پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیتحقیقات تاریخ اجتماعی2383-04847120170419Cultural and Historical Analysis of Foods’ and Clothes’ Condition in Huraman during Qajar and First Pahlavi Eras: Based on Mollah Hassan Dezli’s Poetical Worksتحلیل فرهنگی و تاریخی از وضع خوراک و پوشاک در هورامانِ دورۀ قاجار و پهلوی اول (با استفاده دیوان ملا حسن دزلی)131243310.30465/shc.2017.2433FAمظهر ادوایدانشجوی دکتری تاریخ ایران بعد از اسلام/دانشگاه فردوسی مشهدعلی ناظمیان فرددانشیار گروه تاریخ/ دانشگاه فردوسی مشهدهادی وکیلیدانشیار گروه تاریخ/ دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20160823Huraman is a geographically mountainous and impassable region where people lifestyle has remained surreptitious and unknown. As a result, it has attracted the attention of researchers in local historical, socio-historical, ethnographical, and anthropological fields. We do not have any historical information concerning Huraman people’s social and ethnic practices of life. However, the oral and written literature can pave the way for a socio-historical approach in analyzing the social life of the people. In these types of studies, analysis and discussion of people social life is not possible unless we employ non-historical resources, in particular literature. This article addresses the question of how Huraman people lived during Qajar and the First Pahlavi eras. In this regard, attempts were made to present a cultural and historical analysis of Huraman residents’ life during Qajar and First Pahlavi eras via reading the text of poetical works of Mollah Hassan Dezli. The research method is descriptive-analytic. At first, the data related to the terminologies of food and clothes were gathered and extracted from the collection of the poetical works of Mollah Hassan Dezli. Next, the collected data was categorized in order to evaluate the cultural condition and lifestyle as well as everyday life of Huraman residents throughout the mentioned eras. Our findings revealed that in spite of the existing variety of food and clothes, Huraman residents were deprived of such a variety and there was a noticeable gag.هورامان با جغرافیای کوهستانی و صعبالعبور و با مردمانی که طریقۀ زندگی آنها همواره همچون راز بوده، در مطالعات تاریخ محلی، تاریخ اجتماعی، قومنگاری و مردمشناسی محل توجه پژوهشگران قرار گرفته است. هرگاه سخن از زندگی اجتماعی قومی به میان میآید تقریباً هیچ داده تاریخی از وضع زیست آنها در دست نیست، ادبیات مکتوب و شفاهی میتواند رهیافتی برای بررسی و تحلیل تاریخ اجتماعی و واکاوی زندگی اجتماعی ارائه دهد. در این نوع پژوهشها، بدون مراجعه به منابع غیرتاریخنگارانه به ویژه ادبیات، بحث از زندگی اجتماعی ممکن نیست. پرسش این مقاله آن است که وضعیتِ زیست مردم هورامان در دورۀ قاجار و پهلوی اوّل چگونه بوده است؟ این مقاله میکوشد با خوانش متن دیوان ملاحسندزلی، تحلیل فرهنگی-تاریخی از وضعیتِ زیستِ مردم هورامان در دورۀ قاجار و پهلوی اوّل ارائه دهد. این پژوهش با روش توصیفی-تحلیلی انجام گرفته و ابتدا دادهها و اطلاعات مرتبط با واژگان خوراک و پوشاک را از متن دیوان استخراج و سپس با طبقهبندی انواع خوراک و پوشاک، اوضاع فرهنگی، شیوۀ زیست و زندگی روزانۀ مردم هورامان، در دورۀ مذکور را ارزیابی کرده است. یافتهها نشام میدهد مردم هورامان در این دوره بهرغم تنوع خوراک و پوشاک، برخوردار از گونههای مختلف آن نبودند و میان بودها و بایدها فاصله دیده میشد.https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_2433_d8140a91f09155605b890177fab14e45.