@article { author = {Advay, Mazhar and Mohammadi, Shiva}, title = {Investigating and Explaining the Interrelationships of peasantries, Stewards and Owners of Kurdistan in the Qajar and first Pahlavi eras (Using unpublished documents of the Vaziri family)}, journal = {Tahqiqāt-e Tārikh-e Ejtemā’i (Social History Studies)}, volume = {10}, number = {2}, pages = {3-31}, year = {2021}, publisher = {Institute for Humanities and Cultural Studies}, issn = {2383-0484}, eissn = {2383-0492}, doi = {10.30465/shc.2020.30329.2062}, abstract = {AbstractLocal and unpublished documents, especially those formed in the process of the lord-peasant system, play a great role in the reconstruction of social history and local history, due to the evidence and detailed data in them. The documents of the Vaziri family are a collection of local and unpublished documents of Kurdistan in the Qajar and Pahlavi eras, which are kept in the Asif mansion of the Sanandaj court. Reading and analyzing the data in these documents play an irreplaceable role in reconstructing the social history of Kurdistan. Despite the quantitative and qualitative growth of the local history of Kurdistan during the Qajar era, research on the social history of this province has its own difficulties due to lack of resources. But without a doubt, re-reading and analyzing the documents of the Vaziri family, is the same discovery of new and desired sources by historians of social history. The present study uses a descriptive-analytical method and approach to social history to examine and explain the living conditions and work of the peasantries and leaders of Kurdistan in the Qajar and first Pahlavi eras as well as their interactions with each other and with the owners and the local government in the form of spheres of people relations with the people and the people with the government. Therefore, in the present article, first, the data and information are extracted from the text of 286 pages of the documents of the Vaziri family, and then their social classification is discussed.}, keywords = {social history,peasantries Owners,Kurdistan,Documents,Qajar First Pahlavi}, title_fa = {بررسی و تبیین روابط متقابل رعایا، مباشران و مالکان کردستان در دورۀ قاجار و پهلوی اول (با استفاده از اسنادِ منتشر نشدۀ خاندان وزیری)}, abstract_fa = {چکیدهاسناد محلی و منتشر نشده به ویژه اسنادی که در فرآیند نظامِ ارباب - رعیتی شکل گرفته‌اند، به جهت شواهد و داده‌های جزئیِ موجود در آن‌ها نقش زیادی در بازسازی تاریخ اجتماعی و تاریخ محلی دارند. اسناد خاندان وزیری مجموعه‌ای از اسناد محلی و منتشر نشدۀ کردستان در دورۀ قاجار و پهلوی‌اند که در عمارت آصف دیوان سنندج نگهداری می‌شوند. بازخوانی و تحلیل داده‌های موجود در این اسناد نقش بی‌بدیلی در بازسازی تاریخ اجتماعی کردستان دارند. علیرغم رشدِ کمی و کیفی تاریخ‌های‌ محلی کردستان در دورۀ قاجار، پژوهش در زمینۀ تاریخ اجتماعی این ایالت به جهت کمبود منابع دشواری‌های خاص خود را دارد، اما بی‌تردید بازخوانی و تحلیل اسناد خاندان وزیری همان کشف منابع جدید و مورد نظرِ مورخ تاریخ اجتماعی است. پژوهش حاضر با روش توصیفی - تحلیلی و رهیافت تاریخ اجتماعی به بررسی و تبیین وضعیت زندگی و کار رعایا و مباشران کردستان در دورۀ قاجار و پهلوی اول و همچنین روابط متقابل آن‌ها با یکدیگر و با مالکان و حکومت محلی در قالبِ حوزه‌های رابطۀ مردم با مردم و مردم با حکومت می‌پردازد. بنابراین، در مقالۀ حاضر نخست داده‌ها و اطلاعات مورد نظر را از متن 286 برگ از اسنادِ خاندان وزیری استخراج کرده و سپس به مقوله‌بندی اجتماعی آن‌ها پرداخته می‌شود.}, keywords_fa = {تاریخ اجتماعی,رعایا مالکان,کردستان,اسناد,قاجار پهلوی اول}, url = {https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_5787.html}, eprint = {https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_5787_a25084aaeca91b5a61d20316b23e8369.pdf} } @article { author = {Bagheri Abyaneh, Elnaz and Karimi, Behzad}, title = {Rereading Urban Women's Rights during the Qajar Era on basis of Archival Documents of "Women's World in the Qajar Era"}, journal = {Tahqiqāt-e Tārikh-e Ejtemā’i (Social History Studies)}, volume = {10}, number = {2}, pages = {35-62}, year = {2021}, publisher = {Institute for Humanities and Cultural Studies}, issn = {2383-0484}, eissn = {2383-0492}, doi = {10.30465/shc.2021.32257.2121}, abstract = {The prevailing image of women in the Qajar period, especially in the pre-constitutional period, which has been shown in studies, confirms a passive and completely marginal image. However, critical review of informal and family archival documents, especially documents provided and collected by the online archive of "Women's World in the Qajar Era", that approves social relations in less studied areas, show Women in various roles such as wife, mother and economic activist in the religious and traditional frameworks, had acceptable rights and, accordingly, social activism. On this basis, the authors have tried to obtain a comprehensive picture of the activities and occupations of women belonging to different social strata of the Qajar era by using the method of historical analysis based on archival documents and studies.