نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دکتری تاریخ، سازمان اسناد

10.30465/shc.2023.44604.2444

چکیده

چکیده:

این پژوهش به بازنمایی نقش زنان در جنبش ملی‌شدن نفت تا کودتای ۲۸ مرداد در سالهای ۱۳۲۹ تا ۱۳۳۲ می‌پردازد و می‌کوشد تا مشارکت و چگونگی تلاش زنان به عنوان بخشی از جامعه در جریان نهضت ملی‌شدن نفت را بررسی کند. دغدغه اصلی پژوهش یافتن پاسخی برای این سوال است که «زنان چه واکنشی به جریان ملی‌شدن نفت نشان دادند؟»

فرضیه نخست این است که همچنان که برخی منابع نوشته‌اند، زنان با توجه به پذیرفتن نقش درجه دوم در حقوق شهروندی خانه نشین، منفعل و در پرده بودند و نقشی در جنبش ملی‌شدن نفت به عهده نگرفتند. اما فرض دوم نقیض فرض نخست است و آن اینکه زنان در این جریان حضور فعال داشته اند؛ اما مورخان و پژوهشگران بنا به دلایل گوناگون آنان را نادیده انگاشته و حاشیه رانده‌اند.

روش بکارگرفته‌شده در این تحقیق توصیفی- تحلیلی بوده‌ و پژوهشگر به اثبات نقش زنان در جنبش ملی‌شدن نفت با اتکا بر اسناد آرشیوی پرداخته است. بر اساس یافته‌های این تحقیق زنان با وجود کم مهری دولت مصدق به خواسته آنان مبنی بر برخورداری از حق رای، در کنار دولت و مجلس ماندند و همپای مردان، در مدرسه و دانشگاه، در کارخانه‌ها، در ادارات و خیابان در مسیر ملی‌سازی نفت تلاش کردند.

کلیدواژه‌ها: زنان- ملی‌شدن نفت- تاریخ از پایین- تاریخ اجتماعی- اسناد آرشیوی

کلیدواژه‌ها

موضوعات