@article { author = {ZeinAlsalehin, Hasan and Fazeli, Ne'matollah}, title = {History, Society, Representation: Ideological Functions of Photography in Qajar Era: Before and After the Constitutional Revolution}, journal = {Tahqiqāt-e Tārikh-e Ejtemā’i (Social History Studies)}, volume = {5}, number = {10}, pages = {53-82}, year = {2016}, publisher = {Institute for Humanities and Cultural Studies}, issn = {2383-0484}, eissn = {2383-0492}, doi = {}, abstract = {The history of Iranian photography is not secluded from the history of this country. Given that, we can properly read out this history by considering the political and social context. To arrive at a more profound understanding of the conditions of Iranian photography in the Qajar era (before and after the Constitutional Revolution) and to study the role of this new media in that period, the authorglances at the history of Iranian photography through a discursive lens. He attempts to answer these questions: “What kind of discourse was formulated in this period, and how? What is the relationship between this kind of discourse and power? What other kind of discourse has been rejected as a result of the dominance of this discourse? The conceptual and methodological framework of this paperis based on Michel Foucault`s thoughts. The purpose of this article is "genealogy" of photographic discourse "before and after the Constitutional Revolution". It also studies the "ideological" role of photography in that period. The author, at the beginning, pays attention to the conditions of theem ergence of the discourse of photography in the Qajar era and clarifies that a "political" discourse was being formed and then gained dominance based on the traditional conception of "politics" and "power".Following the Constitutional Revolution, this discourse transformed substantially. Finally, the author explains that the "politically" (dominant) discourse led to rejection of the "socially" (silent) discourse in the history of the Iranian photography.}, keywords = {History,society,Photography,Discourse,Genealogy,Politics,Power}, title_fa = {تاریخ، جامعه، و بازنمایی کارکردهای ایدئولوژیک عکاسی در دورة قاجار: پیش و پس از مشروطه}, abstract_fa = {تاریخ عکاسی در ایران تافته‌ای جدابافته از تاریخ این سرزمین نیست. از این رو، توجه به زمینة‌ سیاسی و اجتماعی می‌تواند منظر مناسبی برای بازخوانی آن فراهم آورد. به منظور درک بهتر شرایط عکاسی در ایران در دورة قاجار (پیش و پس از مشروطه) و نقش این رسانة‌ نوپا در فضای آن دوران، نگارندگان دریچة «گفتمان» را به روی تاریخ عکاسی در ایران می‌گشایند تا به این سؤال پاسخ دهند که چه گفتمانی و چگونه در این دوره صورت‌بندی شده است و این گفتمان چه ارتباطی با قدرت دارد؟ از سوی دیگر، غلبة این گفتمان به طرد چه گفتمانی منجر شده است؟ چهارچوب مفهومی و روش‌شناختی این تحقیق بر اساس اندیشه‌های میشل فوکو است. هدف از این مطالعه تبارشناسی گفتمان ‌عکاسی در دورة پیش و پسا‌مشروطه و بررسی نقش ایدئولوژیک عکاسی در آن دوره است. نگارندگان در آغاز به شرایط ظهور گفتمان عکاسی در دورة قاجار می‌پردازند و در رویه‌ای تاریخی روشن می‌سازند که گفتمان «سیاسی»، با توجه به برداشت سنتی از «سیاست» و قدرت، در این دوره صورت‌بندی شده و غالب آمده و همین گفتمان، به تبع انقلاب مشروطه، به نحوی اساسی تغییر شکل یافته است. سرانجام، گفتمان (غالب) سیاسی به طرد گفتمان (خاموش) اجتماعی در تاریخ عکاسی ایران منجر شده است.}, keywords_fa = {تاریخ,تبارشناسی,جامعه,سیاست,عکاسی,قدرت,گفتمان}, url = {https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_1951.html}, eprint = {https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_1951_f5cf4fa7670e6adc8b68e2b0015fb12a.pdf} }