}, keywords = {women,Law,Qajar era,Archive of the Women's World in the Qajar Era}, title_fa = {بازخوانی حقوق زنان شهرنشین در دوران قاجاریه بر اساس اسناد آرشیوی «دنیای زنان در عصر قاجار»}, abstract_fa = {تصور غالب و تصویری که عموما از زنان دوره قاجار به‌ویژه در دوران پیشامشروطه در مطالعات به نمایش گذاشته شده است مؤید تصویری منفعل و کاملا حاشیه‌ای‌ست. اما بازخوانیِ انتقادی اسناد و مدارک آرشیوی غیررسمی و خانوادگی به‌ویژه اسناد فراهم آمده و جمع‌آوری شده توسط آرشیو برخط «دنیای زنان در عصر قاجار» که مؤید مناسبات اجتماعی در عرصه‌های کمتر مطالعه‌شده و محوریت این پژوهش است، نشان می-دهد زنان در نقش‌های مختلف از جمله زوجه، مادر و فعال اقتصادی در چارچوب‌های شرعی و سنتی، دارای حقوقی مقبول بوده و بر همین اساس، کنشگری اجتماعی تاثیرگذاری داشتند. نویسندگان بر همین اساس با استفاده از روش تحلیل تاریخی مبتنی بر اسناد و مدارک آرشیوی و مطالعات کوشیده‌اند، تصویری همه‌جانبه از فعالیت‌ها و اشتغالات زنان متعلق به قشرهای مختلف اجتماعی عصر قاجار را به‌دست دهند.}, keywords_fa = {زنان,حقوق,عصر قاجار,آرشیو دنیای زنان در عصر قاجار}, url = {https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_6086.html}, eprint = {https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_6086_93e3e2b0acadf0ab5272d8159aca9205.pdf} } @article { author = {Hojati Najaf Abadi, Shahnaz and Bahrami, Mohammad}, title = {A study of the character of ArdeshirBabakan in the form of Max Weber's charismatic theory}, journal = {Tahqiqāt-e Tārikh-e Ejtemā’i (Social History Studies)}, volume = {10}, number = {2}, pages = {65-88}, year = {2021}, publisher = {Institute for Humanities and Cultural Studies}, issn = {2383-0484}, eissn = {2383-0492}, doi = {10.30465/shc.2021.32729.2139}, abstract = {The political structure of the Parthian government, the cultural diversity in the Parthian society, along with the particular religious’ approach of the Parthian kings and the successive Roman invasions of the western borders of the Parthian Empire, generally created critical conditions in Iranian society in the second and early third centuries, In such circumstances, Ardeshir Babakan from a religious family in the province of Persia, succeeded in providing the cause for the fall of the Parthian government and during two years of continuous political and military activities, transferred the country's political power from the Parthian family to the Sassanid family. Ardeshir's ability to transfer power from the legitimate kings of the country to his family, which was due to his correct understanding of the critical situation of society, on the one hand, and overcoming political, military, religious and social crises and disorders by having some personality traits and characteristics. And his behavior makes it possible to explain Ardeshir's personality and performance in the form of the theory of the charismatic leader Max Weber. Thus, the main issue of this research is to explain the personality of Ardeshir Babakan in the form of Max Weber's charismatic theory. Studies show that in addition to Ardeshir's personality and behavioral characteristics, the social and political conditions of the society could have paved the way for the emergence of a new leadership with a new ideology in the country. The findings of this study indicate that Ardashir I Sassanid with all personality traits, by taking some measures and with special attention to the Zoroastrian religion and the design of a new discourse of unity of religion and state to resolve political and social crises in society and finally aside. Taking over the government and choosing a suitable successor can be a charismatic leader. The research method in this article, according to its sociological approach, is to describe and analyze the data in the framework of "Charisma Theory" and to recognize the dimensions of personal, family, political and historical personality of Ardeshir Babakan in the framework of this theory}, keywords = {Ardeshir Babakan,Sassanids,Parthians,Max Weber,Charisma}, title_fa = {بررسی شخصیت اردشیر بابکان در قالب نظریه کاریزماتیک ماکس وبر}, abstract_fa = {ساختار سیاسی حکومت اشکانیان، تنوع فرهنگی در جامعۀ اشکانی همراه با رویکرد دینی خاص شاهنشاهان اشکانی و تجاوزات پیاپی رومیان به مرزهای غربی قلمرو اشکانیان، بطورکلی شرایط بحرانی را در جامعه ایران قرن دوم و اوایل قرن سوم بوجود آورده بود در چنین شرایطی اردشیر بابکان از یک خاندان مذهبی در ایالت پارس، موفق شد اسباب سقوط حکومت اشکانیان را فراهم آورد و طی دو سال فعالیتهای سیاسی نظامی مستمر، قدرت سیاسی کشور را از خاندان اشک به خاندان ساسان منتقل نماید. توانایی اردشیر در انتقال قدرت از شاهنشاهان قانونی کشور به خاندان خویش که ناشی از درک صحیح او از شرایط بحرانی جامعه بود از یکسو و از سویی دیگر فائق آمدن بر بحرانها و نابسامانیهای سیاسی، نظامی، دینی و اجتماعی جامعه  بواسطۀ داشتن برخی مشخصات و ویژگیهای شخصیتی و رفتاری وی، سبب می­شود تا بتوان شخصیت و عملکرد اردشیر را در قالب نظریۀ رهبرکاریزماتیک ماکس وبر تبیین نمود. بدین ترتیب مسئله اصلی این پژوهش، تبیین شخصیت اردشیر بابکان در قالب نظریه کاریزماتیک ماکس وبر است. بررسی­ها حاکی از آن است که علاوه بر ویژگی­های شخصیتی و رفتاری اردشیر، شرایط اجتماعی و سیاسی جامعه، می­توانسته زمینه­ساز ظهور رهبری جدید با  ایدئولوژی نو در کشور بوده باشد. یافته­های این جستار بیانگر آن است که اردشیر اول ساسانی  با تمامی ویژگیهای شخصیتی، با انجام برخی اقدامات و با توجه ویژه به دین زرتشتی و طرح گفتمان جدید اتحاد دین و دولت برای حل بحران­های سیاسی و اجتماعی موجود در جامعه و در نهایت با کناره گیری از حکومت و انتخاب جانشینی شایسته می­تواند به عنوان یک رهبر کاریزما مطرح شود. روش تحقیق در این مقاله با توجه به رویکرد جامعه­شناختی آن، توصیف و تحلیل داده­ها در چـارچوب «نـظریه کاریزما» و شـناسایی ابـعاد شـخصیت فردی، خاندانی، سیاسی و تاریخی اردشیر بابکان در قالب این نظریه است.