقلابی و آرمان‌خواهانة آن عامل بسیاری از ناکامی‌های شورش‌ها و قیام‌ها گردید.}, keywords_fa = {Sassanid empire,Mazdak,Social Classes,movements}, url = {https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_2136.html}, eprint = {https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_2136_d249ea0a99d58a9768b3847c9657581a.pdf} } @article { author = {}, title = {شناسنامه تحقیقات تاریخ اجتماعی شماره12}, journal = {Tahqiqāt-e Tārikh-e Ejtemā’i (Social History Studies)}, volume = {6}, number = {2}, pages = {-}, year = {2016}, publisher = {Institute for Humanities and Cultural Studies}, issn = {2383-0484}, eissn = {2383-0492}, doi = {}, abstract = {.}, keywords = {}, title_fa = {شناسنامه تحقیقات تاریخ اجتماعی شماره12}, abstract_fa = {تحقیقات تاریخ‌ اجتماعی دوفصل‌نامة علمی ـ پژوهشی سال ششم، شمارة دوم، پاییز و زمستان 1395 صاحب‌امتیاز: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی مدیرمسئول: شهرام یوسفی‌فر سردبیر: شهرام یوسفی‌فر مدیر اجرایی: اعظم ریاحی   هیئت تحریریه صادق آیینه‌وند استاد دانشگاه تربیت مدرس حسین آبادیان دانشیار دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) قزوین احسان اشراقی استاد دانشگاه تهران قدرت الله دیزجی استادیار دانشگاه ارومیه ناصر تکمیل‌همایون استاد پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی پروین ترکمنی‌آذر دانشیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی جهانبخش ثواقب دانشیار دانشگاه لرستان عباس سرافرازی دانشیار دانشگاه مشهد مقصود‌علی ‌صادقی گندمانی دانشیار دانشگاه تبریز نوبوآکی کوندو دانشیار مؤسسة زبان‌ها و فرهنگ‌های آسیایی و آفریقایی (توکیو) علی‌رضا ملایی توانی دانشیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ابراهیم موسی‌پور بشلی استادیار دانشنامة جهان اسلام مرتضی نورائی استاد دانشگاه اصفهان محمدباقر وثوقی استاد دانشگاه تهران کریستف ورنر استاد دانشگاه ماربورگ آلمان       مدیر تولید: رضا حسینی ویراستار: اکرم نوری نسخه‌پرداز: شایا شهوق صفحه‌آرا: الهام صابری امیری طراح جلد: مجید اکبری‌ کلی   چاپ‌خانه: پردیس دانش، تیراژ: 500 نسخه، بها: 12000 تومان نشانی: تهران، بزرگراه کردستان، خیابان ایرانشناسی، صندوق پستی 6419 - 14155 تلفکس:88612870 ، پست ‌الکترونیک: socialhistory.ihcs@hotmail.com پایگاه اینترنتی: http://socialhistory.ihcs.ac.ir}, keywords_fa = {}, url = {https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_2384.html}, eprint = {https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_2384_a51c2ea4b31c97d191e2d1150fba07a1.pdf} }