بسترهای اجتماعی، فرهنگی-مذهبی و سیاسی حضور ایرانیان در مقام روحانیان پرستشگاه آرتمیس در افسوس

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشجوی دکتری باستانشناسی دوران تاریخی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

چکیده
بر اساس روایات کلاسیک، از دورۀ اردشیر دوم هخامنشی تا یک قرن پس از سقوط هخامنشیان، خاندانی ایرانی، با نام مگابوزوس، تصدی مقام روحانیِ نئوکوروس را در پرستشگاه آرتمیس افسوس در اختیار داشته‌اند. مطالعۀ تطبیقی این روایات و شواهد باستان‌شناختی و کتیبه‌شناختی، اطلاعات مهمی دربارۀ بسترهای اجتماعی، فرهنگی-مذهبی و سیاسی این رویداد و تأثیرات آن در آناتولی و حوزۀ دریای اژه، در اختیار ما می‌گذارد. مطابق فرضیۀ این پژوهش، پس از تسخیر آناتولی توسط هخامنشیان، در نتیجۀ تعاملات فرهنگی-مذهبی ایرانیان مهاجر و بومیان آناتولی، نظام‌های آیینی تلفیقی در آناتولی، بخصوص حول محور خدابانوی آرتمیس افسوس که ویژگی‌های مشترک فراوانی با خدابانوی ایرانی آناهیتا داشت، شکل گرفت. لذا از دورۀ اردشیر دوم، همزمان با ارتقاء جایگاه آناهیتا در دربار شاه، آرتمیس افسوس نیز در دربار ساتراپ هخامنشی در لودیه و کاریه، از جایگاهی ویژه برخوردار گردید. بر اساس روایت‌های تاریخی و شواهد کتیبه‌شناختی، همزمان با این تحولات، خاندان‌های ایرانی، در مقام نئوکوروس پرستشگاه‌های کلیدی آرتمیس در آناتولی و حوزۀ دریای اژه قرار گرفتند. حضور آنها در این مقام، از یک سو این فرصت را در اختیار شاهنشاهی هخامنشی قرار ‌داد تا با جلب حمایت مذهبی بومیان آناتولی و حوزۀ دریای اژه، موقعیت سیاسی خود را در این قلمرو تثبیت کنند و از سوی دیگر به تغییراتی اساسی در نظام فرهنگی-مذهبی و باورهای آیینی این سرزمین انجامید.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

The Social, Cultural-Religious, and Political Contexts of the Presence of Iranians as Priests of the Temple of Artemis in Ephesus

نویسنده English

Farzad Abedi
PhD Candidate in Historical Archaeology, University of Tehran,tehran.iran.
چکیده English

According to classical accounts, from the reign of Achaemenid Artaxerxes II until a century after the fall of the Achaemenid Empire, an Iranian family, named Megabyzus, held the position of Neocoros at the Temple of Artemis in Ephesus. A comparative study of these accounts alongside archaeological and epigraphic evidence provides crucial insights into the social, cultural-religious, and political contexts of this development and its impacts on Anatolia and the Aegean region. The hypothesis of this study suggests that after the Achaemenid conquest of Anatolia, the cultural-religious interactions between Iranian settlers and native Anatolians led to the emergence of syncretic religious systems, particularly centered around Artemis of Ephesus, who shared many characteristics with the Iranian goddess Anahita. Therefore, from the reign of Artaxerxes II, coinciding with the elevation of Anahita's status at the royal court, Artemis of Ephesus gained special prominence at the Achaemenid satrapal court in Lydia and Caria. Historical narratives and epigraphic evidence indicate that, alongside these developments, Iranian families assumed the position of Neocoros at key Artemis temples across Anatolia and the Aegean region. Their involvement provided the Achaemenid Empire with an opportunity to secure the religious support of native Anatolians and Aegeans, thereby solidifying its political presence in the region, while also bringing about profound changes in the cultural-religious landscape and ritual beliefs of the area.