}, keywords_fa = {اردشیربابکان,ساسانیان,اشکانیان,ماکس وبر,کاریزما}, url = {https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_6096.html}, eprint = {https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_6096_2dc158d3bf0992623818833944dd598e.pdf} } @article { author = {Ebadi, Alireza and Gilani, Najmedin and Ghiyamati, Alireza}, title = {Social Function of Mystics' Miracles Based on the book "Maghamat of Zhende Peel"}, journal = {Tahqiqāt-e Tārikh-e Ejtemā’i (Social History Studies)}, volume = {10}, number = {2}, pages = {91-116}, year = {2021}, publisher = {Institute for Humanities and Cultural Studies}, issn = {2383-0484}, eissn = {2383-0492}, doi = {10.30465/shc.2020.32501.2134}, abstract = {One of the distinguishing features of mysticism compared to other forms of spirituality and religiosity in the pre-modern history of Islamic Iran, To think of transcendental power is for the old man and the guide; In order to align knowledge and ideology, mystics created many works to establish their discourse; One of their writing styles is "authority writing" which describes the miracles of mystics. The book "Maghamate of zhende Peel", written by Sadid al-Din Mohammad Ghaznavi, is one of the most important books written in the style of authority writing in the biography of Sheikh Ahmad Jam. In this book, the social, economic and cultural conditions of Sheikh Ahmadjam's era and the socio functions of Sheikh Ahmadjam's deeds are reflected. This article examines the library resources and descriptive-analytical method and concludes that Sheikh Ahmad is the link between them and the rulers of the region due to his high influence between social classes and defends them against oppression and injustic .}, keywords = {Karamat,Sufism,"Maghamat of Zhende Peel" Socio function,Sheikh Ahmad Jam}, title_fa = {کارکرد اجتماعی کرامات عرفا بر اساس کتاب «مقامات ژنده پیل»}, abstract_fa = {یکی از مباحث پرمناقشه عرفان اسلامی، متصور شدن قدرت کرامت گونه برای شیوخ متصوفه است. عرفا از دوره سلجوقی(590-429 ه.ق)، کرامات را نشان صدق ولایت شیوخ در جانشینی پیامبر (ص) می دانستند و چون این گفتمان قدرت اجتماعی فوق العاده به آنها می بخشید در اشاعه آن سعی بلیغ داشتند. کتاب «مقامات ژنده پیل» نوشته محمد غزنوی به شرح کرامات شیخ احمد جام (م. 536 ه.ق) می پردازد. این کتاب مشحون از حکایاتی کرامت گونه از شیخ جام می باشد که صحت تاریخی بسیاری از آنها قابل اثبات نیست اما درون مایه هر حکایتی بازگو کننده منافع اجتماعی سازندگان آن است. این نوشتار با بررسی حکایاتی از این اثر به کمک دیگر آثار صوفیه و تاریخی آن دوره به تحلیل این موضوع می پردازد که این حکایات تأمین کننده چه منافع اجتماعی مروّجان آن است. نتایج نشان از آن دارد که صوفیه برای نفوذ و تثبیت قدرت اجتماعی خود بر اقشار مختلف جامعه از کرامات بهره می گرفتند. شیخ متناسب با قشر اجتماعی مخاطب خود دست به کرامت می‌زد و این زیستِ کرامت گونه، او را از دیگران متمایز می ساخت. شیخ برای حفظ موقعیت اجتماعی و جذب مریدان بیشتر به دفاع از منافع اقشار پایین دست جامعه در برابر صاحبان قدرت سیاسی و نظامی می پردازد. البته در بعضی موضوعات اجتماعی، کرامات تلاشی برای تغییر گفتمان غالب نداشت.}, keywords_fa = {کرامات,متصوفه,مقامات ژنده پیل,رویکرد اجتماعی,شیخ احمد جام}, url = {https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_5782.html}, eprint = {https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_5782_5dbcf299ad5166e7858bd25f8404acb6.pdf} } @article { author = {Ghadimi gheydari, Abbas and Mohammadi, Reza}, title = {Public and urban health developments of Tabriz in Reza Shah Period (1304- 1320 Solar)}, journal = {Tahqiqāt-e Tārikh-e Ejtemā’i (Social History Studies)}, volume = {10}, number = {2}, pages = {119-142}, year = {2021}, publisher = {Institute for Humanities and Cultural Studies}, issn = {2383-0484}, eissn = {2383-0492}, doi = {10.30465/shc.2020.31985.2116}, abstract = {  The Qajar government did not have a successful record in the field of urban and public health, and this, in addition to the spread of various diseases, did not show a good image of cities. Lack of new knowledge, destiny, ignorance and superstition had kept society away from health as a world phenomenon. From the late Qajar period, the process of change began with the expansion of communication and the activities of foreign physicians in Iran, and with the formation of Reza Shah's government, this trend intensified. Due to the importance of human health in the modern era, the implementation of new medical system was emphasized in this government, and the base of its implementation was provided by the formation of some relevant institutions; these include the "Supreme Health Council" and the municipality's health department in various cities, as well as the approval of health regulations. New health institutions in cities took part in the transformation of public health. In this regard; the health of the municipality of Tabriz also took measures to establish new health system that to some extent affected the health of people and the face of urban health, but despite the impact, it did not seem to produce significant results. Insufficient budget allocation, lack of health care staff, cultural issues and people's previous beliefs may be among the reasons for the failure. The main issue of this research is the structural changes and transformations in public and urban health of Tabriz during the Reza Shah era, and consequently the main question of the research is how to establish and implement the mechanism and results of these changes. This article examines this important issue on base of publications, documents and original historical sources in a descriptive and explanatory way.