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیتحقیقات تاریخ اجتماعی2383-04847120170419Plague in Safavid Iranطاعون در ایران عصر صفوی3355243410.30465/shc.2017.2434FAمحمد علی پرغواستادیار گروه تاریخ، دانشگاه تبریزجواد علی پور سیلابدکتری تاریخ، مرکز تحقیقات فلسفه و تاریخ پزشکی/دانشگاه علوم پزشکی تبریز0000-0002-7942-8952Journal Article20161121Responding to the medical needs of every community is done in the form of their medical system. This study is based on the foretold logic of how the general approach and understanding of the plague was during the Safavid era in Iran; the atmosphere of medical discourse and how the hardship of the plague was handled. The findings of this study based on cross-sectional method shows that the medical system in the Safavid era of Iran used different aspects of Galenic medicine with the mindset of Teaching and the views of Islamic medicine and folk medicine in the approach to the plague. Cognitively, lack of understanding and ignorance of the pathogen, confusion and behavioral approach to treatment approaches followed that is why preventing the disease was a priority and different methods were used not to cure the illness but to treat the symptoms. The subsequent resultsof the plague outbreak in the Safavid era was mass death, economic problems famine and insecure roadsپاسخگویی به نیازهای طبی در هر جامعهای در قالب نظام طبی آن جامعه عملی میگردد لذا پژوهش حاضر براساس این مسئله شکلگرفته است که رویکرد شناختی و رفتاری در مقابله با بیماری مسری طاعون در جامعه ایران عصر صفوی در چه فضایی از گفتمان طبی و بر اساس چه روشهایی صورت میگرفت و بروز آن چه مصائبی را به دنبال داشت؟ یافتههای پژوهش حاضر بر اساس روش توصیفی-تحلیلی نشان میدهد که نظام طب ایران عصر صفوی در مواجهه با بیماری طاعون از حوزههای مختلف معرفتی طب جالینوسی با طرز تفکر اخلاطی، طب مبتنی بر اصول تفکر اسلامی و طب عامیانه رایج در میان مردم بهره میبرد. به لحاظ شناختی، عدم شناخت و ناآگاهی نسبت به عامل بیماریزا، سردرگمی در رویکرد رفتاری و شیوههای درمانی را به دنبال داشت ازاینرو پیشگیری از ابتلا به بیماری به شکلهای گوناگون در اولویت قرار داشت و شیوههای مختلف درمانی نیز نه برای علاج منشأ و اصل بیماری که اغلب برای رفع عوارض و نشانهها مورداستفاده قرار میگرفت. نتیجه متعاقب بروز طاعون در جامعه عصر صفوی، تلفات جمعیتی، مشکلات اقتصادی، قحطی و ناامنی راهها بود.https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_2434_90393fd8386457bf8c7feda378979676.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیتحقیقات تاریخ اجتماعی2383-04847120170419The Study of Islamic Architectural Components in Ilkhanid Era, a Socio-historical Perspective:
( Ilkhanid Era: Architect and Architects’ Guild, Guild Supervisor, Supporters and Founders)بررسی مولفههای معماری اسلامی دوره ایلخانان از دریچه تاریخ اجتماعی (دوره ایلخانیان: معمار و صنف معماری، ناظر صنف، حامیان و بانیان)5784243510.30465/shc.2017.2435FAغلامرضا جمال الدیندانشگاه هنر اصفهاناحمد صالحی کاخکیدانشیار گروه باستانشناسی/ دانشگاه هنر اصفهان، rJournal Article20160815<span>An architectural work is a chain linking political, cultural, and societal components of each era. The architect, supporters and founders, supervisors, and conventional and religious rules and regulations can have their own influence on a work. The social history is a branch of history which can examine these issues along with the role of groups in the process of creating an architectural work. Adopting such an approach to assess the Iranian Islamic architecture, in this article we address Ilkhanid era and its texts to discover architects’ social status and architects’ guild in this era as well as the degree of autonomy of their supervisors, supporters and founders. The findings of this study revealed four groups of architects in different social statuses, supervision, and extended latitude held by municipal officers of architects’ guild and urban construction plus a vast range of public and governmental supporters and founders with diverse social statuses.