تبیین و تحلیل نقش و جایگاه مرد یا مردم پارسی در ایدئولوژی شاهنشاهی هخامنشی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی پسادکترای باستان شناسی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

2 دانشیار گروه تاریخ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.

چکیده
ساختار ایدئولوژیک شاهنشاهی هخامنشی در کتیبه­های رسمی به جا مانده از آن­ها به روشنی نمایان است. یکی از مفاهیمی که در این کتیبه­ها به آن اشاره شده، مفهوم مرد و مردم پارسی است؛ مفهومی ایدئولوژیک که به برتری و چیرگی پارسیان اشاره می­کند. این مفهوم در قالب مدارک غیرنوشتاری، باستان­شناختی و مکملی مانند سکه­ها، تندیس­ها، مهرها، نقوش­برجسته و غیره به خوبی تبلیغ و ترویج می­شد. بنابراین، هر دو دسته منابع تبلیغی هستند و قصد پراکنش و انتشار ایدئولوژی شاهنشاهی هخامنشی را در قالب مفهومی به نام مرد پارسی دارند. مرد و مردم پارسی جایگاه ویژه­ای در شاهنشاهی هخامنشی داشتند. این جایگاه تصادفی نبود و در موقعیت­های گوناگون بر اهمیت و نقش بسزای پارسیان در پیشبرد اهداف شاهنشاهی تأکید شده است. این پژوهش توصیفی-تحلیلی و تفسیری که از نظر ماهیت، تاریخی است با بررسی منابع نوشتاری و غیرنوشتاری، جایگاه ویژه پارسیان را بررسی و مورد پژوهش قرار داده است. پژوهش حاضر نشان می­دهد که جایگاه­ پارسیان با وجود شایستگی­هایی که داشتند، سلسله­مراتبی بود و پادشاه در رأس هرم قرار داشت و آن­ها فقط در کتیبه­های ایدئولوژیک شاهی با هم برابر بودند. در واقعیت، میان خود پارسیان نیز سلسله­مراتب حکفرما بود و میان کاره با مفهوم مرد و مردم پارسی نیز پیوند ناگسستنی وجود داشته است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Explanation and Analysis of the Role and Status of the Persian Man and People in the Ideology of the Achaemenid Empire

نویسندگان English

Ali Asghar Salahshour 1
Esmaeil Sangari 2
1 Postdoctoral student in archaeology, University of Isfahan, Isfahan, Iran
2 Associate professor of Department of History, Faculty of Literature and Humanities, University of Isfahan. Isfahan, Iran.
چکیده English

 Persian kings have emphasized their Achaemenid or Aryan/Persian ancestry in royal inscriptions. Written records and evidence like coins, seals, monuments, and reliefs depict these kings as Persian heroes or as part of the Persian man. However, the Achaemenid Empire also accorded a distinctive worth to Persian men and people. This was no coincidence; Persians have been highlighted numerous times for their importance and contributions to the empire's purposes. It is crucial to remember that both of these categories are propagandistic sources that aim to disseminate the Achaemenid Empire's ideology through the idea of the "Persian man." The wording of the Achaemenid royal inscriptions states that the Persians' merits brought peace and order to their large area. The Persians, of course, were a hierarchical people, with the king at the top of the pyramid and equality limited to the royal ideological inscription. The Persians themselves actually existed in a hierarchy.