}, keywords = {Tabriz,Reza Shah,Municipality.regulations,Public and urban health}, title_fa = {تحولات بهداشت عمومی و شهری تبریز در دوره رضاشاه(1304-1320شمسی)}, abstract_fa = {دولت قاجار در زمینه بهداشت شهری و عمومی کارنامه موفقی نداشت. این امر علاوه­بر شیوع بیماری­های مختلف، چهره مناسبی از شهرها را نشان نمی­داد. فقدان دانش جدید، تقدیرگرایی و جهل و خرافات جامعه را از بهداشت به­عنوان پدیده این­جهانی دور کرده بود. از اواخر دوره قاجار، روند تغییر با گسترش ارتباطات و فعالیت پزشکان خارجی در ایران آغاز و با تشکیل دولت رضاشاه شدت یافت. با گسترش شهرنشینی و به­جهت اهمیّت موضوعِ بهداشت و سلامت شهری و عمومی، در این دولت بر اجرای نظام پزشکی نوین تأکید شد و زمینه اجرای آن با شکل­گیری برخی نهادهای مربوطه فراهم آمد؛ ازآن جمله می­توان به «شورای عالی صَحی» در تهران و ادارۀ صحیۀ بلدیه در شهرها و نیز تصویب نظامنامه­های بهداشتی اشاره نمود. در تبریز صحیۀ بلدیه اقداماتی درجهتِ استقرار نظام جدید بهداشتی انجام داد که تا حدی در سلامت مردم و چهرۀ بهداشت شهری مؤثر افتاد اما به­نظر می­رسد به­رغم تلاش­های صورت­گرفته نتوانست نتایج قابل­توجهی به­بار آورد. عدم اختصاص بودجه کافی، کمبود کادر بهداشتی­و­درمانی، مسائل فرهنگی و باورهای پیشینِ مردم را شاید بتوان جزو این علل عدم توفیق دانست. البته مؤسسات و انجمن­های عام­المنفعه در تبریز بخشی از تغییرات بهداشت عمومی را برعهده گرفتند. مسئله اصلی این پژوهش تغییر و تحولات ساختاری بهداشت عمومی و شهری تبریزِ عصر رضاشاه است و به تبعِ آن سئوال اصلی پژوهش چگونگی استقرار و سازوکار اجرا و نتایج این تغییرات می­باشد. این مقاله با تکیه بر نشریات آن دوره، اسناد و منابع اصیل تاریخی به روش توصیفی - تبیینی، به بررسی این موضوع نشسته است.}, keywords_fa = {تبریز,رضاشاه,بلدیه,نظام نامه,بهداشت عمومی و شهری}, url = {https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_5785.html}, eprint = {https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_5785_f94f529371bc8047040cc38bb7d547f1.pdf} } @article { author = {Morshedloo, Javad}, title = {From an Fortress to Town: The Formation of Shushi as an example of South Caucasian Urban Life}, journal = {Tahqiqāt-e Tārikh-e Ejtemā’i (Social History Studies)}, volume = {10}, number = {2}, pages = {203-232}, year = {2021}, publisher = {Institute for Humanities and Cultural Studies}, issn = {2383-0484}, eissn = {2383-0492}, doi = {10.30465/shc.2021.34535.2188}, abstract = {This study aims to throw some lights on certain aspects of pre-modern social life in the south Caucasus. Focusing on Shushi as a typical case, it attempts to explain different characteristics of urban life in 18th century south Caucasus in relation to the political, ecological and social conditions of the region. Central to this study is an attempt to explain the contribution of tribal force to the formation of urban life. Following a general look on the historical background, it traced the process through which a tribal governor established Shushi as his center of power and developed it to become a small town. In the meantime, it surveys the physical as well as social structures of the town as a part of its historical development. Finally, it tries to highlight the role of Russian domination in continuation and development of Shushi's urban life in a modern period. The study shows that Shushi's historical development as a typical case in 18th and early 19th south Caucasia has been directly affected by both internal and external factors. }, keywords = {Shushi,Qarabagh,South Caucasus,Javanshir,urban life}, title_fa = {از قلعه تا ‌شهر: بررسی پیوند شهرنشینی و حیات قبایلی در جنوب قفقاز با تمرکز بر شوشی}, abstract_fa = {در پژوهش حاضر، ضمن تمرکز بر روند ظهور و توسعه شوشی، ابعاد معینی از حیات شهری جنوب قفقاز سده دوازدهم/هجدهم بررسی می‌شود. هدف، نمایاندن سهم عوامل محیطی و نیروهای قبایلی در تکوین و تحول حیات شهری جنوب قفقاز در آستانه تسلط روسیه تزاری بر این حوزه است. به این منظور، نخست، چشم‌اندازی تاریخی از حیات شهری جنوب قفقاز در این مقطع ترسیم و سپس، با تمرکز بر روند شکل‌گیری و توسعه ‌شهر شوشی و سهم طایفه جوانشیر در آن، دلایل انتخاب این ‌شهر به مرکزیت حکومت محلی این خوانین و سیر توسعه کالبدی و اجتماعی آن تحلیل و تبیین شده است. این پژوهش با رویکرد تاریخ اجتماعی و در جهت نمایاندن برخی زوایای مغفول از حیات اجتماعی جنوب قفقاز پیش از تسلط روسیه تزاری انجام شده است. دستاورد تحقیق نشان می‌دهد که الگوی عمومی حاکم بر حیات شهری جنوب قفقاز در دوره یادشده تا حد زیادی تحت تأثیر یک عامل اجتماعی بومی یعنی نیروهای قبایلی تحول یافته است. جلوه معینی از این تأثیرپذیری را می‌توان در شکل‌گیری و توسعه شوشی مشاهده کرد که هم در الگوی توسعه کالبدی و هم در تکوین بافت اجتماعی آن، به شکل مستقیم با اراده و تدبیر سیاسی یک فرمانروای قبایلی پیوند داشت.