</span>یک اثر معماری زنجیری بهم پیوسته از مولفههای اجتماعی و فرهنگی و سیاسی دوران خود است. معمار، حامیان و بانیان، ناظران و قانونهای شرعی و عرفی، هر یک به نوعی در مسیر یک اثر تاثیرگذار هستند. تاریخ اجتماعی گرایشی از تاریخ محسوب میشود که میتواند به مطالعه این حوزهها و بررسی نقش گروهها در فرآیند یک اثر معماری بپردازد. در این مقاله جهت امکان سنجش چنین رویکردی در برسی معماری اسلامی ایران، با انتخاب دوره ایلخانیان و بررسی و تحلیل متون این دوره، به بحث در باب شأن اجتماعی معمار و صنف معماران در این دوران، و اینکه ناظران این صنف و بانیان و حامیان چه اختیاراتی داشتند، پرداخته خواهد شد. نتایج این تحقیق، از وجود چهار گروه معماران در مراتب متفاوت اجتماعی، نظارت و اختیارات وسیع محتسب بر صنف معماران و ساختوسازهای شهری، و طیف وسیعی از حامیان و بانیان حکومتی و مردمی با شأن اجتماعی متفاوت خبر میدهد.https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_2435_b6c2fe15682bb7cd710a4f92fae84a80.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیتحقیقات تاریخ اجتماعی2383-04847120170419Mobilization of Resources: The Political Culture and the Issue of Continuity of Social Movements in Iran: The Case Study of Oil Movementبسیج منابع ، فرهنگ سیاسی و مساله تداوم نهضتهای اجتماعی در ایران ( مطالعه موردی نهضت نفت)85107243610.30465/shc.2017.2436FAسید محمد علی حسینی زادهاستادیار دانشکده علوم سیاسی و اقتصاد/دانشگاه شهید بهشتیرضا شفیعی اردستانیکارشناس ارشد علوم سیاسی/ دانشگاه مفید قمJournal Article20161110Social movements in the Iranian contemporary history were generally doomed to failure prior to the Islamic revolution. Oil nationalization is one of these futile movements. While on Tir 30<sup>th </sup>, 1331 a large mass of social forces were mobilized, one year later, on Mordad 28<sup>th</sup> coup d’ etat, such a mobilization did not take place and it was how the oil movement declined without any serious public resistance. In this article, relying on the concept of organization in the theory of mobilization of resources proposed by Charles Tilly , we try to explain the reasons why such a procedure took place. In the same vein, first, while referring to historical resources, it is explicated that this national movement suffered from disorganization; the causes of which will then be surveyed. According to the findings of this study, one of the main discovered reasons was loss of proper ethics and political culture and lack of collective cooperation. In fact, the cycle of ‘’autocracy, distrust, and individualism’’ results in a culture which makes organizational acts inoperative or even impossible in turn. Consequently, by the time favorable political culture is missing, the success of social movements could not be attained and movements like oil movement were doomed even when foreign pressures were ineffective.نهضتهای اجتماعی در تاریخ معاصر ایران، تا پیش از انقلاب اسلامی، عموماً شکست خورده و تداوم نداشتهاند. نهضت ملی شدن نفت یکی از این جنبشهای ناکام به شمار میرود. در حالی که در 30 تیر سال 1331 بسیج گستردهای از نیروهای اجتماعی روی داد؛ حدود یکسال بعد، در جریان کودتای 28 مرداد چنین بسیجی امکانپذیر نشد و نهضت نفت بدون مقاومت جدی مردمی سقوط کرد. این پژوهش با تکیه بر مفهوم سازمان در نظریه بسیج منابع چارلز تیلی به تبیین چرایی این فرایند میپردازد. در این راستا، ابتدا با تکیه بر منابع تاریخی به فقدان سازمان در نهضت ملی اشاره میشود و سپس علل آن بررسی میگردد. بر اساس یافتههای این مقاله، فقدان اخلاق و فرهنگ سیاسی مطلوب و معطوف به همکاری جمعی از عوامل اصلی این مشکل به شمار میروند. در واقع، چرخه «استبداد، بیاعتمادی و فردگرایی» به ظهور فرهنگی میانجامد که کار سازمانی را سخت و گاه ناممکن میسازد. بنابراین در فقدان فرهنگ سیاسی مطلوب، از جنبشهای اجتماعی در ایران انتظار موفقیت نمیرود و جنبشهایی چون نهضت نفت حتی در صورت نبود فشار خارجی، محکوم به شکست بودهاند.https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_2436_0e3d1c707400fb2ee53052fdc056dea0.