@article { author = {alavipour, seyyd Mohsen}, title = {Dawn of Cinema in Iran: Socio-political Challenges}, journal = {Tahqiqāt-e Tārikh-e Ejtemā’i (Social History Studies)}, volume = {8}, number = {1}, pages = {113-131}, year = {2018}, publisher = {Institute for Humanities and Cultural Studies}, issn = {2383-0484}, eissn = {2383-0492}, doi = {10.30465/shc.2018.20918.1760}, abstract = {In spite of its simultaneity with the birth of the industry in Europe, emergence of cinematic production and consumption in our country, Iran, paved a different road, namely a socio-politically challenged one. Indeed, though Mozaffaredin Shah was a great supporter, other parties, such as the businessmen, clergies, the bureaucratic statesmen and even the allied powers who had occupied the country during the WWII, had their own reasons to affect the direction of new-born industry. In such an atmosphere, cinema has encountered different challenges and had to overcome various disputes with different social agencies whose leaders aimed to control the industry under their socio-political ambitions. Exploring the documents and the historical texts, the present study attempts to study the socio-political challenges cinema has encountered at the dawn of its presence in Iran.}, keywords = {Cinema,Cinematograph,Socio-political Challenges,Censor}, title_fa = {چالش‌های اجتماعی-سیاسی ظهور سینما در ایران}, abstract_fa = {ورود سینما به ایران اگرچه تقریبا همزمان با ظهور این صنعت در جهان مدرن بود، با چالش‌های متعددی روبرو بود که پیشرفت آن را در مقایسه با تحولات سینمای غربی با کندی مواجه کرد. در واقع، این امر که ابتدائا در سال‌های پایانی استبداد قاجاری و با حمایت مظفرالدین‌شاه صورت گرفت، خیلی زود به محلی برای مجادله میان طیف‌های مختلف سیاسی و اجتماعی بدل شد. پژوهش حاضر به دنبال آن است که با طرح این پرسش که ورود سینما به ایران با چه چالش‌های مواجه بوده است، با بهره‌گیری از روش مطالعه اسناد و مکتوبات، پاسخ مناسب این پرسش را فراچنگ آورد. به نظر می‌رسد برخی از فعالان بازار که شمه خوبی در شناخت نیازهای جامعه داشتند، در سطحی‌نگری در تولید و پخش آثار سینمایی در کشور موثر بودند و از سوی دیگر، جریان‌های محافظه‌کار اجتماعی و دینی نیز با استدلال‌های خود، از نگرانی درباره پیامدهای نامناسب اخلاقی و اعتقادی آن برای مخاطبان سخن می‌گفتند. علاوه بر اینها، دستگاه قدرت سیاسی و همچنین نیروهای اشغالگر متفقین –در ابتدای دهه 1320- نیز تمایل داشتند که این صنعت را در اختیار خود گیرند و با اعمال سیاست‌های ممیزی و یا نفوذ در ساختار سیاست‌گذاری، هدایت جریان فکری جامعه را تحت کنترل خود داشته باشند.}, keywords_fa = {سینما,سینماتوگراف,چالش‌های اجتماعی و سیاسی,ممیزی}, url = {https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_3298.html}, eprint = {https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_3298_4d3934873721250119a0ca8c32a4ccd6.pdf} }