}, keywords_fa = {شوشی,قراباغ,جوانشیر,پناه‌خان جوانشیر,تاریخ اجتماعی}, url = {https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_6163.html}, eprint = {https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_6163_b10b58797384d9cf5f44e13bfdd66eea.pdf} } @article { author = {mirdar, morteza and Hosein Ghezelayagh, Iman}, title = {The social activities of the bazaars in the direction of organizing the Islamic Revolution}, journal = {Tahqiqāt-e Tārikh-e Ejtemā’i (Social History Studies)}, volume = {10}, number = {2}, pages = {235-255}, year = {2021}, publisher = {Institute for Humanities and Cultural Studies}, issn = {2383-0484}, eissn = {2383-0492}, doi = {10.30465/shc.2021.23901.1857}, abstract = {Bazaars, as one of the urban social classes, have long had a wide role and influence in various areas of urban life. To the extent that their widespread position in the social sphere, in particular, has led to the influence and connection with religious structures and institutions, including the clergy, mosques and religious bodies. This social status, naturally and influencing the social spheres, had effects and consequences in the political arena. Gradually, from the early 1940s, the bazaars took on various roles in the field of political activism, including the revolutionary movement of the people led by the revolutionary clergy.This article seeks to answer the question of what socially important roles the bazaars played in the Islamic Revolution and how these roles facilitated the revolutionary process. The method used in this article is to study documents and resource libraries related to the research topic. As a result, the bazaars, by using their extensive influence on the arena of traditional Iranian civil society, influenced the revolutionary action of other agents of the revolution and the revolutionary mobilization of the people.}, keywords = {Bazaar,Mosques,Religious Boards,Traditional Iranian Civil Society,Islamic Revolution}, title_fa = {فعالیت‌های اجتماعی بازاریان در مسیر سازمان‌بخشی به انقلاب اسلامی}, abstract_fa = {بازاریان به عنوان یکی از طبقات اجتماعی شهری، از دیرباز، نقش و تأثیرات گسترده‌ای در ساحت‌های مختلف زندگی شهری داشته‌اند. تا جایی که جایگاه گستردۀ آنها در عرصۀ اجتماعی، خصوصاً موجب نفوذ و ارتباط با ساختارها و نهادهای دینی از جمله روحانیت، مساجد و هیأت‌های مذهبی شده است. این جایگاه اجتماعی، به‌طور طبیعی و نفوذ بر عرصه‌های اجتماعی دارای آثار و تبعاتی در عرصۀ سیاسی بود. به‌تدریج از اوائل دهه 1340، بازاریان عهده‌دار نقش‌های مختلفی در عرصۀ کنشگری سیاسی و از جمله در حرکت انقلابی مردم به رهبری روحانیت انقلابی شدند. این مقاله درصدد پاسخگویی به این سؤال است که اساساً بازاریان به لحاظ اجتماعی چه نقش‌هایی را در انقلاب اسلامی ایفا نمودند و چگونه این نقش‌‌ها به تسهیل فرایندهای انقلابی انجامید. روش استفاده شده در این مقاله مطالعۀ اسنادی و کتابخانه‌ای منابع مرتبط با موضوع تحقیق است. نتیجه اینکه بازاریان با بهره‌گیری از نفوذ گستردۀ خود بر عرصۀ جامعه مدنی سنتی ایران، موجب اثرگذاری بر کنش انقلابی دیگر کارگزاران انقلاب و بسیج انقلابی مردم شدند.}, keywords_fa = {بازار,مساجد,هیأت‌های مذهبی,جامعه مدنی سنتی ایران,انقلاب اسلامی}, url = {https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_6097.html}, eprint = {https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_6097_6845631dc525606628b590d9702f1604.pdf} } @article { author = {Nemati, Nourddin and Asgari, Rahil}, title = {Zoroastrian Modern Education, Naseri era}, journal = {Tahqiqāt-e Tārikh-e Ejtemā’i (Social History Studies)}, volume = {10}, number = {2}, pages = {259-278}, year = {2021}, publisher = {Institute for Humanities and Cultural Studies}, issn = {2383-0484}, eissn = {2383-0492}, doi = {10.30465/shc.2020.29932.2044}, abstract = {Zoroastrians in Qajar Iran did not have an Independent educational system, mainly because they did not have the required capital to form one, and as result they would not be able to rise in economic or administrational system. The idea for found such a system was first put into practice with the financial aid of the Zoroastrians of India, who were set out to help improve the living conditions of their “brothers” in Yazd. An emissary by the name of Manekji was sent to Iran to begin the process. To encourage Iranians to help join him in the endeavors for building an educational institution, he promoted a certain Ideology, and the main question of this paper will be to examine this ideology and the reactions to it, in relation to the historical background of educational Institutions in Iran.The theory of Urpelainen which explains the formation of social Institution helps to find the roots of Manakji’s ideology, and whether he tried to encourage a number of self-enforced social norms or used the idea of an imagined institution in order to enact one. In this particular approach, the process of formation of the Zoroastrian educational system and its challenges will be analyzed in relation to the social situation and historical background. Zoroastrians take incentive from their religious beliefs, and since theirs was the first to educate children by modern standards, studying this process can help answer many questions in contemporary Iran.