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیتحقیقات تاریخ اجتماعی2383-04847120170419From Covert Unemployment to Overt Unemployment: The Effect of Land Reform in Acknowledging Unemploymentاز بیکاری پنهان به بیکاری آشکار: تأثیر اصلاحات ارضی در به رسمیت شناختن بیکاری109135243710.30465/shc.2017.2437FAداریوش رحمانیاناستادیار گروه تاریخ/ دانشگاه تهرانمحمد جواد عبدالهیدانشجوی دکترای تاریخ /دانشگاه تهرانJournal Article20160524<span>In contrast with the official statistics, Iran did not experience full and perfect employment prior to the land reform. The conventional style of land exploitation and the population growth as a result of hygienic and nutritious facilities led to the inadequacy of productive resources for rural population and the growth of implicit and hidden unemployment in rural areas. That was why the excess of the rural population streamed to cities by the end of the agricultural year. In the 1320s and 1330s, upon the decrease in government constructive and civil programs, the urban employment capacity decreased and the urban unemployment became vivid and explicit. It was in 1330 that job market could no more employ the rural migrant workforce and a part of urban workforce. However, the government did not admit the existence of unemployment as a social issue with economic roots since it did not distinguish the rural migrants from urban unemployed workforce and claimed that there were sufficient opportunities for employment in rural regions. The present research examines the conversion of covert unemployment to overt unemployment and the role of land reforms in the admittance and acknowledgement of unemployment as a social problem by adopting social historians’ approach and their emphasis on the tension between the objective reality of unemployment and its ideological dimension. The results revealed that due to the limitation of re-distributing lands in land reforms, migrants’ return and their request for lands could possibly disturb the government’s intended method of re-distributing lands.</span>برخلاف آمارهای رسمی، ایران پیش از اصلاحات ارضی در وضعیت اشتغالِ کامل قرار نداشت. شیوۀ مرسوم بهرهبرداری از زمین و رشد جمعیت در نتیجۀ بهبود امکانات بهداشتی و غذایی، سبب کافینبودن منابع تولیدی برای جمعیت روستایی و رشد بیکاری پنهان در روستاها شده بود. به همین علت اضافه جمعیت روستایی به­ویژه با پایان فصل کشاورزی به شهرها سرازیر می­شدند. همچنین، کاهش برنامه­های عمرانی دولت در دهه­های 1320 و 1330 موجب کاهش ظرفیت اشتغال شهری و شکلگیری بیکاریِ آشکار شهری شد. در سال1330 بازار کار از جذب بیشتر نیروی کار مهاجر روستایی و بخشی از نیروی کار شهری عاجز شد. با این­حال، دولت عمدتاً با فروکاستن و یکیدانستن بیکاران شهری با مهاجران روستایی و با ادعای وجود کار در روستاها، بیکاری را بهعنوان مسئله­ای اجتماعی با ریشه­های اقتصادی نمی­پذیرفت. از این­رو، این پژوهش با تکیه بر رویکرد مورخان اجتماعی و تأکیدشان بر تنش میان واقعیت مادی و بعد ایدئولوژیکِ بیکاری، به بررسی نحوۀ تبدیل بیکاری پنهان به بیکاری آشکار و نقش اصلاحات ارضی در پذیرش بیکاری به­عنوان مسئله­ای اجتماعی می­پردازد. نتیجه بیانگر آن است با توجه به محدودیت زمین­های بازتوزیعی در اصلاحات ارضی، بازگشت مهاجران و خواست زمین از سوی آن­ها می­توانست روند بازتوزیع زمین به شیوۀ مدنظر دولت را مختل کند.https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_2437_9257cd26101ded05b550e63fa511a20d.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیتحقیقات تاریخ اجتماعی2383-04847120170321The Role of Feudal Lords and Influential Personalities in Security Establishment in Lorestan during the First Pahlavi Eraنقش خوانین و متنفذین در برقراری امنیت در لرستان در عهد پهلوی اول137153243810.30465/shc.2017.2438FAمحسن رحمتیدانشیار تاریخ/ دانشگاه لرستانمحمد دالوندکارشناس ارشد تاریخ ایران در دوره اسلامی/ دانشگاه لرستانJournal Article20161117<span>Upon the emergence of Reza Khan, Lorestan was experiencing social disorder. Reza Khan attempted to establish security in the whole country and more significantly in Lorestan. Tribal context of the region, assistance of some of local feudal lords and influential individuals called pro-government feudal lords<em> </em>were