آذر فرنبغ فرخزادان و آذرباد امیدان(1381). کتابسوم دینکرد؛ درسنامه دین مزدایی، دفتریکم:۱۱۲-۰، آوانویسی، آراستاری، یادداشتها و ترجمه: فریدون فضیلت، تهران: انتشارات فرهنگ دهخدا.
آذر فرنبغ فرخزادان و آذرباد امیدان(1384).کتابسومدینکرد؛ درسنامه دین مزدایی، دفتر دوم:194-113، آوانویسی، آراستاری، یادداشتها و ترجمه: فریدون فضیلت، تهران: انتشارات مهرآیین.
آذر فرنبغ فرخزادان و آذرباد امیدان (1386). کتاب پنجم دینکرد، آوانویسی، ترجمه، تعلیقات،واژهنامه، متن پهلوی از ژاله آموزگار و احمد تفضلی، تهران: انتشارات معین.
آموزگار،ژاله و تفضلی،احمد (1370). اسطوره زندگی زرتشت، تهران، کتابسرای بابل.
ابنمسکویه (1369). تجاربالامم، ترجمه ابوالقاسم امامی، ج1،تهران: سروش.
اکبری،امیر (زمستان1386). «تاثیر نگرشهای باستانی بر اندیشههای سیاسی عصر خواجهنظامالملک طوسی»، فصلنامه تاریخ، سالدوم، شماره 7.
اکرمی، میرجلیل (پاییز و زمستان1389). «بررسی تحلیلی رابطه دو اسطوره همسان (فرکیانی و همای پادشاهی)»، زبان و ادب فارسی (نشریه دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تبریز)، سال پنجاه و سوم،شماره220.
اوثویت، ویلیام (1386).هابرماس، معرفی انتقادی، ترجمه لیلا جوافشانی و حسن چاوشیان، تهران: نشر اختران.
پورداوود، ابراهیم (1377). یشتها (2ج)،ج2،تهران:انتشارات اساطیر.
تریگ، راجر(1386). فهم علم اجتماعی، ترجمة شهناز مسمی پرست، تهران: نشر نی،چاپ دوم.
دادگی،فرنبغ (1390). بندهش، گردآورنده مهرداد بهار، تهران: توس، چاپ چهارم.
دانشنامه جهاناسلام، ج15 (خانه-خلعت)، زیر نظر غلامعلی حداد عادل، تهران: بنیاد دایرۀ المعارفاسلامی،1390،صص444-442.
دیلمصالحی،بهروز(1384).ازنظم سیاسی تا نظمکیهانی در اندیشه ایرانی،تهران: مرکز بازشناسی اسلام و ایران(باز).
راشد، محمدرضا (پاییز و زمستان 1368). «فر و فره در شاهنامه»، جستارهای ادبی (دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاهفردوسیمشهد، شماره های 86 و 87.
راین،آلن (1382). فلسفه علوم اجتماعی، عبدالکریم سروش، تهران: موسسه فرهنگی صراط،چاپ سوم.
رضاییراد، محمد (1389). مبانی اندیشه سیاسیدر خرد مزدایی؛ اندیشه سیاسی در ایران پیش از اسلام، تهران: انتشارات طرح نو، چاپ دوم.
روایتپهلوی(1390).آوانویسی، برگردان فارسی، یادداشتها و واژهنامه: مهشید میرفخرائی ، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
زرشناس، زهره(پاییز ۷۶).« عناصری از یک قصه سغدی مانوی»، نامة فرهنگستان، سال سوم، شمارة سوم.
زمانی،علیمحمد و طاووسی، محمود (1383).« فره ایزدی و بازتولید آن در اندیشه سیاسی ایران پس از اسلام»، مجله مطالعات ایرانی (مرکز تحقیقات فرهنگ و زبانهای ایرانی)، سال سوم، شماره پنجم.
زنر،آر.سی (1375). طلوع و غروب زرتشتیگری، ترجمه تیمور قادری، تهران: انتشارات فکرروز.
سروش،عبدالکریم(1379). درسهایی در فلسفه علم الاجتماع،روش تفسیر درعلوم اجتماعی، تهران: نشرنی، چاپ سوم.
