پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیتحقیقات تاریخ اجتماعی2383-04845920150922Alternation of Social Life of Transoxiana under Russification Policy (1864-1917)دگرگونی حیات اجتماعی فرارود تحت سیاست روسیسازی (1917 ـ 1864)1221751FAسیده فهیمه ابراهیمیدکتری تاریخ، دانشگاه تهرانJournal Article20141201 <br />Social life of Transoxiansat the end of its declining process in the 19 AD/13 AH experienced another raid of alien tribes. Employing a descriptive research method, the present paper attempts to narrate the Muslims’ social life in Transoxiana. It particularly investigates the period in which this land had been colonized by Russians. Transformations in the ethnic and demographic composition made Russians in charge of seven million Muslims who were being dominated through adopting Russification policy. Considering such circumstances, the main issue addressed in this paper is the changes that occurred in the social life of the Muslims as a result of adopting such a policy. The findings of the study reveal that for practicing Russification—aimed at assimilating Transoxiana to Russian society and culture—the Russians established a new form of colonized society by becoming governors and citizens of the Muslim society. The results of study deepened the initial question and led to this idea that the Russian colonizers by changing ethnic composition of the society and penetrating into its religious authority and civil laws, as well as building Russian cities, established a new form of colonized cities.حیات اجتماعی فرارودیان، طی سیر نزولی خود، در قرن 19 میلادی/13 قمری بار دیگر شاهد هجوم اقوامی بیگانه بود. نویسنده در این نوشتار، ضمن بازسازی روایت حیات اجتماعی مسلمانان این سرزمین و با استفاده از پردازش دادهها و روش توصیفی، زمانی را مد نظر قرار میدهد که فرارود مستعمرة روسیه شد و روسها، با تغییر ترکیب قومی و جمعیتی، مسئول ادارة هفت میلیون مسلمان شدند؛ این سلطه با اتخاذ سیاست «روسیسازی» پی گرفته شد. <br />سؤال اصلی تحقیق این است که «در نتیجة سیاست روسیسازی چه تغییراتی در حیات اجتماعی مسلمانان این سرزمین ایجاد شد؟» بررسی دادهها مؤید آن است که روسها حین اجرای سیاست روسیسازی، که در پی نزدیک ساختن جامعة فرارود به فرهنگ و اجتماع روسها بود، با تبدیل شدن به شهروندان و حاکمان جامعة اسلامی، شکل جدیدی از اجتماع استعمارزده را ایجاد کردند. حاصل پژوهش عمق بیشتری به پاسخ آغازین میبخشد و به این جمعبندی منتهی میشود که استعمارگران روس، با تغییر ترکیب قومی و نفوذ در تشکیلات دینی و قوانین مدنی و ایجاد شهرهای روسی، نوع نوینی از اجتماع استعمارزده را بنا نهادند.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیتحقیقات تاریخ اجتماعی2383-04845920150922A Survey on the Criteria for Social Stratification of Mariners in Iranian Southern Coasts (A.H 7-10th /A.D 13-16th Centuries)بررسی معیارهای قشربندی دریانوردان سواحل خلیج فارس تا پیش از سلطۀ مرکانتالیسم (قرون 10-7ه.ق/16-13.م)23441752FAعلی بحرانی پوردانشیار گروه تاریخ/دانشگاه شهید چمرانJournal Article20140316 <br />A traditional seafaring and production style merged during the rule of Maliks of Hormoz Island, whose staff was composed of a set of mariners under Maliks of Hormoz Island. This network was later discontinued because of the hegemony of European colonial mercantilism and was replaced by a new system of seafaring. Within this traditional production style, there appeared a social stratification among the mariners due to some reasons including development in shipwright industry, ship ownership, progress in seafaring instruments, sea sciences, and the emergence of specialized and skilled methods in the traditional (Asian) seafaring, based on the native culture of the people of the Persian Gulf. This stratification developed as a result of the growth in the marine trade between 13-14<sup>th</sup> centuries. It seems that each of these strata moved towards specialization in its job, and this led to a traditional labor division. The present paper aims to analyze the criteria used forstratifying these mariners through recognizing and describing such a social stratification system. The method in this study is based on historical research method with a descriptive-analytic approach. The findings of the research indicate that mariners were stratified based on a series of factors including wealth, ownership over production equipment, naval knowledge and its skills, military power, and body labor.