پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیتحقیقات تاریخ اجتماعی2383-04843220140121Typology of Jobs and Income Sources Mentioned in Iranian Poetry Books during the14th and 15thCenturiesگونهشناسی مشاغل و پایگاههای درآمدی یادشده در دیوانهای شعر فارسی قرنهای هشتم و نهم هجری127914FAمحسن الویریدانشیار گروه تاریخ، دانشگاه باقرالعلوم(ع)مرضیه پروندیعضو هیات علمی گروه معارف، دانشگاه امیر کبیرJournal Article20130419Jobs and income sources are among the social history elements and analyzing their types, scopes, origins and dimensions can reveal new aspects of people’s life in the past. The relative inattention of common historical resources to the social history leads us to use other resources which are not classified as historical resources at the first glance. Poetry books can be cited as one of this type of resources. In these poetry books, many of issues and elements related to social life of people are addressed. Extracting and collecting data about them is a new way in order to understand the concept and reality of people’s life in the past. Using a descriptive approach and by investigating into and classifying the jobs and income sources in five different poetry books from Iranian poets living during the 14th and 15th centuries, this research attempts to find out to what extent the jobs and income sources in these poetry books are influenced by religious teachings. This study reveals that between the time of Mogul invasion destructions and the developments during Safavid dominion in Iran, religious teachings had a strong impact on religion-related jobs including three types of jobs namely jobs related to religious worships (three jobs ), administration of social-religious rules (three jobs) and education and promotion of religion (four jobs); and also on religious-based jobs including two types of jobs namely the ones related to administration of religious rules and ceremonies (five jobs), building and management of religious places (three jobs) as well as income sources (four jobs).مشاغل و پایگاههای درآمدی یکی از مؤلفههای تاریخ اجتماعی است که واکاوی گونهها، قلمرو، خاستگاهها و ابعاد آن میتواند گوشههایی تازه از زندگی مردم در گذشته را بنمایاند. بیتوجهی نسبی منابع متعارف تاریخی به تاریخ اجتماعی زمینهساز اقبال به دیگر منابعی است که در تقسیم اولیه در شمار منابع تاریخی قرارنمی­گیرند. دیوان­های شعر را باید از جملۀ این منابع شمرد. در این دیوانها به انبوهی از مسائل و مؤلفههای مربوط به زندگی اجتماعی اشاره شده است. استخراج و سپس گردآوری اطلاعات دربارۀ آنها روزنهای است به سوی فهم متن و واقعیت اجتماعی روزگاران گذشته. این مقاله با رویکردی وصفی و با استفاده از تکنیک جستوجوی نام مشاغل و پایگاههای درآمدی در پنج دیوان شعر از شاعران پارسیسرای قرنهای هشتم و نهم ایران و دستهبندی آنها کوشیده است به این پرسش پاسخ دهد که مشاغل و پایگاههای درآمدی یادشده در این دیوانها در بستر یک مطالعۀ تکمیلیِ دیگر تا چه اندازه متأثر از آموزههای دینی بوده است. این بررسی نشانمیدهد که در ایران، در روزگار بین خرابیهای حملة مغولان و آبادانی عصر صفویه، آموزه­های دینی در مشاغل دینآورد شامل سه دسته مشاغل مرتبط با اجرای عبادات دینی (شامل سه شغل)، مشاغل مرتبط با اجرای احکام اجتماعی دینی (شامل سه شغل) و مشاغل مرتبط با آموزش و ترویج دین (شامل چهار شغل) و مشاغل دینپرورد شامل دو دسته مشاغل مرتبط با اجرای احکام دینی و مراسم (شامل پنج شغل) و مشاغل مرتبط با ساخت و ادارة اماکن دینی (شامل سه شغل) و نیز پایگاههای درآمدی (شامل چهار شغل) نقش داشته است.https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_914_ffe8cd29a52539040816154cfe564455.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیتحقیقات تاریخ اجتماعی2383-04843220140121The Economic and Social Situation of Damavand in Qajar Era
(From the Beginning to the End of Naserid Period)اوضاع اجتماعی و اقتصادی دماوند در دورۀ قاجار (از آغاز تا پایان دورۀ ناصری)2946915FAهوشنگ خسروبیگیدانشیار، گروه تاریخ، دانشگاه پیام نورمیثم غلامپوردانشجوی کارشناسی ارشد تاریخ، دانشگاه پیام نورJournal Article20130414Scattered writings in the Qajar period are indicative of Damavand’s prosperity and favorable conditions in that era. Selection of Tehran as the capital made a great impact on the economic and social development of Damavand. Damavand had its own social and economic capabilities due to its natural status, geographical and climatic state and the capitalization of Tehran highlighted all those capacities. By investigating into the social and economic situation of Damavand in one part of the Qajar era, this study aims at identification of potentials and capabilities of Damavand and assessment of their effect on the development and progress of Damavand in that period of time. The significant factors that paved the way of the development of Damavand are discussed in this study in five areas including climatic conditions, economic factors, geographical location, political and administrative status, and cultural conditions.