نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استاد گروه تاریخ، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.

چکیده

در جامعه های گذشته بخصوص آنجا که مرکب از غالبان و مغلوبان بوده است همواره اشیایی به صورت نمادین بیانگر مناسبات طبقاتی بوده اند. چنانکه تاج کلاه، دستار، ... چنین کارگردهایی نیز داشته اند. چنانکه به نظر می‌رسد در جامعه ایرانی عصر مغول تازیانه چنین نقش و کارکردی را برعهده داشته است. زیرا از جمله اقدامات چنگیزخان براى شکل دهى دولت و جامعه مغول، تخصیص اندازه‌ای معین از تازیانه براى هر طبقه‌ای بوده است؛ او تازیانه کوچک را براى چوپانان به عنوان طبقه فرودست مقرر کرده بود. از آنجا که در نگاهى کلى، جامعه مغول شامل دوطبقه ممتازه و بندگان بوده است و چوپانان را می‌توان تقریباً برابر با اکثریت بندگان دانست، تازیانه بلند خاص ممتازان آن جامعه یعنى جنگجویان مغول بایست بوده باشد. اگرچه براى جامعه سوارکار و دامدار مغول استفاده دائمى از تازیانه امرى عادى به شمار می‌آمده و هر دوطبقه همواره تازیانه‌ای به همراه داشته‌اند، این اقدام چنگیزخان که در اصل احیای یک قانون قدیمی (یاسا) بوده است، موجب شد تازیانه براى تعیین موقعیت و منزلت اجتماعى کاربرد پیدا کند. این علاوه بر همه کاربردهاى دیگرى بوده که تازیانه در هر جامعه قدیمى داشته است. به همین جهت براى جامعه و دولت مغول می‌توان شیئیت تازیانه را شکل‌دهنده یکى از مهمترین نمادهاى اجتماعى هم در مناسبات درونى جامعه مغول و هم در رابطه با ملل مغلوبه دانست چنانکه در ایران عصر مغول هم شاهد بازسازی مناسبات زیردستان و زیرستان هستیم.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

ابن فندق، على بن زید (بی تا). تاریخ بیهق، تصحیح احمد بهمنیار، کتابفروشى فروغى،بى جا، بى تا.
اقباس آشتیانی، عباس. (1364). تاریخ مغل؛ از حمله چنگیز تا تشکیل دولت تیموری. انتشارات امیرکبیر، تهران، چاپ پنجم.
پلان کارپن (١٣٦٣) سفرنامه، ترجمه ولى الله شادان،انتشارات فرهنگسراى یساولى، تهران.
پلان کارپن (1387) نظام اجتماعی مغول، فئودالیسم خانه به دوشی، ترجمه شیرین بیانی، انتشارات علمی و فرهنگی تهران، چاپ سوم، 1387.
جوینى، علاءالدین عطاملک (۱۳۲۹هجری/۱۹۱۱مسیحی) جهانگشاى جوینى، تصحیح محمد قزوینى،انتشارات بریل لیدن هلند،
حدودالعالم من المشرق الى المغرب (1372) تعلیقات مینورسکى، انتشارا ت دانشگاه الزهرا، تهران.
شیدالدین فضل الله بن عمادالدوله ابوالخیر (١٩٤٠م.) تاریخ مبارک غازانى، تصحیح کارل یان.
شبانکاره‌ای، محمدبن على (١٣٦٣) مجمع الانساب،تصحیح میر هاشم محدث، انتشارات امیرکبیر تهران.
طوسی، محمد بن محمودبن احمد (1382). عجایب المخلوقات و غرایب الموجودات، تصحیح منوچهر ستوده،انتشارات علمی و فرهنگی، تهران.
گروسه، رنه. (1384). چنگیزیان، ترجمه محمود بهروزی، نشر آزادمهر، تهران.
من، جان. (1391). چنگیزخان، زندگی مرگ و رستاخیز، ترجمه رفیع رفیعی، نشر ثالث، تهران.
ولادیمیر، تسف. (1363) چنگیزخان. ترجمه شیرین بیانی، انتشارات اساطیر تهران.
همدانى، رشیدالدین فضل الله (1373) جامع التواریخ،تصحیح محمد روشن و جمال الدین موسوى، نشر البرز، تهران.
هندوشاه نخجوانی،. (1964م) دستورالکاتب فی تعیین المراتب. تصحیح عبدالکریم علی اوعلی علیزاده، انتشارات دانش، مسکو.
Phillips, E. D. the mongols, thames and Hudson, London, 1969.
Dschingis khan und seine Erben: Das Weltreichder Mongolen, by kunst- und Ausstellun gehalle der Bundesrepublik Deutsch land. Staatliches Museum tur volkerkunde Mucher.
Зохиргчийн зовшоорелгуйгээр энэхуу номыг хэсэгчлен болон бурнээр нь хуулж олшруууах, электрон системед оруулах, дахин хэвлэх хувилах хэвлэлд нийтлэхийг хориглоно, 2015 он.