@article { author = {hasanpur, mohamad}, title = {A Social Critique of Social Photographs Based on styles of taste sense}, journal = {Tahqiqāt-e Tārikh-e Ejtemā’i (Social History Studies)}, volume = {9}, number = {2}, pages = {1-23}, year = {2020}, publisher = {Institute for Humanities and Cultural Studies}, issn = {2383-0484}, eissn = {2383-0492}, doi = {10.30465/shc.2020.28138.2005}, abstract = {The five human senses are one of the most important study data in the social history of the senses. and among them, the taste for its deep intertwining with the diverse cultures of different societies has emerged in a variety of ways, making food and cooking in different social classes dependent on different customs and traditions. Social photographs have the potential to serve as a evidence to this claim and to reveal tastes based on social structures and contexts, ideology, and social relationships. Cultural and social historians call the cohesive set of tastes "spirit of food" that dominates all tastes of a human population.The main question, is how to achieve the 'spirit of food' characteristic of a social class through the refinement of the sense of taste in everyday photographs? It is assumed that social photos, especially those called snapshots, have strong visual information about the types of tastes in different social cultures and classes. By studying them based on the social history of the senses, it can be used as a model in photograph analysis based on the sense of taste. As a result, social photos capture the different qualities of the "food spirit" across different social classes. At the bottom of the class pyramid, people pay more attention to food and its fullness; in the urban middle class, attention is to health, enjoyment of dormitories, and social desirability; Objectively presented in the photographs.}, keywords = {Tastes in Social Photographs,Social History of Senses,social class,Iranian Social Photos,Spirit of Food}, title_fa = {نقدِ اجتماعی عکس‌های اجتماعی بر اساس سلیقه‌های چشایی}, abstract_fa = {حواس پنج‌گانه‌ی انسانی یکی از مهم‌ترین داده‌های مطالعاتی در تاریخ اجتماعی حواس است. و درمیان آن، ذائقه‌ی چشایی به‌دلیل درهم تنیدگیِ عمیق آن با فرهنگ‌های متنوع جوامع گوناگون، به‌اشکال متنوعی ظهوریافته و خوراک و دست‌پخت‌را در طبقات مختلف اجتماعی وابسته به‌آداب و سنت‌های متنوعی می‌سازد. عکس‌های اجتماعی این قابلیت‌را دارند که همچون گواهی بر این مدعا عمل‌کرده و سلیقه‌های چشایی‌را مبتنی بر ساختارها و بافتارهای اجتماعی، ایدئولوژی، و روابط اجتماعی عیان سازند. روش: انسان‌شناسان و پژوهش‌گران تاریخ فرهنگی و اجتماعی، مجموعه‌ی ویژگی‌های منسجم در سلیقه‌ی چشایی‌را "روح غذا" می-نامند که بر کلیت سلیقه‌های چشایی یک جمعیت انسانی حاکم‌است. براساس کارکرد تاریخ اجتماعی حواس در مطالعه‌ی اسناد تاریخی زندگیِ روزانه، می‌توان حسّ چشایی‌را در صورت‌بندیِ طبقات اجتماعی به‌واسطه‌ی عکس‌های اجتماعی مورد تحلیل قرار داد.سؤال اصلی اما این‌است که چگونه به‌واسطه‌ی بازخوانی حسّ چشایی در عکس‌های روزمره، می‌توان به‌ویژگیِ "روح غذا" در یک-طبقه‌ی اجتماعی دست‌یافت؟ فرض براین‌است‌که عکس‌های اجتماعی، به‌ویژه آن‌ها که به‌صورت دم‌دستی گرفته می‌شوند، دارای اطلاعات دیداری قوی راجع به‌انواع سلیقه‌های چشایی در فرهنگ‌ها و طبقات مختلف اجتماعی هستند. با مطالعه‌ی آن‌ها براساس تاریخ اجتماعی حواس، می‌توان به‌الگویی در تحلیل عکس براساس سلیقه‌های چشایی دست‌یافت. نتیجه آن‌که عکس‌های اجتماعی کیفیات متنوعی از "روح غذا" را در طبقات مختلف اجتماعی به‌دست می‌دهند. در پایینِ هرم طبقاتی، افراد به‌سفره‌ی غذا و پر بودن آن توجه بیشتری دارند؛ در طبقه‌ی متوسط شهری، توجه به‌سلامت، لذت بردن از دورهمی‌ها، و مطلوبیت اجتماعی‌است و در طبقات مرفه ایران، خوراک همچون یک ابژه‌ی زیباشناختیِ عینی در عکس‌ها ارایه می‌شود.}, keywords_fa = {Tastes in Social Photographs,Social History of Senses,social class,Iranian Social Photos,Spirit of Food}, url = {https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_4561.html}, eprint = {https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_4561_eb2fa438f6b09c6a23a16a936eac4506.pdf} } @article { author = {Jalilian, Shahram and nadari, farshid and taghipour Birgani, zohreh}, title = {Role of Nobles in Selection and Dismissal of Parthian Kings}, journal = {Tahqiqāt-e Tārikh-e Ejtemā’i (Social History Studies)}, volume = {9}, number = {2}, pages = {25-49}, year = {2020}, publisher = {Institute for Humanities and Cultural Studies}, issn = {2383-0484}, eissn = {2383-0492}, doi = {10.30465/shc.2020.26860.1951}, abstract = {Abstract In the Parthian era, the lords and nobles were the most influential persons in the government. They enjoyed certain privileges in the court and were the members of council of nobles or royal associations where they often made selection and dismissal of the kings. While in the early years of Parthian empire, the kings had been supported by the lords and nobles and power was absolutely stronger than that of noble and high-ranking people, they gained more power as the Parthian domains were expanding