نوشتههای پراکندۀ دورۀ قاجاریه دربارۀ دماوند، در مجموع، حکایت از رونق و اوضاع مساعد این شهر در آن دورۀ تاریخی دارند. انتخاب تهران به پایتختی سهم مهمی در رونق اقتصادی و توسعۀ اجتماعی دماوند داشت. با این حال، دماوند خود دارای توانمندیهای اقتصادی و اجتماعی حاصل از موقعیت طبیعی، جغرافیایی و اقلیمی بود، که پایتختی تهران زمینۀ شکوفایی این توانمندیها را فراهمآورد. این پژوهش بر آن است تا در یک پژوهش تاریخی ضمن بررسی اوضاع اجتماعی و اقتصادی دماوند در بخشی از دورۀ قاجار، قابلیتها و توانمندیهای دماوند در این دوره را شناسایی و نقش هر یک را در توسعه و گسترش دماوند ارزیابی کند. اینکه مهمترین زمینههای توسعه و گسترش دماوند در دورۀ قاجار کدام عوامل و در چه حوزههایی بودهاند، پرسش این پژوهش است. در این مقاله این عوامل در پنج حوزه مشتمل بر موقعیت طبیعی و اقلیمی، عوامل اقتصادی، موقعیت جغرافیایی، جایگاه اداری و سیاسی و وضعیت فرهنگی شناسایی و مورد بررسی قرارگرفتهاست.https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_915_ab9f3b08cf9cd958b01ab4a0cd72dfe3.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیتحقیقات تاریخ اجتماعی2383-04843220140121The Role of the Urban Poor in Tabriz in Constitutional Revolutionنقش تهیدستان شهری تبریز در انقلاب مشروطیت4764916FAولی دین پرستاستادیار گروه تاریخ، دانشگاه تبریزنادر رزاقیکارشناسی ارشد تاریخ ایران اسلامی، دانشگاه تبریزJournal Article20130409The urban poor in Tabriz including daily-paid laborers, street vendors, porters, the unemployed, beggars and slum residents rose up in support for the Constitutional Revolution. Although they did not have enough information about the Constitutional Revolution, people encouraged the leaders and joined the queue of Constitutionalists hoping to get free from the unfair behaviors and access the welfare in life. A group of fighters was formed and the poor joined them. Some of them participated in the war and also some helped the Constitutionalists in building the forts, breaking the walls and guarding. Despite living in difficult situation, they never left the Constitutionalists alone. In this paper, we try to assess how the poor people of Tabriz joined the constitutionalists and supported them and what was their role in the revolution. We also attempt to answer this hypothesis according to which when the poor people are led by the elite in the society, a strong force can be formed that is able to resist to any military power. The poor people of Tabriz too endured the poverty and the difficult situations and resist to Muhammad Ali Shah forcesتهیدستان شهری تبریز شامل کارگران روزمزد، دستفروشان، حمالان، برخی از لوطیان و جهّال، بیکاران، گدایان و حاشیهنشینان شهری و... بودند که با آغاز انقلاب مشروطیت به حمایت از آن برخاستند.آنان هرچند شناخت درستی از مشروطیت نداشتند، به امید رهایی از بیعدالتیها و در جهت دستیابی به رفاه در زندگی به صف مشروطهخواهان پیوستند. با شکلگیری دستجات مجاهدان، گروهی از تهیدستان به صف مجاهدان ملحق شدند. برخی از آنان در جنگها شرکت کردند و عدهای نیز در ساختن سنگر و شکافتن دیوارها و نگهبانی و... مشروطهخواهان را یاری میکردند. هرچند آنان در شرایط سخت معیشتی قرارگرفتند، دست از حمایت مشروطیت برنداشتند. اینکه تودههای تهیدست تبریز چگونه به حمایت از مشروطیت برخاستند و چه تأثیری در پیروزی مشروطهخواهان داشتند، موضوع بحث این مقاله است. تلاش میشود پاسخ این فرضیه روشن گردد که هرگاه تودههای فقیر تحت رهبری نخبگان جامعه قرارگیرد، میتوان با کمک آنان چنان نیروی قویای بسیج کرد که قادر به مقاومت در برابر هر قدرت نظامی باشند؛ چنانکه تهیدستان تبریز با تحمل گرسنگی در برابر نیروهای محمدعلیشاه بهسختی مقاومتکردند.https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_916_8b232d7c65afac6ff87b85f3a5aea436.