کلیدواژه‌ها English

Artemis
Ephesus
Achaemenid
Iranian Clergy
Anatolia
طبری، م. (1362)، تاریخ طبری یا تاریخ الرسل و الملوک، ترجمۀ ابوالقاسم پاینده. تهران: انتشارات اساطیر.
عابدی، ف. (1396)، «آرتمیس پارسی و مادر خدایان (ردیابی یک خدابانوی پارسی-آناتولیایی بر اساس متون کلاسیک و شواهد باستان‌شناختی)، نشریۀ جستارهای باستان‌شناسی ایران پیش از اسلام، ج.2، ش.2، پ4: 49-64.
لوکوک، پ. (1382)، کتیبه‌های هخامنشی. ترجمۀ نازیلا خلخالی. تهران: فرزان روز.
 
Akurgal, E. (1970), Ancient civilizations and ruins of Turkey: from Pre-historic Times until the End of the Roman Empire, Istanbul: Mobil Oil Türk A.Ş..
Athenaeus (1854), The Deipnosophists. or Banquet of The Learned of Athenaeus, trans. C. D. Yonge, London: Henry Gray.
Benveniste, E. (1966), Titres et noms propres en Iranien ancient, Paris.
Boyce, M. (1982), A History of Zoroastrianism (Vol. 2): Zoroastrianism Under the Achaemenians, Leiden & Köln: E. J. Brill.
Boyce, M. & F. Grenet (1991), A History of Zoroastrianism (Vol. 3): Zoroastrianism Under Macedonian and Roman Rule, Leiden & Köln: E. J. Brill.
Briant, P. (2002), From Cyrus to Alexander: A History of the Persian Empire. trans. P. T. Daniels, Winona Lake: Eisenbrauns.
Brosius, M. (1998), “Artemis Persike and Artemis Anaitis”, in: Achaemenid History Vol. 11 (Studies in Persian History: Essays in Memory of David M. Lewis), Maria Brosius & Amelie Kuhrt (eds.). Leiden: Nederlands Instituut voor het Nabije Oosten: 227-238.
Budin, S. L. (2016), Artemis, London & New York: Routledge.
Burrell, B. (2004), Neokoroi: Greek Cities and Roman Emperors, Boston: Brill.
Cahn, H. A. (1985), “Tissaphernes in Astyra”, A A 4: 587-594.
Colquhoun, J. C. (1851), An history of Magic, Witchcraft, and Animal Magnetism, Vol. 1, London: Longman, Brown, Green & Longmans.
Conybeare, W. J. & J. S. Howson (1869), Life, Times and Travels of St. Paul, New York: E. B. Treat & Co.
Currie, B. (2005), Pindar and the Cult of Heroes, New York & Oxford: Oxford University Press.
Dandamayev, M. (2000), “MAGI”. in: Encyclopædia Iranica. online edition. 
http://www.iranicaonline.org/articles/magi. (08.08.2024).
De Jong, A. (1977), Traditions of the Magi: Zoroastrianism in Greek and Latin Literature, Leiden, New York & Köln: E. J. Brill.
Dittenberger, W. (1915), Sylloge Inscriptionum Graecarum (3rd ed.), Hirzel.
Dusinberre, E. R. M. (2013), Empire, Authority and Autonomy in Achaemenid Anatolia, Cambridge: Cambridge University Press.
Hallock, R. T. (1969), Persepolis Fortification Tablets (OIP 92). Chicago: The University of Chicago Press.
Hannestad, N. (2009), “The Last Diana”, in: From Artemis to Diana: The Goddess of Man and Beast. T. Fischer-Hansen and B. Poulsen (eds.), Copenhagen: Collegium Hyperboreum and Museum Tusculanum: 427-454.
Immendörfer, M. (2017), Ephesians and Artemis: The Cult of the Great Goddess of Ephesus as the Epistle’s Context, Tübingen: Mohr Siebecek.
Konuk, K., O. Tekin & E. Özdizbay (2015), Sylloge Nummorum Graecorum, Turkey 1, (2 Parts), Istanbul: Turkish Institute of Archaeology.
LiDonnici, L. (1999), “The Ephesian Megabyzos Priesthood and Religious Diplomacy at the End of the Classical Period”, Religion 29 (3): 201–214.