کلیدواژه‌ها English

Persian Man/People
Achaemenian
Ideology of Empire
Literary and Archaeological evidence
- آثنایس (1386)،  ایرانیات در کتاب بزم فرزانگان، ترجمۀ جلال خالقی مطلق، تهران: مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی، کانون فردوسی.
- بریان، پیر (1385)، امپراتوری هخامنشی، ترجمۀ ناهید فروغان، جلد اول، تهران: فرزان روز- قطره.
- سلحشور، علی اصغر (1401)، پژوهشی در نظام سیاسی هخامنشی و مناسبت آن با قدرت بنا به شواهد باستان شناختی و منابع مکتوب در مجموعه معماری تخت­جمشید، پایان نامۀ دکتری، تهران: گروه باستان­شناسی دانشگاه تهران.
- سلحشور، علی اصغر و بهمن فیروزمندی (1401)، «تبلیغات در نظام­های پادشاهی آشور نو و هخامنشی برپایۀ مدارک و شواهد نوشتاری و تصویری»، پژوهش­های باستان­شناسی ایران، س 12، ش 33، صص: 143- 180.
- سلحشور، علی اصغر (1402)، هنر و فرهنگ فراگیر و جهانی تخت­جمشید، تهران: آریارمنا.
- سنگاری، اسماعیل، مقدس، امیرحسین و عرفانه خسروی (1400)، تاریخ­نگاری و تاریخ­نگری در دنیای باستان: زندگی، زمانه و کارنامۀ هرودوت هالیکارناسوسی، تهران: دانشگاه تهران.
- فاگل­سانگ، ویلم (1397)، هخامنشیان بر مبنای مدارک شرقی، ترجمۀ خشایار بهاری، تهران: فرزان روز.
- کولبرن، هنری (1402)، باستان­شناسی و هنر شاهنشاهی هخامنشی در مصر، ترجمۀ علی اصغر سلحشور، تهران: آوشت.
- کوه­کن، محمود رضا (1396)، ایرانشهر: روند تبیین اندیشۀ سیاسی ایرانشهری (ایران، باستان)، تهران: دفتر پژوهش­های فرهنگی.
- لینکلن، بروس (1396)، نیمۀ تاریک بهشت، ترجمۀ آروین مقصودلو، تهران: حکمت کلمه.
واترز، مت (1402)، زندگی­نامه کوروش بزرگ، شاه جهان (مدارک تاریخی، منابع نوشتاری، شواهد باستان­شناسی)، ترجمۀ علی اصغر سلحشور، تهران: نشر تاریخ ایران.
- Briant, Pierre (2002), From Cyrus to Alexander: A History of the Persian Empire, English Translation by P. T. Daniels,Winona Lake: Eisenbrauns. 
- Cameron, George Glenn (1948), Persepolis Treasury Tablets, Chicago: The University of Chicago.
- Dahm, Murray (2019). Macedonian Phalangite versus Persian Warrior; Alexander confronts the Achaemenids, 334–331 bc, Oxford: Osprey Publishing. 
- Dandamaev, Muhammad and Vladimir G. Lukonin (2004), The Culture and Social Institutions of Ancient Iran. Cambridge : Cambridge University Press.
- Diodorus Siculus (1989), Diodorus of Sicily in Twelve Volumes with an English Translation by C. H. Oldfather, vol. 4-8. Cambridge, Mass., Harvard University Press; London: William Heinemann, Ltd.
- Dusinberre, Elspeth R. M. (2000), "King or God? Imperial Iconography and Tiarate Head  Coins of Achaemenid Anatolia", Annual of the American Schools of Oriental Research, vol. 57, pp: 157-171.
- Dusinberre, Elspeth R. M. (2013), Empire , Authority, and Autonomy in Achaemenid Anatolia, Cambridge: Cambridge University Press.
- Ehrenberg, Erica (2008), "Kingship in Late Babylonian and Early Persian Times", in: Religion and Power Divine Kingship in the Ancient World and Beyond, N. Brisch (ed.), Chicago: Oriental Institute of the University Chicago.
- Filippone, Ela (2012), "DPd/DPe and the Political Discourse of King Darius", in: Dariosh Studies II: Persepolis and its Settelment: Territorial System and Ideology in the Achaemenid, G. P. Basello and A. V. Rossi (eds.), Napoli: Università degli Studi di Napoli “L’Orientale.
- Gariboldi, Andrea (2014), "Elements of Globalization in Ancient Iranian Numismatics", in: Melammu:The Ancient World in an Age of Globalization, M. J. Geller (ed), Berlin: Neopubli GmbH.
- Garrison, Mark B. (2017), The Ritual Landscape at Persepolis: Glyptic Imagery from the Persepolis Fortification and Treasury Archives. Chicago: The University of Chicago.
- Garrison, Mark B. (2014), "Royal Names Seals of Darius I", in: Extraction and Controlm Studies in Honor of Mattew W. Stolper, M. Kozuh. W. F. M. Henkelman. C. E. Jonesand, and C. Woods (eds.), Chicago: The University of Chicago.
- Garrison, Mark B. (2013), "Royal Achaemenid Iconography", in: The Oxford Handbook of Ancient Iran, D.T. Potts (ed.), Oxford :Oxford University Press.
- Garrison, Mark B. (2010), "Archer at Persepolis: The Emergence of Royal Ideology", in: The World of Achaemenid Persia: History, Art and Society in Iran and the Ancient Near East (Proceedings of a Conference at the British Museum 29th September-1st October 2005), J. Curtis and J. St. Simpson (eds.), London: I.B. Tauris.
- Garrison, Mark B. (2009), Visual Representation of the Divine and the Numinous in Early Achaemenid Iran: Iconography of Deities and Demons, Switzerland: University of Zurich.
- Garrison, M. B. (2000), "Achaemenid Iconography as Evidenced by Glyptic Art: Subject Matter, Social Function, Audience and Diffusion », in : Images as Media. Sources for the Cultural History of the Near East and the Eastern Mediterranean (Ist Millenium BCE), C. Uehlinger (ed.), University Press Fribourg Switzerland Vandenhoeck & Ruprecht Gottingen, pp:115-163.