one of the most important reasons contributing to the success of the first Pahlavi king in security establishment. In this article, by employing a descriptive-analytic research method, the role of feudal lords and influential individuals in the local security establishment and their collaboration with the government in this regard is scrutinized. The findings of this research revealed that feudal lords and influential individuals collaborated with the government for the sake of their personal benefits or intra-tribal competitions through maintaining security and discipline, enacting government rules and regulations, removing insecurity factors, supporting military operations like</span><span>military expeditions, and providing data, guidance and facilities.</span> با توجه به نابسامانی­های اجتماعیِ موجود در لرستان مقارن برآمدن رضاخان و تلاش وی برای برقراری امنیت در کشور، لرستان از جمله مناطقی بود که برقراری نظم و امنیت در آن ضرورت داشت. بافت ایلیِ منطقه، مساعدت بخشی از خوانین و متنفذان محلی موسوم به «خوانین دولتخواه» مهمترین عاملِ توفیق دولت پهلوی اول در تحقق این امر بود. در این مقاله با شیوه توصیفی- تحلیلی، نقش خوانین و متنفذین لرستان در تعامل با دولت پهلوی اول جهت استقرار امنیت در این منطقه مورد بررسی قرار می­گیرد. نتایج تحقیق نشان میدهد این گروه به خاطر رقابتهای درون طایفه­ای یا به خاطر حفاظت از منافع خود به همراهی با دولت مرکزی پرداخته و از طریق حفظ نظم و امنیت، ابلاغ و اجرای فرامین دولتی، کمک به رفع عوامل ناامنی، حمایت از عملیات نظامی ارتش در قالب شرکت در لشکرکشی­ها، دادن اطلاعات و راهنمایی، تأمین تدارکات، نیروی دولتی را در استقرار امنیت مساعدت نمودند.https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_2438_c729416ea68456ade33001ef46683006.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیتحقیقات تاریخ اجتماعی2383-04847120170419The Fiscal Relationship between the Government and the Guilds during the First Pahlavi Era: Dissatisfaction with Guild Taxationرابطه مالیاتی دولت و اصناف در دوره پهلوی اول: نارضایتی از مالیات صنفی155188244310.30465/shc.2017.2443FAزهره شیرین بخشدانشجوی دکتری تاریخ ایران اسلامی،دانشگاه پیام نور تهران0000-0001-7174-0397علی بیگدلیاستاد رشته تاریخ/ دانشگاه شهیدبهشتی ،شهرام یوسفی فراستاد پژوهشکده تاریخ/پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی،امیر شیخ نوریاستاد تاریخ/دانشگاه الزهراJournal Article20160903Guilds and craftsmen are one of the social groups whose lives were transformed during the renewal made by the first Pahlavi era. One of the most important transformations was related to the illegalization of guild taxation in Azar,1305 (Solar Calendar) in reaction to the inability of guilds in paying the taxation. In this article, attempts were made to unveil the most important causes of dissatisfaction with the law and the inability of the guilds in paying the taxation plus the effect of the official annulment of guild taxation on the relationship between the guilds and the government. Descriptive and explanatory methods were applied to examine related documents and resources. The findings of this study display that the change in business condition and the decline of guilds’ income, imported products, and the executive problems of enacting the law were the causes of this dissatisfaction. In addition, through elimination of the taxation payments of guilds, guilds stood in a similar position as other urban groups holding a distinct legal entity regarding taxation payment.