آدمیت، فریدون (1348)، امیرکبیر و ایران، تهران: مؤسسه انتشارات امیرکبیر.
اشیدری، جهانگیر(1355)، تاریخ پهلوی و زرتشتیان، تهران: بینا.
امینی، تورج (1380)، اسنادی از زرتشتیان معاصر ایران، تهران: انتشارات سازمان اسناد ملی ایران.
بویس، مری (1364)، "مانکجی لیمجی هاتریا در ایران"، ترجمه هاشم رضی، چیستا، ش 26، صص 424- 432.
تشکری، علی اکبر (۱۳۸۴)، "درآمدی بر شرایط اجتماعی و اقتصادی زرتشتیان یزد در دوران قاجاریه (1210-1344 ه.ق.)"، فرهنگ، ش 56، صص 17- 38.
تشکری، علی اکبر (1389)، "زمینه های اجتماعی و اقتصادی زرتشتیان یزد در دوران قاجار"، اطلاعات سیاسی اقتصادی، سال بیست و پنجم، ش 1و2، صص 104- 115.
تشکری، علی اکبر (1393)، "روابط پارسیان هند با زرتشتیان یزد در عهد ناصری"، مجله پژوهش های تاریخی ایران و اسلام، ش 14، صص 37- 66.
حاجی اکبری، مژگان (1394)، "پارسیان هند و حیات سیاسی و اجتماعی زرتشتیان در عهد قاجار"، تاریخنامه خوارزمی، سال دوم، صص 27- 51.
درویش فانی (1280ق.)، ترجمه اظهار سیاحت ایران، ترجمه باقر کرمانشاهی، بمبئی: طبع خانه بنئی ایدوکیشن سوساتیتی، چاپ سنگی.
سلیمی مؤید، سلیم (1381)، "مکتبخانه ها و آموزش قرآن"، گلستان قرآن، ش 122.
سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، سند شماره 250000693. سند شماره 290005012. سند شماره 295003169.
شهمردان، رشید (1363)، فرزانگان زرتشتی؛ تاریخ زرتشتیان، تهران: سازمان انتشارات فروهر.
فرمان ناصرالدین شاه مبنی بر انتصاب محمدخان میرپنجه به ریاست مدرسه دارالفنون، تهران: دارالفنون، 5934 پ.
قنبری، محمدرضا (1386)، "نگاهی به مکتب خانه در ایران"، فرهنگ مردم ایران، ش 9، صص 119- 139.
مجموعه ای از مکتوبات و گزارشات مانکجی هاتریا، قانون نامچه جدید به جهت مدرسه دهشنی دبیرستان مازدیسنان از بخشش انجمن، کتابخانه اردشیر یگانگی: شماره 1450.
مراغه ای، زین العابدین (1353)، سیاحتنامه ابراهیم بیگ یا بلای تعجب او، حواشی باقر مؤمنی، تهران: اندیشه.
نائبیان، جلیل/ علیپور سیلاب، جواد (1389)، "مانکجی لیمجی و جامعه زرتشتیان ایران عصر قاجار"، تاریخ نامه ایران بعد از اسلام، سال اول، ش 1، صص 129- 160.
نائبیان، جلیل/ علیپور سیلاب، جواد (1391)، "مدارس زرتشتیان در دوره قاجار"، جستار های تاریخی، سال سوم، شماره اول، صص 109- 133.
Coleman, James S. (Jun., 1990), "Commentary: Social Institutions and Social Theory", American Sociological Review, Vol. 55, No. 3, pp. 333-339.
Cronin, Stephanie (Jan., 2008), “Importing Modernity: European Military Missions to Qajar Iran”, Comparative Studies in Society and History, Vol. 50, No. 1, pp. 197-226.
Ekhtiar, Maryam (2001), "Nasir al-Din Shah and the Dar al-Funun: The Evolution of an Institution", Iranian Studies, Vol. 34, No. 1/4, pp. 153-163.
Green, Nile (2000), “The Survival of Zoroastrianism in Yazd”, Journal of Persian Studies, Vol. 38, pp. 115-122.
Karaka, Dosabhai Framji (1884), Histoy of the Parsis, Including Their Manners, Customs, Religion, and Present Position, London: MACMILLAN AND CO.
Kashani-Sabet, Firoozeh (Oct., 2000), “Hygiene and Love of Homeland in Qajar Iran”, the American Historical Review, Vol. 105, No. 4, pp. 1171-1203.
Lorentz, John H. (Sep., 2011), “Educational Development in Iran: The Pivotal Role of the Mission Schools and Alborz College”, Iranian Studies, Vol. 44, No. 5, pp. 647-655.
Martin, Vanessa (Mar., 1996), “An Evaluation of Reform and Development of the State in the Early Qājār Period”, Die Welt des Islams, Vol. 36, Issue 1, pp. 1-24.
Menant, D. (Jan., 1901), “Zoroastrianism and Parsis”, the North American Review, Vol. 172, No. 530, pp. 132-147.
Rostam-Kolayi, Jasamin (Fall 2008), “Origins of Iran's Modern Girls' Schools: From Private/National to Public/State”, Journal of Middle East Women's Studies, Vol. 4, No. 3, Special Issue: Innovative Women: Unsung Pioneers of Social Change, pp. 58-88.
Scarce, Jennifer (Sep., 2007), “Entertainments East and West-Three Encounters between Iranians and Europeans during the Qajar Period (1786-1925)”, Iranian Studies, Vol. 40, No. 4, pp. 455-466.
Seidel, Roman (2016), “Early Translations of Modern European Philosophy. On the Significance of an Under-Researched Phenomenon for the Study of Modern Iranian Intellectual History”, in: Iran's Constitutional Revolution of 1906 and Narratives of the Enlightenment, Edited by Ali M Ansari: Gingko.
Urpelainen, Johannes (2011), "The origins of social institutions", Journal of Theoretical Politics, Vol. 23, No. 2, pp. 215-240