new territories were conquered. The influence of increasingly empowered nobles was obviously revealed when the Parthian government was collapsing and the nobles begun to appoint or remove the kings. The substantial question of this study is that what the role had the Parthian’s nobilities played in dismissal and appointment of kings from the beginning of Parthian ruling ( 247 . A.C) by the end of Artabanus II (3- 11 / 10 c)’s rule? This essay shows that in that moment of history king was in power. But when the government was in weakness, it prepared the ground for nobilities and council associations to get involve in dismissal and appointment of kings. This study, by using descriptive – analytical method and various sources, will deal with the role of nobilities in selecting the Parthian’s kings from early ruling up to death of Artabanus II.}, keywords = {Parthian,dynastic family,lords}, title_fa = {نقش اشراف در عزل و نصب پادشاهان اشکانی (از برآمدن اشکانیان تا پایان پادشاهی اردوان دوم)}, abstract_fa = {چکیده در دورة اشکانیان، اشراف و بزرگان از ارکان اصلی دستگاه پادشاهی بودند. آنها امتیازهای ویژه‌ای در دربار داشتند و عضو شورای بزرگان یا انجمن‌های سلطنتی بودند که گهگاه به گزینش یا خلع پادشاهان می‌پرداختند. اگرچه در سال‌های آغاز شاهنشاهی اشکانی، پادشاهان از حمایت و همکاری اشراف و بزرگان برخوردار بودند و قدرت شاهنشاه به مراتب بر قدرت اشراف و بلندپایگان برتری داشت، اما با گسترش قلمرو اشکانیان و با گشوده شدن سرزمین‌های تازه، اشراف قدرت بیشتری کسب کردند. افزایش قدرت اشراف باعث شد که در دوران گسیختگی دستگاه پادشاهی، ردپای آنها در برخی شاه‌گزینی‌ها و یا عزل پادشاهان اشکانی دیده شود. سوال اصلی در پژوهش این است که اشراف و بزرگان اشکانی از آغاز فرمانروایی اشکانیان (247 پ. م.) تا پایان پادشاهی اردوان دوم (10/11- 38 م.) چه نقشی در عزل و نصب پادشاهان داشته‌اند؟ این جستار نشان می‌دهد در این برهه از تاریخ اشکانیان، هنگامی که پادشاه نیرومندی بر تخت سلطنت تکیه می‌زد، گزینش ولیعهد به‌دست خود او انجام می‌گرفت اما در دورة ناتوانی و ضعف دستگاه پادشاهی، زمینه برای مداخلة اشراف و انجمن‌های مشورتی در انتخاب یا عزل پادشاه فراهم می‌آمد. در این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی و به‌دستاویز منابع گوناگون به بررسی و تحلیل نقش بزرگان و اشراف در شاه‌گزینی پادشاهان اشکانی از آغاز تا مرگ اردوان دوم پرداخته خواهد شد. کلید واژه‌ها: اشکانیان، خاندان‌های نژاده، اشراف و بزرگان، عزل و نصب پادشاهان.}, keywords_fa = {Parthian,dynastic family,lords}, url = {https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_4562.html}, eprint = {https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_4562_47f8695d545210dc488848f91767faaa.pdf} } @article { author = {Mirkiaei, Mehdi}, title = {The study of political behavior of the masses in Qajar era , based on Persian Proverbs}, journal = {Tahqiqāt-e Tārikh-e Ejtemā’i (Social History Studies)}, volume = {9}, number = {2}, pages = {51-76}, year = {2020}, publisher = {Institute for Humanities and Cultural Studies}, issn = {2383-0484}, eissn = {2383-0492}, doi = {10.30465/shc.2020.26764.1944}, abstract = {Multitude of historians in Iran neglected of political life of the masses. The public that lived under autocratic goverments use popular culture for criticism of domination. Proverbs are prevalent litrary format in folk culture. We can understand the political life of the people by study the proverbs that reviewed domination. In this research we effort to reply these questions that which levels of political behaviors of the masses created these proverbs and which of the sections of official transcripts of government were challenged in these proverbs? The research assumption is the masses use these proverbs for reaction to domination in three levels: obedience and confirmation of power, criticism in private circles and present governors. These proverbs rejected the claims of rulers about their inherent superiority, their authority and their justice. The theoretical framework of this research is based on” Hidden Transcripts” theory byJames.C Scott who explained political life of the masses and classificated their reactions to domination in different levels.}, keywords = {“Qajar”,“Proverbs”,”Political Protest”,”Masses”}, title_fa = {واکاوی رفتار سیاسی فرودستان در عصر قاجاریه با تکیه بر ضرب المثل های فارسی}, abstract_fa = {کاوش در زندگی سیاسی فرودستان از حوزه‌هایی است که عموما در تاریخ نگاری ایران از آن غفلت شده است.خشونت عریان قدرت در عصر پیشامدرن توده‌ها را به استتار اعتراضات وادار می‌کرد؛ از همین رو رصد این اعتراضات در بایگانی ها یا تاریخ نگاری های رسمی دشوار است. در این میان قوالب گوناگون فرهنگ عامه ظرفیت مناسبی برای این پوشش و استتار داشتند. ضرب‌المثل‌ها یکی از متداول ترین این قالب ها هستند که بررسی بخشی از آن‌ها با درونمایۀ نقد قدرت، در شناخت رفتار سیاسی توده‌ها بسیار موثر است. این پژوهش در پی یافتن پاسخ این پرسش هاست: این ضرب‌المثل‌ها به کدام سطوح از کنش سیاسی توده‌ها تعلق دارند و کدام یک از بخش های روایت رسمی حکومت را به چالش می کشند؟ فرض پژوهش این است که با استفاده از ضرب‌المثل‌ها می توان واکنش توده‌ها به سلطه را در سه سطح تأیید، نقد غیابی و نیز انتقاد استتار شده در حضور ارباب قدرت رصد کرد. این ضرب‌المثل‌ها ادعای سیادت ذاتی، اقتدار و دادپیشگی زمامداران را زیر سوال می‌برند.چهارچوب نظری پژوهش، نظریۀ «روایت های نهانی» است که واضع آن، جیمز سی. اسکات، حیات سیاسی فرودستان را با تقسیم بندی آن به سطوح مختلفِ واکنش به قدرت تشریح کرده و بخصوص شیوه‌های متنوع نقد تلویحی قدرت در حضور ارباب قدرت را شناسایی و تبیین کرده است.}, keywords_fa = {“Qajar”,“Proverbs”,”Political Protest”,”Masses”}, url = {https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_4563.html}, eprint = {https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_4563_18350d4cf133ca148333633ca0c4506e.pdf} } @article { author = {}, title = {The problem of inheritance pay in the Qajar era}, journal = {Tahqiqāt-e Tārikh-e Ejtemā’i (Social History Studies)}, volume = {9}, number = {2}, pages = {1-29}, year = {2019}, publisher = {Institute for Humanities and Cultural Studies}, issn = {2383-0484}, eissn = {2383-0492}, doi = {10.30465/shc.2020.25854.1919}, abstract = {Inheritance payment was one of the major problem in the Qajar era, Because a large portion of the government's budget was spent on lucrative payments, some of which were inherited to the taxpayers and they did not serve the government in return for the benefits. Payment of this type of obligation referred to in the sources of the Qajar era as Mavajeb-e Morousi, Hoghough-e Motevafa, Mostamare or Vazifeh obligations. From the beginning of the Qajar rule to the end of the reign of Muzaffar al-Din Shah, It was based on a simple instruction that would be changed according to the views and policies of the King or Chancellor.After the Constitutional Period, Parliament and Government Required to Reform Mechanisms of Inheritance Payment And in 132, the 10th law was adopted and passed.The main problem of this study is to investigate the necessity of reforming the mechanism of payment of inheritance and the performance of government and parliament in this area after the establishment of the constitutional system.The findings show that failure to comply with the guidelines for payment of inheritance obligations and numerous violations of its traditional mechanism on the one hand and the costs that this lifelong incurs on the other hand led the government to fund substantial reforms after the constitutional victory. Although the reforms were designed to prevent the government from wasting money, the bankruptcy of the bank raised many problems for the government and taxpayers and diminished the positive effects of these reforms.}, keywords = {deceased salaries,Qajar era,law of vazaief,Constitution,historical documents}, title_fa = {مسئلۀ پرداخت مواجب موروثی در عصر قاجار}, abstract_fa = {پرداخت مواجب موروثی یکی از مسائل مهم ایران عصر قاجار بود، چراکه سهم زیادی از بودجۀ حکومت صرف پرداخت مواجبی می‌شد که بخشی از آن به صورت موروثی به مواجب‌بگیران رسیده بود و آنها در ازای دریافت مواجب، هیچ خدمتی به دولت نمی‌کردند. پرداخت این نوع مواجب که در منابع عصر قاجار از آن با عنوان مواجب موروثی، مواجب متوفی، مستمری یا وظیفه یاد شده است، از آغاز حکومت قاجاران تا پایان سلطنت مظفرالدین شاه، بر اساس دستورالعمل ساده‌ای انجام می‌گرفت که نحوۀ اجرای آن با توجه به نظر و سیاست شاه یا صدراعظم دستخوش تغییر می‌شد. پس از استقرار مشروطیت، مجلس و دولت انجام اصلاحات در سازوکار پرداخت مواجب موروثی را ضروری دانستند و در سال 1326 ق قانون 10 ماده‌ای را برای آن تدوین و تصویب کردند. مسئلۀ اصلی این پژوهش بررسی ضرورت انجام اصلاحات در سازوکار پرداخت مواجب موروثی و عملکرد دولت و مجلس در این حوزه پس از استقرار نظام مشروطه است.یافته‌های این پژوهش نشان می دهد که رعایت نکردن دستورالعمل پرداخت مواجب موروثی و تخلفات متعدد در سازوکار سنتی آن از یک‌سو و هزینه‌هایی که مادام‌العمربودن این مواجب به بار می‌آورد از سوی دیگر باعث شد پس از پیروزی مشروطه، حکومت اصلاحات اساسی در این سازوکار مالی انجام دهد. با وجود اینکه اصلاحات مزبور در راستای جلوگیری از اتلاف منابع مالی دولت انجام گرفت، ورشکستگی مالیه باعث بروز مشکلات فراوان برای دولت و مواجب‌بگیران شد و اثرات مثبت این اصلاحات را کمرنگ کرد.}, keywords_fa = {deceased salaries,Qajar era,law of vazaief,Constitution,historical documents}, url = {https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_4504.html}, eprint = {https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_4504_26c4e60cef80395d48b627fb47a05a2d.pdf} } @article { author = {Karami, Shayan}, title = {Making an ambitious State in the political-social history of Iran}, journal = {Tahqiqāt-e Tārikh-e Ejtemā’i (Social History Studies)}, volume = {9}, number = {2}, pages = {105-127}, year = {2020}, publisher = {Institute for Humanities and Cultural Studies}, issn = {2383-0484}, eissn = {2383-0492}, doi = {10.30465/shc.2019.25791.1916}, abstract = {The purpose of this paper is to provide a theoretical framework for studying the political-social history of States in the Iran. In this paper, the