}, keywords = {modern education,Zoroastrian of Iran,Zoroastrians of India,Manekji Limji Hatariya,social Institution}, title_fa = {آموزش نوین زرتشتیان، عصر ناصری}, abstract_fa = {زرتشتیان ایران، تا دوره سلطنت ناصرالدین شاه، فاقد نهاد آموزشی مستقل بوده و همین موجب عدم پیشرفت آنان در مراتب دیوانی و اقتصادی می شد. جرقه ایجاد چنین نهادی اوایل دوره ناصری، با پشتیبانی مالی زرتشتیان هند، به طور خاص شخصی به نام مانکجی که درصدد بهبود وضعیت اجتماعی زرتشتیان یزد بود، زده شد. اقدامات مانکجی نوع اندیشه خاصی را برای جلب حمایت زرتشتیان یزد از نهاد نوین آموزشی ترویج می کرد. هدف این مقاله پاسخ به این پرسش است که چه چالش هایی از درون این جامعه، در مقابل تأسیس یک نهاد آموزشی، ایجاد شده و زمینه های عمومی جامعه ایران و پیشینه نهاد های آموزشی چه تأثیری بر واکنش های اجتماعی داشتند؟اندیشه هایی را که توسط ماکنجی برای تشویق زرتشتیان ایران به ساخت مدارس نوین، مطرح کرده است با استفاده از نظریات جامعه شناسی در باب شکل گیری نهاد اجتماعی و به طور خاص با مقایسه نهادینه شدن خودخواسته (Self-enforcing) و یا تبدیل نهاد متصور (Imagined Institution) به نهاد استقراریافته (Enacted Institution) بررسی شده و اندیشه های مطرح شده و فعالیت های انجام شده در راستای تأسیس نهاد آموزشی زرتشتی ریشه یابی و تحلیل می شوند.انگیزه ایجاد نهاد آموزشی برای زرتشتیان از آموزه های سنتی آنان گرفته شد، از آن جا که تأسیس نهاد نوین آموزش برای کودکان زرتشتی، مقدم بر دیگر اقشار بود، ارزیابی سیر تحولات آن، درباب روند اقتباس آموزش نوین، پاسخ دهنده ابهاماتی از تاریخ معاصر ایران خواهد بود.}, keywords_fa = {آموزش نوین,زرتشتیان ایران,زرتشتیان هند,مانکجی لیمجی هاتریا,نهاد اجتماعی}, url = {https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_5801.html}, eprint = {https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_5801_808fbd32464d4bb145bda97b44584e5b.pdf} } @article { author = {hashemzade- dorche-abedi, Hossein and boushasb- goshe, Faiz- allah and Abtahi, Sayyid Ali Reza}, title = {A Study of the migration and establishment of Armenian families in the suburbs of Isfahan during the Safavid period. A Case Study of Lenjan area.}, journal = {Tahqiqāt-e Tārikh-e Ejtemā’i (Social History Studies)}, volume = {10}, number = {2}, pages = {281-307}, year = {2021}, publisher = {Institute for Humanities and Cultural Studies}, issn = {2383-0484}, eissn = {2383-0492}, doi = {10.30465/shc.2020.32410.2133}, abstract = {Shah Abbas I moved a group of Armenians from their homeland to Some of areas in Suburbs of his capital in the early 17th century. The presence of Armenians in Isfahan and its suburbs was considered as immigration groups who had no right to choose a place and moved to these areas. Accordingly, some of their inhabitants and farmers were settled in some rural areas of Lenjan. The present article seeks to answer the following questions by descriptive-analytical method and using the space of field research: What were the purposes of settling Armenian families in Lenjan and which of the rural areas of Lenjan were Armenian? What important effects did the Armenians have on their economic situation during their presence in this region? The findings show that: Immigrant Armenians settled in large areas of Lenjan for political, economic, and defense purposes. The support of the Safavid kings for the Armenians and the integration of the native and skilled labor force led to the prosperity of agriculture and related activities in the region; Several settlements were established by them and work and production flourished in the region. Towards the end of the Safavid period, Armenians suffered from religious and economic pressures.}, keywords = {Armenians,Migration,Lenjan,SAFAVID,Armenian village}, title_fa = {تحلیلی بر مهاجرت و اسکان خانوارهای ارامنه در حومه اصفهان دوره صفوی؛ نمونه پژوهی: منطقه لنجان}, abstract_fa = {در اوایل قرن11ه.ق/17م، شاه ‌عباس اول گروه‌هایی ازخانوارهای اتباع ارمنی را از موطن آنها در جلفا و ایروان، به اصفهان و مناطقی از حومه آن کوچ داد. حضور ارامنه در اصفهان و حومه آن به‌مثابه گروه‌های مهاجری تلقی شد که حق انتخاب محل نداشته و به این مناطق کوچانده شدند. بر این اساس، بخشی از ده‌نشینان و کشاورزان آنها در بعضی نواحی روستایی منطقه‌ی لنجان اسکان داده شدند. مقاله حاضر به روش توصیفی- تحلیلی و بهره‌گیری از فضای جستارهای میدانی، به دنبال پاسخ به این پرسش‌ها است که: اسکان خانوارهای ارامنه در لنجان با چه اهدافی صورت گرفت و کدامیک از نواحی روستایی لنجان ارمنی‌نشین بودند؟ ارامنه طی حضور خود در منطقه‌ی لنجان چه اثرات مهمی بر وضعیّت اقتصادی این منطقه داشتند؟ یافته‌ها نشان می‌دهد که: ارامنه مهاجر، با اهداف سیاسی، اقتصادی و دفاعی در سطح وسیعی از نواحی حاصلخیز لنجان سکونت داده شدند. حمایت شاهان صفوی از ارامنه و تلفیق نیروی کار بومی و ماهر، سبب رونق کشت و زرع و فعالیّت‌های وابسته به آن در منطقه شد؛ به دست آنها آبادی‌های چندی بنیان نهاده شد و کار و تولید در منطقه رونق گرفت. در اواخر دوره‌ی صفوی ارامنه متحمل فشارهای اقتصادی و مذهبی شدند.