اسکندر بیک ترکمان (1382)، تاریخ عالمآرای عباسی، جلد اول. به کوشش: ایرج افشار، تهران: امیرکبیر.
اسکندرپور خرمی، پرویز؛ شفیعی، فاطمه (1390)، نگارگری ایرانی تجلیگاه ملکوت خیال با تأکید بر آرای شیخ شهابالدین سهروردی درباره عالم خیال (مثال). نشریه هنرهای زیبا، شماره 48. زمستان. 28-19.
بنیون، لورنس (1383)، روح انسان آریایی در هنر،ترجمه: محمدحسین آریا، تهران: فرهنگستان هنر.
بورکهارت، تیتوس (1365)، هنر اسلامی، زبان و بیان. ترجمه: مسعود رجب نیا، تهران: سروش.
پورمند، حسنعلی؛ حکیم جوادی، مرضیه (1395)، «تمثیل در عرفان اسلامی و تأثیر آن در نگارۀ سالمان و آبسال هفتاورنگ جامی»، هنرهای کاربردی. شماره 18. ص 14-5.
جاودان، محمد (1392)، «تحلیل و بررسی اصطلاح سنت در نظریه سنتگرایان». اندیشه نوین دینی. شماره 23. ص 192 – 173.
جهانگیر گورکانی، نورالدین محمد (1359)، جهانگیرنامه. توزک جهانگیری. به کوشش: محمد هاشم، تهران: بنیاد فرهنگ ایران.
حجت، عیسی (1394)، سنت سنتگرایان و سنتگرایی معماران، هنرهای زیبا ـ معماری و شهرسازی، دوره 20، شماره 1. ص 16-5.
حیدر میرزا دوغلات، محمد (1383)، تاریخ رشیدی، به کوشش: عباسقلی غفاری فرد. تهران: میراث مکتوب.
خندقی، جواد؛ موسوی گیلانی، سید رضی (1394)، «نقد سنتگرایان در باب هنر سنتی، هنر مقدس و هنر دینی». معرفت ادیان. شماره 3 پیاپی 23. 128 – 107.
خواند میر، غیاثالدین بن همام الدین حسینی (1362 الف)، تاریخ حبیب السیر فی اخبار افراد بشر. جلد سوم. مقدمه: جلالالدین همایی، تهران: خیام.
خواند میر، غیاثالدین بن همام الدین حسینی (1362 ب)، تاریخ حبیب السیر فی اخبار افراد بشر. جلد چهارم. مقدمه: جلالالدین همایی، تهران: خیام.
خوشنظر، سید رحیم؛ رجبی، محمدعلی (1388)، «نور و رنگ در نگارگری ایرانی و معماری اسلامی». کتاب ماه هنر. شماره 127. ص 76 – 70.
دوستمحمد گواشانی (1372)، دیباچه مرقع بهرام میرزای صفوی. در: کتابآرایی در تمدن اسلامی. به کوشش: نجیب مایل هروی. مشهد: بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی.
رازی، امین احمد (1378)، تذکره هفت اقلیم. تصحیح تعلیقات و حواشی: سید محمد رضا طاهری. جلد اول. تهران: سروش.
رجبی، محمدعلی (1377)، «نگارگری اسلامی ایران». کتاب ماه هنر، شماره 6. ص 7-6.
رهنورد، زهرا (1382)، حکمت هنر اسلامی. تهران: سمت.
سام میرزای صفوی (1314)، تحفه سامی. به کوشش: وحید دستگردی. تهران. ارمغان.
سهیلی خوانساری، احمد (1383). پانویس. در: گلستان هنر. قاضی احمد قمی. تهران: منوچهری.
صادقی بیک افشار (1327)، مجمع الخواص. ترجمه: عبدالرسول خیامپور. تبریز: اختر شمال.
صدری، مینا (1377)، «نگارههای عرفانی». کتاب ماه هنر، شماره 6 اسفند 1377 ص 9.
صدری، مینا (1392)، نگارههای عرفانی. تهران: علمی فرهنگی.
فکری سلجوقی (1363)، تعلیقات فکری سلجوقی بر دیباچه دوستمحمد هروی. در: احوال و آثار نقاشان قدیم ایران و برخی از مشاهیر نگارگر هند و عثمانی. نوشته: محمدعلی کریم زاده تبریزی. لندن.
قاضی میر احمد منشی قمی. (1383)، گلستان هنر. تصحیح: احمد سهیلی خوانساری. تهران: منوچهری.
کریم زاده تبریزی، محمدعلی (1363)، احوال و آثار نقاشان قدیم ایران و برخی از مشاهیر نگارگر هند و عثمانی. جلد اول، لندن.
کوماراسوامی، آناندا (1389)، فلسفه هنر مسیحی و شرقی. ترجمه: امیرحسین ذکرگو. تهران: فرهنگستان هنر.
محمود بن محمد (1372)، قوانین الخطوط. رساله در: کتابآرایی در تمدن اسلامی. به کوشش: نجیب مایل هروی. مشهد: بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی.
مدد پور، محمد (1377)، حکمت معنوی و ساحت هنر. تهران: حوزه هنری.
منجم یزدی، ملاجلال الدین محمد (1366)، تاریخ عباسی یا روزنامه ملاجلال. به کوشش: سیف الله وحید نیا. تهران: وحید.
موسوی رکنی، سید محمد هادی (1395)، «نقد دیدگاه سنتگرایان در مورد سرآغاز هنر خوشنویسی اسلامی»، باغ نظر، شماره 38، ص 68 – 61.
نجیب اوغلو، گلرو (1379)، هندسه و تزئین در معماری اسلامی. ترجمه: مهرداد قیومی بیدهندی. تهران: روزنه.
نصر، سید حسین (1373)، «عالم خیال و مفهوم فضا در مینیاتور ایران». فصلنامه هنر. شماره 26. 86 – 79.
نصر، سید حسین (1375)، هنر و معنویت اسلامی. ترجمه: رحیم قاسمیان، تهران: دفتر مطالعات دینی.
نصر، سید حسین (1382)، جاودان خرد. ترجمه: سید حسن حسینی. تهران: سروش.
نصر، سید حسین (1383)، آرمانها و واقعیتهای اسلام. ترجمه: شهابالدین عباسی. تهران: سهروردی.
نصرآبادی اصفهانی، میرزا محمد طاهر (1317)، تذکره نصرآبادی. تهران: ارمغان.
واله اصفهانی، محمد یوسف (1372)، خلد برین، ایران در روزگار صفوی. به کوشش: میرهاشم محدث. تهران: مجموعه انتشارات ادبی و تاریخی.
یاسینی، راضیه (1397)، تصویر زن در نگارگری. تهران: علمی فرهنگی.