main indicators of the ambition of State in Iran have been investigated. In other words, the paper intends to present the theory of the "ambitious States” as an alternative approach to explaining the most important events of the social-political history of Iran. Historical sources of library data have been investigated to provide “ambitious analysis". In the historical method of ambitious analysis, ambitious indicators are determined in several stages based on the continuous comparison of common characteristics. The results indicate that ambition creates a special political-social condition for influencing and encouraging and the role of the State in creating it is noticeable. In an ambitious political system, the divine and political laws of society are regulated only in order to the growing and development of the ambition. By regulating laws in the direction of ambitious growth, the share of State tax is reduced year by year and the assets of an ambitious minority are added. When the wealth of the State becomes empty, discrimination, rents and corruption appear. The monopolistic ambitious State and the circle represent the symbol of monopolyism and ambition. The main criteria for recognizing the ambition of the State are: distributive economics, distributive justice, monopolyism, support for unproductive workforce, religion and politics unity, a dysfunctional State and regulation, and so on. Outcome of the ambitious State is discrimination, bribe, rent, corruption and revolution.}, keywords = {Ambitious,"Ambitious state","monopolyism","Social justice"}, title_fa = {ساخت دولت جاه‌طلب در تاریخ اندیشۀ سیاسی- اجتماعی ایران}, abstract_fa = {این مقاله قصد دارد، یک چهارچوب نظری برای مطالعه دولت در تاریخ اندیشۀ سیاسی- اجتماعی ایران ارائه کند. مسئله اصلی مقاله تبیین عمده‌ترین شاخص‌های جاه‌طلبی دولت در ایران است. به عبارت دیگر، مقاله قصد دارد نظریه «دولت جاه‌طلب» را به مثابۀ رهیافتی بدیل برای تبیین مهم‌ترین رخدادهای تاریخ اندیشۀ سیاسی- اجتماعی ایران ارائه کند. داده‌ها از منابع کتابخانه‌ای جمع‌آوری و به روش تاریخی «تحلیل جاه‌» تجزیه و تحلیل شده است. در روش تاریخی تحلیل جاه، شاخص‌های جاه‌طلبی در چند مرحله، بر مبنای مقایسه مداوم ویژگی-های مشترک تعیین می‌شود. یافته‌ها نشان می‌دهد جاه‌طلبی، به‌عنوان یک الگوی کهن سیاسی، ویژگی مشترک همه دولت‌های ایرانی بوده است. جاه یک موقعیت سیاسی- اجتماعی ویژه برای اعمال نفوذ و منفعت‌جویی است که دولت در ایجاد آن نقش اصلی دارد. در یک نظام سیاسی جاه‌طلب، قوانین الهی و سیاسی جامعه برای رشد و توسعه جاه تفسیر و تنظیم می‌شود. به واسطۀ تنظیم قوانین در راستای رشد جاه‌طلبی، سال به سال از سهم مقدار درآمد مالیاتی دولت کاسته و بر دارایی‌های اقلیت جاه‌طلب افزوده می‌شود. تا جایی‌که خزانه دولت تهی می‌شود و تبعیض، رانت و فساد بروز می‌کند. دولت جاه‌طلب انحصارگرا و نشان حلقه (دایره)، نماد انحصارگرایی و جاه‌طلبی محسوب می‌شود.عمده‌ترین شاخص‌های جاه‌طلبی دولت عبارتند از: اقتصاد توزیعی، عدالت‌جویی، انحصارگرایی، حمایت از نیروی کار غیرمولد و اتحاد دین و سیاست. برونداد دولت جاه‌طلب، تبعیض، رشوه، رانت، فساد و انقلاب است.}, keywords_fa = {Ambitious,"Ambitious state","monopolyism","Social justice"}, url = {https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_4564.html}, eprint = {https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_4564_514a7e56f232a01e3ee50565860c3f5c.pdf} } @article { author = {bigdeli, mohsen}, title = {.}, journal = {Tahqiqāt-e Tārikh-e Ejtemā’i (Social History Studies)}, volume = {9}, number = {2}, pages = {129-153}, year = {2020}, publisher = {Institute for Humanities and Cultural Studies}, issn = {2383-0484}, eissn = {2383-0492}, doi = {10.30465/shc.2020.4621}, abstract = {.}, keywords = {}, title_fa = {چگونگی استقرار مهاجران گرجی در ایران دوره صفوی}, abstract_fa = {ایران از دیرباز به سبب موقعیت سوق الجیشی به عنوان چهارراه عبور گروه ها و اقوام مختلف شناخته شده است. گاه ایران خود مقصد مهاجرت بوده و گاه واسط مهاجرت به مکانی دیگر. گاه مهاجرت خودخواسته بوده و گاه به اجبار سیاسی یا مذهبی. یکی از گروه های قومی ساکن در ایران گرجی ها هستند. تا بحال حضور گرجی ها در ایران به مثابه گروهی اسیر تلقی شده که توسط شاهان صفوی در جنگ با کفار اسیر  و به تدریج در دستگاه حکومتی و جامعه ایرانی وارد شدند. در این مقاله به عنوان اقلیت قومی نگریسته می شود که مجبور به مهاجرت از موطن خود به سرزمین مجاور شده اند و از آنجا که مانند مهاجرت اختیاری، حق انتخاب محل مهاجرت را نداشته اند به منظور سازگاری با جامعه جدید و دستیابی به امنیت اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در محیطی که به آنها به عنوان گروهی اسیر نگریسته می شود، دست به اقداماتی زدند. بر این اساس، مساله این مقاله آن است، سازگاری اجباری گرجی ها در چارچوب جامعه ایرانی عصر صفوی چگونه بود. برآیند داده های موجود بیانگر آن است، نخستین اسرای گرجی با درک این موضوع که در سرزمین جدید به عنوان اسیر و به منظور حفظ جامعه اقلیت خود، به جایگاه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی نیاز دارند، با بهره گیری از وضعیت سیاسی دربار و نیاز شاهان صفوی جهت کاهش قدرت اهل قلم و اهل شمشیر، خود را به شاهان صفوی نزدیک کرده و توانستند در ساختار سیاسی قدرت جایگاه محکی بدست آوردند. مهاجران بعدی با کمک شبکه حمایتی مهاجران نخستین توانستند، این زنجیره را محکم کرده و به نوعی امنیت اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی برای ساختارهای جامعه گرجی ایران دست یابند.