@article { author = {Siamian Gorji, Zahir and Ahmadvand, Abbas and کارگر جهرمی, فاطمه}, title = {Laughter in Satire and the Socio-cultural History of Iran in Islamic Middle Ages}, journal = {Tahqiqāt-e Tārikh-e Ejtemā’i (Social History Studies)}, volume = {7}, number = {1}, pages = {189-218}, year = {2017}, publisher = {Institute for Humanities and Cultural Studies}, issn = {2383-0484}, eissn = {2383-0492}, doi = {10.30465/shc.2017.2444}, abstract = {Laughter is a human action which has various meanings, referents and expressive and practical forms in different socio-cultural systems. The meaning of laughter was conceptualized in the literary framework of satire and gained a particular mode of expression in the socio-cultural aspect of the Islamic society during the middle ages. The survey of the fundamentals and transformations of this semantic system in the literary culture of satire can pave the way for a deeper understanding of the socio-cultural condition of the Islamic society. In this regard, the process of meaning construction and systematic conceptualization of meanings as well as referents and topics of this genre within the historical and socio-cultural context of historical texts will be considered as the main problem of this research. The main question in this article is how was the process of satire, which contributed to human, cultural and social actions of laughter in the historical context of Islamic Iran, represented as humor, burlesque, satire, and witticism? The findings of this study revealed that satiric literature, regarded as critical witticism, did not have any certain place within the history of Persian literature.  It chiefly included similar inter-individual concepts and referents which inclined towards laughing and causing laughter. However, over six centuries, this genre moved from its Arabic inter-individual and inner group form to social witticism  in novel multicultural and multi ethnic Islamic communities experiencing the complicated historical, socio-cultural and political contexts of the Islamic society in Iran.}, keywords = {social history of Iran,cultural history of Iran,satire in Arabic literature,satire in Persian literature,development of Persian literary genres}, title_fa = {خندیدن در نوع ادبی طنز و تاریخ اجتماعی فرهنگی ایران قرون میانه اسلامی}, abstract_fa = {  خندیدن کنشی انسانی است که در نظام‌های اجتماعی و فرهنگی مختلف معنا، مصداق و شکل‌های بیانی و عملی متفاوتی دارد. معنای خندیدن در صورت‌بندی اجتماعی و فرهنگی جامعه اسلامی در قرون میانه در قالب ادبی طنز مفهوم‌پردازی شده و سبک بیانی معینی یافت. بررسی مبانی و تحول این نظام معنایی در فرهنگ ادبی طنز می‌تواند سبب شناسایی وضعیت اجتماعی-‌فرهنگی جامعه اسلامی شود. از اینرو روند ساخت‌یابی و نظام‌مند‌شدن مفاهیم، معانی، موضوعات و مصداق‌های نوع ادبی طنز در زمینه تاریخ فرهنگی-‌اجتماعی متون تاریخی مساله مقاله است. پرسش اصلی این است که روند شکل‌یابی نوع ادبی طنز که کنش انسانی،اجتماعی، فرهنگی خندیدن را در بافت تاریخی ایران اسلامی به فرم‌های مختلف هزل، هجو، مطایبه و طنز و غیره معنادار می‌ساخت، چگونه بود‌؟یافته‌ها نشان می‌دهد که نوع ادبی طنز در ادب فارسی، در معنای خاص و جدیدی که به‌عنوان شوخ‌طبعی انتقادی فهمیده می‌شود، در تاریخ ادبیات فارسی نخستین جایگاه معینی نداشت و شامل مجموعه‌ای از مفاهیم و مصادیق مشابه و بیشتر بین‌فردی و معطوف به کنش خندیدن یا خنداندن می‌شد که طی شش‌قرن، بنا‌به زمینه تاریخی پیچیده اجتماعی، فرهنگی و سیاسی جامعه اسلامی در ایران، از حالت میان‌فردی و درون‌گروهی عربی خارج و در معنای شوخ‌طبعی اجتماعی در جوامع جدید اسلامی چندقومیتی/چندفرهنگی تثبیت شده است.}, keywords_fa = {تاریخ اجتماعی ایران,تاریخ فرهنگی ایران,طنز در ادبیات عربی,طنز در ادبیات فارسی}, url = {https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_2444.html}, eprint = {https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_2444_65cf3713a7d66db94cc4186fe7c3142b.pdf} }