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیتحقیقات تاریخ اجتماعی2383-04843220140121The Impact of Bread-Related Riots on the Relation between People and the Government in the Naserid Eraتأثیر بلواهای نان بر روابط حکومت و مردم در عصر ناصری6597917FAداریوش رحمانیاناستادیار گروه تاریخ، دانشگاه تهرانمهدی میرکیاییدانشجوی دکتری تاریخ، دانشگاه پیامنور (نویسندۀ مسئول)Journal Article20130423Economic crises that intensified gradually in the Naserid era had consequences like starvation and high price of bread. In most cases, high prices and bread starvation in urban societies led to bread-related riots and mass protests against the government. The discredit on the economy and the government was the result of these riots and made the government concerned and fearful. The Qajar government whose relation with people was based on traditional pattern of Shah and subjects suppressed these disturbances. In this pattern, there was no opportunity for the mass protests against the government. Violent riots often made the government back out against the demands of people. Repeated bread-related riots affected the above said relation, though they didn’t lead to transformation of this traditional relation .The goal of this descriptive analytic research is to assess the effect of bread-related riots on the relations between people and the government in Naserid era so as to clarify some signs of these effectsبحرانهای اقتصادی که در عصر ناصری بهتدریج شدت مییافت، پیامدهایی همچون گرانی نان و قحطیها را در پی داشت. گرانی و قحطی نان در بسیاری از موارد در جوامع شهری به بلواهای نان و اعتراض مردم به حکومت منجرمیشد. عواقبی که این بلواها برای اعتبار حکومت و همچنین اقتصاد کشور در پی داشت، حکومت را دچار هراس و نگرانی میکرد. حکومت قاجار که روابطش را با مردم بر طبق الگوی سنتی شاه و رعیت تنظیمکردهبود و طبق این الگو مجالی برای اعتراض جمعی مردم در برابر حکومت وجود نداشت، به سرکوب این بلواها میپرداخت. شدت بلواها در بسیاری موارد حکومت را به عقبنشینی در برابر خواستههای مردم وادار میکرد. بلواهای نان مناسبات شاه و مردم را متأثرمیکرد، هرچند که به دگرگونی کامل آن الگوی سنتی منجرنشد. این پژوهش بر آن است تا به ارزیابی میزان تأثیر بلواهای نان بر روابط حکومت و مردم در عصر ناصری بپردازد و برخی جلوههای آن را مشخص کند. روش تحقیق، روش توصیفی ـ تحلیلی با تکیه بر اسناد دست اول است.https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_917_a24591738752b702a7161fe55b6ec95a.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیتحقیقات تاریخ اجتماعی2383-04843220140121The Sassanid and the Policy of Zoroastrization of Armeniaساسانیان و سیاست زردشتیکردن ارمنستان99120918FAمحمدتقی ایمانپوردانشیار گروه تاریخ، دانشگاه فردوسیپرویز حسین طلاییاستادیار، گروه تاریخ داشنگاه کرمانمصطفی جرفیکارشناس ارشد، گروه تاریخ دانشگاه تهرانJournal Article20130715Since the middle of Arsacid Empire to the end of the Sassanid era, Armenia had always been the center of conflicts between these two great ancient powers, Iranians and Romans. Armenia was one of the Iranian Satrapies in the Achaemenid period named Armenia. In an agreement with the Roman government, a branch of Arsacid royal family ruled there since the second half of the first century AD. Following the rise of the Sassanid Empire, Armenians who regarded them as usurper of Parthian power began their resistance to them in extending their power in this area. Acceptance of Christianity in Armenia during Tiri dates the Great in 301 AD led to the development of tensions between the Sassanid and Armenia; especially when some of the Sassanid kings at this time tried to impose Zoroastrianism in Armenia.
Using historical research methodology and on the basis of the existing evidence, this paper aims at studying the Sassanid policy in Zoroastrianzation of the Armenia for political purposes. This paper will show that none of these attempts were successful and Armenia remained a Christian country. Nonetheless, it is shown that despite these religious upheavals, Armenians remained as a partner and collaborator with Iranians.از اواسط دورۀ اشکانی که روابط ایران و روم آغاز شد تا اواخر دورۀ ساسانی، ارمنستان همواره بهعنوان کانون اصلی مناقشات این دو قدرت بزرگ باستان مطرح بوده است. این سرزمین که در دورۀ هخامنشی و تحت عنوان «ارمنیا» جزو یکی از ساتراپیهای هخامنشیان محسوبمیشد، از نیمۀ دوم سدۀ اول میلادی شاخهای از خاندان پادشاهان اشکانی با توافق دولت روم به حکومت آنجا گماشته شدند. با روی کار آمدن ساسانیان، ارمنی­ها، که آنان را غاصب حکومت اشکانیان میدانستند، به مخالفت با آنها پرداختند. به دنبال پذیرش مسیحیت در ارمنستان در زمان تیرداد کبیر (سال 301 م) و سپس رسمیتیافتن مسیحیت در امپراتوری روم، مسئلۀ مذهب نیز بر تشدید تنشها میان ساسانیان و روم افزود؛ در واکنش به این شرایط برخی از پادشاهان ساسانی چاره را بر این دیدند تا به سیاست زردشتیکردن کانون این بحرانها یعنی ارمنستان دستزنند.