}, keywords_fa = {}, url = {https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_4621.html}, eprint = {https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_4621_3591a24cb12a1a88237d597da6a68e41.pdf} } @article { author = {Nemati, Nourddin and Faizee, Cyrus and Advay, Mazhar}, title = {Iranian Jewish during the Qajar: A Socio-economic Study}, journal = {Tahqiqāt-e Tārikh-e Ejtemā’i (Social History Studies)}, volume = {9}, number = {2}, pages = {155-176}, year = {2020}, publisher = {Institute for Humanities and Cultural Studies}, issn = {2383-0484}, eissn = {2383-0492}, doi = {10.30465/shc.2020.25142.1888}, abstract = {In the late eighteenth and early nineteenth centuries, when the Iranian government turned to European powers for the development of the country, the influence of these powers in Iran grew more and more. One of the most famous ways of these powers in increasing influence was to support religious minorities and expand missionary activity. Following this widespread relationship with Europeans, the government launched a modern and westernized reformist program that paved the way for significant social change in Iran. In this regard, the Iranian Jews, by utilizing the international situation and affecting the internal situation, took effective steps to develop their social life. In the other side, The Qajar government under pressure of European powers and Judaist world organizations agreed with significant changes in the lives of Jews in Iran. The establishment of new educational institutions and granting new social opportunities and privileges have greatly improved the situation of the Jews. The article seeks to find the answer to this question how the social life of the Jews during the period from 1264 to 1324AH and under these newly international and domestic conditions was improved. The hypothesis of the article is that the Jews, with the help of Judaist world institutions and European powers, urged the Qajar government to provide more opportunities for improving their social life in different fields.}, keywords = {Qajars,Jews,Alliance,European powers,missionary activities}, title_fa = {کلیمیان دورۀ قاجار؛ یک بررسی اجتماعی-اقتصادی}, abstract_fa = {در اواخر سده هجدهم و اوایل سده نوزدهم، هنگامی که دولت ایران برای توسعه کشور به قدرتهای اروپایی روی آورد، نفوذ این قدرتها در ایران بیش از پیش فزونی گرفت. یکی از شیوه های معروف این قدرتها برای گسترش نفوذ، حمایت از اقلیت‌های مذهبی و گسترش فعالیت‌های میسیونری بود. در حالی که دولت در روابط گسترده با قدرتهای اروپایی، برنامه های اصلاحی نوین و غرب گرایانه ای در پیش گرفته بود، کلیمیان ایران نیز با درک شرایط بین‌المللی و اوضاع داخلی، گام‌های مؤثری در جهت تحول حیات اجتماعی و اقتصادی خود برداشتند. حکومت قاجار نیز زیر فشار قدرتهای اروپایی و نهادهای بین‌المللی هوادار یهودی‌ها، با تحولات مهمی در زندگی کلیمیان ایران موافقت کرد. این مقاله در پی بررسی این پرسش است که در سال‌های 1264 تا 1324ق چگونه شرایط زندگی اجتماعی و اقتصادی کلیمیان ایران متحول شد. فرضیه مقاله این است که کلیمیان با کمک نهادهای بین‌المللی هوادار یهودیها و کشورهای قدرتمند اروپایی، حکومت قاجار را ترغیب کردند تا فرصتهای بیشتری در جهت بهبود حیات اجتماعی و اقتصادی شان در زمینه های مختلف واگذارد.}, keywords_fa = {Qajars,Jews,Alliance,European powers,missionary activities}, url = {https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_4566.html}, eprint = {https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_4566_c96a0a319c13e6241f318b078cfe2828.pdf} } @article { author = {rezaeian abarghoei, ali and Yousef Jamali, Muhammad Karim and jadidi, naser}, title = {The effects of mithrasm on Christianity and its social consequences}, journal = {Tahqiqāt-e Tārikh-e Ejtemā’i (Social History Studies)}, volume = {9}, number = {2}, pages = {177-206}, year = {2020}, publisher = {Institute for Humanities and Cultural Studies}, issn = {2383-0484}, eissn = {2383-0492}, doi = {10.30465/shc.2019.22821.1820}, abstract = {Coinciding with the spread and influence of secrets with the advent of Christianity in Europe, they caused strife between them, and eventually Christianity was able to overcome Mitra worship and capture many of its teachings. Accordingly, we must trace the roots of Christianity in the worldview of Mithraism. The purpose of this study is to investigate the influence of Christianity on Mitra worship and their similarities and beliefs. The main question in this study: "What are the social implications of Christian society for how Christianity was influenced by Mithraism and how was it able to demonstrate itself?" It has Mitraism. ” This research is based on the purpose of fundamental research and on the nature and method of descriptive-analytical research. The method of gathering information in this research is documentary method, on the basis of which all historical sources and evidence will be studied and captured. The results were an adaptation of Mithraicism's beliefs, including that of Christian clergymen, in attracting Mitraic traditions and beliefs and converting them to Christianity. These influences are clearly evident in many of the foundations of Christianity, such as baptism and the Last Supper.