سهروردی، شهابالدین یحیی(1372). مجموعه مصنفات شیخاشراق، تصحیح سید حسین نصر، ج3، تهران: موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی پژوهشگاه علوم انسانی.
سودآور،ابوالعلا (1384). فرهایزدی در آیین پادشاهی ایران باستان، تهران:نشرنی، چاپ اول.
شایگان،داریوش(1373).هانری کربن، آفاق تفکرمعنوی در اسلام ایرانی، ترجمه باقرپرهام،تهران: آگاه، چاپ اول.
شریفی،گلفام (بهار1386). «تحولمعناییواژهیفره در متنهای اوستایی و پهلوی»، مجله مطالعات ایرانی (مرکزتحقیقات فرهنگ و زبانهای ایرانی)، سال ششم،شماره یازدهم.
شکوری،ابوالفضل(1376).«حکمت خسروانی ازمنظر سهروردی»، مدرس علوم انسانی ، پاییز 1376 ،شماره 4.
ضیمران،محمد(1379). گذر از جهان اسطوره به فلسفه،تهران: انتشارات هرمس.
طباطبایی، سیدجواد (1387). درآمدی بر تاریخ اندیشه سیاسی در ایران، تهران: انتشارات کویر، چاپ نهم.
ظهیریناو، بیژن و نواختیمقدم، امین و ممیزاده، مریم (پاییز1389). «سیر و تداوم اندیشههای ایرانشهری در کلیله و دمنه»، پژوهشهای زبان و ادبیات فارسی (دانشکده ادبیات و علوم انسانی اصفهان)،دوره جدید سال دوم، شماره 3(پیاپی7).
عهد اردشیر (1348).پژوهشگر عربی احسان عباس و ترجمهفارسی از محمدعلی امام شوشتری، تهران: انتشاراتانجمن آثار ملی.
غزالی،امام محمد(1361). نصیحهالملوک، بهتصحیحاستاد جلالالدین همایی، تهران: بابک.
فردوسی،ابوالقاسم(1387). شاهنامه فردوسی براساس چاپ مسکو،ویرایش علی رکنی،تهران:نشرافکار،چاپ اول.
قائمی،فرزاد(پاییز1390). «تحلیل انسانشناختی اسطوره فر وکارکردهای آن در شاهنامه فردوسی و اساطیر ایران»، جستارهای ادبی (ادبیات و علومانسانی سابق)، سال چهلو چهارم،شماره 174.
کاتوزیان، محمدعلی همایون (1377). «فرهایزدی و حقالهی پادشاهان»، مجله اطلاعات سیاسی-اقتصادی، شماره130-129.
کارنامه اردشیر بابکان(1389).بهاهتمام محمد جواد مشکور، تهران: دنیای کتاب، چاپ دوم.
کاسیرر،ارنست (1390). زبان و اسطوره، ترجمه محسن ثلاثی، تهران: انتشارات مروارید، چاپ دوم.
کربن ،هانری(1369).فلسفهایرانی و فلسفه تطبیقی، ترجمه سیدجواد طباطبایی، تهران: توس، چاپ اول.
کرمر،جوئل (1375).احیای فرهنگی درعهد آلبویه؛ انسانگرایی در عصر رنسانس اسلامی،ترجمهی محمد سعید حنایی کاشانی،تهران: مرکز نشردانشکاهی.
کریستین سن، آرتور(1389). نمونههای نخستینانسان و نخستینشهریار در تاریخ افسانهای ایرانیان، ترجمه ژاله آموزگار و احمدتفضلی، تهران، نشرچشمه، چاپ چهارم.
کریستینسن،آرتور(1374).وضع ملت و دولت و دربار در دوره شاهنشاهی ساسانیان، ترجمه و تحریر مجتبی مینوی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی،چاپ دوم.
کریستینسن،آرتور(1388).ایران در زمان ساسانیان، ترجمه رشید یاسمی،تهران: نشر صدای معاصر، چاپششم.
گزیدههای زاد سپرم (1366).محمدتقی راشد محصل، تهران: موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
مبینی، مهتاب و ابراهیمزاده، فرزاد (بهار 1388).« پژوهشی در نشانههایسیاسی و مذهبی سکههای ساسانی»، فصلنامه تاریخ، سالچهارم، شماره 12.