در واقع، این پژوهش در پی آن است تا به روند سیاست زردشتیکردن ارمنستان توسط ساسانیان و میزان موفقیت آن بپردازد. برای نیل به این هدف تلاش شده است از شیوۀ پژوهشهای تاریخی (توصیفی ـ تحلیلی) و بر اساس شواهد موجود و نظریات پژوهشگران، استفاده شود. در این پژوهش نشاندادهخواهدشد که رویهمرفته ساسانیان نتوانستند در سیاست زردشتیکردن ارمنستان کامیاب شوند و این سرزمین مسیحی باقیماند، هرچند که علقههای آن با ایران هرگز نگسست.https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_918_17e74727e2adaf6e679cf6de5479326b.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیتحقیقات تاریخ اجتماعی2383-04843220140121Oil Industry and Development of Population and Occupation in Oil Rich Regions in the South of Iranصنعت نفت و تحول جمعیتی و شغلی در مناطق نفتخیز جنوب ایران121137919FAربابه معتقدیدانشجوی دکتری تاریخ، دانشگاه الزهرامحمدامیر شیخ نوریاستاد گروه تاریخ، دانشگاه الزهراتورج اتابکیاستاد دانشگاه لایدن هلندJournal Article20130529The present research attempts to find out how the human resources were provided in Anglo-Persian Oil Company in Abadan and Masjid Soleyman. Different factors attracted nomads to oil-rich cities. We also discuss the motivations that led people to immigrate from other cities and villages to oil-rich regions. Oil industry development led to population movement, job change and formation of industrial labor stratum in Iran’s southern oil-rich regions.
The present descriptive-analytic research emphasizes the existing documents and evidence in Iran and UK archives. History from below is the methodology and theory used in this study which deals with writing the history of the subaltern in the oil industry. In other words, it can be said that history from below is a different account of social history. In such an approach, the historian tries to find the common people’s role in the social developments.
The findings indicate that the activity of the Anglo-Persian Oil Company in the south of Iran led to the establishment of facilities and refineries. Employment of nomads and villagers as labor in the vast oil industry, enjoying relative safety, stable financial facilities and health services caused people to emigrate from different places to the oil-rich Khūzestan region. Thus, a great step was taken towards strengthening the labor class in Iran.
پژوهش حاضر میکوشد تا پاسخی برای چگونگی تأمین نیروی انسانی شاغل در شرکت نفت انگلیس و ایران در آبادان و مسجدسلیمان بیابد. عوامل گوناگونی که سبب جذب عشایر به سکونت در شهرهای نفتی شدند و انگیزههایی که موجب مهاجرت مردم از شهرها و روستاهای ایالات دیگر به مناطق نفتی شد، پرسشهای جزئیتری هستند که به آنها خواهیمپرداخت. توسعۀ صنعت نفت به جابهجایی جمعیت، افزایش جمعیت، تغییر مشاغل و شکلگیری قشر کارگر صنعتی در مناطق نفتخیز جنوب ایران انجامید.
این پژوهش با شیوۀ توصیفی ـ تحلیلی بر اساس نظم و توالی منطقی تاریخی انجامیافتهاست. تأکید پژوهش حاضر بر اسناد و مدارک موجود در آرشیوهای ایران و انگلستان بوده است. روش و نظریۀ مورد استفاده در تحقیق حاضر به نوعی نگارش «تاریخ از پایین»(History from Below) و پرداختن به تاریخنگاری فرودستان (سوبالترن) در صنعت نفت است.<sup>1</sup> به تعبیری میتوان گفت تاریخ از پایین خوانش دیگری از تاریخ اجتماعی است. در این رویکرد، عاملیت تاریخی به فرادستان و نهادهای اجتماعی و سیاسی منحصر نمیشود و بیشتر در پی یافتن نقش جمهور مردم در تحولات جامعه است.
یافتهها حاکی از آن است که فعالیت شرکت نفت انگلیس و ایران در جنوب ایران موجب ایجاد تأسیسات و پالایشگاههایی شد. استخدام عشایر و روستاییان بهعنوان کارگر در مجموعۀ وسیع صنعت نفت و بهرهمندی از امنیت نسبی، امکانات مالی ثابت و خدمات بهداشتی سبب مهاجرت افراد از نقاط مختلف به منطقۀ نفتخیز خوزستان شده و بدینترتیب گام بزرگی در جهت قوامیافتن طبقۀ کارگر در ایران برداشته شد.https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_919_16e0d83611b12bde1a21e3daf768822b.pdf