}, keywords = {Mehr,Mithra,Christianity,Jesus,Effects}, title_fa = {تاثیرات میتراییسم بر مسیحیت و پیامدهای اجتماعی آن}, abstract_fa = {مقارن شدن گسترش و نفوذ مهرپرستی با ظهور مسیحیت در اروپا موجب نزاع بین آنها گردید و در نهایت، مسیحیت توانست بر میتراپرستی فایق آمده و بسیاری از شعایر آن را به خود گیرد. بر این اساس باید ریشه‌های مسیحیت را در جهان‌بینی میتراییسم جستجو کرد. هدف از این پژوهش، بررسی روند تأثیرپذیری مسیحیت از میتراپرستی و شباهت شعایر و باورهای آنها است. پرسش اصلی در این پژوهش: «پیامد‌های اجتماعی جامعه مسیحی که به‌واسطه تأثیرپذیری مسیحیت از میتراییسم چگونه است و به چه شکل توانست خودنمایی کند؟» و فرضیه مطروحه: «شباهت‌هایی که آشکارا نشان از میتراپرستی بر مسیحیت می­باشد، تأثیر منطقی مسیحیت از آیین میتراییسم دارد.» می­باشد. این پژوهش بر اساس هدف از نوع تحقیقات بنیادی و بر اساس ماهیت و روش از نوع تحقیقات توصیفی-تحلیلی است. چگونگی گردآوری اطلاعات در این پژوهش به‌روش اسنادی (کتابخانه‌ای) است که بر اساس آن کلیه منابع و شواهد تاریخی مورد مطالعه و فیش‌برداری قرار خواهند گرفت. نتایج حاصل بدست‌آمده، اقتباس شعایر میتراییسم ازجمله حربه‌های روحانیون مسیحی در جذب سنّت‌ها و باورهای میترایی و تبدیل آنها به شاخصه‌های ایمانی آیین مسیحیت بود. این تأثیرات در بسیاری از مبانی مسیحیت همچون غسل تعمید و شام آخر، به­وضوح قابل­مشاهده است.}, keywords_fa = {Mehr,Mithra,Christianity,Jesus,Effects}, url = {https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_4961.html}, eprint = {https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_4961_22d6a4fcb28cd5966725438c3524c363.pdf} } @article { author = {kamjoo, Soheila and hamedi, zahra and malekzadeh, elham}, title = {The impact of religious beliefs on Sasanid society narrated Matikan Hazar Dadestan with an emphasis on women's guardian}, journal = {Tahqiqāt-e Tārikh-e Ejtemā’i (Social History Studies)}, volume = {9}, number = {2}, pages = {177-206}, year = {2020}, publisher = {Institute for Humanities and Cultural Studies}, issn = {2383-0484}, eissn = {2383-0492}, doi = {10.30465/shc.2020.27100.1958}, abstract = {Abstract In the Sasanid era, Zoroastrianism played a remarkable in legitimizing to the Sasanid regime. This problem has shown itself in expanding scope of effect and religious feedback in different time. In this way the legal issues over showed other field consequently. In the meantime, women's juridical like guardianship impress based on Matikan Hazar Dadestan's book that important juridical text it is from this period. This search is according to analytical method following responsiveness what was the effect on women 'topic especially in guardianship topic? By investigation ruling of women's guardianship, we found out that women could to come to a position of guardianship in the family and the property's management in society, first with the ability to give birth and in the following with merit. Research findings expresses right situation of guardian in this age expressive their presence in different arena of economic and juridical, that way women could to get better like their salaries.}, keywords = {Key words: Sasanian,Matikan Hazar Dadestan,guardianship,Religion,women}, title_fa = {تاثیر اعتقادات دینی بر جامعه ساسانی به روایت ماتیکان هزار دادستان با تاکید بر مبحث ستوری زنان}, abstract_fa = {چکیده در دوران فراز ساسانیان دین زرتشتی در مشروعیت بخشی به نظام ساسانی نقش قابل ملاحظه‌ای داشت. این مساله در افزایش دامنه تاثیر و بازخوردهای دینی در عرصه‌های مختلف خود را نشان داد. در این راستا مسایل حقوقی نیز به تبع دیگر حوزه‌ها تحت‌الشعاع قرار گرفت. در این اثنا حقوق زنان و بویژه مساله ستواری (قیمومیت) به استناد کتاب ماتیکان هزار دادستان که مهمترین متن حقوقی و قضایی بر جای مانده از این دوره است نیز تحت تاثیر قرار گرفت. جستار حاضر بر اساس روش توصیفی تحلیلی بر آن است تا تاثیر آیین زرتشتی بر مباحث حقوقی زنان بویژه مبحث ستواری و چگونگی تحول در احکام ستوری را مورد واکاوی قرار دهد و در پی پاسخ‌گویی به این پرسش است که آیین زرتشتی چه تاثیراتی بر مباحث حقوقی زنان به ویژه بر مبحث ستواری داشته است؟ بررسی احکام ستوری نشان می‌دهد که زنان در ابتدا با قابلیت زایش و در ادامه با شایستگی توانستند به مقام ستواری در خانواده و اجتماع برسند. یافته‌های پژوهش بیانگر آن است که وضعیت حقوقی زنان ستوار در این عصر با وجود کاستی‌هایی، موجب بهبود شرایط اجتماعی آنان شد بطوری که زنان توانستند به بهره‌مندی‌هایی همچون تن ستواری و سالاری خویش بر خانواده برسند.