مجتبایی، فتحالله (1352).شهر زیبای افلاطون و شاهیآرمانی در ایران باستان، تهران، انتشارات انجمن فرهنگ ایرا ن باستان.
محمدی، ذکرالله و بیطرفان،محمد(بهار1391).«انتقال و تحول اندیشهسیاسی فره ایزدی، از ایران باستان به ایران اسلامی، باتکیه بر مبانی اندیشهگران ایرانی»، فصلنامه علمی-تخصصی سخن تاریخ، سال ششم، شماره16.
مدرسی، فاطمه (1382ب). «کیخسرو فرهمند به روایت فردوسی و سهروردی»، شناخت (پژوهشنامه دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید بهشتی)، شماره 37.
مدرسی،فاطمه (پاییز و زمستان1382).«خورنهمزدایی و بازتاب آن در آثار سهروردی و فردوسی»، مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان، دوره دوم، شماره سیوچهار و سی و پنج.
مدینا،خوسه(1389). زبان، مفاهیم بنیادی درفلسفه، ترجمه محمود کریمی، تهران: انتشارات پژوهشگاه فرهنگی و اجتماعی.
مسعودی،علی بن حسین (1382)، 2ج ، مروجالذهب و معادنالجوهر، ج1، ترجمه ابوالقاسم پاینده، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی، چاپ هفتم.
مینوی خرد(1391).ترجمه احمد تفضلی بهکوشش ژاله آموزگار، تهران: انتشارات توس، چاپ پنجم.
نامهتنسر به گشنسب (1354).مصحح و گردآورنده تعلیقات مجتبی مینوی و محمد اسماعیل رضوانی، تهران: انتشاراتخوارزمی، چاپ دوم.
نظامالملک طوسی، ابوعلی حسن بن اسحاق(1371).سیاستنامه، بهکوشش جعفر شعار، تهران: امیرکبیر.
هکمن، سوزان (1391). وبر،گونه ایدهآل و نظریه اجتماعی معاصر، تهران :نشر رخداد نو.
واحددوست،مهوش (1389). رویکردهای علمی به اسطورهشناسی، تهران: انتشارات سروش،چاپ دوم.
وینچ، پیتر (1372). ایده علم اجتماعی و پیوند آن با فلسفه،تهران، انتشارات سمت.
یارشاطر، احسان و همکاران (1380ب). تاریخ ایران از سلوکیان تا فروپاشی دولت ساسانیان، قسمت دوم، ترجمه حسن انوشه، ج3، تهران: امیرکبیر، چاپ دوم.
یارشاطر، احسان و همکاران(1380).تاریخ ایران از سلوکیان تا فروپاشی دولت ساسانیان، قسمت اول، ترجمه حسن انوشه، ج3،تهران:امیرکبیر.
Bailey, Harold Walter (1971). Zoroastrian problems in the ninth century books ,London: oxford
Eliade, Amircea(1975). Myths, Rites, Symbols, edited by 68-wendellc Bean and William g. Doty, vol.2, Harper Colophon Books, Newyork Evanston, Sanfrancisco, London.
faranbaq dadegi, ZandAkasih, Iranian or Great Bundahishn, Translation by Behramgore Tehmuras Anklesaria, Published for the Rahnumae Mazdayasnan Sabha by its Honorary Secretary Dastur Framroze A. Bode. Bombay.
Gnoli, Gherardo (1999). “Farr(ah)”, Encyclopedia Iranica, ,edited by Ehsan Yarshater,Vol9, Newyork Ny Bibliotheca Persica Press.
Kanga, ervad kavasji edalji, (2001). yasht-ba-maani, translation by ervad maneck kanga, Mumbai: Trustees of the Parsi Punchayat Funds and Properties, jenaz printers, Bombay.
Malinovski, Bronislaw (1926).Myth in Primitive Psychology, London: Kegan Paul.
Shayegan,Rahim(2013) .Sassanian Political Ideology, Chapter42, in: Potts, Daniel ,The Oxford Handbook of Ancient Iran,Newyork:Oxford University Press.