%0 Journal Article %T کارکردهای مذهبی – اجتماعی بازار در مصر عصر والیان تا برآمدن فاطمیان %J تحقیقات تاریخ اجتماعی %I پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی %Z 2383-0484 %A محمدپور, محمد %A جان احمدی, فاطمه %D 2018 %\ 05/22/2018 %V 8 %N 1 %P 47-61 %! کارکردهای مذهبی – اجتماعی بازار در مصر عصر والیان تا برآمدن فاطمیان %K بازار %K مصر %K مشاغل و اصناف %K کارکرد اجتماعی-کارکرد مذهبی %R 10.30465/shc.2018.20931.1762 %X بازار به عنوان رکن اقتصادی نظام شهری قدمتی طولانی در تمدن مصری دارد. حضور والیان مسلمان در چند سده نخست در مصر بر تغییر وضعیت بازارها و حتی شکل اقتصادی آنها تاثیر گذاشت. دغدغۀ اصلی این پژوهش یافتن پاسخ این پرسش اساسی که کارکردهای اجتماعی-مذهبیبازارهای مصراسلامی در عصر والیان مسلمانچه بوده است؟ جست­وجوهای کتابخانه­ای و مطالعه منابع مکتوب متکی بر شیوه مطالعات تاریخی یعنی روش توصیفی و تحلیلی متکی بر استنتاج و قیاس نشان داد که توسعه موقعیت مکانی فضای شکل گیری بازارها ­به مثابه رکن مهم حیات اجتماعی و تمدنی  در مصر ، زمینه مساعدی را برای برگزاری وگسترش آیین­های ملی و مذهبی فراهم آورده است.برپایی بازارهای مهم در مجاورت مسجد بویژه مساجد جامع موجب پیوستاری اقتصاد و دین شده است .مجموعه در­هم­تنیده از کارکردهای دینی در بازارهای مصر درانعقاد مجلس قرآن­خوانی و حفظ آن و یا برگزاری نماز جمعه و نیز تاسیس نهادهای اقتصادی چون حسبه به عنون تنظیم­کننده کنش­های اقتصادی بازار و همچنین شکل­گیری اصناف و تشکیلات صنفی درون بازار و پیشه­های تخصصی بدرستی متجلی است. علاوه­براین نقش فضای گستردۀ بازار در ایجاد اجتماعات عظیم مردمی علیه حاکمیت سیاسی و نیز حضور بازاریان در شورش­های اجتماعی به علت فشارهای مالی والیان از دیگرسو انعکاس­دهنده نقش­های اجتماعی بازار و بازاریان در جامعۀ مصر عصر والیان بود. %U https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_3292_bd3dce9a89467ecb9f8b3c0d6a76165a.pdf