}, keywords_fa = {Key words: Sasanian,Matikan Hazar Dadestan,guardianship,Religion,women}, url = {https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_5070.html}, eprint = {https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_5070_0997101ef19febe8d1106f97de2a55f7.pdf} } @article { author = {rahmati, mohsen and Khanjari, parivash}, title = {Rouznameh Ettelaat and Women's Sport in the Pahlavi I Period}, journal = {Tahqiqāt-e Tārikh-e Ejtemā’i (Social History Studies)}, volume = {9}, number = {2}, pages = {237-261}, year = {2020}, publisher = {Institute for Humanities and Cultural Studies}, issn = {2383-0484}, eissn = {2383-0492}, doi = {10.30465/shc.2020.27580.1976}, abstract = {The first Pahlavi government's attempt to change the social and cultural status of women in the individual and social sphere brought attention to women's sport. The Ettela’at Newspaper, which as a government-affiliated body, played a significant role in advancing Pahlavi's cultural and social programs, also addressed the issue of women's entry into the sport, and throughout the first Pahlavi period encouraged Women tried exercise. This article seeks to answer the question of how the Ettela’at Newspaper tried to promote women's sport in traditional Iranian society in the period of the Pahlavi I. The findings of the research show that the Ettela’at Newspaper during Reza Shah period, had a significant role in publicizing women's sport in the society by articles on the benefits of sport for women and reporting the women's cultural and sport events and activities in Iran and around the world. The most important topics the newspaper focused on in women's sports were: Changing society's attitude towards women's sport, emphasizing the importance of sport as a major factor in health, emphasizing the increasing impact of sport on Facial Beauty and fitness, emphasizing sport education by introducing appropriate sports and training them.}, keywords = {Rouznameh Ettelaat,Sports,women,Pahlavi I}, title_fa = {روزنامۀ اطلاعات و ورزش زنان در عصر پهلوی‌اول(۱۳۰۴-۱۳۲۰)}, abstract_fa = {تلاش حکومت پهلوی اول برای ایجاد تغییر در جایگاه اجتماعی و فرهنگی زنان در حوزۀ فردی و اجتماعی، توجه به ورزش زنان را در پی داشت. روزنامۀ اطلاعات که به عنوان یک ارگان همسو با دولت، نقش قابل توجهی در پیشبرد برنامه‌های فرهنگی-اجتماعی پهلوی اول داشت، مسأله ورود زنان به حوزه ورزش را نیز به نحو چشمگیری مورد توجه قرار داد و در تمام دوره حکومت پهلوی اول برای ترغیب زنان به ورزش تلاش کرد. این مقاله درصدد است که با روش توصیفی-تحلیلی به این پرسش پاسخ دهد که روزنامۀ اطلاعات در عصر پهلوی‌اول به چه نحوی سعی در ترویج ورزش زنان در جامعه سنتی ایران داشت؟ یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که روزنامۀ اطلاعات در دورۀ رضاشاه، با درج مقالاتی دربارۀ مزیت ورزش برای زنان و گزارش رویدادها و فعالیت‌های فرهنگی- ورزشی زنان ایران و جهان، نقش قابل‌توجهی در عمومیت بخشیدن به ورزش زنان در جامعه داشته است. تغییر نگرش جامعه به ورزش زنان، تأکید بر اهمیت ورزش به عنوان عامل اصلی سلامتی، تأکید بر تأثیر فزایندۀ ورزش بر زیبایی چهره و تناسب اندام، تأکید بر آموزش ورزش از طریق معرفی رشته‌های ورزشی متناسب و آموزش نحوه انجام آنها از مهمترین محورهای مورد توجه روزنامه در زمینه ورزش زنان بود.}, keywords_fa = {Rouznameh Ettelaat,Sports,women,Pahlavi I}, url = {https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_5071.html}, eprint = {https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_5071_a8352aa6748093dcfa8e8374f6930057.pdf} } @article { author = {motalebi, motaleb and sadat, Seyyed Mahmoud}, title = {Transitions from Traditional Medicine to Modern Medicine   In the Kurdish areas (Medical status, disease and treatment from 1304-1204)}, journal = {Tahqiqāt-e Tārikh-e Ejtemā’i (Social History Studies)}, volume = {9}, number = {2}, pages = {263-285}, year = {2020}, publisher = {Institute for Humanities and Cultural Studies}, issn = {2383-0484}, eissn = {2383-0492}, doi = {10.30465/shc.2020.26890.1953}, abstract = {during the first Pahlavi period has been studied. Although the experience of transition from traditional medicine to the modern concept of medicine and health during the Qajar era, the objective manifestations of this transformation in the Kurdish regions were delayed by two decades. During the First World War and the arrival of hostile forces on the western pages of Iran, the first modern medical centers were established, and later in the following years, and especially during the second decade of Reza Shah's rule, it became more objective with the establishment of hospitals and modern methods of combating diseases. Considering the fundamental changes and changes in healthcare during the study period, this research is based on the unpublished archival documents, newspapers and ... The trend of the changes and health measures of the Kurdish regions during the period considered. The results of the research indicate that the centers, pharmacies, pharmacies and modern methods of infectious diseases are gradually becoming established. Nevertheless, in the course of the study, traditional medical practitioners and traditional drug dealers continued to survive, especially in small towns and rural areas, with no serious challenge.