- Garrison, Mark. B., and Margaret Cool Root (2001), Seals on the Persepolis Fortification tablets, Part 1: Images of heroic encounter, Chicago: The University of Chicago Press.
- Gates-Foster, Jennifer E. (2014), "Achaemenids, Royal Power, and Persian Ethnicity", in: A Companion to Ethnicity in the Ancient Mediterranean, J. McInerney (ed.), Chichester: Wiley-Blackwell.
- Granerød, Gard (2013), "By the Favour of Ahuramazda I Am King: On the Promulgation of a Persian Propaganda Text among Babylonians and Judaeans", The Study of Judaism, vol. 44, no. 4-5, pp:455-480.
- Herodotus (1920), Histories, With an English Translation by A. D. Godley, Cambridge, Harvard University Press.
- Hinz Walter (1971)."Achämenidische Hofverwaltung". Zeitschrift für Assyriologie und Vordera Vorderasiatische Archäologie. vol. 61. pp: 260-311.
- Kaptan, Deniz (2010), "Clay Tags from Seyitömer Höyük in Phrygia", in: The World of Achaemenid Persia: History, Art and Society in Iran and the Ancient Near East (Proceedings of a Conference at the British Museum 29th September-1st October 2005), J. Curtis, and J. St. Simpson (eds.), London: I.B. Tauris.
- Kent, Roland Grubb (1953), Old Persian (Grammar, Texts, Lexicon), American Oriental Society.
- Lecoq, Pièrre (1997), Les Inscriptions de la Perse Achéménide, Paris: Gallimard.
- Lincoln, Bruce (2008), "The Role of Religion in the Achaemenian Imperialism", in: Religion and Power Divine Kingship in the Ancient World and Beyond, N. Brisch (ed), Chicago: Oriental Institute of the University Chicago.
- Özgen, İlknur (2010), "Lydian Treasure", in: The Lydians and Their World, N. D. Cahill (ed.), Istanbul: Yapı Kredi Yayınları.
- Plutarch (1926), Plutarch's Lives. With an English Translation by. Bernadotte Perrin, Cambridge, MA. Harvard University Press, London, William Heinemann Ltd.
- Rollinger, Robert ( 2016), "Royal Strategies of Representation and the Language(s) of Power: Some Considerations on the Audience and Dissemination of the Achaemenid Royal Inscriptions", in: Official Epistolography and the Language(s) of Power: Proceedings of the First InternationalConference of the Research Network Imperium & Officium, Comparitive Studies in Ancient Bureaucracy and Officialdom, University of Vienna, 10-12 November 2010, S. Procházka, L. Reinfandt, S. Tost, and K. Wagensonner (Eds.), Wien, pp: 117-130.
- Root, Margaret Cool (1991), "From the Heart: Powerful Persianisms in the Art of the Western Empire", in: Achaemenid History 6: Asia Minor and Egypt. Old Cultures in a New Empire, H. W. A. M. Sancisi-Weerdenburg, and A. Kuhrt (eds.), Leiden & Boston.
- Root, Margaret Cool (1979), King and Kingship in Achaemenid Art: Essays on the Creation of an Iconography of Empire, Leiden: Brill.
- Schmidt, Erich (1953), Perspolis I: Structures, Reliefs, Inscriptions, Chicago: The University of Chicago Press.
- Schmitt, Rüdiger (2009), Die altpersischen Inschriften der Achaimeniden, Wiesbaden.
- Strabo (1903), The Geography of Strabo, Literally Translated, with notes, In three volumes. London, George Bell & Sons.
- Stronach, David (1990), "On the Gensis of the Old Persian Cuneiform Script", in: Contribution a I’histoire de Than: Melanges offerts d Jean Perrot, F. Vallat (ed.), Paris: Editions Recherche sur les civilisations.
- Tuplin, Christopher (2010), "All the King’s Men", in: The World of Achaemenid Persia: History, Art and Society in Iran and the Ancient Near East (Proceedings of a Conference at the British Museum 29th September-1st October 2005), J. Curtis, and J. St. Simpson (eds.), London: I.B. Tauris.
- Tuplin, Christopher (2017), "War and Peace in Achaemenid Imperial Ideology", Elevtrum, vol. 24, pp:31-54.
- Wiesehöfer, Josef (2001), Ancient Persia from 550 BC to 650 AD, Translation from German by Azizeh Azodi, London.
- Wright, Jacob L., and Meredith Elliott Hollman (2021). "Banquet and Gift Exchange", in: A Companion to the Achaemenid Persian Empire, B. Jacobs, and R. Rollinger (eds), John Wiley & Sons, Inc.
- Wu, Xin (2014) "‘O Young Man… Make Known of what Kind You Are’: Warfare, History, and Elite Ideology of the Achaemenid Persian Empire", Iranica Antiqua, vol. 49, pp: 209-299.
- Xenophon (1914) Xenophon in Seven Volumes, 5 and 6. Walter Miller, Harvard University Press, Cambridge, MA; William Heinemann, Ltd., London.
- Xenophon (1922), Xenophon in Seven Volumes, 3. Carleton L. Brownson, Harvard University Press, Cambridge, MA; William Heinemann, Ltd., London.
 
 
دوره 15، شماره 1 - شماره پیاپی 29
بهار و تابستان 1404
آبان 1404

  • تاریخ دریافت 26 فروردین 1403
  • تاریخ بازنگری 15 آبان 1403
  • تاریخ پذیرش 25 آبان 1403