پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیتحقیقات تاریخ اجتماعی2383-04842120120917The Role of Traditional Communications in the Shia Social and Political Movementsنقش ارتباطات سنتی در جنبشهای سیاسی اجتماعی شیعه123315FAمحسن الویریاستادیار گروه تاریخ، دانشگاه باقرالعلوم (ع)جواد نظری مقدممعارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات. دانشگاه امام صادقJournal Article20120203Considering the meaning of traditional communications and research about its role in the socio-political shia movements can be helpful in many ways besides recognizing the shia identity of the people. It can provide a better understanding of the traditional means of communications, its functions and its potentials, especially in the societies like Iran in which the chief way of communicating is oral. The present article is trying to look at the creative function of the traditional communications and its potentialities in the Constitutional revolution in this area. Also it is trying to present a through picture of the traditional shia way of communications in the social arena. This is done by taking note of sources on the culture and communications. Considering the role and the impact of Shia clergy, Mosques, the pulpit, Bazar, coffee houses, and other collective tradition and religious gatherings they can be helpful to construct new definitions of traditional and Islamic communications. By doing so the impact of the deep and yet the simple and uniqe way of communications of Iranian Islamic oral culture in Shia socio-political arena is understood.توجه به مفهوم ارتباطات سنتی و پژوهش دربارة نقش آن در تحولات اجتماعی ـ سیاسی شیعه میتواند، ضمن بازشناسی هویت اجتماعی شیعه، ما را به شناخت عمیقتر ابزارهای ارتباطی سنتی و کارکردها و قابلیتهای آن در جوامعی با فرهنگ شفاهی، بهویژه جامعة ایران، رهنمون سازد. این مقاله میکوشد با توجه به منابع و مآخذ حوزة فرهنگ و ارتباطات، ضمن پرداختن به چگونگی نقشآفرینی و جایگاه ظرفیتهای ارتباطات سنتی تاریخ اجتماعی شیعه در جنبش مشروطه، به عرضة تصویری روشن از حضور و نقش کاربردی رسانههای سنتی شیعه در حوزههای اجتماعی بپردازد. با توجه به تأثیر علمای شیعه و مسجد و منبر و بازار و قهوهخانه و مراسم جمعی سنتی مذهبی و دیگر ظرفیتهای جامعة شیعی ایران، میتوان به اهمیت واکاوی و بازتعریف مفهوم ارتباطات سنتی در حوزة فرهنگ و ارتباطات اسلامی پی برد و دریافت که ارتباطات سنتی، عمیقترین و سادهترین نوع ارتباطات، نقش بیبدیلی در فرهنگ شفاهی ایران اسلامی و تحولات اجتماعی ـ سیاسی شیعه دارد.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیتحقیقات تاریخ اجتماعی2383-04842120120917The Government’s Approach toward
Zoroasterians in Naseri Eraرویکرد حکومت به زرتشتیان در عهد ناصری2551317FAعلیاکبر تشکریاستادیار گروه تاریخ، دانشگاه یزدJournal Article20120307The background of Zoroasterians’ presence in Yazd goes back to the early times of Islam in Iran. The invasion of Timurlang and disastors that it caused in Khorasan and the northern part of the country had some impacts. That event turned Yazd into an attractive center for Zoroasterians, for it was removed far away from the center of upheavals. Besides the fact the impacts of this particular background on the social life of Yazd extended to the coming periods, it has been important in many ways in the Naseri era also. Many happenings like the increment of pressure of majority on minorities, the impacts of British support of Parsians’ relationships with Zoroasterians in India, appearance of men like Amir Kabir and Mirza Hosain Khan Sepahsalar on the political scene, whose efforts aimed at protecting the rights of the minotities, created a favorable background for interaction between political men and Zorasterians.