در زمان حاکمیت ملوک هرمز بر خلیج فارس، نوعی شیوۀ تولید و دریانوردی سنتی پدید آمده بود که نیروی کار آنرا مجموعهای از دریانوردان سازماندهیشده در شبکهای به مدیریت ملوک هرمز تشکیل میدادند. این شبکه با سلطۀ استعمارگران اروپایی و دیدگاه اقتصادی ـ سیاسی آنان (مرکانتالیسم و بهرهکشی) از میان رفت و ساختاری جدید جایگزین آن شد. بر اساس این شیوۀ تولید قدیمی بود که توسعۀ اموری چون ایجاد انواع کشتی و قواعد مالکیت بر آن، ابزارها، دانش، مهارت، و روش دریانوردی قدیم امکانپذیر شد؛ در عین حال، با تکیه بر فرهنگ بومیِ مردمان سواحل خلیج فارس، نوعی قشربندی اجتماعی در میان دریانوردان خلیج فارس پدیدار شده بود که با اوجگیری تجارت دریایی (حدفاصل قرنهای 7- 10 ق./ 13- 16 م.) تکامل یافت. به نظر میرسد که اقشار، با هدف تخصصیشدن و طبقهبندی مهارتها و تخصصهای متنوع خود، درمجموع به سوی پیدایش نوعی تقسیم کار پیش رفتند. نوشتۀ حاضر، از طریق شناسایی و توصیف این اقشار، در پی تحلیل معیار قشربندی این دریانوردان است و برای نیل این هدف از روش تحقیق تاریخی با رویکرد توصیفی ـ تحلیلی استفاده شده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد دریانوردان بر اساس برخورداری از ثروت، مالکیت ابزار تولید، دانش دریانوردی و مهارتهای مربوطه، نیروی نظامی و بدنی، و نیروی کار قشربندی میشدهاند.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیتحقیقات تاریخ اجتماعی2383-04845920150922Mounat Position in Urban Regions during Al-Buyeh Dynastyمنصب معونت در شهرهای دوره آلبویه45641753FAسید محمد رحیم ربانی زادهاستادیار پژوهشکده تاریخ/پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیمریم نصری دشت ارزندیکارشناسی ارشد تاریخ ایران اسلامی/ پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیJournal Article20150102The purpose of this study is to investigate the evolutionary trend of changes in the meaning and functionality of Mounat position during 321-448 A.H. In the present study, the effects of “Al-Buyeh political system” and “interior urban developments” on the “Mounat position” in the urban society of Al-Buyeh were studied. The research methodology was descriptive-analytic and based on Giddens’ssocial theory of functionality. Accordingly, a proper archive was prepared based on available written documents. Having formed the theoretical fundamentals, the status of “Mounat” was described while assessing the collected data. The research findings reveal that Mounat position played a crucially important role as the military and magisterial power. This represents the clever employment of Al-Buyeh of social changes of the time (formation of non-religious culture). In addition, the dissatisfaction of urban people with constabularies and tendency to dominate Baghdad and the Abbasid administration can be seen as another reason for better acceptance of Mounat position.هدف از این پژوهش بررسی روند دگرگونی معنایی و کارکردی منصب معونت از 321 تا 448 هجری قمری است. در این تحقیق به تأثیرات «ساختار سیاسی دولت آل بویه» و «تحولات درونی شهرها» بر نمود بیش از پیش منصب «معونت» در جامعۀ شهری آل بویه پرداخته میشود. روش انجام این پژوهش بر نظریۀ «نقش» و «کارکرد» گیدنز در حوزۀ علوم اجتماعی استوار است. بر این اساس، با توجه به منابع مکتوب، دادههای منابع گردآوری و پس از آن با صورتبندی مبانی نظری، ضمن توصیف وضعیت «معونت»، دادههای به دست آمده ارزیابی شده است. یافتههای پژوهش گویای آن است که اهمیت یافتن منصب معونت، بهمثابۀ بازوی نظامی و مجری قانون در شهرها، نشاندهندۀ بهرهگیری هوشمندانۀ امرای آل بویه از تغییرات اجتماعی (شکلگیری فرهنگ غیردینی)، و رضایت نداشتن رعایای شهری از نهاد شرطه، و با هدف تسلط بر بغداد و دستگاه خلافت عباسی بوده است.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیتحقیقات تاریخ اجتماعی2383-04845920150922An Investigation of the Socio-political Impact of the Mystic Sects (Tarighats) of Kurdestān in the Early Decades of the 20th Centuryبررسی تأثیرات سیاسی و اجتماعیِ طریقتهای کردستان در آغاز سدة بیستم65821754FAعباس زارعی مهرورزاستادیار گروه تاریخ دانشگاه بوعلی سیناJournal Article20150102In the early decades of the 20<sup>th</sup> century, the leaders of the mystic sects of Kurdestān, particularly the Naghshbandieh sect, took numerous measures in various places and in various domains of activity to increase their influence and socio-political power. The influence of the Naghshbandieh sect increased at the time of the constitution and after it. In the triple uprisings of SālārOldollah in Kurdestān, the Naghshbandieh sect defended him. With the rise of the First World War, the Naghshbandieh sect joined the Ottomans, entered Kurdestān with the Ottoman troops, and invited their followers to participate in Jihād (holy war) against Russia and England. Nonetheless, this sect occasionally entered into political dealings with the powers in the war. In general, the mystic sects in Kurdestān performed a large number of political and social activities in this period to increase their social and political power. However, when RezāKhān came to the throne, the Naghshbandieh sect failed in almost all its political and social efforts.