ابن بطوطه .(1376). سفرنامۀ ابن بطوطه (رحلهبنبطوطه). جلد1. مترجم: محمدعلی موحد. تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
ابن خلدون، عبدالرحمان بن محمد. (1385). مقدمهی ابن خلدون. جلد اول و دوم. مترجم: محمّد پروین گنابادی. چ یازدهم. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
استونز، راب (1383). متفکران بزرگ جامعهشناسی، مهرداد میردامادی، تهران، مرکز.
آشوری، داریوش. (1397). عرفان و رندی در شعر حافظ، تهران: نشر مرکز.
آژند، یعقوب. (1388). «تعامل فرهنگهای ایرانی، ترکی و اسلامی در شیراز سدهی هشتم و نهم قمری». تاریخ ایران شمارهی 5/ 60. صص 16- 1.
استعلامی، محّمد. (1387). حافظ به گفتهی حافظ، یک شناخت منطقی. تهران: نگاه.
استعلامی، محّمد (1399). قلندریّات و قلندریان. روزنامهی اطّلاعات. پنجشنبه 6 شهریور 1399.
امامی، نصرالله. (1387). «سیرت صوفیان در شعر حافظ». مجلهی حافظپژوهی. به کوشش جلیل سازگارنژاد. شیراز: مرکز حافظشناسی شیراز با همکاری قطب علمی «پژوهشهای فرهنگی و ادبی فارس».
بحرانیپور، علی؛ زارعی، سیده زهرا. (1389). «خاستگاههای اقتدار و مقبولیت اجتماعی سلسلهی آل اینجو،754- 725ه.ق». فصلنامه علمیـ پژوهشی تاریخ اسلام و ایران دانشگاه الزهرا (س). سال بیستم. دورهی جدید. شمارهی 8. پیاپی. زمستان 1389. صص 53- 29.
بهار، مهرداد. (1388). نگاهی بهتاریخ اساطیر ایران باستان. به کوشش سیروس شمیسا. تهران: علم.
پاینده، حسین. (1397). «خوانش متن به مثابهی تاریخگرایان نوین (تحلیل گفتمانهای سووشون)». مطالعات فرهنگی و ارتباطات. شمارهی 53. زمستان 1397. صص 39- 11.
پین، مایکل. (1386).فرهنگ اندیشهی انتقادی از روشنفکری تا پسامدرنیته.ترجمهی پیام یزدانجو. تهران: مرکز.
توسلی، غلامعباس.(1386). نظریههای جامعه شناسی. تهران.سمت.
جعفرپور، میلاد؛ علویمقدم، مهیار. (1392). «مضمون عیاری و جوانمردی و آموزههای تعلیمی- القایی آن در حماسههای منثور. مطالعه موردی: سمک عیار، دارابنامه و فیروزشاهنامه». مجلهی متنشناسی ادب فارسی. دورهی 5. شمارهی 3. پاییز 1392: صص 36- 13.
جلالی، مهدیه؛ آقاحسینی، حسین؛ محمودی؛ مریم. (1397). «جایگاه لولی در ادب فارسی با تکیه بر کلیات شمس». مجلهی پژوهشهای عرفانی. علمیـ پژوهشی. شمارهی 36. بهار 1380. صص 24- 1.
حافظ ابرو، عبداللهبن لطفالله، (1380)،زبدهالتواریخ، چهار مجلد، محقّق و مصحّح: سیدکمالجوادی، تهران: سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
حافظ، شمسالدین محمد.(1394). دیوان حافظ، براساس نسخهی غنی و قزوینی. به کوشش: رضا کاکایی دهکردی، چاپ6، تهران: ققنوس.
حاکمی والا، اسماعیل.(1346). « آیین فتوّت و عیاری». سخن، ش193: 278- 271.
حسنآبادی، محمود. (1386). «سمکعیار، افسانه یا حماسه؟». فصلنامهی دانشکدهی ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد، س40. ش158: صص 56- 38.
