Document Type : Research Article

Author

Professor of history, Shiraz univesity, Shiraz, Iran.

Abstract

In the past societies, especially those composed of the victors and the defeated people, some objects have always symbolically represented class relations. Crowns, hats, turbans, etc., have also had such functions. It seems that in the Iranian society of the Mongol era, the whip had such a role and function. Because one of Genghis Khan's actions to form the Mongol state and society was to allocate a certain amount of flogging to each class; he had set a small whip for the shepherds as the lower class. Since, in general, Mongol society consisted of two classes: the privileged and slaves, shepherds could be assumed to be almost equal to the majority of slaves, while the special long whip of the privileged members of that society must have been used for the Mongol warriors as well. Although the constant use of the whip was common for the Mongol equestrian and herdsman, and both classes always carried a whip, this action of Genghis Khan, which was originally a revival of an old law (Yasa), caused the whip to be used to determine social status and prestige. This is in addition to all the other uses that the whip has had in every ancient society. For this reason, for the Mongol society and state, the whip can be considered as one of the most important social symbols, both in the internal relations of the Mongol society and in relation to the defeated nations. As in the era of the Mongols, we are witnessing the reconstruction of the relations between the subordinates and the elites.

Keywords

Main Subjects

ابن فندق، على بن زید (بی تا). تاریخ بیهق، تصحیح احمد بهمنیار، کتابفروشى فروغى،بى جا، بى تا.
اقباس آشتیانی، عباس. (1364). تاریخ مغل؛ از حمله چنگیز تا تشکیل دولت تیموری. انتشارات امیرکبیر، تهران، چاپ پنجم.
پلان کارپن (١٣٦٣) سفرنامه، ترجمه ولى الله شادان،انتشارات فرهنگسراى یساولى، تهران.
پلان کارپن (1387) نظام اجتماعی مغول، فئودالیسم خانه به دوشی، ترجمه شیرین بیانی، انتشارات علمی و فرهنگی تهران، چاپ سوم، 1387.
جوینى، علاءالدین عطاملک (۱۳۲۹هجری/۱۹۱۱مسیحی) جهانگشاى جوینى، تصحیح محمد قزوینى،انتشارات بریل لیدن هلند،
حدودالعالم من المشرق الى المغرب (1372) تعلیقات مینورسکى، انتشارا ت دانشگاه الزهرا، تهران.
شیدالدین فضل الله بن عمادالدوله ابوالخیر (١٩٤٠م.) تاریخ مبارک غازانى، تصحیح کارل یان.
شبانکاره‌ای، محمدبن على (١٣٦٣) مجمع الانساب،تصحیح میر هاشم محدث، انتشارات امیرکبیر تهران.
طوسی، محمد بن محمودبن احمد (1382). عجایب المخلوقات و غرایب الموجودات، تصحیح منوچهر ستوده،انتشارات علمی و فرهنگی، تهران.
گروسه، رنه. (1384). چنگیزیان، ترجمه محمود بهروزی، نشر آزادمهر، تهران.
من، جان. (1391). چنگیزخان، زندگی مرگ و رستاخیز، ترجمه رفیع رفیعی، نشر ثالث، تهران.
ولادیمیر، تسف. (1363) چنگیزخان. ترجمه شیرین بیانی، انتشارات اساطیر تهران.
همدانى، رشیدالدین فضل الله (1373) جامع التواریخ،تصحیح محمد روشن و جمال الدین موسوى، نشر البرز، تهران.
هندوشاه نخجوانی،. (1964م) دستورالکاتب فی تعیین المراتب. تصحیح عبدالکریم علی اوعلی علیزاده، انتشارات دانش، مسکو.
Phillips, E. D. the mongols, thames and Hudson, London, 1969.
Dschingis khan und seine Erben: Das Weltreichder Mongolen, by kunst- und Ausstellun gehalle der Bundesrepublik Deutsch land. Staatliches Museum tur volkerkunde Mucher.
Зохиргчийн зовшоорелгуйгээр энэхуу номыг хэсэгчлен болон бурнээр нь хуулж олшруууах, электрон системед оруулах, дахин хэвлэх хувилах хэвлэлд нийтлэхийг хориглоно, 2015 он.