در آغاز قرن بیستم، رهبران طریقتهای کردستان، بهویژه نقشبندیه، برای افزایش نفوذ و اعتبارِ سیاسی و اجتماعی خود، در عرصههای گوناگون، اقدامات بسیاری انجام دادند. در دورة مشروطه و پس از آن، نفوذ رهبران طریقت نقشبندیه افزایش یافت و این رهبران در ماجرای شورشهای سهگانة سالارالدوله در کردستان از وی حمایت کردند، با وقوع جنگ جهانی اول به جانب عثمانی گراییدند و به همراه ارتش آن کشور وارد کردستان ایران شدند و مریدانشان را به جهاد در برابر کفارِ روسیه و انگلستان فراخواندند؛ اما در عین حال، گاه با قدرتهای درگیرِ جنگ نیز وارد معاملههای سیاسی میشدند. به طور کلی، طریقتهای کردستان در این دوره به بیشترین میزانِ فعالیت سیاسی و اجتماعی دست یازیدند تا بر قدرت سیاسی و اجتماعی خود بیفزایند؛ امری که در نهایت، با روی کار آمدن رضاخان، به شکست آنان در این عرصهها منتهی شد.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیتحقیقات تاریخ اجتماعی2383-04845920150921The Relationship between Religion and State in the Seljuk Society: The Socio- cultural Tension between Ideologies of Nizām al-Mulk and the Abbasid Caliphateرابطة دیانت و سیاست در جامعة سلجوقی تضاد اجتماعی و فرهنگی ایدئولوژی خواجه نظامالملک و خلافت عباسی831001845FAتوموکو شیمویامادانشجوی دکتری تاریخ ایران/ تربیت مدرسسیدهاشم آقاجریاستادیار گروه تاریخ/ دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20131208
Ideology and politics in the society and history (including the Seljuk era) are in close relationship. The ideological history of the Seljuk era and more importantly ideologies of Nizām al-Mulk have long been a complicated historical issue as a result of ignoring historical dynamicity of ideologies and the issues related to their culture and identity. This has also led to misleading interpretations in the whole historiography of the Seljuk era. The present paper, using hermeneutic analysis, studies the relationship between religion and state in the religious-political tension of the Seljuk dynasty and Abbasid Caliphate in the fifth century. Moreover, the main points in the ideology of Nizām al-Mulk which were at cultural conflict with Abbasid Caliphate’s Arabian ideology will be elaborated on.ایدئولوژی و سیاست در جامعه و تاریخ (از جمله در دورة سلجوقی) رابطة تنگاتنگی با یکدیگر دارند. به سبب نادیده انگاشتن پویایی تاریخی ایدئولوژیها و بحث فرهنگی و هویتی آن، تاریخ ایدئولوژیک دورة سلجوقی و مهمترین بخش آن، ایدئولوژی خواجه نظامالملک، همواره موضوع پیچیدة تاریخی است و سبب بروز گمراهیهایی در تاریخنگاری دورة سلجوقی شده است. در این مقاله، با استفاده از روش تحلیل هرمنوتیکی، نسبت ایدئولوژی و سیاست در چالش مذهبی ـ سیاسی سلطنت سلجوقی و خلافت عباسی در سدة پنجم قمری و همچنین نکات اصلی ایدئولوژی خواجه نظامالملک با توجه به تضاد فرهنگی و هویتی آن با ایدئولوژی عربی خلافت عباسی بررسی میشود.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیتحقیقات تاریخ اجتماعی2383-04845920150922Conflicts of Iranian Transmigration Life with Urban and Rural Lives in Mongol Eraناسازگاریهای زندگی کوچرویی با زندگی شهری و روستایی در ایران دورة مغول1011201755FAقربانعلی کنارودیاستادیار گروه تاریخ /دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابنسهیلا نعیمیدانشجوی دکتری تاریخ/ داشنگاه خوارزمیJournal Article20140510In Iran, transmigration has for long been one of the common ways of living. At the time of their arrival, the Mongols imposed a transmigration system on Iranians which had detrimental consequences as it was in lower conditions than their former transmigration experience. Using a historical analysis methodology, the present paper attempts to investigate the consequences of the spread of the conflicts between the constant residency and transmigration and the principles governing them in the Mongol era, as well as surveying the social and cultural specifications of Iranian trans-migrants and residents. It