}, keywords = {Traditional medicine. Kurdish regions New medicine. First Pahlavi}, title_fa = {تحولات گذار از طب سنتی به پزشکی نوین در مناطق کردنشین (وضعیت پزشکی، بیماری و درمان از 1304- 1320)}, abstract_fa = {در این پژوهش به روند اقدامات و تحولات بهداشتی و درمانی مناطق کردنشین در دوره پهلوی اول پرداخته شده است. با وجودی که تجربة گـذار از طـب سـنتی و مواجهـه بـا مفهـومی متجدد از پزشکی و بهداشت در دورة قاجار رقم خورد، نمودهای عینی این تحول در مناطق کردنشین با تأخیری دو سه دهه‌ای همراه بود. در دوره جنگ جهانی اول و ورود نیروهای متخاصم به صفحات غربی ایران، نخستین مراکز مدرن پزشکی دائر شدند و در دهه دوم سلطنت رضاشاه، با تأسیس بیمارستان‌ها و روش‌های مدرن، مبارزه با بیماری‌ها ادامه یافت. با توجه به تحولات و دگرگونی‌های اساسی بهداشت و درمان در دوره مورد مطالعه، این پژوهش بر آن است با تکیه بر اسناد و مدارک منتشر نشدة آرشیوی، روزنامه‌ها و با روش توصیفی – تحلیلی روند تحولات و اقدامات بهداشتی و درمانی مناطق کردنشین را در دورة مورد نظر بررسی نماید. نتایج پژوهش بیانگر دائر شدن تدریجی مراکز درمانی، داروخانه‌ها و کاربست روش‌های مدرن برای بیماری‌‌‌های مسری است. با این وجود در دوره مورد مطالعه، طبیبان و داروفروشان سنتی هم به حیات خویش ادامه داده و  در شهرهای کوچک و نواحی روستایی، آنها با چالشی جدی مواجه نشدند.}, keywords_fa = {Traditional medicine. Kurdish regions New medicine. First Pahlavi}, url = {https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_5072.html}, eprint = {https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_5072_f59cf6fb6f34abe501ddca8a70319791.pdf} } @article { author = {Toolabi, Tooran and Safaeian, Bahareh}, title = {"Hezârash Mâtam o Yek Dam 'Arûsî" The Problem of Child Marriage as reflected in the Women Journalism of Early Pahlavîd Period}, journal = {Tahqiqāt-e Tārikh-e Ejtemā’i (Social History Studies)}, volume = {9}, number = {2}, pages = {287-318}, year = {2020}, publisher = {Institute for Humanities and Cultural Studies}, issn = {2383-0484}, eissn = {2383-0492}, doi = {10.30465/shc.2020.27247.1968}, abstract = {This study addressed an aspect of Iranian social culture, which subjected to modernization during the early Pahlavî period. Due to modernizing policies and introduction of western cultural discourses, traditional approaches to the social life of children changed in favor of restoration of their social rights. A group of Iranian women who welcomed the modernist ideas about the children made some successful attempts to propagate these ideas in their journals. Their main purpose was to formulate a new concept of childhood, which contain the characteristics of modernity in relation to children's social rights. By focusing on the women journalism of the early Pahlavî period, this paper aims to shed new lights on the contribution of these Iranian women journalist to the introduction of new concept of childhood and modern discourses on this matter. Central to this study is the approach of these modernist women to the problems of young girls and their attempts to restore their social situation as children. The results show that this group of Iranian women and their modernist journalism played a crucial role in changing the traditional concepts of childhood in favor of introduction new ones}, keywords = {Child marriage,women journalism,'Alam-e Nesvân,Pahlavi}, title_fa = {«هزارش ماتم و یک دم عروسی»: بازتاب مسئله‌ی کودک‌همسری در روزنامه‌نگاری تجددگرای زنان دوره‌ی پهلوی}, abstract_fa = {نگرش‌های فرهنگی سنتی به زیست اجتماعی کودکان در دوره‌ی مدرن و متأثر از ظهور گفتمان‌های نوگرا تغییر کرد. در ایران معاصر نیز تحت‌تأثیر تحولی که انگاره‌های فرهنگی تجددگرا ایجاد کرد، ضرورت بازاندیشی در نگرشهای فرهنگی حاکم بر زیست اجتماعی کودکان، توجه طیفی از جامعه‌ی متجدد روبه‌ظهور را جلب کرد. مراد آنان ارائه‌ی تعریفی نو از کودکانگی، با رشته‌ای از مشخصه‌ها و بایسته‌های برخاسته از تجدد حق‌مدار بود. در پژوهش پیش رو کوشش می‌شود تا سهم روزنامه‌نگاری زنان در دوره‌ی رضاشاه، در ایجاد گفتار نوسازی فرهنگی واکاوی شود و عاملیت نقش آنان برای بهبود و ارتقای زیست دختران در قالب بایسته‌هایی چون شناخت دوره‌ی بلوغ و مسائل روانی و بهداشتی آنان، سن ازدواج و بسط آگاهی خانواده و جامعه در این زمینه روشن شود. حاصل واکاوی محتوای روزنامه‌های فوق بیان‌گر آن است که این نویسندگان کوشیده‌اند کودکانگی را که در سایه نگرش‌های فرهنگی سنتی یا متأثر از مصائب اقتصادی و معیشتی به محاق رفته بود، به دختران خردسال بازگردانند. روزنامه‌نگاری زنان با طرح بایستگی بسط نظام آموزشی و بهداشت کودکان، ایجاد پشتوانه‌ی قانونی ازدواج آنان بر حفظ کودکانگی پافشاری کرده و کوشید دهلیزی برای جایگزینی تلقی مدرن از کودکی با نگرش سنتی مسلط بر سپهر فرهنگی جامعه ایجاد کند.}, keywords_fa = {Child marriage,women journalism,'Alam-e Nesvân,Pahlavi}, url = {https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_5345.html}, eprint = {https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_5345_5c929dde45d55f680fb5d25678bd2249.pdf} }