}, keywords_fa = {ارامنه,مهاجرت,لنجان,صفویه,روستای ارمنی‌نشین}, url = {https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_5783.html}, eprint = {https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_5783_c08d5884acf18dc71a9e6dc2eb9f4b41.pdf} } @article { author = {Honarmandi, Neda and Ranjbar, Mohammadali}, title = {The problem of categorization in the study of the social history of daily life}, journal = {Tahqiqāt-e Tārikh-e Ejtemā’i (Social History Studies)}, volume = {10}, number = {2}, pages = {311-341}, year = {2021}, publisher = {Institute for Humanities and Cultural Studies}, issn = {2383-0484}, eissn = {2383-0492}, doi = {10.30465/shc.2021.33857.2169}, abstract = {The problem of categorization in the study of the social history of daily lifeTraditional historiography studies on great men's lives and the relations between power and politics, categorization has not been directly approached methodologically with social- demographic criteria. However, the emergence of contemporary social-history and especially the prevalence of daily-life studies in this area, has shed new lights on Categorization. The mentioned subject gained a high level of importance in both demographic issues and the relation between demography and social-history subjects.The aim of this study, is to explain the methodological importance of categorization in social-history, by comparing selected categorizations in several daily-life of research The main question is how daily-life researchers have selected and organized the categories of their work, according to or under the influence of what factors; Also, is it possible to provide a single categorization method for all historical periods with different geographical and cultural coordinates?historians, relying on hermeneutic methods and also taking into account the political, social, cultural and historical conditions of each period and the variables under study, have made a proportional categorization.In this study, by comparing selected categorizations in some researches on daily life's history in the West and Iran, we have documented the method of categorization while finding out the logic and criterion behind them to make sense of these categorizations. What we have found in this study, is that the author’s research status, intention, requirements, and priorities of a category in each historical determine their approach to categorization.}, keywords = {Daily Life,categorization,social category,dailygraphy}, title_fa = {مسالۀ مقوله‌بندی در مطالعات تاریخ اجتماعیِ زندگی روزانه}, abstract_fa = {تاریخ‌نگاری سنتی به اقتضای موضوعش که مطالعۀ زندگی مردان بزرگ و مناسبات قدرت و سیاست بود به‌طور مستقیم با مقوله‌های اجتماعی/ جمعیتی به‌عنوان یک مسالۀ روش‌شناختی درگیر نبوده ولی پیدایش تاریخ اجتماعی نوین در دهه‌های اخیر و به‌ویژه رواج مطالعات زندگی روزانه در این حوزه، مقوله‌بندی را هم در سطح جمعیتی و هم در قبال مضامین مورد پژوهش در زندگی این جمعیتها، حایز اهمیت ساخت. مساله این پژوهش تبیین اهمیت روش‌شناختی مقوله‌بندی در مطالعات تاریخ اجتماعی، با بررسی و مقایسۀ مقوله‌بندیهای انتخاب شده در شماری از تحقیقات زندگی روزانه در غرب و ایران است. پرسش اصلی این پژوهش نیز این است که محققان تاریخ زندگی روزانه چگونه و با توجه یا تحت‌تاثیر چه عواملی مقوله‌های تحقیق خود را انتخاب کرده و سامان داده‌اند؛ همچنین آیا می‌توان برای تمام ادوار تاریخی با شرایط جغرافیای و فرهنگی متفاوت، شیوۀ مقوله‌بندی واحدی را ارایه داد؟فرض بر این است که مورخان در این زمینه با اتکا به روش‌های هرمونتیکی و همچنین با در نظر گرفتن شرایط سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و تاریخی هر دوره و متغیرهای مورد بررسی‌شان، دست به مقوله‌بندی متناسب زده‌اند. در این بررسی با مقایسۀ مقوله‌بندیهای انتخاب‌شده در شماری از تحقیقات تاریخ زندگی روزانه در غرب و ایران، شیوۀ مقوله‌بندی و نیز منطق و ملاک معنادارسازی این مقوله‌بندیها را بازشناسی کرده‌ایم.در این پزوهش معلوم شده که حالت پژوهش و قصد مولف و مقتضیات و اولویتهای مقوله‌ای در زندگی واقعی روزانه در هر دوره از مهمترین عوامل تعیین‌کنندۀ شیوۀ مقوله‌بندی در این مطالعات بوده‌اند}, keywords_fa = {زندگی روزانه,مقوله‌بندی,مقولۀ اجتماعی,روزنگری}, url = {https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_6164.html}, eprint = {https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_6164_ca4d0fe2b96932d5629068a09dd0bea5.pdf} } @article { author = {kamalinahad, aliakbar and Sheykh al eslami mokri, Suran}, title = {Analysis of the social history of Pahlavi education and the situation of teachers in "modir e madrese" of Jalal Al-Ahmad}, journal = {Tahqiqāt-e Tārikh-e Ejtemā’i (Social History Studies)}, volume = {10}, number = {2}, pages = {171-199}, year = {2021}, publisher = {Institute for Humanities and Cultural Studies}, issn = {2383-0484}, eissn = {2383-0492}, doi = {10.30465/shc.2021.32280.2122}, abstract = {Jalal Al-Ahmad is one of the most influential writers in Iranian fiction. Due to his aristocracy over the situation of his time, he was able to identify the social issues that people were struggling with and reflect well in his stories. The multiplicity of his works of fiction, including short stories and novels with various subjects and critical attitudes towards the social situation of society and its contradictions and conflicts, has caused these works to be very rich in terms of sociological study; One of the topics is the discussion of education, the conditions of teachers and their social conditions that have appeared in the works of Jalal. This article uses a descriptive-analytical method to examine the historical-social view of Jalal on the situation of teachers and education in the Pahlavi period and issues such as job satisfaction, income status, the value of teachers' work compared to other occupations, school and teacher etiquette, methods