حصوری، علی. (1391). حافظ از نگاهی دیگر. تهران: سرچشمه.
خسروبیگی، هوشنگ؛ صادقیفرد، مژگان. (1397). «بررسی بنیانهای مشروعیّت حکومت آل مظفر (795- 713ق)». مطالعات تاریخ اسلام. سال دهم. شمارهی 39. زمستان 1397. صص 49- 27.
داد، سیما. (1390). فرهنگ اصطلاحات ادبی؛ واژهنامهی مفاهیم و اصطلاحات ادبی فارسی و اروپائی (تطبیقی و توضیحی). چ پنجم. تهران: مروارید.
دهخدا، علیاکبر. (1371). لغتنامه. تهران: دانشگاه تهران.
سعدی، مصلح بن عبدالله. (1393). کلیات سعدی. تصحیح محمد علی فروغی. تهران: لیدا.
سوسور، فردیناند. (1378). دورهی زبان شناسی عمومی. ترجمهی کورش صفوی، تهران: نشر هرمس.
شبانکارهای، محمّد بن علی بن محمّد، (1381)، مجمعالانساب، دو مجلد، محقّق و مصحّح: میرهاشم محدث، تهران: امیرکبیر.
شفیعیکدکنی، محمّدرضا. (1387). قلندریّه در تاریخ. چاپ سوم. تهران: سخن.
فتحی، حسین. (1391) .«بررسی نقاط ضعف و قوّت خوانش غزلی از حافظ طبق رویکرد تاریخگرایی قدیم». ششمین همایش ملی پژوهشهای ادبی. دانشگاه شهید بهشتی و انجمن علمی زبان و ادبیات فارسی. 5 و 6 دیماه 1391.
قبادی، حسینعلی.(1386). «تاثیرشاهنامهی فردوسی بر ادبیات عیاری». فصلنامهی زبان و ادب فارسی دانشکده ادبیات و علومانسانی دانشگاه تبریز. ش201: 96- 63.
کزازی، میرجلالالدین. (1385). نامهی باستان. تهران: سمت.
کزازی، میرجلالالدین (1384). آب و آیینه (جستارهایی در ادب و فرهنگ). تبریز: آیدین.
کشاورز بیضایی، محمد. (1399). «بررسی آسیبهای اجتماعی و تاریخی قرن هشتم هجری در شعر حافظ شیرازی». مجلهی ادبیات و پژوهشهای میانرشتهای. پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. سال دوم. شمارهی سوم. بهار و تابستان 1399. ص 259- 235.
لنار، ژاک. جامعهشناسی ادبیات و شاخههای گوناگون آن. درآمد بر جامعهشناسی ادبیات. گزیده و ترجمهی محمدجعفر پوینده. تهران: نقشجهان. 1377.
مرتضوی، منوچهر. (1365). مکتب حافظ. تهران: توس.
معین، محمّد، (1387)، فرهنگ فارسی معین، یک جلدی، تهران: اشجع.
میرزا بابازاده فومشی، بهنام؛ خجسته پور، آدینه؛ (1394). «خوانش متفاوت متون کلاسیک فارسی در پرتو تاریخ گرایی نو». مجلهی متن پژوهی ادبی. شمارهی 63. بهار 1394 صص 182- 161.
میلانی، عباس. (1380). تجدّد و تجدّدستیزی در ایران. تهران: اختران.
نیاز کرمانی، سعید. (1369). حافظشناسی. بخش4 از مجموعهی 15 جلدی حافظشناسی. پاژنگ.
Allen, Graham. (2000). Intertextuality, London:Routledge.
Foucault, Michel. (2002). The Archaeology of knowledge, trans. A. M. Sheridan smith. London: Routledge.
Montrose, Louis. (1992). “ New Historism” . Redrawing the Boundarise: the transformation of English and American Litrary studies. Ed. Stephen Greenblatt and Giles Gunn. New York: MLA.