Therefore, the present article tries to answer two questions based on the newly found documents; how much the measurs that Amir Kabir who set forth for improvement of the situation of minorities had influnced their image, and also, along with the reformist attitudes of Naseri era the British support and the function of the society of Akaber Parsian had influenced on the abolishment of tax paid by Zoroasterians.سابقۀ حضور زرتشتیان در یزد به نخستین ایام ورود اسلام به ایران بازمیگردد. تهاجم تیمور و گسترش مصائب آنها در خراسان و نواحی شمالی باعث شد تا یزد با ویژگیهایی چون امنیت نسبی و مسافت زیاد از مراکز تحولخیز به کانون معتبری در جذب زرتشتیان تبدیل شود. علاوهبر تسری چنین رویکردی به دوران بعد، حیات اجتماعی زرتشتیان عهد ناصری از چند منظر حائز اهمیت مینمود که عبارتاند از تشدید فشارهای اکثریت بر اقلیت، بازتاب حمایت انگلیس از پارسیان هند در روابط آنها با زرتشتیان ایران، و ظهور دولتمردانی نظیر امیرکبیر و میرزا حسینخان سپهسالار که طیفی از تلاش اصلاحطلبانة خود را به رعایت حقوق اقلیتها اختصاص دادند و زمینۀ مناسبی را در تعاملات بعدی حکومتگران با زرتشتیان فراهم آوردند. بر این اساس، نوشتار حاضر میکوشد تا مبتنیبر اسنادی نویافته از نحوۀ برخورد حکومتگران با زرتشتیان به دو سؤال اساسی پاسخ دهد؛ اقدامات امیرکبیر در بهبود وضع این اقلیت تا چه حد به ارتقای اعتبار آنها انجامید؟ همطراز با نگرشهای اصلاحطلبانة عهد ناصری، حمایت انگلیس و کارکرد انجمن اکابر پارسیان چه تأثیری در لغو جزیه از زرتشتیان داشت؟پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیتحقیقات تاریخ اجتماعی2383-04842120120917The Institution of Nursery (Dayegan)
during Sasanid Eraنهاد دایگانی در دورۀ ساسانیان5374319FAشهرام جلیلیاناستادیار گروه تاریخ، دانشگاه شهید چمران اهوازJournal Article20120207During Sasanid Era the Princesses of the royal family, particularty the crown prince, were supposed to learn and master various kingly arts and techniques like horse riding, archery, hunting, javelin throwing,and some other ways associated with royalty. Also the princesses were taught being just, giving, faithful, chivalrous and self deciplined. Sometimes they were taught in the way that it can be called “the institution of nursery”. There are many references to the nurses/teachers in the Armanian and also Georgian literature regarding Ashkanian and Sasanids. In this system of education the princesses, especaially the crown prince, learnt the kingly manners and ways by someone related to the royalty in one way or the other. The nurse/teacher saw it as his duty to support the prince whom he has educated. In the historical text the the word nurse (dayeh) and nursery system (dayegan) means a woman who feeds milk to the babies and also it may mean a caretaker who may be a woman or a man. Various historical reports indicate that the institution of nursery (dayegan) or educating the princesses of the royal family was wellknown for about five centutries. It also was practiced among the people related to Sasanides in that era.
The present research tries to explain educating the princesses or so called the “dayegan institution” during Sasanids utilizing historical documents.در دوران ساسانیان، شاهزادگان دودمان سلطنتی، بهویژه ولیعهد، باید هنرها و فنون گوناگون شاهانه همچون اسبسواری، زوبینافکنی، کمانداری، شکار، چوگانبازی، و دیگر آیینهای در پیوند با شهریاری را میآموختند، همچنین به شاهزادگان دادگری، بخشندگی، وفاداری به پیمانها، خویشتنداری، و جوانمردی آموزش داده میشد. گهگاه آموزش این هنرها و ویژگیهای سودمند برای شهریاری به شیوهای بود که میتوان آن را «نهاد دایگانی» نامید. شماری از شاهزادگان دودمان ساسانی پیش دایه/ دایگان پرورش یافتند. در این شیوۀ پرورش، هموندی از دودمان سلطنتی، بهویژه ولیعهد، آموزشهای شاهانه را پیش «دایۀ» خود، که هموند بزرگ یک دودمان نژاده، پادشاهی دستنشانده، و یا یکی از بزرگان شاهنشاهی بود، میآموخت و دایه در آینده پشتیبانی از شاهزادۀ پروردهاش را وظیفۀ خود میدانست. واژههای «دایه» و «دایگان» بهمعنای زنی که بچهای را به شیر خود بپرورد و یا پرورشدهندۀ زن یا مرد است و واژههای «دایگانی» و «دایگی» برای اشاره به پرورش کودکی بهدست پرورانندۀ زن یا مرد آمده است.