Melcher, M., M. Schreiner, B. Bühler, A. M. Pülz & U. Muss (2009), “Investigation of Ancient Gold Objects from Artemision at Ephesus Using Portable µ-XRF”, ArcheoSciences, revue d’archéométrie 33: 169-175.
Narten, J. & P. Gignoux (1988), “Bahman”. in: Encyclopædia Iranica 3 (4): 487-488.
Pausanias (1918), Pausanias Description of Greece, trans. W. H. S. Jones & H. A. Ormerod, in 4 Volumes, Cambridge, MA: Harvard University Press; London: William Heinemann Ltd..
Plutarch (1919), Plutarch's Lives, trans. Bernadotte Perrin, Cambridge, MA: Harvard University Press; London: William Heinemann Ltd..
Raimond, E. (2015), “Gods and People in Persian Anatolia: The Example of Lycian Deities”, in: Persler: Anadolu’da Kudret ve Görkem, K. İren, Ç. Karagöz & Ö. Kasar (eds.), Istanbul: Yapı Kredi Yayınları: 64-74.
Razmjou, Sh. (2010), “Persepolis: A Reinterpretation of Palaces and Their Function”, in: The World of Achaemenid Persia: History, art and society in Iran and The Ancient Near East (Proceedings of a conference at the British Museum 29th September–1st October 2005), J. Curtis & S. J. Simpson (eds.), London: I.B. Tauris & Co Ltd.: 231-246.
Reade, J. (2005), “Religious Ritual in Assyrian Sculpture”, in: Ritual and Politics in Ancient Mesopotamia. B. N. Porter (ed.), New Haven: American Oriental Society: 7-62.
Robert, L. (1953), “Le sanctuaire d’Artémis à Amyzon”, CRAI (1953): 403-415.
Robert, L. & J. Robert (1983), Fouilles d’Amyzon en Carie. I, Paris.
Sabourin, L. (1973), Priesthood: A Comparative Study, Leiden: E. J. Brill.
Schmidt, E. (1953), Persepolis I, Structures, Reliefs, Inscriptions, Chicago.
Schmitt, R. (1986), “APADĀNA: i. Term”, in: Encyclopædia Iranica 2 (2): 145-148.
Schmitt, R. (1991), “ČIΘRAFARNAH”, in: Encyclopædia Iranica 5 (6): 636-637.
Sekunda, N. (1985), “Achaemenid colonization in Lydia”, Revue des Études Anciennes 87: 7-30.
Sekunda, N. (1991), “Achaemenid Settlement In Caria, Lycia And Greater Phrygia”, in: Achaemenid History, Vol. 6: Asia Minor And Egypt: Old Clutures in A New Empire. H. Sancisi-Weerdenburg & A. Kuhrt (eds.), Leiden: Nederlands Instituut voor het Nabije Oosten: 83-143.
Smith, W., W. Wayte & G. E. Marindin (1890), A Dictionary of Greek and Roman Antiquities, in 2 Volumes, London: John Murray.
Strabo (1903), The Geography of Strabo, Literally translated, with notes, in three volumes, The first six books trans. H.C. Hamilton, esq., the remainder trans. W. Falconer, London: George Bell & Sons.
Tavernier, J. (2007), Iranica in the Achaemenid Period (ca. 550- 330 B.C.): Lexin of Old Iranian Proper Names and Loanwords, Attested in Non-Iranian Texts, Lueven, Paris & Dudley: Uitgeverij Peeters.
Xenophon (1922), Xenophon in Seven Volumes. trans. C. L. Brownson, Cambridge, MA: Harvard University Press; London: William Heinemann Ltd..
Zimmer, H. (1952), Philosophies of India, J. Campbell (ed.), London: Routledge & Kegan Paul Ltd..
دوره 14، شماره 2 - شماره پیاپی 28
پاییز و زمستان 1403
اسفند 1403
صفحه 193-227

  • تاریخ دریافت 15 دی 1403
  • تاریخ بازنگری 04 اسفند 1403
  • تاریخ پذیرش 16 فروردین 1404