اصناف و پیشهوران از جمله گروههای اجتماعی محسوب میشوند که حیات آنان در روند نوسازی دورره پهلوی اول، دچار تحولاتی شد. یکی ازمهمترین این تحولات به القای رسمی قانون مالیات صنفی در آذر سال 1305ش مربوط میشود که در واکنش به ناتوانی اصناف در پرداخت این نوع مالیات صورت گرفت. این مقاله درصدد است تا براساس روش توصیفی-تبیینی و با استفاده از اسناد و منابع مرتبط، به واکاوی مهمترین علل نارضایتی و ناتوانی ازپرداخت مالیاتهای صنفی در میان اصناف و همچنین تأثیر لغو رسمی دریافت مالیات صنفی بر رابطه بین دولت واصناف بپردازد. یافتههای مقاله نشان میدهد که تغییر شرایط کسب و کار و کاهش درآمدهای اصناف، واردات و مشکلات اجرایی قوانین، ازجمله علل این نارضایتی بوده است. همچنین با حذف مالیات صنفی اصناف مانند سایر گروههای شهری به یک شخصیت حقوقی منفرد در موضوع پرداخت مالیات تبدیل شدند.https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_2443_c6bd2ff67aa37c1a5ca70773da6e67ba.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیتحقیقات تاریخ اجتماعی2383-04847120170418Laughter in Satire and the Socio-cultural History of Iran in Islamic Middle Agesخندیدن در نوع ادبی طنز و تاریخ اجتماعی فرهنگی ایران قرون میانه اسلامی189218244410.30465/shc.2017.2444FAزُهیر صیامیان گرجیاستادیار تاریخ/ دانشگاه شهید بهشتیعباس احمدونداستادیار تاریخ و تمدن ملل اسلامی/ دانشگاه بهشتیفاطمه کارگر جهرمیکارشناسی ارشد تاریخ تمدنJournal Article20160810Laughter is a human action which has various meanings, referents and expressive and practical forms in different socio-cultural systems. The meaning of laughter was conceptualized in the literary framework of satire and gained a particular mode of expression in the socio-cultural aspect of the Islamic society during the middle ages. The survey of the fundamentals and transformations of this semantic system in the literary culture of satire can pave the way for a deeper understanding of the socio-cultural condition of the Islamic society. In this regard, the process of meaning construction and systematic conceptualization of meanings as well as referents and topics of this genre within the historical and socio-cultural context of historical texts will be considered as the main problem of this research. The main question in this article is how was the process of satire, which contributed to human, cultural and social actions of laughter in the historical context of Islamic Iran, represented as humor, burlesque, satire, and witticism? The findings of this study revealed that satiric literature, regarded as critical witticism, did not have any certain place within the history of Persian literature. It chiefly included similar inter-individual concepts and referents which inclined towards laughing and causing laughter. However, over six centuries, this genre moved from its Arabic inter-individual and inner group form to social witticism in novel multicultural and multi ethnic Islamic communities experiencing the complicated historical, socio-cultural and political contexts of the Islamic society in Iran.
خندیدن کنشی انسانی است که در نظامهای اجتماعی و فرهنگی مختلف معنا، مصداق و شکلهای بیانی و عملی متفاوتی دارد. معنای خندیدن در صورتبندی اجتماعی و فرهنگی جامعه اسلامی در قرون میانه در قالب ادبی طنز مفهومپردازی شده و سبک بیانی معینی یافت. بررسی مبانی و تحول این نظام معنایی در فرهنگ ادبی طنز میتواند سبب شناسایی وضعیت اجتماعی-فرهنگی جامعه اسلامی شود. از اینرو روند ساختیابی و نظاممندشدن مفاهیم، معانی، موضوعات و مصداقهای نوع ادبی طنز در زمینه تاریخ فرهنگی-اجتماعی متون تاریخی مساله مقاله است. پرسش اصلی این است که روند شکلیابی نوع ادبی طنز که کنش انسانی،اجتماعی، فرهنگی خندیدن را در بافت تاریخی ایران اسلامی به فرمهای مختلف هزل، هجو، مطایبه و طنز و غیره معنادار میساخت، چگونه بود؟یافتهها نشان میدهد که نوع ادبی طنز در ادب فارسی، در معنای خاص و جدیدی که بهعنوان شوخطبعی انتقادی فهمیده میشود، در تاریخ ادبیات فارسی نخستین جایگاه معینی نداشت و شامل مجموعهای از مفاهیم و مصادیق مشابه و بیشتر بینفردی و معطوف به کنش خندیدن یا خنداندن میشد که طی ششقرن، بنابه زمینه تاریخی پیچیده اجتماعی، فرهنگی و سیاسی جامعه اسلامی در ایران، از حالت میانفردی و درونگروهی عربی خارج و در معنای شوخطبعی اجتماعی در جوامع جدید اسلامی چندقومیتی/چندفرهنگی تثبیت شده است.https://socialhistory.ihcs.ac.ir/article_2444_65cf3713a7d66db94cc4186fe7c3142b.pdf