در این پژوهش، کوشش خواهد شد با استفاده از همۀ منابعی که آگاهیهایی دربارۀ پرورش و آموزشهای شاهانۀ شاهزادگان ساسانی یا بهاصطلاح نهاد دایگانی در دوران ساسانیان بهدست میدهند، به مطالعۀ این شیوۀ مهم و البته کمتر شناختهشدۀ پرورش در گسترۀ تاریخ ساسانیان بپردازیم.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیتحقیقات تاریخ اجتماعی2383-04842120120917The Process of Resolving a Social Problem in the Management of City of Isfahanفرایند حل یک معضل اجتماعی در مدیریت شهری اصفهان7596320FAعبدالمهدی رجائیدانشجوی دکتری تاریخ ایران، دانشگاه اصفهانمرتضی نورائیدانشیار گروه تاریخ، دانشگاه اصفهانJournal Article20120408This article concerns with the impact of city sewage system on the lives of the people of Isfahan. On the surface it may look a superficial subject to entertain, and yet considering the importance of it with regard to the health and the impact that it has had on the mind of our forefathers, it proves otherwise.
There have been various attitudes regarding the sewage of city. For centuries the sewage had been regarded as the provider of the fertilizer to the agricultural lands. Obviously collecting and carrying to the proper destination created health problems and other inconveniences which many protested. The modern view on the sewage changed. It was considered polluted remains that had to be removed without hassle.
The present article compares two ways of looking at the problem of the sewage of city of Isfahan in the one and half century, which was at last was resolved through modern techniques. Also the piped water system of Isfahan that was done during that time was discussed. The question is what did the people of the cities with their sewage remains and especially the people of Isfahan what way had to deal with this problem. It is assumed that the more the modern techniques came to the help of people with regard to health, the more attempt has been made to speed up the old problems of these kinds. The research has utilized documentary data.این مقاله به موضوع فاضلاب شهری و تأثیرات آن در زندگی اجتماعی مردم شهر اصفهان میپردازد. قرنها فاضلاب شهری منبع خوبی برای غنیکردن زمینهای کشاورزی بود. اگرچه جمعآوری و حمل و نقل آن مایة برهمزدن بهداشت شهر و آسایش شهرنشینان میشد و اعتراض شهریان را برمیانگیخت. در عصر جدید، نگاه به فاضلاب شهری تغییر کرد. دیگر پسماند آلودهای است که باید هرچه بیسروصداتر از محیط شهر خارج شود.
مقالة حاضر این دو رویکرد متفاوت دربارة فاضلاب شهری اصفهان را از یک قرن و نیم پیش تاکنون بررسی میکند و سرانجام به کمک فنّاوری جدید اگوی شهری به حل این معضل دیرپا میرسد. همچنین بیان میکند که چگونه همزمان با این فرایند و مرتبط با آن آب لولهکشی شهر اصفهان نیز بهسامان رسید. سؤال مقاله آن است که بشر طی قرنها با پسماند خود چه میکرد و بهویژه اهالی اصفهان در این زمینه چه تدابیری اندیشیدند. مقاله بر این فرض استوار است که هرچه مدرنیسم امر مهم بهداشت را برای مردم شهرنشین مهمتر کرد، تلاش برای حل معضلات دیرپای بهداشتی سریعتر شد. روش این مقاله توصیفی ـ تحلیلی است و بر اسناد کتابخانهای تکیه دارد.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیتحقیقات تاریخ اجتماعی2383-04842120120917The Socio-Economic Consequences of Negoderian Inclusions in Ilkhans’ Kingdom (656-696 g)پیامدهای اجتماعی ـ اقتصادی تاختوتاز نگودریان در قلمرو ایلخانی (656 - 696 ق)97116321FAمحسن رحمتیاستادیار گروه تاریخ، دانشگاه لرستانطاهره بیرانونددانشجوی کارشناسی ارشد تاریخ ایران در دورة اسلامی، دانشگاه لرستانJournal Article20111225The socio-economic conditions in Iran were influenced by many factors in Ilkhans’ era. One of these factors was disobedient Negoderian who put up incursions in the kingdom with great deal of impact on the socio-economic condions.The present article is to shed light on the socio-economic consequences of this incusion. This is done through descriptive, interpretive, and questioning methods.