could be seen that the presence of Mongol and Turk transmigrates in the suburbsof a number of cities in Iran—who attempted to maintain their values and dignities and ignored the urban infrastructures—increased the conflicts between the transmigration and residency rapidly. Consequently, many Iranian rural areas and cities were destroyed following Mongol offensive acts, and urban affairs began to regress. Urban population was reduced, big cities became smaller, and small towns became villages and rural areas. Industries and production workplaces waned as a result of lack of labor force and market insecurity. Taxes and tolls, taken from the villagers and free-job holders, made them weaker and weaker. Resources and pasture exploitation methods changed and agriculture and irrigation systems were destroyed completely as well.با ورود مغولها نظام اجتماعی کوچرویی در ایران غلبه یافت و از آنجا که نسبت به تجربة اجتماعی زندگی کوچرویی ایرانیان شرایط بسیار ابتداییتری داشت، پیامدهای اجتماعی ناگواری به بار آورد. در این مقاله با استفاده از روش تحلیل تاریخی، ضمن بررسی ویژگیهای اجتماعی و فرهنگی جماعت کوچرو و یکجانشین، پیامدهای ناشی از گسترش تضاد بین زندگی یکجانشینی و صحراگردی و مناسبات حاکم بر آن در دورة مغول در ایران بررسی میشود. حضور صحراگردان ترک و مغول پیرامون برخی مراکز شهری ایران سبب افزایش تعارضات زندگی صحراگردی و یکجانشینی، کمتوجهی به ساختارهای زندگی شهری، و تلاش برای حفظ ارزشهای خود در این دوره شد. این امر سبب ویرانی روستاها و شهرهای ایران، زوال مناسبات شهری، کاهش جمعیت، تبدیل شهرهای بزرگ به شهرهای کوچک و شهرهای کوچک به روستا، تضعیف بخشهای تولیدی در پی کاهش نیروی کار و ضعف مناسبات بازارها، فقر بیشتر روستاییان و پیشهوران شهری، تغییر شیوههای بهرهبرداری از منابع و مراتع، و تخریب کشاورزی و شبکههای آبیاری شد.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیتحقیقات تاریخ اجتماعی2383-04845920150922Grounds and Social Factors in the Formation and Promotion of Ghurids' Military Powerزمینهها و عوامل اجتماعی و طبیعی رشد سازمان نظامی غوریان1211421756FAجمشید نوروزیاستادیار گروه تاریخ/ دانشگاه پیام نورJournal Article20150306The present article studies the grounds and factors which influenced the formation and promotion of Ghurids’ military power and their military actions for encountering invaders and rivals. The present paper, based on historical sources and a descriptive- analytic approach, has studied the ups and downs experienced by the Ghurids for gaining military authority and power and also various factors effective in the formation and development of Ghurids’ military power. The main issue addressed by this study is the internal and external factors effective in the formation of Ghurids’ military power and the promotion of their military abilities. The findings of the research indicate that internal elements such as Ghur mountainous location, the characteristics of its people and its enjoyment of mines of metals utilized in making arms had influenced their gaining military power. Furthermore, external factors such as Ghurids' struggles with some of their powerful neighbors, increase in their motives for gaining power and repelling invaders, expansion of Ghurids' territory and their encountering powerful rivals, and promotion of their military power via military experiences of other powers were also at work.در نوشتار حاضر به بررسی زمینهها و عوامل مؤثر در شکلگیری و ارتقای توانمندی نظامی غوریان و چگونگی اقدامات نظامی آنها برای مقابله با مهاجمان و رقیبان پرداخته شده است. همچنین با اتکا به اطلاعات موجود در منابع تاریخی و با رویکرد توصیفی ـ تحلیلی، فراز و فرودهای دستیابی غوریان به قدرت و توانمندی نظامی و عوامل مختلف مؤثر در شکلگیری و پیشرفت قدرت نظامی غوریان بررسی شده است. در این گفتار، این پرسش اساسی مورد توجه قرار گرفته است که شکلگیری قدرت نظامی غوریان و ارتقای توانمندی نظامی آنان متأثر از چه عوامل داخلی و بیرونی بود؟ یافتههای این پژوهش مشخص میکند که بخشی از شکلگیری و ارتقای توانمندی نظامی غوریان مرهون عوامل داخلی مانند موقعیت کوهستانی غور، خصوصیات مردم این سرزمین، و برخورداری غور از معادن فلزات مورد استفاده در ساخت جنگافزارها بود. افزون بر این، نقش عوامل بیرونی مانند درگیریهای غوریان با برخی همسایگان و افزایش انگیزة غوریان برای دستیابی به قدرت و دفع مهاجمان، گسترش قلمرو غوریان، تقابل آنها با رقیبان قدرتمند، و ارتقای توانمندی نظامی غوریان از طریق بهرهمندی آنها از تجارب نظامی دیگر قدرتها نیز بازنمود شده است.