Education, encouragement, punishment, etc. are well reflected in his stories with great care}, keywords = {Jalal Al-Ahmad,Social criticism,Education,westernization,Teacher status}, title_fa = {تحلیل اوضاع آموزش و پرورش و وضعیت معلمان در «مدیر مدرسه» جلال آل احمد}, abstract_fa = {جلال آل احمد ازجمله نویسندگان صاحب سبک و تأثیرگذار بر داستان‌نویسی ایران است. او با توجه به اشرافی که بر اوضاع زمان خود دارد، توانسته مسائل اجتماعی را که مردم با آن‌ها دست‌به‌گریبان بوده‌اند، تشخیص دهد و به‌خوبی در داستان‌های خود منعکس نماید. تعدّد آثار داستانی وی اعم از داستان کوتاه و رمان با موضوعات گوناگون و نگرش انتقادی نسبت به اوضاع اجتماعی جامعه و تضادها و تعارض‌ها در آن، سبب گردیده است که این آثار ازلحاظ بررسی جامعه‌شناختی بسیار غنی باشند؛ ازاین‌دست موضوعات، بحث از آموزش‌وپرورش، شرایط معلّمان و اوضاع اجتماعی آنان است که در آثار جلال بروز و ظهور یافته‌اند. این مقاله با روش توصیفی– تحلیلی به بررسی نگاه تاریخی– اجتماعی جلال به وضعیت معلمان و آموزش‌وپرورش در دورۀ پهلوی می‌پردازد و مسائلی چون رضایت شغلی، وضعیت درآمد، ارزش کار معلّمان نسبت به دیگر مشاغل، آداب مدرسه و معلّم، شیوه‌های آموزش، تشویق و تنبیه‌ها و... به‌خوبی و با رعایت بسیاری از جزئیات در داستان‌های او منعکس‌شده‌اند.}, keywords_fa = {جلال آل احمد,نقد اجتماعی,آموزش‌وپرورش,غربزگی,جایگاه معلم}, url = {https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_6116.html}, eprint = {https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_6116_e935472ef554bbeee6924ee1c5a69e2e.pdf} } @article { author = {Keshavarz beyzai, Mohammad}, title = {Reproduction of the Discourse of Social Institutions and Groups of Eighth Century Shiraz in the Hafiz’s poem}, journal = {Tahqiqāt-e Tārikh-e Ejtemā’i (Social History Studies)}, volume = {10}, number = {2}, pages = {145-167}, year = {2021}, publisher = {Institute for Humanities and Cultural Studies}, issn = {2383-0484}, eissn = {2383-0492}, doi = {10.30465/shc.2021.32339.2128}, abstract = {Hafiz’s divan, a literary text has a historical position; actually it is produced by author’s interaction with widespread set of traditions, conversations and social-historical streams in eighth century. The relationship between Hafiz’s divan and social institutions, groups and factors as well as developments and rejections of these groups in production of literary works is a considerable subject that requires comprehensive and autonomous study. Therefore, this study with its descriptive-analytic method as well as using modern historical approach tries to answer these two questions: 1- Which conversations were produced by social groups and institutions of eighth in Hafiz’s poem? 2- Which factors develop or reject these conversations in these texts? The findings show that Hafiz’s divan with its complex network of symbols and positive and negative signs and meanings is a context for rejection of the conversations of official and social institution namely Judges, preachers and Sufis. It is also a context for development of the conversations of Qalandars and Dervishes. Acknowledging the conversational aspects and Social and historical pathology of eighth century such as Hypocrisy, dogmatism, impracticality and irrationality, Hafiz included the concepts such as Free thinking, pragmatism and social tolerance as developmental pattern for Social and historical excellence.}, keywords = {conversation,modern historiography,Institutions and Social Groups of Shiraz in the Eighth Century,Hafiz’s Divan}, title_fa = {بازتولید گفتمان‌ نهادها و گروه‌های اجتماعی شیراز قرن هشتم در دیوان حافظ شیرازی}, abstract_fa = {دیوان حافظ شیرازی به عنوان متنی ادبی، واجد موقعیّتی تاریخی، و محصول تعامل خالق اثر با مجموعه‌ای بسیط و گسترده از سنّت‌ها، گفتمان‌ها و جریان‌های اجتماعی و تاریخی سده‌ی هشتم هجری است. نسبت دیوان حافظ با گروه‌ها و عناصر اجتماعی، چگونگی بازتولید آن، نیز میزان تقویت، به حاشیه‌رانی و مطرود نمودن این گروه‌ها در فرآیند تولید اثر ادبی، موضوع شایسته‌ی درنگی است که روشن نمودن ابعاد آن، پژوهشی مستقل را طلب می‌نماید. از این رو این جستار، با روشی توصیفی ـ تحلیلی و استعانت ممکن از مباحث رویکرد تاریخ‌گرایی نوین، درصدد پاسخ به این سؤالات است که چه گفتمان‌هایی از نهادها و گروه‌های اجتماعی شیراز قرن هشتم، در شعر حافظ بازتولید شده‌اند؟ نحوه‌ی کنشمندی حافظ و عوامل تقویت و به حاشیه‌رانی این گفتمان‌ها در متن و فرایند خلق این اثر ادبی چه بوده است؟ یافته‌ها نشان می‌دهند که دیوان حافظ، با شبکه‌ای پیچیده و شناور از نمادها، دال‌ها و مدلول‌های منفی و مثبت، عرصه‌ای برای به حاشیه‌رانی و تقابل با گفتمان نهادها و گروه‌های اجتماعی و رسمی وابسته به قدرت، از قبیل: قاضیان، واعظان، صوفیان، و همچنین بستری برای تقویت‌بخشی به گفتمان قلندران و درویشان در پیوندی نزدیک با گفتمان برساخته‌ی رندان، شده است. در این راستا حافظ، در مقام منتقدی رند و بی‌پروا، با وقوف بر ابعاد گفتمانی و آسیب‌شناختی اجتماعی و تاریخی عصر خود، نظیر: ریا، جزمی‌گری، بی‌عملی وخردستیزی، و هجمه علیه‌ی آن در دیوانش، آزاداندیشی، عمل‌گرایی و تساهل اجتماعی را، به مثابه‌ی الگو و مدلی مترقی در تعالی اجتماعی و تاریخی، ارائه داده است.}, keywords_fa = {گفتمان,تاریخ‌گرایی نوین. نهادها وگروه‌های اجتماعی شیراز قرن هشتم,دیوان حافظ شیرازی}, url = {https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_6115.html}, eprint = {https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_6115_330cb16687036f88e35cd01718c8e85b.pdf} }