Among the consequences of the incursion mentioned are: social insecurity, disarray in business, agriculture, livestock breedings as well as slaughtering and collective migration to other lands.اوضاع اجتماعی و اقتصادی ایران در عهد ایلخانان از عوامل متعددی تأثیر میپذیرفت. یکی از این عوامل نگودریان بودند که با نافرمانی از ایلخانان و تاختوتاز در قلمرو آنان در اوضاع اجتماعی و اقتصادی این دوران تأثیر گذاشتند.
این مقاله بر آن است تا با روش توصیفی ـ تحلیلی و ازطریق تحلیل و پرسش آگاهیهای در دست، تا حد امکان به پیامدهای اجتماعی و اقتصادی این تاختوتازها وضوح بیشتری ببخشد. از میان این پیامدها میتوان به ناامنی اجتماعی، آشفتگی در تجارت و کشاورزی و دامپروری، کشتار عدة زیادی از اهالی نواحی مورد تاختوتاز، و مهاجرت جمعی از آنها به مناطق دیگر اشاره کرد.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیتحقیقات تاریخ اجتماعی2383-04842120120917The Impact of Mogol Invasion and Rule
on the Population of Khorasan (616-736 g)تأثیر حملات و حکومت مغولان در جمعیت خراسان
(616 - 736 ق)117138323FAجواد عباسیاستادیار گروه تاریخ، دانشگاه فردوسی مشهدتکتم یارمحمدیمربی دانشگاه پیام نور، مرکز گنابادJournal Article20120416Khorasan is one of the border regions, an important route and a political center which has witnessed many historical upheavals. The time of invasion and domination of Mogol and the rule of Ilkhanans is one of the important periods in this part of Iran. One of the important consequences of this event has been the changes in the population make up whose results has lasted even to the present. Besides the fact that many were massacred in that historically significant time, a great number of people moved to the other parts of the country or other lands. Many left their homeland Khorasan trying to escape massacre and many more left for other reasons; like political, military and scientific-cultural. At the same time some other people like Turks and Mogols came in to Khorasan. Historical ducuments indicate a catastrophic happenings taking place in the early periods of invasion, without paying much attention to the details. Also not much is said about the coming back of the groups who had escaped and the new groups who came. Therefore the main concern of this article is to discuss these matters and present a concise picture of the population changes of Khorasan in its various dimensions of that periodخراسان، از مناطق مرزی و مسیرهای ارتباطی مهم و درعین حال از کانونهای بااهمیت سیاسی و تمدنی ایران، شاهد تحولات تاریخی بسیاری بوده است. از دورههای مهم در این تحولات، دوران حملة مغول به ایران و عصر حکومت ایلخانان بود. از پیامدهای مهم هجوم و سلطة مغولان در این بخش از ایران، تغییرات گستردة جمعیتی است که آثار آن تا عصر حاضر نیز کمابیش باقی مانده است. علاوهبر کشتهشدن دهها هزار نفر از مردم خراسان طی حملات مغول، عدة زیادی از آنان نیز به دلایل و اشکال گوناگون راهی مناطق دیگر ایران و سایر سرزمینها شدند. علاوهبر مهاجرتهای اجباری بهعللی چون گریز از کشتار و ویرانگری مغولان، عدهای نیز بر اثر ضرورتهای سیاسی ـ نظامی، علمی ـ فرهنگی، و یا بهعلل شخصی خراسان را ترک کردند. از دیگر سو، گروهها و افراد جدیدی همچون گروههای ترک ـ مغول وارد این منطقه شدند. در منابع و تحقیقات بهدست آمده با دیدگاهی فاجعهانگار به مواردی چون کشتارها در جریان نخستین حملات مغول اشاره شده، اما دربارة ابعاد، اَشکال، و جزئیات آنها توضیح چندانی عرضه نشده است. همچنین به جنبة دیگر موضوع یعنی بازگشت گروههایی از گریختگان و نیز ورود گروههای تازهوارد کمتر توجه شده است. بدینترتیب، مسئلة اساسی این مقاله عرضة تصویری دقیق و همهجانبه از تغییرات جمعیتی خراسان اعم از کاهش و مهاجرت اهالی و ورود گروههای دیگر به خراسان در دورة مورد بحث است.